IN de wereld, maar niet VAN de wereld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

IN de wereld, maar niet VAN de wereld

Berichtdoor TheEdge » 21 mar 2003 11:40

Gisteravond ben ik naar een lezing geweest van Danny Butler. Hij is actief als VJ, zanger, programmamaker en soms acteur, en hij sprak over jongeren en media, popmuziek en de plaats van christenen in de maatschappij.

Christenen moeten niet in hun beschermde wereldje blijven van de kerk, de jeugdvereniging, de christelijke vakanties. De wereld heeft van Christenen het idee dat het ontzettende zeurkousen zijn. Alleen maar langs de zijlijn staan en kritiek geven op de rest van Nederland, over de verrotte programma's op de televisie, immoreel gedrag, zondige ijsjes etcetera. Een insteek waarmee je niet-christenen enorm kun ergeren, en waarmee je pas bekeerde christenen enorm kunt beschadigen. Zo maar een paar punten die hij aankaartte tijdens zijn verhaal.

Hij heeft me geweldig aangesproken. Juist in een tijd dat ik zelf niet precies weet wat God van me verwacht, en niet weet hoe ik mijn Christen-zijn in praktijk moet brengen.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik vraag me af hoe jullie, refowebbers, in de wereld proberen te staan, zonder van de wereld te zijn.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 12:35

goeie vraag Edge,

ik probeer gewoon geestelijk te leven op de plek waar ik woon en werk. Tot ik precies weet waar God mij hebben wil. Gelegenheid aangrijpen om van God te vertellen, maar niets forceren.
Ik probeer vooral menselijk te zijn naar andere msen omdat ik er vanuit ga dat iedereen op zoek is naar liefde en geborgenheid. Vandaar dat ik in de trein en overal waar ik kom altijd erg gezellige gesprekken heb en prompt ook alle levensverhalen te horen krijg. En soms biedt dat mooie mogelijkheden.

maar niet te geforceerd doen lijkt mij. Je bent wel in de wereld en dat is precies de plek waar Jezus ons naar toe stuurde in de laatste versen van matheus.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 21 mar 2003 13:18

Wat vind je van Alice Cooper? Een heavy-metalzanger die allerlei rottigheid op het podium heeft uitgevoerd, maar sinds zijn bekering in de jaren '80... euh.... nog steeds als heavy-metalartiest rondtoert, maar de boodschap van God in zijn optredens heeft verwerkt.

http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=26647

Ik vind het zelf ZO stoer eigenlijk... dat hij JUIST door is gegaan met waar hij mee bezig was, en middels dat probeert om de liefhebbers van zijn muziek bij God te brengen...

Iets wat een pas bekeerd bandlid van de seculiere rapgroep Run DMC niet deed: na zijn bekering stapte hij uit de band, en doet nu wat zijn Christelijke vrienden doen. Niets dus.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 13:37

ik ken alice cooper niet, maar ik denk dat bij bekering wel hoort dat je alles weg doet wat niet in een christelijk leven past. Nu weet ik, daar gana de meningen natuurlijk ver over uiteen. Maar als hij heavy metal muziek is blijven spelen dan vraag ik mij af of hij het helemaal begrijp.
via een ander forum heb ikbegrepen dat alice wat depri in het leven staat en God gebruikt ipv drugs ofzo.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 21 mar 2003 13:38

Christenen moeten gewoon de wereld in, zeg maar. Jezus kwam toch immers toch ook bij tollenaars e.d. over de vloer? Onderzoekt alles, doch behoudt het goede!
het heeft echt geen nut om tot in eeuwigheid in je eigen beschermde wereldje te blijven, mocht je er dan eens uitmoeten krijg je de schrik van je leven volgens mij.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mar 2003 13:43

Om een lang verhaal kort te maken: Ik vraag me af hoe jullie, refowebbers, in de wereld proberen te staan, zonder van de wereld te zijn.

Geen makkelijk vraag. Alhoewel...
Ik denk aan het onderschrift van DenKTenk: "Heb God lief, en doe wat je wilt." Misschien is het niet makkelijk, maar het is wel de enige manier om te weten wat je moet doen, leven in gemeenschap met God.
Je Vader heeft je hand vast! Vraag Hem om wijsheid!

(mn antwoord is niet concreet, maar goed, misschien komt dat nog wel eens...)

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: IN de wereld, maar niet VAN de wereld

Berichtdoor Maranatha » 24 mar 2003 23:12

TheEdge schreef:Om een lang verhaal kort te maken: Ik vraag me af hoe jullie, refowebbers, in de wereld proberen te staan, zonder van de wereld te zijn.

Gewoon ogen open en je grijze hersenmassa gebruiken.

Een nuchter feit hierbij is dat onze natuur nog steeds geneigd blijft te rebelleren tegen God.
Hier komt het verstand om de hoek, die toch blijft pleiten op de beloften van God, wanneer je weer eens de fout bent ingegaan.

romeinen 7:25 Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de Thora van God, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Ziedaar weer 1 argument waarom de Thora voor ons heidense christenen van nut is. De Thora traint niet het lichaam, maar het verstand.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 00:19

chickie schreef:Christenen moeten gewoon de wereld in, zeg maar. Jezus kwam toch immers toch ook bij tollenaars e.d. over de vloer? Onderzoekt alles, doch behoudt het goede!
het heeft echt geen nut om tot in eeuwigheid in je eigen beschermde wereldje te blijven, mocht je er dan eens uitmoeten krijg je de schrik van je leven volgens mij.....
maar Jezus kwam wel bij die tollenaars en hoeren om ze de liefde van God te laten zien.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 25 mar 2003 09:02

wij zijn van de werelt
en we leven in de werelt
mar in jezus zijn we overwinnaars

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 mar 2003 14:45

TheEdge schreef:Wat vind je van Alice Cooper? Een heavy-metalzanger die allerlei rottigheid op het podium heeft uitgevoerd, maar sinds zijn bekering in de jaren '80... euh.... nog steeds als heavy-metalartiest rondtoert, maar de boodschap van God in zijn optredens heeft verwerkt.

maar wat ik dan bij AC wel weer wat minder vind is dat zijn seculiere (zacht uitgedrukt) muziek nog gewoon te koop is, en daarin nog steeds zijn soms bijna satanistische boodschap uitdraagt. ik weet niet of dit er ook bij hoort?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 25 mar 2003 15:23

Jullie reacties stellen me echt teleur. De enige manier om staande te blijven IN de wereld, is biddende.

Dus ten volle genieten van alle geneugten, met de slappe smoes dat de Vader je hand vasthoudt.... dat is niets anders dan het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid!!

Pieter

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 15:29

Pieter schreef:Jullie reacties stellen me echt teleur. De enige manier om staande te blijven IN de wereld, is biddende.

Dus ten volle genieten van alle geneugten, met de slappe smoes dat de Vader je hand vasthoudt.... dat is niets anders dan het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid!!

Pieter
dan doen we het toch allebei?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 25 mar 2003 15:33

Biddend in het leven staan én je verantwoordelijkheid nemen (dus leven naar Gods Woord) betekent dat een hele hoop van die geneugten niet meer door de beugel kunnen.

Als je dat ook beseft, Joris, dan kan het inderdaad allebei...

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 15:42

dat lijkt mij logisch, Pieter. Volgens mij ish et leven van een christen een leven in aanbidding. Dat isvooro mij een levenshouding en daarvanuit doe ik alles. En maak ik in de wereld een heleboel plezier zonder daarin van de wereld te worden.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 25 mar 2003 15:52

ja maar joris wij zijn van de werelt
we moeten hier op de werelt jezus aanbidden en eren

Terug naar “Archief”