Flevo: God eren met je achterwerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 nov 2002 20:50

Hoi Henk,

Jij: Ik heb al eerder aangegeven dat er op dance op een bepaalde gedanst wordt. De meest logische conclusie is dan dat die manier van dansen uit de muziek zelf voortvloeit. Dat is mijn bewijs.

Dat is geen bewijs, dat is een cirkelredenering. Ik observeer iets, formuleer een hypothese om de observatie te verklaren en gebruik dan diezelfde observatie als bewijs van de stelling. Tja, als wetenschap zo simpel was...

Mag ik een parallel voorbeeldje bedenken? Ik observeer in een gergem dat er op hele noten gezongen wordt en dat de vrouwen een hoedje dragen. Om dat te verklaren beweer ik dat het dragen van een hoedje voortkomt uit het zingen op hele noten. Mijn bewijs: ik heb het toch zelf gezien!

Jij: Ik heb nog geen reden om te twijfelen dat we tot een minderheid zouden behoren.

OK, zolang je je maar realiseert dat je een minderheidsstanpunt huldigt vind ik het best. Maar dan moet je geen algemeen geldende waarheden daaruit afleiden.

Jij: Ik lees deze zin als volgt: Áls het bovenstaande waar zou zijn, dan wil je me doen geloven dat dit toch echt op Flevo niet het geval is. Door mijn conclusie dat dancemuziek als vanzelf een bepaalde dans voortbrengt, is dat nogal ongeloofwaardig.

Als jij zou zeggen dat ze ergens in een chr.ger. kerk ritmisch zingen en dat er toch vrouwen met hoedjes zitten, behoef ik daar dus niet te gaan kijken. Ik had immers al bewezen dat er een oorzakelijk verband was tussen de genoemde zaken? Ik ga er dan ook maar vanuit dat je het mis hebt t.a.v. die kerk. Zie je dat je redenering je reinste struisvogelpolitiek is?

Jij: Een bijsluiter is een prima voorbeeld. Een bijsluiter staat vaak stijf van de psychische effecten die een middel kan hebben.

En zijn die psychische effecten enkel ervaringen of hebben ze een fysieke oorzaak?

Jij: Allereerst gaf je in de vorige post aan dat je maar even je hoofd om de hoek hebt gestoken en dat dat te kort is voor een oordeel.

Maar niet voor een observatie. Ten tweede baseer ik me vooral op de waarnemingen tijdens dance-muziek op het hoofdpodium. Of telt dat niet?

Jij: Secundo: Ook een crimineel kan een belastende verklaring afleggen m.b.t. een gebeurtenis waar hij zelf bij betrokken was.

Je bedoelt dat ik dingen uit m'n duim zuig? Tuurlijk joh, ik ga hier een potje zitten liegen om m'n gelijk te halen...

Jij; Ik trek deze conclusie in twijfel n.a.v. weken discussieren.

Ik heb het over observaties, niet over conclusies. Ben jij er na de afgelopen weken van overtuigd geraakt dat er iets aan mijn ogen mankeert?

Jij: Ik heb die vergelijking nooit willen maken, dus je moet je punt echt zelf maken. Maar ik zal daar niet moeilijk over doen, het is wat lastig te onthouden als je aan zoveel discussies meedoet zoals jij

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk. OK, ik zal mezelf toelichten. Jij was voor een algeheel verbod op dansen of dansmuziek of iets in die geest. De reden was dat dit gevaren met zich mee zou brengen. Je stelde daar zoiets als: bij mogelijk gevaar moet je het niet doen. vandaar mijn vergelijking met alcohol. Ook daaraan kleven gevaren. Toch is bijna geen christen voor een algemeen verbod op alcohol. Jouw redenatie is dus niet zo universeel als jij wilt doen lijken. Vandaar mijn vraag: wat is dan het verschil?

Jij: Sorry maar dit kan ik onmogelijk serieus nemen. Britpop een zelfde ritme als dance?!?! Je trekt hier inderdaad één lijn, maar wel met oogkleppen op en een plank voor je hoofd.

Dank je wel. Muziektechnisch gezien zit er inderdaad niet al te veel verschil in. In ieder geval niet zoveel dat je op beide niet op vergelijkbare wijze zou kunnen dansen. Kun je zelf dansen? Dan kun je het allicht eens uitproberen. Mij lukt het wel. Anders moet je maar eens meetikken met een beetje up-tempo popnummer en een dancenummer. Dat gaat prima op dezelfde manier. Zit je soms te denken aan 'extreme' vormen als house en techno? Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar juist die dansstijlen zou ik niet als sensueel willen bestempelen...

