Vraag 82 schreef:Mag men ook hen tot dit avondmaal toelaten die zich door hun belijdenis en leven als ongelovigen en goddelozen doen kennen?
Antwoord schreef:Nee, want op deze wijze wordt Gods verbond ontheiligd en zijn toorn over de gehele gemeente opgewekt.
Daarom is de christelijke kerk verplicht volgens het bevel van Christus en van zijn apostelen allen die zich als ongelovigen en goddelozen doen kennen, door de sleutels van het koninkrijk der hemelen buiten te sluiten, totdat zij hun leven beteren.
Als ondersteuning van deze overtuiging zijn er vijf bijbelplaatsen aangewezen:
De leer van de verbonden met betrekking tot het avondmaal is niet direct iets wat je in de Bijbel leest; laat staan dat het volk Israel 'het verbond in hun mond nam' aangezien het Pascha een totaal andere betekenis had dan dat hij heden ten dage heeft. Kortom. Niet direct in verband met het avondmaal te lezen lijkt mij.Psalm 50:16
Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond?
HIer lees ik hoe de Joden de symboliek van het offeren zonder liefde voor God deden (dode tradtie). Als 'het volk' dat deed zou God zich van 'hun aangezicht verbergen'. Kun je idit zomaar kopiëren naar onze situatie? Heeft God een verbond gesloten met alle mensen (of de kerk; wat jou kerk er van gemaakt heeft) zoals hij een relatie met Israel heeft? Naar mijn idee is het verbond met God (door Jezus) een individueel verbond tussen jou en God, en niet iets wat jij met de hele kerk doet. Als jij aan gaat, en een zondig leven hebt (dus uitleven in de zonde, iedereen is zondig) dan mag jij zeker geweigerd worden, maar Gods toorn daarom over de hele kerk/gemeente...?Jesaja 1:11-15
11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
12 Wanneer gijlieden voor Mijn aangezicht komt te verschijnen, wie heeft zulks van uw hand geëist, dat gij Mijn voorhoven betreden zoudt?
13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.
15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
Niet relevant in mijn optiek. Het gaat min of meer weer over het offeren zonder liefde, dode traditie.Jesaja 66:3
3 Wie een os slacht, slaat een man; wie een lam offert, breekt een hond den hals; wie spijsoffer offert, is als die zwijnenbloed offert; wie wierook brandt ten gedenkoffer, is als die een afgod zegent. Dezen verkiezen ook hun wegen, en hun ziel heeft lust aan hun verfoeiselen.
Idem.Jeremia 7:21-23
21 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Doet uw brandofferen tot uw slachtofferen, en eet vlees.
22 Want Ik heb met uw vaderen, ten dage als Ik hen uit Egypteland uitvoerde, niet gesproken, noch hun geboden van zaken des brandoffers of slachtoffers.
23 Maar deze zaak heb Ik hun geboden, zeggende: Hoort naar Mijn stem, zo zal Ik u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn; en wandelt in al den weg, dien Ik u gebieden zal, opdat het u welga.
Hier gaat het dus wel over het avondmaal (begrijp de tekst niet helemaal). wat ik lees is dat je jezelf moet onderzoeken of je aan mag gaan..1 Korinthe 11
20 Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten.
21 Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken.
22 Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de Gemeente Gods, en beschaamt gij degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik u niet.
Wat ik geen enkele tekst lees is dat God, als er een zondig mens aan gaat boos wordt op de hele kerk/gemeente. Ik kan er hooguit inkomen dat als er mensen aan gaan en de tucht wordt niet gebruikt dat de kerk dan in verval raakt en zonde, dat zou je kunnen zien als Gods toorn.. Maar dan zou ik er toch wel een wat andere antwoord voor kunnen maken, in plaats van God toorn..
Hoe denken jullie over dit antwoord? En dan vooral over de toorn van God over de hele gemeente..