overgevoeligheid voor geluiden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

overgevoeligheid voor geluiden

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 08:59

Wie van jullie herkent dit? Raak jij geirriteerd als je mensen hoort kraken met chips(zakjes) of van eetgeluiden of als iemand heel zwaar ademt? Of ken je iemand in je omgeving die dat heeft? Hoe ga je hiermee om?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 mar 2006 09:36

Heb je dat bij bepaalde geluiden altijd?

Ik kan me namelijk ook weleens ergeren aan mensen die eten met bijgeluiden of zwaar ademen o.i.d., maar dat is dan omdat ik zit te lezen en niet gestoord/afgeleid wil worden, of omdat ik gewoon een pesthumeur heb (komt gelukkig zeer zelden voor :wink: ) of nomdat ik net ruzie heb (gehad) met die persoon (gebeurt ook niet vaak 8) )...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 09:36

Ik heb 't zelf niet, alleen net zoals jij af en toe.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 mar 2006 11:04

Herkenbaar, ik heb het bij blerende kinderen. Als ik ergens ben, en zo'n klein kind zit te bleren of te janken, dan kook ik van binnen al. Ik weet ook niet waar het vandaan komt, maar het is gewoon dat bepaalde geluid waar ik gek van wordt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: overgevoeligheid voor geluiden

Berichtdoor mystery » 30 mar 2006 11:13

Lalage schreef:Wie van jullie herkent dit? Raak jij geirriteerd als je mensen hoort kraken met chips(zakjes) of van eetgeluiden of als iemand heel zwaar ademt? Of ken je iemand in je omgeving die dat heeft? Hoe ga je hiermee om?

Nou dat herken ik wel. Ik kan absoluut niet werken in een luidruchtige omgeving, al houdt die omgeving alleen getik op pc's en fluisterstemmen in...
Het ligt er wel aan hoe ik me voel. Ben ik al vol van andere dingen, dan kan ik krakende chipszakjes niet 'verdragen'. Maar als ik lekker in mn vel zit, kan ik er wel tegen.

Ik ga er vooral 'voorkomend' mee om. Ik zoek een pc op school uit die in de stilteruimte staat, waardoor je alleen andere mensen hoort tikken. Ik neem de trein als ik nog 'frisser' ben (als dat kan). En als ik me helemaal erger, dan is het tijd om op te stappen en iets anders te gaan doen. Ik plan ook geen tig dingen op één dag, maar doe rustig aan. Dan raak ik niet te snel vol (en kan geen geluiden meer 'aan').

Heb je hier iets aan?

Komt het ergeren aan geluiden alleen voor of is het ook gevoelig zijn voor reuk, licht, smaak, etc?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 11:19

Volgens mij komt het vooral door geluid en daglicht. Maar mijn vraag is eigenlijk ook: hoe kan je het beste reageren als iemand zo geirriteerd is? En hoe zorg je dat je elkaar dan niet te erg kwetst?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 mar 2006 11:22

Lalage schreef:Volgens mij komt het vooral door geluid en daglicht. Maar mijn vraag is eigenlijk ook: hoe kan je het beste reageren als iemand zo geirriteerd is? En hoe zorg je dat je elkaar dan niet te erg kwetst?

Oké, duidelijk.
Ik denk dat je diegene dan even weg moet sturen voor zijn eigen bestwil. Even een soort time-out zeg maar. Als diegene dan weer even bijgekomen is, kan hij/zij ook weer beter tegen geluid en licht. Tenminste...dat is bij mij zo. Eventjes alleen zijn, even rust. Dat kan helpen, dan kan je er weer tegenaan.
Probeer maar uit. Succes!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 11:29

mystery schreef:
Lalage schreef:Volgens mij komt het vooral door geluid en daglicht. Maar mijn vraag is eigenlijk ook: hoe kan je het beste reageren als iemand zo geirriteerd is? En hoe zorg je dat je elkaar dan niet te erg kwetst?

Oké, duidelijk.
Ik denk dat je diegene dan even weg moet sturen voor zijn eigen bestwil. Even een soort time-out zeg maar. Als diegene dan weer even bijgekomen is, kan hij/zij ook weer beter tegen geluid en licht. Tenminste...dat is bij mij zo. Eventjes alleen zijn, even rust. Dat kan helpen, dan kan je er weer tegenaan.

Mja dat is wel zo... even alleen laten werkt het beste. Maar ik vind het zo jammer als ik dan alleen zit te eten :-S Ik probeer het me niet aan te trekken, maar vind dat erg moeilijk als ik met zo'n vieze blik wordt aangekeken, want het ligt natuurlijk altijd aan geluiden die ik (of een ander) maak. *zucht* toch maar aan wennen ;)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 mar 2006 11:40

Lalage schreef:
mystery schreef:

Oké, duidelijk.

Mja dat is wel zo... even alleen laten werkt het beste. Maar ik vind het zo jammer als ik dan alleen zit te eten :-S Ik probeer het me niet aan te trekken, maar vind dat erg moeilijk als ik met zo'n vieze blik wordt aangekeken, want het ligt natuurlijk altijd aan geluiden die ik (of een ander) maak. *zucht* toch maar aan wennen ;)

Hmmm.. als het alleen onder het eten is... Dan lijkt het me dat die ergenis omgezet moet worden in iets positiefs. Laat diegene er zich niet op focussen en praat gewoon over leuke dingen ofzo. Proberen oren dicht te doen dan (voor geluiden en niet voor gesprek natuurlijk :mrgreen: ). Lastig joh. Ik zou er niet aan wennen, die persoon moet het afleren om zich er op te focussen, want ik denk dat hij/zij dat doet.. Of niet?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mar 2006 11:46

Hm, waar ik absoluut niet tegen kan; Bijv. een doos ijs uit de vriezer halen die helemaal klem zit. Dan hoor je dat geschraap..krijg ik echt kippevel van :shock: Verder vind ik veel geluiden om me heen geen probleem. In R'dam op de markt, waar ik sta, hoor je héél veel geluiden, veel verschillende talen enzo, schitterend. :) Als ik dan thuis ben is de stilte wel even lekker opzich, dat dan weer wel.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 30 mar 2006 12:02

ik kan me daar ontzettedn aan irriteren, alleen waarneer ik die dag al heel veel prikkels tot mij heb gehad en toe ben aan rust, vallen die geluiden extra op, je gaat er op letten en je mateloos irriteren.

als ik lkkr ben uitgerust heb ik er gelukkig geen last van.
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2006 12:22

Goed uitgeslapen zijn scheelt veel ja! Over dat focussen: kzal 's vragen, maar dat kan natuurlijk wel invloed hebben, dat merk ik bij mezelf ook al, bijvoorbeeld als je op kamp bent en je slaapt met anderen op een kamer en er snurkt er eentje...

Moi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moi » 30 mar 2006 12:42

ongevraagde geluiden uit iemands achterwerk of mond, dat is zwaar irritant als je zit te lezen ofzo :P

Moi

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2006 12:43

Ik kan mij daar helemaal krom aan ergeren. Ben ik eindelijk eens beneden te vinden om een boek of de krant te lezen dat zit mijn zusje als een seniel oud vrouwtje met haar voet te tikken, te neuriën, te praten of gewoon muziek te luisteren. Ben ik eens beneden dat drupt die akelige kraan, niet een beetje maar steeds harder totdat het oorverdovend is, zodat ik met een woest gezicht naar de kraan storm, grijp de kraan bij zijn knoppen en draai ze wel zo strak dicht dat mijn moeder moeite moet doen om hem weer open te krijgen.

Dit geld ook voor de kraan in de badkamer, als ik boven lig, mijn horloge als ik wil gaan slapen (die ligt onder het bed ik doe hem echt af, anders kan ik niet slapen van het oorverdovende getik), ik heb geen dreun-klokjes op mijn kamer om dezelfde reden. Ondertussen is het een ongeschreven regel hier; thuis dat mijn vader orgel mag spelen als ik zondags naar boven ben.

Ja, ik ben overgevoelig.. hoe ik daarmee omga; vlucht naar boven :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 mar 2006 12:49

Raido schreef:Ik kan mij daar helemaal krom aan ergeren. Ben ik eindelijk eens beneden te vinden om een boek of de krant te lezen dat zit mijn zusje als een seniel oud vrouwtje met haar voet te tikken, te neuriën, te praten of gewoon muziek te luisteren. Ben ik eens beneden dat drupt die akelige kraan, niet een beetje maar steeds harder totdat het oorverdovend is, zodat ik met een woest gezicht naar de kraan storm, grijp de kraan bij zijn knoppen en draai ze wel zo strak dicht dat mijn moeder moeite moet doen om hem weer open te krijgen.

Dit geld ook voor de kraan in de badkamer, als ik boven lig, mijn horloge als ik wil gaan slapen (die ligt onder het bed ik doe hem echt af, anders kan ik niet slapen van het oorverdovende getik), ik heb geen dreun-klokjes op mijn kamer om dezelfde reden. Ondertussen is het een ongeschreven regel hier; thuis dat mijn vader orgel mag spelen als ik zondags naar boven ben.

Ja, ik ben overgevoelig.. hoe ik daarmee omga; vlucht naar boven :)

Hmm, herken ik me erg in..

Vooral als je gaat slapen en er bromt, tikt, drupt of zoemt nog iets... waaaah! Ik doe ook de stecker van de pc eruit, die ruist namelijk nog dan... En als een kraan in badkamer drupt, moet ie echt uit. Anders slaap ik heel onrustig.

Ik woon gewoon alleen, dat is heerlijk :mrgreen:

Terug naar “Archief”