Wat is wijsheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Wat is wijsheid?

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2006 09:15

Het woord wijsheid kan me enorm inspireren. Wat is nou echt wijsheid?
Spreuken 8/9 kunnen fascineert me enorm. Net of wijsheid niet te grijpen valt of zo. Iets waar je op zoek naar moet gaan.

Spreuken 9:10
Wijsheid begint met ontzag voor de Heer.
Inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.

Ik denk zelf dat dit de samenvatting is over wat wijsheid is..

Het lijkt me mooi om samen na te denken over wijsheid? Wat is dat? wat zegt de bijbel over wijsheid?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 apr 2006 10:24

echte wijsheid komt van boven ?

Ik denk dat God met al deze verzen bedoeld dat Hij precies weet wat het beste voor de mens is, en als we daar naar handelen en spreken we de ware wijsheid in pacht hebben. :)

Het is dan ook niet zo raar dat oudere mensen meestal wijzer zijn dan roekeloze jongeren, juist omdat ze tijdens hun lange leven al vaak genoeg van vallen en opstaan dezelfde lessen hebben geleerd die we ook uit de Bijbel en dus van God kunnen leren.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 apr 2006 13:57

Volgens mij ben je pas echt wijs als je leeft in Christus.......
Het is idd een bijzonder begrip.....

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 11 apr 2006 23:49

Wijsheid vind ik ook interessant :)

Wijsheid is (volgens mij, en volgens de bijbel ook, gelukkig :P ) inzicht. De ware aard van iets opmerken. Zoals Salomo dat duidelijk laat zien in zijn spreuken en in het boek Prediker. Dat het ontzag voor de Heer het begin van alle wijsheid is is goed te volgen. Dan volg ik deze gedachtegang: ontzag voor de Heer impliceert mijns inziens ook het volgen van Zijn geboden. Maar ook geldt: als je God in je wereldbeeld hebt, heb je al een goede basis om de werkelijkheid van de goede kant te bezien. Dan zie je dat bepaalde dingen niet 'goed' zijn of wel 'goed' zijn. Inzicht in de realiteit dus. En degene die geen ontzag voor de Heer heeft, laat God links liggen, of gelooft zelfs niet in het bestaan van Hem. Het klinkt misschien wat hard, maar dat is dan een 'dwaas'.

Wijsheid als het ware inzicht in de werkelijkheid is erg belangrijk, en het is iets wat iedere echte christen in beginsel heeft (ontzag voor de Heer als begin). Daarnaast kan die wijsheid vergroot worden door gebed en omgang met God (je mag God om meer wijsheid bidden, zegt Jakobus) en door ervaring. Wijsheid is volgens mij ook zeer waardevol omdat het veel weg heeft van de vrucht van de Geest (Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing). Een wijs persoon vertoont ook vrucht van de Geest. Vooral 'empathie' vind ik hier dan wel een woord dat wijsheid enigszins praktisch vorm geeft. Liefde, vreugde en vrede als basis, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing in de omgang met anderen.

Het bekende verhaal van Salomo, met de 2 vrouwen het kind is heel duidelijk. Hij doorziet de vrouwen, ziet in hoe de aard van de zaak in elkaar steekt, en weet ook wijs, dat is op 'goede' wijze, te handelen. Wijsheid is ook mensenkennis.

kHeb nu wel weer even genoeg gezegd :wink:

Gusto
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gusto » 19 apr 2006 16:22

Ik weet wel wat het begin van wijsheid is:

Psalm 111:10 Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER,
wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
Zijn roem houdt stand, voor altijd.
They say that God is dead but they're rippin' me off
They can't infect my mind with their vanity

Terug naar “Archief”