Flevo: God eren met je achterwerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Flevo: God eren met je achterwerk.

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2002 22:11

Naast de uitspraken van Neil t.a.v. opmerkingen die zijn zelfbeeld versterkten. krijgt hij ook op een ander punt kritiek.
Neil roept tijdens een optreden op 'God te eren met je kont' en dat schiet een aantal mensen in het verkeerde keelgat.

Ik wil in dit stukje niet ingaan op de bewoordingen waarin hij zijn oproep giet. Die discussie is grotendeels gelijk aan de discussie die reeds over zijn andere opmerkingen gevoerd is. Ik wil me nu richten op de inhoudelijke kant van zijn oproep.

De vraag die daarbij centraal staat, is denk ik de vraag, of je kunt dansen tot eer van God. Want dat is uiteindelijk waar Neil toe oproept. Hij drukt het wat plastisch uit, maar dat is toch wat hij bedoelt? Als je je dat eenmaal realiseerd, zie ik eerlijk gezegd niet goed in wat daarmee mis is. In de bijbel wordt diverse malen gesproken over dansen. Binnen de Israëlische cultuur schijnt dat een volkomen geaccepteerd fenomeen te zijn. Nergens wordt gesteld dat je niet mag dansen. En uitgaande van het principe dat je alles moet doen ter eer van God geldt dat dus ook voor dansen. Ik wilde deze keer de vraag dan ook maar eens bij de lezers neerleggen: kun je aangeven waarom je problemen hebt (als je die hebt) met het idee dat je kunt dansen tot eer van God?

Ik wacht de reacties rustig af...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 sep 2002 09:41

ik geloof dat we het nou wel weten met die kont van Neill. Ik snap werkelijk niet wat daar zo interessant aan is, wat zo'n randfiguur allemaal roept.
Maar voor de rest: dansen tot eer van God? Waarom niet? Maar dan niet in een discotheek natuurlijk...ik denk dat de mogelijkheden in Nederland daarvoor erg beperkt zijn. Religieuze dansen zijn in andere religies/werelddelen wel gebruikelijk.
Laatst gewijzigd door surfer op 24 sep 2002 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 24 sep 2002 09:59

ik geloof dat we het nou wel weten met die kont van Neill. Ik snap werkelijk niet wat daar zo interessant aan is, wat zo'n randfiguur allemaal roept.


Waarom noem je iemand een randfiguur.....ik ken Neill niet, maar vind dat je als Refo iedereen in zijn waarde moet laten en serieus moet nemen.
De één drukt zich nou eenmaal makkelijker en beter uit dan de ander!

En dansen tot eer van God......kan best.....zie Mirjam en David!
Kun je je natuurlijk wel afvragen wat dansen tot eer van God is!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 sep 2002 10:48

ik ken Neill niet, maar vind dat je als Refo iedereen in zijn waarde moet laten en serieus moet nemen
ik heb een aardige indruk van deze persoon. En iemand in zijn waarde laten en serieus nemen, hm..als iemand zichzelf niet serieus neemt en niet een beetje op zijn woordgebruik kan/wil letten...maar genoeg hierover.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 24 sep 2002 11:27

Korsiaan...

Moet je als refo ieder in zn waarde laten?

Zegt David niet ergens: "Zal ik niet haten, die U haten..."?
Onze refowereld dreigt ten onder te gaan aan tolerantie. Een refo hoort te strijden voor Gods geboden en Zijn eer. Dan moeten we stoppen met elkaar dood te tolereren

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 24 sep 2002 11:58

Beste mensen,

Kan je ook hakken en zagen in je trainingspakkie op hardcoremuziek (met christelijke kreten natuurlijk he!) in de kerkdienst?
Staat niks over in de Bijbel he? Moet kunnen.

Jongens, doe lekker je eigen zin. Is toch veel leuker, de wereld dienen. Als het in een discotheek kan, waarom wij niet?

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 24 sep 2002 12:17

Korsiaan...

Moet je als refo ieder in zn waarde laten?


Oké je hoeft niet iedereen als refo in zijn waarde te laten, maar we moeten wel zeker iedereen serieus nemen!
En daarom ook met serieuze onderbouwingen bestrijden!

