zondvloedoverleveringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

zondvloedoverleveringen

Berichtdoor meschianza » 19 mar 2003 21:25

Het zondvloedverhaal van Genesis staat niet alleen. Overleveringen, die op dit verhaal lijken, worden onder haast alle volkeren en stammen ter wereld gevonden. Als een verschrikkelijke wereldcatastrofe, als in de bijbel beschreven, echt is gebeurd is het knap logisch dat dit zo'n indruk heeft achtergelaten dat de gebeurtenis elke keer weer werd verhaald van generatie op generatie. Het oude Babel, Chaldeeen, Sumeriers, Indianen, Grieken, India, Nieuw-Zeeland, China, , Hawai, Nieuw-Guinea, overal worden zondvloedoverleveringen gevonden, een ramp die de mensheid deed omkomen en slechts een paar overlevenden overliet. Door de eeuwen heen zijn de verhalen gewijzigd, afhankelijk van de cultuur en omgeving waarin ze overgeleverd werden. Toch zijn de essentiële feiten gemakkelijk te onderscheiden.

1)Er was een wereldomvattende vernietiging van het menselijk geslacht en al wat leeft door water.
2)Een ark, schip of kano diende voor enkelen als middel ter ontkoming en zij overleefden de ramp.
3)De verdorvenheid van de mens was als reden van de zondvloed.
Het laatste punt komt niet in alle overleveringen voor, maar wel in de meeste gevallen.

(voor hen die dat interessant vinden wil ik wel wat verhalen hier droppen)

Het Babylonische zondvloedverhaal werd gevonden in een kleitafeltje in de opgegraven paleizen van Sanherib (zie bijbelboek 2 Koningen) en Assurbanipal. Dit origineel werd geschreven eeuwen voordat God Mozes genesis liet optekenen. Deze Babylonische weergave van de zondvloedverhaal heeft de meeste treffende overeenkomsten met het bijbelse zondvloedverhaal. Het ene is niet gebaseerd op het andere maar beide beschrijven onafhankelijk een historische gebeurtenis.

Als er geen wereldcatastrofe: de zonvloed kan zijn geweest, waar komen dan al die zondvloed-overleveringen vandaan???
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 mar 2003 14:48

Iedereen hier geloofd dus heilig in de zondvloed? :D

TOF!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 mar 2003 12:49

meschianza schreef:Iedereen hier geloofd dus heilig in de zondvloed? :D

TOF!

die conclusie trek je wel erg snel, aangezien ik het nog niet eens gelezen had. overigens geloof ik inderdaad in de zondvloed.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 12:53

werd inderdaad de GEHELE wereld door de zondvloed bedekt, of alleen de toenmalige bekende en bewoonde wereld.

Er waren nl. voor en na de zondvloed reuzen. Dit wijst erop dat er ook mensen (geen 'kinderen Gods') buiten de ark de zondvloed overleeft hebben :roll:
Laatst gewijzigd door surfer op 24 mar 2003 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mar 2003 12:55

surfer schreef:werd inderdaad de GEHELE wereld door de zondvloed bedekt, of alleen de toenmalige bekende en bewoonde wereld.

Daarnaast waren er voor en na de zondvloed reuzen. Dit wijst erop dat er ook mensen (geen 'kinderen Gods') buiten de ark de zondvloed overleeft hebben :roll:

Surfer, het kan ook in de genen meegenomen zijn... Dus het genetisch materiaal van reuzen is door Noach meegenomen. Zomaar een korte, vers verzonnen, alternatieve verklaring, met even veel onderbouwings als die van jou ;)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 24 mar 2003 12:56

Ik heb hier ook nog wel wat over te zeggen. De gelijkenissen in de verschillende overleveringen fascineren me enorm. Aangezien ze er ook zijn in andere verhalen. Moet alleen nog even wat research enzo erover doen...
Dus, een commentaar van mij komt een spatje later.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: zondvloedoverleveringen

Berichtdoor groenrondballetje » 24 mar 2003 13:01

hoi meschianza,

Leuk verhaal, helaas wetenschappelijk onjuist, want

(1) Je geeft geen controleerbare bronnen;

(2) je onderzoekt alleen of gegevens in overeenstemming kunnen zijn met jouw hypothese
(er was een wereldwijde zondvloed) en niet of de gegevens in overeenstemming zijn met mogelijke alternatieve hypothesen (er zijn overal ter wereld grote zondvloeden geweest, maar geen wereldwijde).
Die alternatieve hypothese zou misschien zelfs beter verklaren waarom de verhalen verschillen, en als voor sommige mensen hun hele bekende wereld onderloopt, is dat voor die mensen gevoelsmatig een wereldwijde zondvloed.

