Gezeik?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Gezeik?!

Berichtdoor Wishori Wasesu » 24 mar 2003 17:29

Het zal de meeste van jullie waarschijnlijk niet gewoon zijn, maar er zijn ook mensen die haast elke dag enkel omgeven zijn met familie, vrienden, kennisen en anderen die geen christen zijn. Like me!

Ik kan me ook goed voorstellen als mensen uit mijn omgeving me een zeikerd vinden. Helemaal als ze altijd maar dingen van me aan (moeten) horen, wat ik beter denk te weten, of wat ze niet goed denken te doen in mijn ogen. Terwijl ik er natuurlijk mijn best voor wil doen hier op een zo goed mogelijk manier mee om te gaan.

Ik heb er erg moeite mee, om alsmaar positief te blijven onder de kijk die ik nou eenmaal heb met betrekking tot mijn geloven. Ik voel me dan ook vaak echt een zeikerd. Ik heb het hier over mijn kijk in deze wereld, waar ik zoveel verachting voor heb, los ervan dat ik mezelf niet zie als iets beters, zo niet meer verachting heb voor mezelf en wat ik allemaal fout doe.

Stay positive, denk ik zo vaak, maar hoe krijg je het voor elkaar toch mensen te wijzen op waar ze mee bezig zijn (elke keer weer) zonder dat ze je een ongelooflijke zeikerd gaan vinden?
sol lucet omnibus

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 17:40

ik herken wel wat je zegt, WW, mijn wereldbeeld is ook totaal anders dan dat van de meeste mensen om mij heen. Maar ik spreek ze daar zelden rechtstreeks op aan. Op een dag ben je uitgepraat.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 24 mar 2003 17:58

Eigenlijk spreken het wereldbeeld van de christenen en hun normen en waarden mij juist aan. Misschien zijn dat de enigste dingen waarover ik het eens kan zijn met hen.
Ik kijk ook vaak met veel plezier naar de meer linksere standpunten van de CU, om maar eens wat te noemen.
Opvallend is dat de SGP mij dan weer afstoot.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 00:30

lijkt mij moeilijke situatie!!! zwaar hoor.

kallieka
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor kallieka » 25 mar 2003 20:31

Wat moeilijk voor je, W W... !
Misschien heb je iets aan het voorbeeld dat Jezus ons geeft. Hij heeft op aarde alleen maar laster ervaren. Toch is Hij er nooit zo hard en elke keer weer op in gegaan. Hij liet ZIEN dat Hij God was. Dus... je mag ( en moet m.i. ) er over praten, maar je moet het vooral door je daden laten zien.
Makkelijk gezegd he? Vind ik ook. Het liefst zou ik er elke keer weer tegenin gaan. Het rare is alleen dat dat enorm afstoot.
Sterkte ermee!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 26 mar 2003 08:52

Je mag altijd wat zeggen, als je maar uit liefde vermaant. Ik ben zelf op mijn werk de enigste die gelooft. Dat is best wel eens moeilijk, maar ik word wel gerespecteerd. Ik val ze nooit aan, alleen leg ik dan dingen uit op de manier van: Je weet dat ik gelovig ben, en dan doen we het zus of zo. Meestal krijg je dan interessante discussies. En laten we elkaar in onze waarde. Als er bv. een gesprek ontstaat over een popconcert waar ze geweest zijn, zeg ik gewoon: jullie weten dat ik daar niet kom he?
Verder hoef je dan niets meer te zeggen omdat ze weten dat dat door je geloof komt. Ik denk wel, zoals surfer zegt, dat je op een gegeven moment uitgepraat bent. Dat dan zo'n opmerking ook voldoende is.
Je mag ook geen paarlen voor de zwijnen werpen toch?
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 mar 2003 09:50

Ik ga niet andere mensen vermanen ofzo, omdat zij nou eenmaal een andere basis voor hun gedrag hebben. Ooit sprak ik een vriend van me aan op zijn gevloek, toen zei hij: 'Waarom moet ik me aanpassen aan jou? Pas jij je maar aan.'
Natuurlijk komt geloof weleens ter sprake, maar ik ga niet anderen bevelen opleggen. Je kunt mensen beter met liefde benaderen dan met verwijten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mar 2003 13:17

Ooit sprak ik een vriend van me aan op zijn gevloek, toen zei hij: 'Waarom moet ik me aanpassen aan jou? Pas jij je maar aan.'
Natuurlijk komt geloof weleens ter sprake, maar ik ga niet anderen bevelen opleggen.
Maar hoe kun je als christen nu omgaan met iemand die een notoire vloeker is :shock:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 mar 2003 20:23

surfer schreef:
Ooit sprak ik een vriend van me aan op zijn gevloek, toen zei hij: 'Waarom moet ik me aanpassen aan jou? Pas jij je maar aan.'
Natuurlijk komt geloof weleens ter sprake, maar ik ga niet anderen bevelen opleggen.
Maar hoe kun je als christen nu omgaan met iemand die een notoire vloeker is :shock:

Hij vloekt bijna nooit en hij weet hoe ik erover denk. Waarom zou ik niet met vloekers moeten omgaan? Als je dat doortrekt, zou ik alleen met christenen mogen omgaan...

Terug naar “Archief”