Kan je ook hakken en zagen in je trainingspakkie op hardcoremuziek (met christelijke kreten natuurlijk he!) in de kerkdienst?
Staat niks over in de Bijbel he? Moet kunnen.

Jongens, doe lekker je eigen zin. Is toch veel leuker, de wereld dienen. Als het in een discotheek kan, waarom wij niet?


Ik denk dat het erom gaat of je het tot Gods eer doet of voor je eigen lol en vermaak! Ik zeg niet dat t niet leuk is trouwens hoor!
Maar uiteindelijk zijn we hier tot Gods eer en daaraan moet je in principe alles spiegelen denk ik!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Flevo: God eren met je achterwerk.

Berichtdoor henkie » 24 sep 2002 15:51

Klaas schreef:Ik wil in dit stukje niet ingaan op de bewoordingen waarin hij zijn oproep giet. Die discussie is grotendeels gelijk aan de discussie die reeds over zijn andere opmerkingen gevoerd is. Ik wil me nu richten op de inhoudelijke kant van zijn oproep.

De vraag die daarbij centraal staat, is denk ik de vraag, of je kunt dansen tot eer van God. Want dat is uiteindelijk waar Neil toe oproept. Hij drukt het wat plastisch uit, maar dat is toch wat hij bedoelt? Als je je dat eenmaal realiseerd, zie ik eerlijk gezegd niet goed in wat daarmee mis is. In de bijbel wordt diverse malen gesproken over dansen. Binnen de Israëlische cultuur schijnt dat een volkomen geaccepteerd fenomeen te zijn. Nergens wordt gesteld dat je niet mag dansen. En uitgaande van het principe dat je alles moet doen ter eer van God geldt dat dus ook voor dansen. Ik wilde deze keer de vraag dan ook maar eens bij de lezers neerleggen: kun je aangeven waarom je problemen hebt (als je die hebt) met het idee dat je kunt dansen tot eer van God?


Door dit af te doen als slechts een oproep om voor God te dansen, versimpel je het probleem wel heel erg. De bewoordingen doen er wel degelijk toe. Die geven iets aan over de manier waarop dit dient te gebeuren. Ik kan dat niet anders uitleggen als een onheilig dansen voor God.

Ik citeer uit de reportage over neill:

Als ultieme worship lijkt hij met zijn kont te moeten zwaaien. "Het staat misschien nergens in de bijbel hoor, maar wie zegt dat ik God niet met mijn kont mag aanbidden?" Neil kijkt uitdagend van het podium het veld op en wiegt zijn heupen. "Schudden met die handel! Help elkaar waar nodig. Shake your asses." Net als je denkt dat je rustig kunt kijken, rent leadzanger en sexy Neil weer achter zijn microfoon vandaan om er toch wel heel zeker van te zijn dat iedereen met zijn kont schudt.


hierop is mijn reactie dus (op het oude forum):

Staat er nergens in de bijbel dat we er niet uitdagend
("kuis") uit moeten zien? Schudden met je kont is dat niet.
Staat de bijbel niet vol van de voorbeelden van een God die eerbiedig behandeld wil worden?? Je kont gebruiken om God te eren is dat niet.


Ik denk dat niemand betwist dat je kunt dansen tot God's eer. In de bijbel staat dat genoemd. Alleen denk ik dat er tussen nu dansen en vroeger ( in de tijd van de bijbel) dansen een wereld van verschil zit. Nu dansen moet echter wel in de geest van de bijbel zijn: o.a. eerbiedig dansen tot eer van God (laat ik voorop stellen dat ik geen flauw idee heb hoe je nu op een bijbelse manier tot eer van God kunt dansen) Dat is nu het probleem met flevo: er wordt oneerbiedig gedanst en het is niet (allemaal) tot eer van God of voor God. Om even voor mezelf te spreken: als ik bepaalde luchtig :mrgreen: gekleedde dames zie heupwiegen, zou ik mijn aandacht niet direct bij God hebben.
Ook kan ik me een aantal muzieksoorten voorstellen die niet geschikt zijn om eerbiedig op te dansen. Ik doel dan m.n. op de muziek in de 'holy dance palace'.