John

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 mar 2003 10:14

groenrondballetje schreef:hoi meschianza,

[color=red]Leuk verhaal, helaas wetenschappelijk onjuist, want

Aan het einde van mijn opmerking vroeg ik of er mensen interesse hebben in deze verhalen, in dat geval wilde ik er een aantal hier plaatsen, inclusief de afkomst. Omdat velen hier een hekel hebben aan lappen tekst, wilde ik eerst polsen of er mensen zijn die er belangstelling in hebben. En blijbaar is dat het geval.

En in deze verhalen ging het er niet zozeer om dat er in alle verhalen een water/zond-vloed de hoofdrol speelt, maar om de gedetailleerdere overeenkomsten.

Vandaag gaat het niet lukken, maar deze week zal ik er een paar van deze verhalen hier plaatsen. In ieder geval de Babylonische versie, aangezien die wel hele treffende overeenkomsten vertoond.

Ow, En Napoleon: met mn reactie: 'iedereen geloofd hier zeker in de zondvloed' wilde ik reacties uitlokken. Aangezien mn topic al verdwenen was naar pagina 2, zonder dat iemand gereageerd had. :)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 mar 2003 10:43

Hoi meschianza,

meschianza schreef:Aan het einde van mijn opmerking vroeg ik of er mensen interesse hebben in deze verhalen, in dat geval wilde ik er een aantal hier plaatsen, inclusief de afkomst. Omdat velen hier een hekel hebben aan lappen tekst, wilde ik eerst polsen of er mensen zijn die er belangstelling in hebben. En blijbaar is dat het geval.

Tip voor de volgende keer, plaats een link i.p.v. lappen tekst ..

meschianza schreef:En in deze verhalen ging het er niet zozeer om dat er in alle verhalen een water/zond-vloed de hoofdrol speelt, maar om de gedetailleerdere overeenkomsten.

:!: :?:

meschianza schreef:Vandaag gaat het niet lukken, maar deze week zal ik er een paar van deze verhalen hier plaatsen. In ieder geval de Babylonische versie, aangezien die wel hele treffende overeenkomsten vertoond.

Sommige leggen dat uit als dat het verhaal van de zondvloed uit Babel komt, hetgeen niet zo vreemd is gezien het verhaal van de Toren ....

Maar ik denk zeker - ook gezien jouw eerdere bijdragen - dat dit kan uitgroeien tot een interessante discussie ... :wink:

John

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 mar 2003 13:01

groenrondballetje schreef:Hoi meschianza,

meschianza schreef:Aan het einde van mijn opmerking vroeg ik of er mensen interesse hebben in deze verhalen, in dat geval wilde ik er een aantal hier plaatsen, inclusief de afkomst. Omdat velen hier een hekel hebben aan lappen tekst, wilde ik eerst polsen of er mensen zijn die er belangstelling in hebben. En blijbaar is dat het geval.

Tip voor de volgende keer, plaats een link i.p.v. lappen tekst ..

Ehhm, ik haal mijn achtergrondinformatie nog heel ouderwets uit boeken. Ik ben niet zo'n internetlezer en zoeker. Dus ook genoodzaakt om alles braaf over te tikken. :mrgreen: Probeer het wel zo kernachtig mogelijk te doen.

Doe ik zo snel mogelijk.

Shalom

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 mar 2003 10:32

groenrondballetje schreef:hoi meschianza,

Leuk verhaal, helaas wetenschappelijk onjuist, want

In de laatste jaren is een verzameling mythologieën van alles volken gepubliceerd door het Archeologisch instituut in Amerika. Waaronder zondvloedverhalen van vele volkeren. In Duitsland heeft Dr. Riem een uitgebreide studie van dit onderwerp gemaakt en samengevat in zijn boek: Die sintflut in Sage und Wissenschaft. Dit is ook door Dr. Richard Andree gebeurd, hij heeft achtentachtig verschillende zondvloedverhalen weergegeven. (Richard Andree, Die flugtensagen, ethologisch betrachtet)
Twintig uit Azie, vijf uit Europa, zeven uit Afrika, tien uit Australie, en 46 verhalen werden aangetroffen onder volkeren in Zuid Amerika. Allen bezitten dezelfde opvallend gelijke ingrediënten zoals ik al noemde in mijn eerste posting.

