Ja ik was het 2 weken niets doen zat en dacht: laat ik weer eens wat posten
Je vertelt ons dat je geen idee hebt hoe je op een bijbelse manier tot eer van God kunt dansen. Wel weet je dat dat op Flevo in ieder geval niet gebeurd. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje tegenstrijdig.
LIJKT, maar is het niet. Ik zie niet voor me hoe je op een bijbelse manier voor God kunt dansen. Die zal er wel zijn, maar ik kan me daar geen voorstelling van maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me niet kan voorstellen hoe dat in ieder geval níet kan. Voorbeeld: als ik niet weet welke kleur deze tekst is, wil dat niet zeggen dat ik niet kan zien welke andere kleur de tekst níet is. Als ik de kleuren rood, wit en blauw ken, kan ik prima inschatten dat deze tekst níet rood, wit of blauw is.
Dansen, zoals dat op Flevo gebeurd, vind ik niet bijzonder verleidelijk. Het bewegen van je lichaam kan op tal van manieren gebeuren en de bewegeningen die ik op Flevo heb zien maken hebben absoluut geen sexuele ondertoon.
Dat is jouw mening inderdaad. Ik vraag me af of die breed gedragen wordt. Ik denk het niet als je dit ziet:
en
'Shake your asses' is niet een oproep om specifiek met je kont te gaan schudden maar een oproep om in beweging te komen. Als je danst schudt je kont vanzelf mee
http://www.ronduit.nl/events/flevo/2002/assets/video.ram.jsp?vid=2830965&sta=0 Daarnaast vind je het dansen niet eerbiedig. Tja, dat vind ik eerlijk gezegd wel een makkelijke. Die eerbied is een mat waar je zo fijn van alles onder kunt schuiven. M.i. heeft eerbied te maken met je grondhouding t.o.v. God. Die eerbied staat uitbundige vrolijkheid echter niet in de weg. M.i. heeft eerbied te maken met je grondhouding t.o.v. God.
Of dat is zo is, betwijfel ik. Als het slechts om de grondhouding gaat, waarom mochten tempelganger dan niet in het Heilige der Heilige komen? Of was hun grondhouding soms niet goed? Waarom knielde Jezus dan als Hij bad? Als het om de grondhouding gaat, was dat toch onzin?
Als jij van eerbied zo'n thema wilt maken moet je maar eens wat richtlijnen geven voor wat wel en niet eerbiedig is. Volgens mij zijn daarover (afgezien van duidelijk tegen-bijbelse zaken) enkel subjectieve dingen te zeggen.
dit wordt wel grappig. Ik ga richtlijnen geven voor wat niet eerbiedig dansen is. Ok komtie:
-Bewegingen waar de nadruk ligt op het achterste zijn niet eerbiedig. Dat doe je maar op de wc.
-Bewegingen waar de nadruk ligt op het sensuele/seksuele. Het past een christen niet om zo met zijn of haar lichaam te koop te lopen.
Als ik dan ook nog eens mijn bijbel erbij pak en 2 Sam. 6 lees (…) Was dat 'eerbiedig dansen'?
Dat moet het wel zijn anders stond het niet op die manier in de bijbel genoemd. Maar zoals ik al zei, ik heb geen idee hoe je op een bijbelse manier tot eer van God kunt dansen. Ik kan wel zien wanneer dit niet gebeurd.
Deze vergelijking gaat wel behoorlijk mank. De omstandigheden van 2 samuel zijn toch wel iets anders dan op Flevo. God kwam terug in Jeruzalem! Dat eens wat anders dan voor je eigen lol dansen.( je zegt iets later: “Je kunt gewoon heerlijk genieten van dansen. Heerlijk bewegen op muziek.”) Die vrome verhalen over ‘
hoeveel te meer reden hebben wij dan niet om te dansen als we weten dat Jezus Christus voor onze zonden stierf en dat we daardoor gered worden’ kennen we onderhand wel… Over een mat waar alles onder geschoven wordt, gesproken… alles moet kunnen onder de grote mat ‘God loven’.
2) niet tot eer van God of vóór God dansen
In de discussie over Vreugdenhil ben ik uitvoerig ingegaan op het fenomeen 'alles doen tot eer van God'. darabij kwamen we tot een onderscheid tussen zaken waarmee je God impliciet eert en zaken waarmee je God expliciet eert. Van heel veel van de dingen die we dagelijks doen kun je moeilijk aangeven hoe dat nou specifiek zit met de eer van God. Het gaat dan meer om je houding waarmee je in het leven staat en dingen doet. Als voorbeelden noemde ik toen het eten van een gebakje maar je zou natuurlijk ook kunnen spreken over dansen. Je kunt gewoon heerlijk genieten van dansen. Heerlijk bewegen op muziek. Als je dat doet vanuit een houding van dankbaarheid naar God toe, is daarmee niets mis. Ook dat is dan tot eer van God.
Je kunt echter ook expliciet tot eer van God dansen. Als je vrolijkheid voortkomt uit het besef van de dingen die God voor jou doet, kan dat een reden tot dansen zijn. David danst in 2 Sam.6 omdat de ark teruggebracht wordt. Ongetwijfeld ziet hij dit als Gods handelen en daarmee als zegen van God. Als dat voor hem reden is om te dansen, hoeveel te meer reden hebben wij dan niet om te dansen als we weten dat Jezus Christus voor onze zonden stierf en dat we daardoor gered worden? Dat besef kan gedurende een concert versterkt worden door de teksten van de songs en dat wat een zanger(es) zegt.
We zijn het er over eens dat we op een bijbelse manier kunnen dansen. Als ik dan die passages in de bijbel lees, dan lees ik alleen een expliciet tot eer van God dansen. Je zei al dat David expliciet danste. Waar wordt er impliciet gedanst in de bijbel?