Ik heb trouwens ook nog niemand gehoord die getuigde dat hij of zij het zo fijn vond om God te eren door te dansen. Wat ik wel hoorde waren verhalen over 'uit je dak gaan' en dergelijke. Ook op de website van de organisatie van het dance palace lees ik niets over Gods eer. Wel over een leuke tijd etc. Wees dan eerlijk en zeg dat je het doet omdat je het zelf zo fijn vindt. Mochten er verhalen zijn van mensen die dit niet alleen voor zichzelf deden, dan hoor ik dat graag.

Samengevat zijn mijn 2 punten:

1) niet-bijbels dansen
2) niet tot eer van God of vóór God dansen
Laatst gewijzigd door henkie op 24 sep 2002 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 24 sep 2002 16:01

Ik heb trouwens ook nog niemand gehoord die getuigde dat hij of zij het zo fijn vond om God te eren door te dansen


Ik wel. Als je bijv naar de Afrikaanse cultuur kijk daar danst men juist om God te eren.
Dat dansen is wel iets anders dan wij gewend zijn. Dat is idd swingen en draaien van je lichaam. Flink bewegen daarbij veel klappen.

Deze mensen snappen ook niet dat wij met een doodgravers gezicht met de armen over elkaar lofzangen zingen.

Dat is in hun ogen niet het loven en prijzen van God. Die mensen kunnen met bepaalde liederen werkelijk uit hun dak gaan. Als je dan de vertaling van die liederen hoor krijg je kippevel over je rug. En merk je de blijdschap die dat soort mensen beleven in hun geloof.

Dat is pas echt zingen en dansen tot eer van God. Om zijn naam groot te maken.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 sep 2002 16:58

Ik wel. Als je bijv naar de Afrikaanse cultuur kijk daar danst men juist om God te eren.
Dat dansen is wel iets anders dan wij gewend zijn. Dat is idd swingen en draaien van je lichaam. Flink bewegen daarbij veel klappen.

Deze mensen snappen ook niet dat wij met een doodgravers gezicht met de armen over elkaar lofzangen zingen.
idd

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

doorlezen

Berichtdoor henkie » 24 sep 2002 17:02

Als je die zin van me verder leest, zie je dat het gaat over flevo :roll:

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 24 sep 2002 22:14

ik, had jou hele posting gelezen HEnk, maar wilde dat ene stukje even gbruiken als insteek om een beetje antwoord te geven op de eigenlijke vraag

Ik wilde deze keer de vraag dan ook maar eens bij de lezers neerleggen: kun je aangeven waarom je problemen hebt (als je die hebt) met het idee dat je kunt dansen tot eer van God?


Ik probeerde dus duidelijk te maken dat ik er geen problemen mee hebt het juist aanmoedig, en er bewondering voor heb als je dat echt kunt.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 24 sep 2002 22:27

Hoi Henkie,

Ik vroeg me al af waar je was. Eerst zeuren om een inhoudelijke discussie en dan niets van je laten horen ;-) Blij dat je weer mee doet.

Je vertelt ons dat je geen idee hebt hoe je op een bijbelse manier tot eer van God kunt dansen. Wel weet je dat dat op Flevo in ieder geval niet gebeurd. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje tegenstrijdig.

Je vat je eigen bezwaren samen en die samenvatting zal ik maar aanhouden.

1) niet-bijbels dansen
Daarbij onderscheid je (als ik je goed begrijp) twee punten: het dansen is niet eerbiedig en (daarmee samenhangend maar iets specifieker) het dansen is niet 'kuis'. Laat ik maar met dat laatste beginnen. Dansen, zoals dat op Flevo gebeurd, vind ik niet bijzonder verleidelijk. Het bewegen van je lichaam kan op tal van manieren gebeuren en de bewegeningen die ik op Flevo heb zien maken hebben absoluut geen sexuele ondertoon. 'Shake your asses' is niet een oproep om specifiek met je kont te gaan schudden maar een oproep om in beweging te komen. Als je danst schudt je kont vanzelf mee. Je hebt het in dit verband ook over schaars geklede dames, maar dan heb je alweer een combinatie van factoren. Dan krijgen we weer een discussie over wat nog wel en niet kan als het om kleding gaat. Daar heb ik weinig zin in en dat was ook niet een thema t.a.v. Flevo.