Hugh Miller, een schotse geoloog uit de 19e eeuw drong door in de meest afgelegen streken van de wereld. Bij zijn reizen trof hij indianenstammen aan van wie de namen in de 'beschaafde'; wereld onbekend waren. Hij maakte studie van de volksoverleveringen aan de hand van zijn reizen en vermelde ook een aantal zondvloedverhalen. Hij schrijft hierover: 'er is echter een bijzondere historische overlevering, die meer indruk schijnt te hebben gemaakt en wijder verbreid is dan enige van de andere. De vernietiging van welhaast het hele menselijke geslacht in de vroegste tijden van de geschiedenis der wereld door een grote vloed. Dit blijkt zozeer op de geest van de weinige overlevenden indruk gemaakt te hebben en dientengevolge aan de kinderen te zijn doorgegeven. Met zo'n vertoon van indrukwekkende doodsangst, dat zelfs hun verre nakomelingen het nu nog niet vergeten zijn. (Hugh Miller: The Testimony of the Rrocks, p 284)

En dit waren niet de enige die er onderzoek naar gedaan hebben. De verhalen komen uit boeken van verschillende onderzoekers, zoals de drie genoemde hierboven, die er absoluut niet op uit waren om de zondvloed te bewijzen, maar puur uit onderzoek naar mythologieën en volksverhalen.

groenrondballetje schreef:(2) je onderzoekt alleen of gegevens in overeenstemming kunnen zijn met jouw hypothese (er was een wereldwijde zondvloed) en niet of de gegevens in overeenstemming zijn met mogelijke alternatieve hypothesen (er zijn overal ter wereld grote zondvloeden geweest, maar geen wereldwijde).
Die alternatieve hypothese zou misschien zelfs beter verklaren waarom de verhalen verschillen, en als voor sommige mensen hun hele bekende wereld onderloopt, is dat voor die mensen gevoelsmatig een wereldwijde zondvloed.

John

Het gaat mij er nu dus vooral om de opvallende gelijkenissen met het verhaal in Genesis. Zie de punten in mn eerste posting. En vervolgens de paar verhalen die ik hieronder beschrijf

Meschianza
Laatst gewijzigd door meschianza op 15 apr 2003 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 mar 2003 10:38

Ik heb de verhalen stevig ingekort, maar let op de overeenkomsten met de bijbelse vertelling, die zijn nog duidelijk te zien.

Verhaal 1: de Papago indianen, Arizona.
De Grote Geest maakte eerst de aarde en haar schepselen. Toen daalde hij neer om zijn werk te zien. Uit klei formeerde hij de mens: Montezuma. Vanuit Montezuma kwamen de indianenstammen voort. Er was vrede en geluk in de wereld.Toen kwam de vreselijke ramp die het geluk vernietigde. Als wat leven had werd verdelg maar Montezuma en zijn vriend de prairiewolf ontkwam. De prairiewolf had de watervloed namelijk voorspeld en Montezuma was de enige die hem geloofde. Hij had een grote stam uitgesneden waarvan hij een kano maakte. De grote wateren stegen maar zo werd Montezuma en de wolf gered. Toen de wateren terugtrokken stuurde Montezuma de wolf uit op onderzoek. De wolf kwam terug en berichte dat oost en west, noord en zuid geen zee meer te bekennen was.
De Grote Geest besloot de aarde weer te bevolken met mens en dier, met hulp Van Montezuma en de wolf.

Verhaal 2: Algonguins stam, Noord-oost Amerika
Lang geleden kwam er een machtige slang. Deze slang was de vijand van de levende wezens en [b]ze raakten in verwarring en haatten elkaar. [/b]De mensen werden boos. Ze streden en roeiden elkaar uit omdat ze de vrede niet bewaarden. Toen besloot de slang de levende wezens te vernietigen. Aanstormende wateren bedekten de bergen en vernietigde al het leven. Op een eiland van de schilpad leefde Monobozho, de grootvader van het menselijk geslacht. Mensen en dieren probeerden op de rug van de schilpad te klimmen. Bevreesd bad Monobozo de schildpas om alles te herstellen. Toen weken de wateren, de bergen en planten werden droog en de boze slang ging ergens anders heen.

Verhaal 3: de inboorlingen van Alaska
Lang geleden leefde een stamvader van de indianenstam in het gebied van de opgaande zon. Toen hij in een droom gewaarschuwd was dat een zondvloed de aarde zou vernietigen bouwde hij een vlot waarop hij zijn gezin en alle dieren redde. Hij dreef maanden op het water. De dieren, die toen konden spreken, mopperde op hem. Tenslotte verscheen er een nieuwe aarde. Daarna ging hij en de dieren aan land, die vervolgens hun spraakvermogen verloren als straf voor hun gemopper.

