BEGRAVEN OF CREMEREN?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

BEGRAVEN OF CREMEREN?

Berichtdoor LIZA1978 » 13 feb 2006 20:54

Mag je gecremeerd worden? Of moet je persé begraven worden?
Ik heb altijd gedacht dat je niet gecremeerd mocht worden maar weet niet waarom eigenlijk? Het is toch hygienischer en neemt minder ruimte in beslag.
Het is ook niet zo dat je persé begraven moet worden zodat je kunt herrijzen uit je graf, want tegen die tijd is er net zo weinig over als wanneer je gecremeerd bent waarschijnlijk.
Weet iemand wat er niet goed is aan cremeren?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 13 feb 2006 21:05

Cremeren en lichaam verbranden doet mij denken aan de Molochdienst, waarbij kinderen werden geofferd op vuren....

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LIZA1978 » 13 feb 2006 21:07

hamlap schreef:Cremeren en lichaam verbranden doet mij denken aan de Molochdienst, waarbij kinderen werden geofferd op vuren....

IIIIEEEUUWW offeren is wel iets anders dan cremeren zenneh ieeuw das eng wat je daar zegt
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 feb 2006 22:07

in het boek Lord of the Rings staat een zin die het enigszins aanduidt: "branden zoals de koningen van weleer deden".

Cremeren is "typisch" heidens. Een oud gebruik.
Ik houd er zelf niet zo van. In alle rust en stilte moet mijn lichaam in de koele aarde rusten. Geen verbrand vuur dat buldert en verzengt, als agressief levenseinde.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit, dood is dood, het lichaam is stof en zal tot stof wederkeren.
Maar zelf houd ik niet zo van cremeren. Het geeft mij een vreemd gevoel.
what the soul hides, blood tells

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 feb 2006 22:19

als je kijkt naar naar voorbeelden uit de bijbel, dan zie je dat lijken alleen verbrand werden als straf. Dus het lichaam verbranden was een straf. Daarom begraven wij, en cremeren niet
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 feb 2006 22:19

Kzou het toch jammer vinden als cremeren niet mag. Al die mensen die verbrand zijn vroeger en tegenwoordig nog, waar alleen as van over is... ;)

Ik zou gewoon mijn familieleden niet willen cremeren omdat ik het zelf een beetje een luguber idee vindt. Maar dat is begraven in de aardenzaak ook :)

Nee, ik kan nergens terugvinden waarom cremeren niet 'mag'. Het enige waaruit je misschien iets af kunt leiden is het principe dat Jezus ook begraven werd.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 feb 2006 23:40

Ik denk ook wel het het puur gevoel is.

Ik zelf heb bij begraven zoiets van: je gaat iemand met z'n lichaam (kist) in de grond laten zakken.

Maar bij een crematie vindt ik het nog een pijnlijker gevoel bij. Het idee dat je iemand verbrand (zit gewoon tussen mijn oren).

Want het lichaam verteert op den duur toch en word het ook een hoopje.

(en er worden ook graven opgeruimd).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 08:23

Mja vanuit onze kerken gaat men er van uit dat je als je je creemeert dat je dat doet omdat je bang bent voor de opstanding (dus dat doet zodat God jou niet kan 'vinden' tijdens de opstanding).

Verder is het gewoon inderdaad de heidense gewoonte die bij het begin van het christendom uit gebannen, het is niet fout maar van oorsprong heidens (net als het luiden van klokken en kerstbomen ;))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 14 feb 2006 10:51

Ja, waarom zou je cremeren? Ik denk dat je deze vraag wel kunt stellen. In de Bijbel werden de mensen ook begraven. Denk aan Jozef. Hij had "geregeld" dat zijn botten later ergens anders begraven zouden worden. Wanneer cremeren daar gewoon zou zijn geweest, hadden ze dat vast wel gedaan. Zou heel wat makkelijker zijn geweest :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 10:56

Jozef werd gemummificeerd :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2006 11:07

Raido schreef:Mja vanuit onze kerken gaat men er van uit dat je als je je creemeert dat je dat doet omdat je bang bent voor de opstanding (dus dat doet zodat God jou niet kan 'vinden' tijdens de opstanding).

Hehe, ik heb dat altijd nogal een onzinargument gevonden... alsof er na een paar honderd jaar in de grond te hebben gelegen, er zoveel van je over zou zijn :D

Ik vind het bijbelse beeld van de graankorrel die gezaaid wordt wel mooi...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 14 feb 2006 12:16

In de vroeg christelijke kringen was cremeren heel gebruikelijk.... (Dr. Van Es 'Grafritueel en ontkerstening) Niks heidens dus.

ik zou niet weten waarom crematie niet 'Bijbels' zou zijn. Zoals bovenstaande poster al zei, als je begraven wordt, blijft er ook weinig van je over. God weet je heus wel te vinden als het zover is.

Trouwens ons 'begrafenisritueel' lijkt bijzonder weinig op het Bijbelse 'begrafenisritueel'. Als je het dan toch wilt kopieren, doe het dan goed, en niet half.

Ik zie nergens in de Bijbel dat we het begraven in ere moeten houden. Zo ging het in hun cultuur. Prachtig. We leven nu 2000 jaar verder, en hebben nu eenmaal wat andere gewoontes. Niets mis mee, zolang ze niet expliciet tegen de Bijbel ingaan.

Gevoelsmatig voel ik meer voor begraven, maar als iemand anders graag gecremeerd wil worden heb ik daar geen probleem mee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2006 12:23

Ik snap die gevoelswaarde niet. Als het lichaam dood is, voelt het vrij weinig meer hoor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 14 feb 2006 14:11

Optimatus schreef:Ik snap die gevoelswaarde niet. Als het lichaam dood is, voelt het vrij weinig meer hoor.

Ik bedoelde meer: voor mijzelf als iemand in mijn omgeving sterft. Als ik bijvoorbeeld mijn vrouw zou moeten begraven/cremeren, zou ik kiezen voor begraven, ik vind begraven op één of andere manier stijlvoller.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2006 15:04

Hm inderdaad. Dat gevoel is voor een groot deel gewoon cultuurbepaald, en dat er een hoop mensen zijn die begraven stijlvoller vinden kan ik me goed voorstellen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”