Refo of Christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Refo of Christen?

Berichtdoor Fredrik » 21 mar 2003 12:19

Waarom een refoweb is een refo iets anders dan een Christen? Is het wel Chritelijk wat we hier doen? Vooral als ik de slowchat kijk vraag ik me dat wel eens af.

MIJn vraag is dus is er nog wel iets Christelijks aan het refoweb? onderwerpen als: 'Hoe denken vrouwen over mannen?' 'Dames toilet hernetoilet'. Waar gaat dit heen, met al deze wereldse onderwerpen? Met scheldpartijen, mensen die elkaar zwart maken en elkaar benamingen geven dat ik denk: 'Kom op nou zeg. Hier spreekt toch geen respect uit!'
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 12:39

haha, daarom is de slowchat het punt waar ik nog niet veel ben geweest. OP het serieuse gedeelte gaat het overigens iets netter.
kom erbij zou ik zeggen!1!!!!! Beetje korrectie kunne ze hier wel gebruiken!!!!!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 mar 2003 12:42

Ik ben het Fredrik eens. We zijn allemaal christenen. Refo's maken het verschil niet op het refoweb.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 12:46

een refo is wel iets anders dan een christen en een grefo is iets anders als een refo en een grefo is iets anders als een christen. een christen is hetzelfde (haha)

Iemand noemt zichh namelijk heel bewust refo of grefo of christen.
ik ben een christen.of liever nog: een volgeling van Jezus.
grEVa komt ook in de buurt.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Refo of Christen?

Berichtdoor TheEdge » 21 mar 2003 13:23

Fredrik schreef:Waarom een refoweb is een refo iets anders dan een Christen? Is het wel Chritelijk wat we hier doen? Vooral als ik de slowchat kijk vraag ik me dat wel eens af.

MIJn vraag is dus is er nog wel iets Christelijks aan het refoweb? onderwerpen als: 'Hoe denken vrouwen over mannen?' 'Dames toilet hernetoilet'. Waar gaat dit heen, met al deze wereldse onderwerpen? Met scheldpartijen, mensen die elkaar zwart maken en elkaar benamingen geven dat ik denk: 'Kom op nou zeg. Hier spreekt toch geen respect uit!'

Nee. Die scheldpartijen zijn inderdaad niet Christelijk. Maar verder: moet alles altijd zwaar en diepgravend zijn? Ik denk het niet. Gemeente zijn kun je ook door sociale dingen te ondernemen. Okee, blijft de vraag of het sociale gedeelte dan perse hier op dit forum moet worden afgewerkt, of dat het beter IRL kan. Maar ik denk dat de slow-chat een goede aanvulling is, om een ludiek tintje aan deze box te geven, en het geheel vrij te pleiten van algehele zwaarmoedigheid.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 13:25

maar ik ben het ermee eens dat de toon hier vaak niet getuigt van liefde!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mar 2003 13:56

Daar moet je een beetje doorheenprikken volgens mij.

Om bij het onderwerp te blijven:
Christen is mijn naam, refo is mijn bijnaam...

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 mar 2003 14:08

refo = schijnheilig?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 mar 2003 14:39

Een vriendin van mij had het een keer over de refo's en de christenen bij haar op school!!!
Echt zo fout, ik werd daar echt kwaad om.
Ik zit ook in een zogenaamde reformatorische kerk. Maar ik ben christen. Als mijn klasgenoten aan me vragen: jij bent toch christen? En ik antwoord, nee refo. Dan denken ze helemaal dat ik gek ben.

En nog iets, als christenen onder elkaar lol hebben vind ik dat niet gelijk verondrustend ofzo. Ik kan op een avond met vrienden wild lachen om poep en pies, echt om niks en 10 minuten later een heel diepgaand en goed gesprek hebben.
God schiep ook lachspieren. En zoals met alles: als je God maar kan verantwoorden waarom je lacht. En ook je plezier tot Gods eer is.
Het enige foute op de slowchat vind ik grof en racistisch taalgebruik wat nu en dan te zien is, wat helaas ook onder christenen voorkomt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mar 2003 14:43

Rudolf Meuser schreef:refo = schijnheilig?

NEE,
het is een verwording van het woord gereformeerd, of reformatorisch... (dat laatste woord is ook wel een beetje vreemd als je erover nadenkt...(

gereformeerd betekent: opnieuw gevormd...

wel jezelf refo noemen, maar niet opnieuw gevormd zijn, dat is schijnheilig in de diepste betekenis van dit woord...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 mar 2003 14:50

Hier is al eerder het een en ander over gezegd. Zoek naar eens op 'refo'.

Ik hecht trouwens wel waarde aan het onderscheid refo-christelijk. Katholieken zijn ook christenen maar daar wil ik liever niet onder vallen, om maar wat te noemen.

Slowchat is niet de afdeling waar we trots op zijn, maar blijkbaar is er behoefte aan. Zo blijven bovendien de andere onderwerpen 'schoon'.
Als je niet van onzin gediend bent, moet je daar ver van blijven. Natuurlijk zijn er grenzen. We zullen de onderwerpen die je noemt nog eens goed nakijken.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mar 2003 17:38

En refo is iemand die lid is van een refomatorische kerk.
Een grefo is iemand die lid is van een gereformeerde kerk.
Een katholiek is iemand die lid is van de rooms katholieke kerk.
Maar allemaal zijn het Christenen. Want daarmee duid je aan dat je van Christus bent.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 21 mar 2003 17:55

het maakt niks uit van welke kerk je bent
we zijn allemaal een in christus wij als gelovegen

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 18:59

hmm, zo lijkt het alsof alle verschillende kerkgenootschappen en gemeentes en benamingen er voor niets zijn. Uiteindelijk gaat het om de algemene noemer: Christus.
Dat is mij iets te postmodern, al ben ik het wel eens dat het om Christus gaat.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 21 mar 2003 19:00

Het maakt wel degelijk uit tot welke stroming je behoort..... Vaak zijn het alleen maar uiterlijkheden die verschillen, maar er zijn ook wel degelijk stromingen die in de kern verschillen.

Terug naar “Archief”