Verhaal 4: Inboorlingen van Hawai
Lang na de eerste mens, Kumuhonua, werd de aarde goddeloos. Een man was rechtvaardig Nu-u. Hij bouwde een grote kano met een woning erop en sloeg voedsel in ook bracht hij er planten en dieren. Toen rezen de wateren over de gehele aarde en vernietigden alle mensen behalve Nu-u en zijn gezin. Toen hij weer aan land ging, nadat het water gezakt was, keek hij op en zag de maan en dacht dat het Cane, de grote god was. Daarom vereerde hij hem. De beledigde Cane daalde af van de regenboog om Nu-u te berispen. Maar hij strafte hem niet want Nu-u had het uit vergissing gedaan. Toen hij weer naar de hemel terug ging liet hij de regenboog achter, als teken voor zijn vergevingsgezindheid.

Verhaal 5: India
Manoe, die de Hindoes als de grote stamvader van de mensheid beschouwen, werd door een grote vis gewaarschuwd dat de aarde spoedig zou worden verzwolgen. Hem werd opgedragen een schip te bouwen en er ale soorten leven in te bergen, samen met de zeven riski’s of heilige wezens (dat ois dus met Manoe acht, hetzelfde aantal als in Genesis wordt genoemd). De watervloed kwam en bedekte de gehele aarde. Het schip werd vastgemaakt aan de horens van de vis, di eht veilig voortsleepte tot de hoogste top van de himalaya. Manoe mocht van God een nieuw mensengeslacht voortbrengen. Manoe werd door God vervolgens Satya genoemd (dat is: de rechtvaardige. Zoals van Noach werd gezegd dat hij onder zijn geslacht rechtvaardig was)

Ik zal het even hierbij laten, maar ik heb ook nog zeer vergelijkbare verhalen van de Perzen, chinezen, grieken, de zigeuners van Transsylvanie enz.op voorraad, dus als daar ook interesse in is...
De Babylonische overlevering is in aantocht.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 27 mar 2003 11:32

Tussen stand van de overeenkomsten en verschillen in de eerste 6 verhalen (incl. Genesis):

Motivatie
2x - God vanwege zonde van de mens
1x - boze
3x - geen (ramp)

Voorspelling watervloed:
1x - God
1x - droom
1x - Prairiwolf
1x - grote vis
1x - ja, maar onbekend
1x - niet

Wereldwijd
6x - ja
Er zijn overigens ook vele verhalen (zoals dat van Atlantis) van vloedgolven die niet wereldwijd zijn

Overlevenden op boot:
3x - gezin
1x - redder plus heilige wezens
2x - stam van de redder.

'Reddingsboot'
1x - Ark
1x - schip
2x - kano
1x - vlot
1x - schildpad

Ontdekking einde
1x - duif
1x - wolf
4x - niet benoemd

Herbevolking aarde met dieren
5x - vanuit boot (dieren op boot)
1x - nieuw gemaakt

Regenboog
2x - ja
4x - nee

Ben benieuwd naar de volgende verhalen ...

John

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 apr 2003 20:58

Verhaal 6: Zigeuners van Transsylvanie
Er was een tijd dat alles geod was, mensen leefden zorgeloos en er was overvloed aan eten. In de rivieren stroomden melk en wijn. Mensen waren niet bang voor de dood. Op een dag vroeg een oude man bij een echtpaar onderdak voor de nacht. Toen hij weggging liet hij een vat met een vis achter. Hij zei het echtpaar de vis te bewaren tot hij over 9 dagen weer terug was, toen ging hij weg. De vrouw wilde de vis opeten meer de man weigerde, omdat hij de oude man beloofd had het terug te geven. Toen de man een dag weg was, doodde de vrouw toch de vis en at het op. Een bliksemstraal uit de hemel doodde haar. Het begon te stortregenen en de rivieren traden buiten hun oevers. Na 9 dagen kwam de oude man terug. Hij zei tegen zijn gastheer: je hebt je belofte gehouden, jij hebt de vis niet willen doden. Bouw een grote boot. Neem een andere vrouw en je familie, neem dieren en zaden van bomen en planten en ga in de boot. Je zal gered worden. Want alle schepselen zullen omkomen behalve jij en je maagschap. En zo gebeurde het, het regende een jaar lang tot er alleen nog water en lucht te zien was. Na dit jaar daalde het water en de man en zijn gevolg konden aan land. Nu was er geen overvloed meer, maar moesten ze hard werken. Zaaien, ploegen om het land weer vruchtbaar te maken en om zo te overleven. Sindsdien hoort arbeid en moeite bij het leven en ook zorgen en angst voor de dood. Het duurde duizenden jaren voor de mensheid weer zo talrijk was als daarvoor.

