meer mannen in de verpleging nodig?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

meer mannen in de verpleging nodig?!

Berichtdoor verpleeg24 » 10 feb 2006 15:30

In de verpleging kom je niet zo veel mannen tegen. Eigenlijk is dit nogal zacht uitgedrukt. Wanneer je ze tegenkomt is het veelal op de ambulance of in de psychiatrie. Voor de verpleging zou het beter zijn wanneer er meer mannen voor dit beroep zouden kiezen. Ze hebben toch een ietwat andere kijk op bepaalde zaken en soms een wat andere benadering. Alleen hoe krijg je meer mannen de zorg in? Er zijn nogal wat vooroordelen rondom mannen in de zorg is dat hetgeen ze tegenhoud om in deze sector te gaan werken? of is het een spiraal waarin we blijven zitten doordat het zo n vrouwenwereld is dat er geen plaats gemaakt wordt voor mannen?

reageer maar ben nieuwsgierig

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 15:43

In de exacte wetenschappen kom je niet zo veel mannen tegen. Eigenlijk is dit nogal zacht uitgedrukt. Wanneer je ze tegenkomt is het veelal in de medische hoek. Voor de wetenschap zou het beter zijn wanneer er meer mannen voor dit beroep zouden kiezen. Ze hebben toch een ietwat andere kijk op bepaalde zaken en soms een wat andere benadering. Alleen hoe krijg je meer vrouwen de exacte wetenschappen in? Er zijn nogal wat vooroordelen rondom vrouwen die een betastudie doen, is dat hetgeen ze tegenhoud om in deze sector te gaan werken? Of is het een spiraal waarin we blijven zitten doordat het zon mannenwereld is dat er geen plaats gemaakt wordt voor vrouwen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 feb 2006 15:50

Waarom is het beter dat er meer mannen in de vepleging gaan? Is daar een reden voor Vepleeg24? Ik zie die namelijk niet ;) En als zij een andere kijk op dingen hebben...is dat zo geweldig anders dan de kijk die de vrouw heeft? Ik denk het niet, dus dat argument vind ik niet zo geweldig :)

Ach, misschien heeft de vrouw gewoon meer de neiging zich te emanciperen. De vrouw komt steeds meer binnen in de mannenwereld, in bepaalde sectoren. Mannen durven dat nog niet aan in de vrouwenwereld ;)
Waarin ik ze geen ongelijk geef :P

Nee, alle gekheid op een stokje, ik zie niet in waarom er meer mannen de verpleging in moeten eigenlijk...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2006 15:57

Nou het is wel zo, er zijn maar weinig mannen te vinden in verpleeghuizen/verzorgingshuizen/ziekenhuisen.

Vooral voor mannelijke clienten is het soms weleens fijn/prettig om een broerder op de afdeling te hebben.

En tje over die vooroordelen dat mannen gelijk homo zijn omdat ze in de zorg werken vindt ik erg fout. Zo zijn mensen die gelijk aan mannen vragen of ze homo zijn als ze in de zorg werken. Sorry als je al zo denkt en vooral vraagt aan die persoon vindt ik het gewoon niet normaal. (niet echt respect ofzo).

Maar wat mij wel opvalt is dat vrouwen onderling veel meer kwebbelen en roddelen dan mannen in de zorg. Dat heb ik tijdens mijn stages wel gemerkt.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 10 feb 2006 15:58

om te beginnen lalage eens met je reactie ook daar moet meer ruimte voor komen maar daar had ik het nu net even niet over.
Waarom meer mannen. Omdat ze zeker niet onder doen voor de vrouw in dit werkveld. Ik denk dat wanneer er meer mannen zouden zijn er een beter evenwicht zou ontstaan. Bepaalde problemen kunnen patienten misschien makkelijker bespreken met iemand van hetzelfde geslacht. Verder zou een voordeel kunnen zijn dat een man niet zwanger raakt en daardoor niet met verlof hoeft. (gewaagde uitspraak??)
Verder wat ik in mijn stages gezien en gehoord heb is dat wanneer er een man in het team is er toch ook andere gesprekken ontstaan binnen een team die de sfeer ten goede komen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 16:10

Ach, hadden we het hier maar net zo goed geregeld als in Zweden: jonge vaders en moeders allebei een jaar ouderschapsverlof.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 10 feb 2006 16:17

klinkt inderdaad aantrekkelijk ja. Ik doel meer op gelijkheid van beide partijen niet dat de man meer is dan de vrouw of andersom. inderdaad zijn de vrouwen wat fanatieker bezig geweest ( en nog wel) met emancipatie. Misschien tijd voor de mannen om dat nu binnen de verpleging te doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 16:30

Ik ben helemaal niet geemancipeerd, want als het over een wiskundige gaat, denk ik meteen aan een man. Terwijl ik zelf over een halfjaar hopelijk afgestudeerd wiskundige ben.
Aan de ene kant moet je misschien emanciperen. Aan de andere kant is het nu eenmaal zo dat mannen vaker goed zijn in exacte vakken en vrouwn vaker in zorgen. Daar kan je niets aan veranderen.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 10 feb 2006 16:33

volgens mij zijn dat vooroordelen die (door beide partijen) onnodig in stand worden gehouden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 feb 2006 17:53

verpleeg24 schreef:volgens mij zijn dat vooroordelen die (door beide partijen) onnodig in stand worden gehouden.

Waarom ONNODIG in stand gehouden worden?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2006 17:55

Leg jij die noodzaak anders maar uit.. :P

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 feb 2006 19:22

Verder zou een voordeel kunnen zijn dat een man niet zwanger raakt en daardoor niet met verlof hoeft. (gewaagde uitspraak??)

je hebt als ik het goed heb tegenwoordig ook ouderschapsverlof ofzo voor vaders :wink:

Verder wat ik in mijn stages gezien en gehoord heb is dat wanneer er een man in het team is er toch ook andere gesprekken ontstaan binnen een team die de sfeer ten goede komen.

hmm dat is ook zo... op mijn laatste stage ging het altijd over huizenjacht, huizeninrichten, samenwonen, trouwen of nog erger bevallingsverhalen.... dus kon nooit meepraten. Ik denk dat dat anders zou zijn als er meerder mannen tussen zouden zitten.

Verder mogen er van mij ook meerdere mannen bij komen.
We kijken niet raar op als een vrouw vraagt door een vrouw gewassen te worden, maar kijken vaak wel raar op als een man vraagt of er geen man is die hem wil wassen.
En soms is het best handig bij zwaardere mensen.... geeft toe een man heeft vaak toch ietsje meer kracht :wink: :oops: En heeft soms ook wat meer overwicht... :wink:
Ik zie dus echt voordelen van meer mannen in de zorg.... mannen kom maar op :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2006 21:40

d:)b

je hebt als ik het goed heb tegenwoordig ook ouderschapsverlof ofzo voor vaders

een man heeft geen lichamelijke zwakheden als een vrouw dat heeft (na een bevalling) Stel dat een vrouw na een bevalling iets aan overhoud wat belemmerd in haar werk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2006 21:43

En sowieso hebben mannen naar ik aanneem toch een stuk minder ouderschapsverlof dan de zwangerschapsverlof van vrouwen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2006 21:46

wat wil je hier mee zeggen?

Terug naar “Archief”