Jij: Of ik de film leuk en/of goed vond, doet niet ter zake. Dat moet geen maatstaf voor een christen zijn. Het staat stijf van de goddeloze zaken en dat kan niet.

Maar je hebt hem wel gezien?

De toespraak van butler heb ik niet gehoord. Daar kan ik dus moeilijk een oordeel over geven. In principe kan ik me echter wel voorstellen dat je een bepaald aspect uit een film als voorbeeld gebruikt.

Kruimel,

Jij: Klaas ik weet niet wat je nu probeert te bewijzen, maar als jij zo nodig wilt dansen moet jij dat vooral doen, kun je ook bidden voordat je gaat, of de Heere met je mee wil gaan de dansvloer op om te gaan swingen?

Ik sta eigenlijk nooit op de dansvloer. Als ik op Flevo ben dans ik echter wel mee. En daarvoor kan ik God inderdaad danken. Geen enkel probleem.

Jij: maar volgens mij ben je puur bezig om jezelf aan 't Goddelijk gezag te ontworstelen.

Heeft Henkie goddelijk gezag? Waar het om gaat is dat het dansen op Flevo veroordeeld wordt. Niet dat men weet hoe er daadwerkelijk gedanst wordt, maar dat doet er blijkbaar niet toe. Het dansen op Flevo kan blijkbaar niet tot Gods eer zijn. Ik, en een heel aantal mensen met mij, denken daar anders over. Als jij echter het idee heb dat ik alle vormen van dansen domweg goedkeur moet je m'n berichten wat nauwkeuriger lezen.

Jij: Gods Woord is niet bedoeld om iemand mee om de oren te slaan maar om

Het waren de dansers op Flevo die door onze behoudende broeders met de bijbel op de kop geramd werden.

Jij: Ik sta volkomen achter Henk.

Gefeliciteerd. Misschien moet je een fanclub oprichten.

Jij: Weet je ik denk dat je de Heere alleen maar verdriet aan doet, door over zulke zaken te discuseren.

En ik denk dat je God alleen maar verdriet doet als je jongeren die God liefhebben op een liefdeloze manier veroordeeld.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Maninne
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 okt 2002 13:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 04 nov 2002 23:06

om maar even jouw trant van schrijven te gebruiken: Jij:
Heeft Henkie goddelijk gezag? Waar het om gaat is dat het dansen op Flevo veroordeeld wordt. Niet dat men weet hoe er daadwerkelijk gedanst wordt, maar dat doet er blijkbaar niet toe. Het dansen op Flevo kan blijkbaar niet tot Gods eer zijn. Ik, en een heel aantal mensen met mij, denken daar anders over. Als jij echter het idee heb dat ik alle vormen van dansen domweg goedkeur moet je m'n berichten wat nauwkeuriger lezen.

Ik zeg niet dat Henkie Goddelijk gezag heeft, maar de Bijbel heeft Goddelijk gezag.
Ik zie dat je erg vijandig word in je opmerkingen, en ik ben niet van plan om een fanclub op te richten voor Henkie, maar daarom mag ik het toch wel met hem eens zijn?

Ik weet best dat God mij niet nodig heeft om voor Hem op te komen, maar toch kon ik het even niet laten om je te vragen om Gods Woord naast jouw beweringen te leggen. En dan niet om je gelijk te halen maar om te onderzoeken wat de Heere er Zelf van zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TUer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2002 10:08
Locatie: Lampegat

Re: Flevo: God eren met je achterwerk.

Berichtdoor TUer » 06 nov 2002 15:09

henkie schreef:
Ik heb trouwens ook nog niemand gehoord die getuigde dat hij of zij het zo fijn vond om God te eren door te dansen.


Ga 's een Afrikaanse kerken kijken... Die mensen kunnen niet stil blijven staan tijdens een dienst en ik denk dat ze dat echt wel ter ere van God doen.

Groetjes,
Arjan

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Flevo: God eren met je achterwerk.

Berichtdoor janneke » 06 nov 2002 15:11

TUer schreef:Ga 's een Afrikaanse kerken kijken... Die mensen kunnen niet stil blijven staan tijdens een dienst en ik denk dat ze dat echt wel ter ere van God doen.

Groetjes,
Arjan


Dat is absoluut geen vergelijking, die mensen kennen een hele andere cultuur!

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Flevo: God eren met je achterwerk.

Berichtdoor henkie » 06 nov 2002 15:19

TUer schreef:Ga 's een Afrikaanse kerken kijken... Die mensen kunnen niet stil blijven staan tijdens een dienst en ik denk dat ze dat echt wel ter ere van God doen.


Ik snap dat het wat lang duurt om het allemaal terug te lezen, maar dit ging over het dansen op Flevo ;-)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 06 nov 2002 16:24

Om te beginnen wil ik wat recht zetten. Een deel van Klaas´ post is namelijk gebaseerd op deze typfout van me. Ik bedoelde natuurlijk: Ik heb nog geen reden om AAN TE NEMEN dat we tot een minderheid zouden behoren. Ik zei ‘geen reden om te twijfelen. Een erg pijnlijke misser, waarvoor excuses.




Dat is geen bewijs, dat is een cirkelredenering. Ik observeer iets, formuleer een hypothese om de observatie te verklaren en gebruik dan diezelfde observatie als bewijs van de stelling. Tja, als wetenschap zo simpel was...



Nee geen cirkelredenering, maar een kettingredenatie. Ik observeer(de) iets regelmatig, en constateer dat er steeds sprake is van een sterk verband tussen muziek en dans (‘de dans komt als vanzelf uit de muziek voort’). Dat is de enige/beste conclusie die ik kan trekken. Natuurlijk kan je er veel meer bedenken maar dan verval je in onzinnige conclusies zoals jouw voorbeeld van die hoedjes. Ik heb het hier over de meest logische conclusie die een redelijk oordelend mens zal trekken. Om er 1 te noemen die daar niet aan voldoet: Door de grote hoeveelheid lampen in een dance tent, gaan mensen enorm sensueel dansen ;-)


Als jij zou zeggen dat ze ergens in een chr.ger. kerk ritmisch zingen en dat er toch vrouwen met hoedjes zitten, behoef ik daar dus niet te gaan kijken. Ik had immers al bewezen dat er een oorzakelijk verband was tussen de genoemde zaken? Ik ga er dan ook maar vanuit dat je het mis hebt t.a.v. die kerk. Zie je dat je redenering je reinste struisvogelpolitiek is?


Je doet nu net alsof je alles met je eigen ogen gezien moet hebben. Bij een marktonderzoek vragen ze toch ook niet alle 16 miljoen nederlanders? Een willekeurig gekozen groep van een bepaalde grootte is genoeg. En denk je dat wetenschappers iedere dag in de gaten houden of de aarde nog draait? Om weer terug te keren naar mijn punt: ik heb het een aantal malen geconstateerd en dat moet genoeg zijn.


En zijn die psychische effecten enkel ervaringen of hebben ze een fysieke oorzaak?


Psychische effecten hoeven geen fysieke oorzaak te hebben.


Ten tweede baseer ik me vooral op de waarnemingen tijdens dance-muziek op het hoofdpodium. Of telt dat niet?


Natuurlijk telt dat ook. Al krijg ik wel de indruk dat je de muziekstijlen nogal op een hoop gooit. Bovendien kan ik me voorstellen dat mensen zich toch iets anders gedragen tijdens een concert dan in een dance-tent. Een danstent leent zich wat meer voor dansen. Naar een concert komen mensen zelden om te dansen, maar om de muziek.




Je bedoelt dat ik dingen uit m'n duim zuig? Tuurlijk joh, ik ga hier een potje zitten liegen om m'n gelijk te halen...


Nee, ik doelde op mezelf. Je ziet mij als die ‘bankovervaller’ en vindt dat ik dus geen getuige kan zijn. (tenminste zo las ik dat)



Jij was voor een algeheel verbod op dansen of dansmuziek of iets in die geest. De reden was dat dit gevaren met zich mee zou brengen. Je stelde daar zoiets als: bij mogelijk gevaar moet je het niet doen. vandaar mijn vergelijking met alcohol. Ook daaraan kleven gevaren. Toch is bijna geen christen voor een algemeen verbod op alcohol. Jouw redenatie is dus niet zo universeel als jij wilt doen lijken. Vandaar mijn vraag: wat is dan het verschil?


Ik ben vóór een verbod op op een aantal dansen ja. Ik heb daar een aantal redenen voor gegeven. DAARNAAST brengt het het genoemde gevaar met zich mee. Alles bij elkaar gezien, ben ik dus voor een verbod. Ik pleit niet op een verbod enkel en alleen op basis van dat gevaar. Dat kon je ook lezen toen ik het had over ‘weer een aftrekpunt’.
Een groot verschil met jouw alcoholvoorbeeld, niet?


Jij: Of ik de film leuk en/of goed vond, doet niet ter zake. Dat moet geen maatstaf voor een christen zijn. Het staat stijf van de goddeloze zaken en dat kan niet.

Maar je hebt hem wel gezien?


Jaja, anders zou niets over die film zeggen heh.


groeten,

henk


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten