mag het een beetje meer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

mag het een beetje meer?

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 17:06

ja! mag het een beetje meer? een beetje meer humor in de kerk!!!!!!
Leven met God is toch heavy of niet?

Napoleon
Moderator

Re: mag het een beetje meer?

Berichtdoor Napoleon » 24 mar 2003 17:07

joris schreef:ja! mag het een beetje meer? een beetje meer humor in de kerk!!!!!!
Leven met God is toch heavy of niet?

jazeker, maar blijkbaar komt jouw gevoel voor humor overeen met mijn gevoel voor irritatie :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 17:09

haha, das ook weer humor eigenlijk.

Maar jouw humor mag ook in de kerk hoor? !

Trouwens, irritatie is niebepaald een vrucht van de Geest volgens mij.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 mar 2003 17:10

joris schreef:haha, das ook weer humor eigenlijk.

Maar jouw humor mag ook in de kerk hoor? !

Trouwens, irritatie is niebepaald een vrucht van de Geest volgens mij.

nee, maar iemand irriteren ook niet :wink:
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 17:13

dat kan niet. Het gedrag van iemand irriteert jou. Die ander irriteert jou niet!!! Jij interpreteerd het op een manier zodat je het niet leuk vindt.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 24 mar 2003 17:15

Het zou best wel wat meer mogen. Dominees kunnen ook best eens meer grapje maken. Natuurlijk niet overdrijven, maar een beetje minder stijfjes mag wel.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 17:17

eignelijk is het allemaal humor: de dominee en zijn volk hebben een stilzwijgende afspraak: ik praat elke week twee keer een uur over jullie heen, als jullie daar nu maar geowon naar luisteren en mijn salaris betalen dan val ik jullie de rest van de week niet meer lastig.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 17:18

wat mij betreft hoort humor in de evangelieverkondiging/preek niet thuis. Humor is bedoeld om te relativeren. Wat wil je relativeren dan? Het evangelie?

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 24 mar 2003 17:19

Lang geleden, een paar jaar, maakte een dominee bij ons in de kerk een grappige opmerking. Dus dan hoor je wel een beetje gegniffel door de kerk gaan. Jammer genoeg, te weinig.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 17:21

Ken je het verhaal van de vijgeboom? Jezus vervloekte die om dat er geen vijgen waren. De volgende dag was de boom verdort. Is dat geen humor?
Dat jona door een walvis (of wat het ook geweest is) opgegeten werd en werdt uitgespuugd, is dat geen humor?
Dat er vier vrienden waren die hun verlamde vriend door het dak naar jEzus lieten zakken ,is dat geen humor?

Als humor niet bij God hoort, hoef ik niet naar de hemel!

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 24 mar 2003 17:24

Humor gaat over dingen die fout gaan. Je kan af en toe best lachen om mensenlijke fouten. In de reformatorische gezindte mag er best wat meer humor komen. Zeker omdat daar vaak veel op de zonde en verlossing wordt gezien en de dankbaarheid en blijdschap die daarop volgt, als het goed zit, vaak helemaal niet wordt herkent of geuit.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 17:27

Dat jona door een walvis (of wat het ook geweest is) opgegeten werd en werdt uitgespuugd, is dat geen humor?
Jona dacht daar bepaald anders over..... :mrgreen:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 17:35

En die vier vrienden waren erg bezorgd om hun zieke vriend; die zullen op dat moment ook wel niet veel oog voor de 'humor' van het geval gehad hebben......
Achter de verdorring van de vijgeboom zit een bloedstollende waarheid, daar valt niet veel om te lachen.

:arrow: Humor kent tijd en plaats.

Ik heb ooit eens een dominee horen zeggen dat hij zich niet kon voorstellen dat Christus tijdens de omwandeling op aarde ooit gelachen had. En daar kan ik me iets bij voorstellen.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 24 mar 2003 19:02

Ik weet niet of er hier mensen zijn die Ds. Poort nog kennen? Inmiddels is hij overleden. Ik heb hem een aantal keren gehoord tijdens onze vakantie in Katwijk. Een beste man.

Tijdens een van zijn preken viel ineens de microfoon uit. De koster komt naar voren en lost het probleem op. Terwijl de koster daarmee bezig is zegt Ds. Poort heel droog, "tja, zo technisch ben ik ook niet"........

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 24 mar 2003 23:28

Heb ik ook nog een leuke:
Onze dominee was bij ons op bezoek. Ik wist dat hij 's middags naar een kerkdienst zou gaan, die geleid zou worden door een collega. Dus, toen hij wegging, wenste ik hem een goede dienst toe, "want", zei ik, "het lijkt me heel fijn voor een dominee om eens te luisteren in plaats van te preken".
"Jazeker", antwoordde hij, "dan hoor je het eens van ander, hè?"
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Terug naar “Archief”