Daarnaast vind je het dansen niet eerbiedig. Tja, dat vind ik eerlijk gezegd wel een makkelijke. Die eerbied is een mat waar je zo fijn van alles onder kunt schuiven. M.i. heeft eerbied te maken met je grondhouding t.o.v. God. Die eerbied staat uitbundige vrolijkheid echter niet in de weg. Als jij van eerbied zo'n thema wilt maken moet je maar eens wat richtlijnen geven voor wat wel en niet eerbiedig is. Volgens mij zijn daarover (afgezien van duidelijk tegen-bijbelse zaken) enkel subjectieve dingen te zeggen. Wat wel of niet als eerbiedig ervaren wordt is nogal cultuurgebonden. Dat blijkt ook wel uit het voorbeeld van de afrikaanse christenen dat iemand anders aanhaalde. Als ik dan ook nog eens mijn bijbel erbij pak en 2 Sam. 6 lees vraag ik me helemaal af of jij niet jouw subjectieve mening als maat wilt opleggen. Was dat 'eerbiedig dansen'?

2) niet tot eer van God of vóór God dansen
In de discussie over Vreugdenhil ben ik uitvoerig ingegaan op het fenomeen 'alles doen tot eer van God'. darabij kwamen we tot een onderscheid tussen zaken waarmee je God impliciet eert en zaken waarmee je God expliciet eert. Van heel veel van de dingen die we dagelijks doen kun je moeilijk aangeven hoe dat nou specifiek zit met de eer van God. Het gaat dan meer om je houding waarmee je in het leven staat en dingen doet. Als voorbeelden noemde ik toen het eten van een gebakje maar je zou natuurlijk ook kunnen spreken over dansen. Je kunt gewoon heerlijk genieten van dansen. Heerlijk bewegen op muziek. Als je dat doet vanuit een houding van dankbaarheid naar God toe, is daarmee niets mis. Ook dat is dan tot eer van God.

Je kunt echter ook expliciet tot eer van God dansen. Als je vrolijkheid voortkomt uit het besef van de dingen die God voor jou doet, kan dat een reden tot dansen zijn. David danst in 2 Sam.6 omdat de ark teruggebracht wordt. Ongetwijfeld ziet hij dit als Gods handelen en daarmee als zegen van God. Als dat voor hem reden is om te dansen, hoeveel te meer reden hebben wij dan niet om te dansen als we weten dat Jezus Christus voor onze zonden stierf en dat we daardoor gered worden? Dat besef kan gedurende een concert versterkt worden door de teksten van de songs en dat wat een zanger(es) zegt.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 25 sep 2002 14:58

Ja ik was het 2 weken niets doen zat en dacht: laat ik weer eens wat posten ;-)

Je vertelt ons dat je geen idee hebt hoe je op een bijbelse manier tot eer van God kunt dansen. Wel weet je dat dat op Flevo in ieder geval niet gebeurd. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje tegenstrijdig.


LIJKT, maar is het niet. Ik zie niet voor me hoe je op een bijbelse manier voor God kunt dansen. Die zal er wel zijn, maar ik kan me daar geen voorstelling van maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me niet kan voorstellen hoe dat in ieder geval níet kan. Voorbeeld: als ik niet weet welke kleur deze tekst is, wil dat niet zeggen dat ik niet kan zien welke andere kleur de tekst níet is. Als ik de kleuren rood, wit en blauw ken, kan ik prima inschatten dat deze tekst níet rood, wit of blauw is.


Dansen, zoals dat op Flevo gebeurd, vind ik niet bijzonder verleidelijk. Het bewegen van je lichaam kan op tal van manieren gebeuren en de bewegeningen die ik op Flevo heb zien maken hebben absoluut geen sexuele ondertoon.



