Groot verschil wat betreft kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Groot verschil wat betreft kerk.

Berichtdoor AikonGirl » 15 mar 2006 13:01

Hm. Mijn vriend en ik gaan allebei naar een Christelijk Gereformeerde kerk.
Maar er is nogal wat verschil tussen die twee kerken.
Zo'n groot verschil, dat mijn vriend niet (meer) naar 'mijn' kerk wil, en ik niet naar naar 'zijn' kerk.

Samen een andere kerk zoeken heeft naar onze mening geen enkel nut.
Ik wil nl naar een kerk zoals de mijne, hij zoals de zijne.

Behoorlijk frustrerend.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? :redface:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 mar 2006 13:09

Moet het per sé chr. Gereformeerd zijn? :)
Misschien moet je samen eens een hervormde kerk proberen? Er is allicht een kerk waar jullie je allebeí thuisvoelen :wink:
Tussen hervormd en hervormd zit trouwens ook nogal verschil.

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen d:)b

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: Groot verschil wat betreft kerk.

Berichtdoor mystery » 15 mar 2006 13:09

AikonGirl schreef:Hm. Mijn vriend en ik gaan allebei naar een Christelijk Gereformeerde kerk.
Maar er is nogal wat verschil tussen die twee kerken.
Zo'n groot verschil, dat mijn vriend niet (meer) naar 'mijn' kerk wil, en ik niet naar naar 'zijn' kerk.

Samen een andere kerk zoeken heeft naar onze mening geen enkel nut.
Ik wil nl naar een kerk zoals de mijne, hij zoals de zijne.

Behoorlijk frustrerend.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? :redface:

Pff, dat is erg lastig joh. Als jullie allebei zo standvastig zijn wat kerk betreft lijkt het mij onmogelijk om daar nog verandering in aan te brengen. Of jullie moeten toch een stap dichter naar elkaar toe doen, erover praten, wat jij goed vindt in jouw kerk, wat hij goed vindt in zijn kerk... en dan wat jij goed vindt in zijn kerk en hij in jouw kerk.
Ik zou er ook gefrustreerd van raken, maar er toch over praten en zoeken naar een oplossing. Desnoods met andere mensen erover praten.
Succes!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 mar 2006 13:35

Smurffie schreef:Misschien moet je samen eens een hervormde kerk proberen?

Dat stelde mijn moeder ook voor ja. Maar ik vrees dat mijn vriend dat al helemaal niet ziet zitten.
Onze kerk doet namelijk soms (met biddag enzo) wat samen met een hervormde kerk in de buurt,
en dat vond hij ook maar belachelijk.
mystery schreef:Of jullie moeten toch een stap dichter naar elkaar toe doen, erover praten, wat jij goed vindt in jouw kerk, wat hij goed vindt in zijn kerk... en dan wat jij goed vindt in zijn kerk en hij in jouw kerk.

Ja, we praten er al vaak over, wat we nou wel en niet goed vinden in de andere kerk. Maar dan komen we alleen tot de conclusie dat we het daarover nooit eens worden. Een aantal maanden is het uitgegaan om deze redenen, maar toen toch besloten om te proberen een oplossing te vinden. We zouden samen op zoek gaan naar een kerk waar we ons beide thuis zouden voelen, en allebei misschien wat 'in te leveren.'
Maar dat is niet gelukt, omdat hij in elke kerk wel wat 'verkeerds' ziet.
Ook in zijn eigen kerk btw, maar daar voelt hij zich toch nog het meest thuis.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 15 mar 2006 13:44

AikonGirl schreef:
Smurffie schreef:Misschien moet je samen eens een hervormde kerk proberen?

Dat stelde mijn moeder ook voor ja. Maar ik vrees dat mijn vriend dat al helemaal niet ziet zitten.
Onze kerk doet namelijk soms (met biddag enzo) wat samen met een hervormde kerk in de buurt,
en dat vond hij ook maar belachelijk.
mystery schreef:Of jullie moeten toch een stap dichter naar elkaar toe doen, erover praten, wat jij goed vindt in jouw kerk, wat hij goed vindt in zijn kerk... en dan wat jij goed vindt in zijn kerk en hij in jouw kerk.

Ja, we praten er al vaak over, wat we nou wel en niet goed vinden in de andere kerk. Maar dan komen we alleen tot de conclusie dat we het daarover nooit eens worden. Een aantal maanden is het uitgegaan om deze redenen, maar toen toch besloten om te proberen een oplossing te vinden. We zouden samen op zoek gaan naar een kerk waar we ons beide thuis zouden voelen, en allebei misschien wat 'in te leveren.'
Maar dat is niet gelukt, omdat hij in elke kerk wel wat 'verkeerds' ziet.
Ook in zijn eigen kerk btw, maar daar voelt hij zich toch nog het meest thuis.

Dat is lastig zeg! Dan kun je ook amper praten erover, want als hij niet bereid is om zijn oordelen wat los te laten, heeft praten weinig nut m.i. Naar wat voor soort kerk is je vriend op zoek? Een volmaakte kerk zonder dingen die 'verkeerd' aanvoelen? Die bestaat toch niet, in elke kerk is er wel wat... Meer kijken naar de goede dingen kan best helpen. Dingen die niet bij jou passen blijven er toch, in elke kerk. En als je een relatie hebt, lijkt mij het fijn als je een kerk kunt vinden waar je allebei meer goede dingen dan verkeerde dingen vindt.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 mar 2006 13:52

mystery schreef:Dat is lastig zeg! Dan kun je ook amper praten erover, want als hij niet bereid is om zijn oordelen wat los te laten, heeft praten weinig nut m.i. Naar wat voor soort kerk is je vriend op zoek? Een volmaakte kerk zonder dingen die 'verkeerd' aanvoelen? Die bestaat toch niet, in elke kerk is er wel wat... Meer kijken naar de goede dingen kan best helpen. Dingen die niet bij jou passen blijven er toch, in elke kerk. En als je een relatie hebt, lijkt mij het fijn als je een kerk kunt vinden waar je allebei meer goede dingen dan verkeerde dingen vindt.

Inderdaad, hij is opzoek naar een kerk die volmaakt is.
Ik zeg hem ook wel vaak dat je die kerk gewoon niet zult vinden,
maar dat dringt niet tot hem door lijkt het.

Maar hij vindt dus ook andere dingen belangrijk.
Hij gaat eigenlijk alleen naar de kerk voor de preek.
Terwijl ik vind dat ook het gemeente-zijn belangrijk is, en het zingen; aanbidden, lofprijzen.
Volgens mij komen we er nooit uit. :|

Technico

Berichtdoor Technico » 15 mar 2006 14:02

Mijn verkering van ruim 1,5 jaar is erop uitgegaan, dus laat ik maar niet te veel aandragen 8)

Het is inderdaad een heel lastig probleem. Zeker als er weinig flexibileit te bekennen is.

Ik hoop van harte dat je een betere oplossing vind dan ik.

Ik zal voor je/jullie bidden....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2006 14:20

AikonGirl, wat een rottige situatie zeg. Nu vraag ik me af: bidden jullie voor je relatie en bidden jullie ook weleens samen? Borkdude en ik hebben ervaren dat bidden werkt... Ik denk dat jullie er samen niet uit gaan komen, jullie hebben wijsheid van boven nodig. Dus ga er samen concreet voor bidden. Vraag God wat Zijn plan is met jullie: of het de bedoeling is dat je met elkaar gaat trouwen en naar wat voor kerk je moet gaan. Het is wel belangrijk dat je allebei echt open staat voor wat God je te zeggen heeft. Als je vriend niet met je samen wilt bidden, bid dan voor hem (als je dat nog niet doet). Gebed is het krachtigste middel wat je kunt gebruiken. Onze God is groter dan je denkt.

Naar mijn mening moet je als je met elkaar trouwt naar dezelfde kerk gaan. Maar het is al moeilijk om een christen-partner te vinden en als je je dan nog meer beperkt... nouja dat is de menselijke visie he. Bedenk dat God iets moois voor je in petto heeft. Ik verbaas me ook nog steeds over Borkdude, hoe God in hem werkt... echt ongelooflijk!!! Hij is zo veranderd...

Nou veel sterkte ermee en ik hoop dat jullie Gods stem zullen verstaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2006 14:27

Inderdaad.... en misschien een middenweg zoeken...

Overigens, waar gaat het probleem precies over? Ik neem aan dat het om een zware en lichte CGK gaan, een "Het bewaarde pand" en een lichte CGK? Maar zijn die verschillen zo groot dat jullie niet meer bij elkaar in de kerk willen komen? Dan moeten er wel hele grote verschillen zijn... wat is nou precies de aanleiding om niet meer bij elkaar in de kerk te willen komen? Dat moet meer zijn dan "redelijk licht vs. redelijk zwaar" lijkt mij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2006 14:35

Op zich kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als wij bij Borkdudes ouders zijn, moeten we mee naar de kerk, twee keer per zondag. Op een gegeven moment gingen we dat vermijden, gingen we bijvoorbeeld op zondag voor de tweede dienst weg. En nu heeft Borkdude zelf de neiging om 't te vermijden. Terwijl hij daar wel 20 jaar lang heeft gekerkt en er toen geen problemen mee had. De sfeer in een kerk kan heel bepalend zijn, zodat je er alleen maar verdrietig van wordt in plaats van dat je er opgebouwd wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 mar 2006 14:52

Ja, we bidden er inderdaad samen voor.

Wat nou precies de aanleiding is?
Ik vind dat de eredienst daar niet 'juist' wordt gehouden, en vice versa.

Kijk, dat ik daar een rok aan moet, en dat soort kleine uiterlijke dingen, daar hoor je mij niet over klagen.
Maar als het gaat om de belangrijkste dingen, dan denk ik dat God het nooit zo bedoeld heeft.

Ik kan God daar niet (samen met andere mensen) dienen, aanbidden, lofprijzen, beter leren kennen, ontmoeten.
Het is gewoon een groep mensen die naar een preek komt luisteren, en in een stemming alsof iemand overleden is die week.

Ik heb daar trouwens ook een aantal jaar gekerkt,
dus ik weet gewoon dat ik me daar nooit thuis kan voelen,
ik snap gewoon niet wat je aan zo'n dienst hebt.

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 15 mar 2006 16:53

he aikongirl.......

Ik zit in hetzelfde schuitje.............. dus weet ik denk ik ongeveer wel hoe rot het is...

Korte omschrijving van onze situatie:
4 jaar verkering: trouwplannen. Nu kiezen voor kerk... We hebben het er wel steeds over gehad... maar zeiden, dat komt wel goed... helaas :( we zitten er nog steeds mee... stomme kerken :mrgreen: ik kan er wel om janken!!!
Als je een oplossing hebt voor jullie probleem hoor ik het graag!!!
Geef mij maar gewoon vakantie!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 mar 2006 17:09

pff, wat superrot joh!
Want niks lijkt me zo erg als niet met je man/vrouw naar de kerk te kunnen gaan...

Mijn vriendin had ook bijna verkering met een jongen uit de gergeminNed, zij gaat naar HHK, en beiden wilden echt niet naar elkaars kerk.
Nu zijn ze gelukkig zo ver gekomen dat ze wel elkaars kerk bezoeken, en dus wel verkering hebben gekregen, maar het blijft superlastig soms.

Bij mij in de kerk zit ook een man, heeft een vrouw en 3 kinderen, maar zijn vrouw en drie kinderen willen absoluut niet naar 'mijn' gemeente. En die man wil niet meer naar haar gemeente. Het zorgt voor ontzettend veel onrust en discussies in het gezin.

Het is denk ik heel goed om al in je verkeringstijd een goede weg samen te vinden, en niet alleen meegaan omdat de ander dat perse wil, want dan kun je altijd later nog deze problemen krijgen...

Heel veel sterkte!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 mar 2006 17:24

Bedankt voor jullie reacties.!

Jopidopi, jullie zitten dan ook in een rotsituatie..
En ik herken het inderdaad: het uitstellen, het denken dat het vanzelf wel oplost.
Je houdt van elkaar, je gelooft in dezelfde God, en dan toch die problemen.

En MissF, met een gezin is het vooral lastig inderdaad.
Daarom is het van belang dat we hier snel uitkomen,
voordat je lekker doorsukkelt, en er te laat achterkomt dat het wel erg veel problemen oplevert.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 mar 2006 20:11

Mocht je niet uit deze situatie kunnen komen, dan rest slechts één weg: uitmaken.

Ik ken uit mijn directe omgeving een voorbeeld van ouders die naar verschillende kerken gaan en dat is funest voor een gezin.

Markus 10: 29, 30
Markus schreef:En Jezus, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg Ik ulieden: Er is niemand, die verlaten heeft huis, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijnentwil en des Evangelies wil,

Of hij ontvangt honderdvoud, nu in dezen tijd, huizen, en broeders, en zusters, en moeders, en kinderen, en akkers, met de vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.

Terug naar “Archief”