seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

_annemarie_

seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel.

Berichtdoor _annemarie_ » 01 apr 2006 15:51

Pas hoorde ik van iemand de theorie dat volgens de bijbel seks buiten het huwelijk best mag. Dit baseerde die persoon op het verhaal van Izak en Rebekka, die bij hun eerste ontmoeting seks hadden. Er staat dan iets in de richting van: en zij lag bij hem, en op dat moment waren ze voor de ogen van de Heere gehuwd. Daarop concludeerde die persoon dat seks buiten het huwelijk niet verboden wordt, maar dat je als je seks hebt met iemand, al getrouwd bent voor de Heere. Je zou dus wel seks buiten het huwelijk mogen hebben, maar dan is het dus wel de bedoeling dat je bij de persoon blijft waarmee je seks gehad hebt, anders is het echtbreken. Wat vinden jullie hiervan?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 apr 2006 16:00

die redenatie komt overeen met mijn gedachtengang. Als je sex hebt, ben je voor God getrouwd. Het "huwelijk" waar het meestal over gaat is een handtekening op het stadhuis...
what the soul hides, blood tells

André

Berichtdoor André » 01 apr 2006 16:05

Leuk gevonden.
Maar wat mij betreft klinkt het als of deze m/v iets wil proberen bijbels te onderbouwen, met als doel te gaan samenwonen o.i.d.
Misschien wel aardig om eens te vragen aan deze m/v of hij/zij de rest van de bijbel ook zo vindingrijk kan verklaren.
Mij doet het iets van feiten in een andere volgorde zetten t.b.v. je eigen.
Maar misschien begrijp ik het niet, zou maar zo kunnen...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 apr 2006 16:14

dat van Izak en Rebecca weet ik niet, en interesseert me ook niet. Volgens mij is het niet zo. En al zou het wel zo zijn.. de wet was nog niet gegeven right? ;)

maar ik denk wel dat als je sex hebt dat je dan voor God getrouwd bent. Voor de goede orde haal je een handtekening etc etc. Maar dat is maar een administratieve bijzaak. Het gaat om de relatie tussen de man en de vrouw.

Samenwonen... vind ik op zich prima. Als je van elkaar houdt en niet bij elkaar weg wilt maakt het niet zoveel uit of je een handtekening hebt en misschien wat financiele voordelen krijgt (of juist niet) van het trouwen op het gemeentehuis.
what the soul hides, blood tells

_annemarie_

Berichtdoor _annemarie_ » 01 apr 2006 16:18

André schreef:Leuk gevonden.
Maar wat mij betreft klinkt het als of deze m/v iets wil proberen bijbels te onderbouwen, met als doel te gaan samenwonen o.i.d.
Misschien wel aardig om eens te vragen aan deze m/v of hij/zij de rest van de bijbel ook zo vindingrijk kan verklaren.
Mij doet het iets van feiten in een andere volgorde zetten t.b.v. je eigen.
Maar misschien begrijp ik het niet, zou maar zo kunnen...
Tjah zo zou het kunnen klinken. Maargoed, hoe dan ook, bijbedoelingen of geen bijbedoelingen, het blijft een feit dat het in de bijbel staat.

André

Re: seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel

Berichtdoor André » 01 apr 2006 17:45

_annemarie_ schreef:Dit baseerde die persoon op het verhaal van Izak en Rebekka, die bij hun eerste ontmoeting seks hadden.

Gen 24,67
NBV
Daarna bracht Isaak Rebekka naar de tent van Sara, zijn moeder. Hij nam haar tot vrouw en ging van haar houden. Zo vond Isaak troost na de dood van zijn moeder.

SV
En Izak bracht haar in de tent van zijn moeder Sara; en hij nam Rebekka, en zij werd hem ter vrouw, en hij had haar lief. Alzo werd Izak getroost na zijner moeders dood.

Misschien bedoel je deze tekst niet, maar ik ben dan wel nieuwsgierig welke tekst dan wel?

_annemarie_

Berichtdoor _annemarie_ » 01 apr 2006 19:14

Andre, ik weet zo niet uit mijn hoofd waar het staat, maar ik probeer 'm op te zoeken. Ik heb 'm zelf nog niet gelezen, en heb het ook maar van de persoon die die theorie uitlegde. Hij zal er wel staan, en ik zal proberen op te zoeken waar...

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 01 apr 2006 22:12

Ik denk dat de gemeenschap de huwelijkssluiting was.
Tegen wie hadden ze het jawoord moeten geven en misschien hebben ze elkaar wel eerst beloofd dat ze niet meer weg zouden gaan.
Volgens mij zijn er culturen waar een huwelijk als niet gesloten wordt verklaard als man en vrouw nog geen gemeenschap gehad hebben.

Loenatiek
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Loenatiek » 02 apr 2006 00:00

ik denk ook niet dat het voor God iets uitmaakt of je die handtekening wel of niet hebt...Er zijn natuurlijk allerlei mensen die het dan hebben over getuigen, en dat je elkaar dan officieel de belofte doet, maar dat vind ik eerlijk gezegd oude mensen gelul om hun eigen normen en waarden nog geldig te laten zijn in deze tijd.
God ziet alles, en als je dus met elkaar naar bed gaat, ziet Hij ook dat. Die officiele belofte doet er dan niet toe. Je doet het toch wel of niet, voor God, en niet voor de mensen eromheen die zich er zo nodig mee moeten bemoeien?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 apr 2006 09:09

Serenity schreef:die redenatie komt overeen met mijn gedachtengang. Als je sex hebt, ben je voor God getrouwd. Het "huwelijk" waar het meestal over gaat is een handtekening op het stadhuis...

Het vreemde is dat je juist op het stadhuis aan een regering die het toch niet uitmaakt of je nu ga schijden, trouwt als homo moet gaan beloven dat je trouw blijft tot in de dood..

:roll:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 apr 2006 13:56

Ik heb wel eens gehoord dat tot vrouw nemen in de Bijbel gelijk staat aan geslachtsgemeenschap hebben. Maar geslachtsgemeenschap hebben staat gelijk aan trouwen, dus je mag geen geslachtsgemeenschap hebben als je niet zeker weet dat je écht voor elkaar wilt gaan.

Daarom weet ik tegenwoordig niet meer zeker of het moét, wachten met gemeenschap tot na het huwelijk, maar ik vind het zeker een goede zaak! (behalve dat scheiden ook in kerken steeds makkelijker gaat) :wink:

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 02 apr 2006 15:45

Een interessant onderwerp. Ikzelf heb geen argumenten gevonden in de bijbel dat sex voor het huwelijk verbiedt. Wel lees ik van ontucht en hoererij. Die laatste twee kan, naar mijn mening, evengoed binnen het huwelijk gebeuren. Ik houd me liever bij de stelling: "geen sex voor de liefde"
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 apr 2006 17:47

Hier zijn al 100 topics over.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 apr 2006 18:21

Precies.

Maar het blijft wel een interessant onderwerp.

In elk geval is de bijbel volgens mij redelijk duidelijk: als je seks hebt met iemand, dien je ook de rest van je leven bij die persoon te blijven.
De huwelijkssluiting is dan een mooie ceremonie tegenover de buitenwereld; de kerkelijke inzegening tegenover de gemeente, de burgerlijke tegenover de hele samenleving. Maar de enige noodzakelijke 'huwelijksceremonie' is volgens mij het 'samen Gods zegen vragen over je relatie'.

Welke optie je dan kiest, maakt denk ik niet zo veel uit.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 apr 2006 18:39

En toch ben ik blij dat wij wachten tot we getrouwd zijn. Alleen al het idee dat je per ongeluk toch zwanger kan raken... no thanx ;)

Terug naar “Archief”