Dat is jouw mening inderdaad. Ik vraag me af of die breed gedragen wordt. Ik denk het niet als je dit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

en


'Shake your asses' is niet een oproep om specifiek met je kont te gaan schudden maar een oproep om in beweging te komen. Als je danst schudt je kont vanzelf mee


http://www.ronduit.nl/events/flevo/2002/assets/video.ram.jsp?vid=2830965&sta=0





Daarnaast vind je het dansen niet eerbiedig. Tja, dat vind ik eerlijk gezegd wel een makkelijke. Die eerbied is een mat waar je zo fijn van alles onder kunt schuiven. M.i. heeft eerbied te maken met je grondhouding t.o.v. God. Die eerbied staat uitbundige vrolijkheid echter niet in de weg. M.i. heeft eerbied te maken met je grondhouding t.o.v. God.


Of dat is zo is, betwijfel ik. Als het slechts om de grondhouding gaat, waarom mochten tempelganger dan niet in het Heilige der Heilige komen? Of was hun grondhouding soms niet goed? Waarom knielde Jezus dan als Hij bad? Als het om de grondhouding gaat, was dat toch onzin?

Als jij van eerbied zo'n thema wilt maken moet je maar eens wat richtlijnen geven voor wat wel en niet eerbiedig is. Volgens mij zijn daarover (afgezien van duidelijk tegen-bijbelse zaken) enkel subjectieve dingen te zeggen.


:lol: dit wordt wel grappig. Ik ga richtlijnen geven voor wat niet eerbiedig dansen is. Ok komtie:

-Bewegingen waar de nadruk ligt op het achterste zijn niet eerbiedig. Dat doe je maar op de wc.

-Bewegingen waar de nadruk ligt op het sensuele/seksuele. Het past een christen niet om zo met zijn of haar lichaam te koop te lopen.



Als ik dan ook nog eens mijn bijbel erbij pak en 2 Sam. 6 lees (…) Was dat 'eerbiedig dansen'?


Dat moet het wel zijn anders stond het niet op die manier in de bijbel genoemd. Maar zoals ik al zei, ik heb geen idee hoe je op een bijbelse manier tot eer van God kunt dansen. Ik kan wel zien wanneer dit niet gebeurd.
Deze vergelijking gaat wel behoorlijk mank. De omstandigheden van 2 samuel zijn toch wel iets anders dan op Flevo. God kwam terug in Jeruzalem! Dat eens wat anders dan voor je eigen lol dansen.( je zegt iets later: “Je kunt gewoon heerlijk genieten van dansen. Heerlijk bewegen op muziek.”) Die vrome verhalen over ‘hoeveel te meer reden hebben wij dan niet om te dansen als we weten dat Jezus Christus voor onze zonden stierf en dat we daardoor gered worden’ kennen we onderhand wel… Over een mat waar alles onder geschoven wordt, gesproken… alles moet kunnen onder de grote mat ‘God loven’.




2) niet tot eer van God of vóór God dansen
In de discussie over Vreugdenhil ben ik uitvoerig ingegaan op het fenomeen 'alles doen tot eer van God'. darabij kwamen we tot een onderscheid tussen zaken waarmee je God impliciet eert en zaken waarmee je God expliciet eert. Van heel veel van de dingen die we dagelijks doen kun je moeilijk aangeven hoe dat nou specifiek zit met de eer van God. Het gaat dan meer om je houding waarmee je in het leven staat en dingen doet. Als voorbeelden noemde ik toen het eten van een gebakje maar je zou natuurlijk ook kunnen spreken over dansen. Je kunt gewoon heerlijk genieten van dansen. Heerlijk bewegen op muziek. Als je dat doet vanuit een houding van dankbaarheid naar God toe, is daarmee niets mis. Ook dat is dan tot eer van God.

Je kunt echter ook expliciet tot eer van God dansen. Als je vrolijkheid voortkomt uit het besef van de dingen die God voor jou doet, kan dat een reden tot dansen zijn. David danst in 2 Sam.6 omdat de ark teruggebracht wordt. Ongetwijfeld ziet hij dit als Gods handelen en daarmee als zegen van God. Als dat voor hem reden is om te dansen, hoeveel te meer reden hebben wij dan niet om te dansen als we weten dat Jezus Christus voor onze zonden stierf en dat we daardoor gered worden? Dat besef kan gedurende een concert versterkt worden door de teksten van de songs en dat wat een zanger(es) zegt.



We zijn het er over eens dat we op een bijbelse manier kunnen dansen. Als ik dan die passages in de bijbel lees, dan lees ik alleen een expliciet tot eer van God dansen. Je zei al dat David expliciet danste. Waar wordt er impliciet gedanst in de bijbel?

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 25 sep 2002 16:13

Hoi Klaas (en anderen),

Voordat ik eenzelfde verwijt krijg als Henkie, hierbij mijn reactie ;-)

Allereerst kun je de uitlatingen van Neill niet los zien van de context, waarbij het zelfs de vraag is of hij het hier over dansen heeft. Over dat dansen trouwens, straks meer.

Neill zegt: "Het staat misschien nergens in de bijbel hoor, maar wie zegt dat ik God niet met mijn kont mag aanbidden?" Behalve dat deze uitspraak op zich al bijzonder profaan is, moeten we die ook eens inhoudelijk gaan bekijken. "Het staat misschien nergens in de Bijbel hoor...", duidt er op dat Neill het hier niet over het dansen an sich heeft, want dat vinden we op diverse plaatsen wel terug in Gods Woord. Het gaat hem om het uitdagende, het schudden met je achterwerk. Dat deel zwiept dus niet toevallig mee als je danst, maar wordt bewust als hoofdbestanddeel gebruikt. Lees het complete citaat in de bijdrage van Henkie nog maar eens. En dan de vraag: Kunnen we door ons op een erotische wijze te gedragen t.o.v. anderen, God eren. Ik denk dat het antwoord duidelijk moet zijn: integendeel. Ik vrees dat de de woorden "God tergen" wat beter passen bij het gedrag van Neill. Het is in ieder geval niet in overeenstemming met Hebreeën 12:28, waar we worden opgeroepen God te dienen met eerbied en godvruchtigheid.

Even tussen door: misschien dat je trouwens ook de vraag van Wilko eens kunt beantwoorden: "Kan je ook hakken en zagen in je trainingspakkie op hardcoremuziek (met christelijke kreten natuurlijk he!) in de kerkdienst? Staat niks over in de Bijbel he? Moet kunnen."

Dan het dansen op zich. In het Oude Testament vinden we op diverse plaatsen het rij-dansen terug. Dat was in de Joodse (dus niet christelijke!) godsdienst een wijze om vreugde en verdriet te tonen. Wat David deed was in feite iets dergelijks. Hij huppelde voor de ark uit "met alle macht voor het aangezicht des Heeren". Allereerst was er duidelijk een bijzondere aanleiding: de ark was terug. Alle reden dus om God te eren en blij te zijn. Ten tweede huppelde (het was dus geen officiële dans) David voor de ark uit, zeg maar vreugdesprongen. Vervolgens deed hij dat alleen, dus niet met een vrouw. Dat is belangrijk: David huppelde tot eer van God en werd daarbij niet afgeleid.

Overigens wil dit niet zeggen dat hiermee dansen op zich goed is. In het OT werden ook dieren geofferd tot eer van God. Ook dat doen wij niet meer. En dan nog iets opmerkelijks. Nergens in het NT vinden we terug dat er in de christengemeente gedanst werd. Dat heeft ons wat te zeggen: waarom werd daar niet tot eer van God gedanst? Waarschijnlijk omdat de evangelisten goed in de gaten hadden dat dit zeer snel tot misbruik zou kunnen leiden: dansen om uit je bol te gaan, voor je zelf of omdat het erotische gevoelens kan oproepen.

Wat betreft dat dansen van Afrikaanse christenen: Dansen is in Afrika, i.t.t. in Nederland, onderdeel van de volkscultuur. Denk maar eens aan de dansen die uitgevoerd worden om van de goden wat gedaan te krijgen (regen, droogte, e.d.). Omdat Afrikaanse christenen hun goden hebben ingewisseld voor onze God, wil dat nog niet zeggen dat daarmee de eredienst voor die goden één op één overgezet kan worden op de christelijke God. Dat geldt dus ook voor het dansen. Volgens medewerkers van de GZB is daar overigens ook geen sprake van. Het gaat om het handklappen en meewiegen op de maat van de muziek tijdens de kerkdiensten. Dat is wat anders dan dansen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten