Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

broeloe
Verkenner
Verkenner

Verval in de kerk

Berichtdoor broeloe » 05 apr 2006 22:36

Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.

Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?
Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid.....
Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

En onder het mom van: 'geloven zit niet aan de buitenkant maar in je hart' alles recht praten. Mijn bijbel leert anders: uit het hart komen voort.....

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 apr 2006 22:43

...ik deel je zorg...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 22:47

komt dat ook niet omdat de kerk te veel op tradities hamert en minder op eigen verantwoording tov bekering?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 apr 2006 22:53

de kerk kan wel hameren op verantwoording over eigen bekering...
maar vooraf aan bekering gaat wedergeboorte. Wedergeboorte kan met niet zelf!
Wil met bekeerd worden/zijn zal men dus moeten pleiten bij God om wedergeboren te worden. Dus ben ik er meer voor dat ze ons voorhouden dat we altijd naar God moeten.... dat is wel onze verantwoordelijkheid...
maar de gehele wedergeboorte/bekering is 100% genade. Dus zoveel eigen verantwoordelijkheid is er niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 apr 2006 22:56

ik denk dat het mes (inderdaad) snijdt aan twee kanten.
Enerzijds is traditie een sterke basis, anderzijds kan het negatief worden.

Vernieuwing is een nieuw terrein voor traditionelen. Er is ineens een vrije wereld. Nieuwe gevaren.

Maar ook vooral, niet om een stellig punt te maken maar wel iets om in elk geval mee te nemen in de gedachtengang, het feit dat het zo onderhevig is aan verandering, verval, twijfel, verdeeldheid...

Datgene wat Satan al heeft, hoeft hij niet meer te ondermijnen.

1. Misschien zitten er goede ontwikkelingen in al dat "nieuwe", en is het daarom zo onder vuur door Satans strijdkrachten.

En misschien iets gecompliceerder, een tweede front:

2. Misschien zitten er naast die goede ontwikkelingen ook wel een stevige onaantastbare basis in de traditionele richting, dat die zo onderhevig zijn aan kerkscheuring en blootstaan aan "vernieuwingen" die zich afwenden van het traditionele.

Beide kanten hebben hun voor- en nadelen. Welke beweging (of soms juist stilstand) overwegend het beste is, kunnen wij nu niet uitmaken. Het enige wat we kunnen doen is de zaak zo objectief mogelijk proberen te kijken en d.m.v. beschouwingen de beslissingen te nemen die ons het juiste lijken.
what the soul hides, blood tells

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:00

mw schreef:de kerk kan wel hameren op verantwoording over eigen bekering...
maar vooraf aan bekering gaat wedergeboorte. Wedergeboorte kan met niet zelf!
Wil met bekeerd worden/zijn zal men dus moeten pleiten bij God om wedergeboren te worden. Dus ben ik er meer voor dat ze ons voorhouden dat we altijd naar God moeten.... dat is wel onze verantwoordelijkheid...
maar de gehele wedergeboorte/bekering is 100% genade. Dus zoveel eigen verantwoordelijkheid is er niet.
Daar ben ik het 100% mee eens.
Maar moeten wij niet alles in het werk stellen om zo veel mogelijk God te volgen zover in ons vermogen ligt?
Denk dat het niet alleen met bidden begint. Tuuk is dat wel het belangrijkste, maar moeten we ook niet gelijk onze handel en wandel er op aan passen zo ver in ons vermogen ligt?

God vraagt niet voor niets steeds om onze bekering. Hij zegt niet: wacht maar af tot Ik je wedergeboren heb!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:05

Gerdien B. schreef:komt dat ook niet omdat de kerk te veel op tradities hamert en minder op eigen verantwoording tov bekering?

Of dat de bijbel uitgelegd wordt zoals men het het prettigst vind???

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:07

is dat altijd al niet gedaan?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:08

Gerdien B. schreef:is dat altijd al niet gedaan?

Nog nooit zo enorm als nu....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:08

of het begint de mensen nu pas op te vallen.

Hoe komt het anders dat weet ik hoeveel jaar terug al kerkscheuringen waren?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 apr 2006 23:09

ik ben het met je eens dat God radicaliteit vraagt. Niet nu ff bidden en dan afwachten. Maar ook gelijk zo gaan leven als God wil.
Maar ik kan leven zoals God wil zonder bekeerd te zijn. Daarom blijven bidden om de wedergeboorten, zodat leven zoals GOd wil van harte gaat en niet omat het moet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:10

ja daar ben ik het mee eens.

Maar het punt is: ik mis in de kerk het wijzen op de eigenverantwoording om naast tot God te bidden, ook Hem te gaan volgen. Het stopt mij te vaak na het punt bidden tot God

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:11

Ik bedoel meer....de kerk is al jaaaaaaaaaaaaaaaren tegen homosexualiteit...ineens is het deels al geoorloofd........
En daarmeee doel ik op nog veel meer van dit soort onderwerpen!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:12

Gerdien B. schreef:ja daar ben ik het mee eens.

Maar het punt is: ik mis in de kerk het wijzen op de eigenverantwoording om naast tot God te bidden, ook Hem te gaan volgen. Het stopt mij te vaak na het punt bidden tot God

Ik zit in jullie ogen in de zwaarste kerk, maar ik hoor niet anders..dus die vergelijking gaat niet op!Maar Hem volgen is geen bekering!

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 05 apr 2006 23:12

Ik ga even op een zijspoor, maar zelfs een standvastige partij als SGP gaat overstag als het op bepaalde punten aankomt.
toen ik dit interview las: http://www.sgp.nl/Page/sp8/ml1/from_sp_id=162/nctrue/system_id=174/so_id=280/Index.html
besprong mij 1 gedachte: geen stelling durven te nemen.

Terug naar “Archief”