Verhaal 7: Een Griekse mythologie
De mens leefde ooit in staat van geluk en onschuld. Er was geen wetten en geen zwaarden en helmen. De lente duurde het hele jaar en Zephyr met zijn zachte, liefelijke wind koesterde de aarde. Er was stromend melk en wijn.
Toen kwam er langzaam verandering. De mensen werden talrijker en moesten daarom de aarde gaan bewerken, ze moesten zwoegen om te overleven. Jupiter verdeelde het jaar in 4 seizoenen. De mensen moesten zich kleden op kou, hutten bouwen en arbeiden op de seizoenen. Ze werden ontevreden. Het bronze tijdperk brak aan, dit tijdperk was harder dan de eerste. Er kwam oorlog en haat, maar er was ook nog veel goedheid.
Toen kwam het ijzeren tijdperk. Alle goedheid was weg. Er kwam goddeloosheid, bedrog en verraad onder de mensen. Het ging van kwaad tot erger. Tenslotte was Jupier zo toornig dat hij de goden verzamelden om een beslissing te nemen over de verdelging van de mensen.
De goden keurden zijn plannen goed maar vroegen zich af wat er met de aarde moest gebeuren als er geen leven meer was, en wie hen dan nog kon offeren om hen te eren. Daarop beloofde Jupiter een nieuwe mensheid te maken.

Onophoudelijke regenstromen liet Jupiter komen en zijn broer Neptunus kwam met golven te hulp. De wilde watervloed stortte zich over de velden en al het leven werd weggespoeld. Een man, Deucalion en zijn vrouw Pyrra waren op een berg gevlucht. Er was in het hele land gen rechtvaardige man en vrouw gevonden als hen in de tijden van goddeloosheid. Toen Jupiter hen zag kreeg hij berouw en besloot hij de verwoestingen op te laten houden. Deucalion en zijn vrouw waren verheugd de aarde weer te bewonen. Van de goden kregen ze stenen die ze achter zich moeten neergooien. De stenen van Deucalion werden mannen en de stenen van Pyrra werden vrouwen. Zo kwam er nieuw leven op aarde.

( Dit verhaal is als laatste opgetekend in dichtvorm door de dichter Ovidius. Hij leefde in de tijd van keizer Augustinus)

Verhaal 8: Mexico, de Maya’s
Coxcox, door de andere stammen Tepzi genoemd, bracht zijn vrouw en kinderen en zichzelf, enige dieren, en enkele graansoorten in veiligheid. Hij bracht ze in een grote boor want een grote watervloed was in aantocht. Toen de grote geest het water beval terug te trekken liet Tepzi vanaf het schip een gier uit. Die kwam niet terug door de vele lijken die over de aarde verspreid lagen. Toen liet hij een kolibrie uit, deze keerde wel terug met een gebladerde tak in zijn bek.

Verhaal 9: Sumatra, de Batak’s
Sinds onheugelijke tijden wordt verteld dat lang geleden de aarde gemeen geworden was. De schepper (die Debata genoemd wordt) zond een watervloed om alles wat leeft te verdelgen want hij was vertoornd geworden. Het laatste mensenpaar had zijn toevlucht genomen op en hoge berg. Het water had hun knieën al bereikt toen Debata, de heerser over alles, berouw kreeg van zijn besluit om een einde aan de mensheid te maken. Hij stopte het watergeweld en het mensen paar mocht blijven leven om de aarde opnieuw te bevolken.

Verhaal 10: Groenland
Toen 10 generaties mensen op aarde geleefd hadden waren ze slecht geworden. De heerser van de aarde liet een grote watervloed komen die alles verdelgde. Door de kracht van het water kapseisde de aarde als een boot. Al het leven ging ten onder, behalve 1 man die zich redde. De heerser van de aarde gaf hem genade en de opdracht om met zijn staf op de aarde te slaan. Zo werd een vrouw voor hem geschapen. Van dit paar stamt de hele nieuwe mensheid af.

Owja, de babylonische moet ik nog doen...moment

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 apr 2003 13:05

Babylonisch zondvloedverhaal

Tduurde ff :mrgreen:
(Orgineel is in de ik-vorm geschrevem)

Utnapishtim wordt een geheim van de goden toevertrouwd: de oorlogszuchtige harten van de mensen hebben de grote goden aangezet om een zondvloed te doen komen. Hij krijgt de opdracht van de God Ea om zijn bezittingen op te geven en zijn leven te redden in een schip dat hij moet bouwen. De afmetingen zullen nauwkeurig bepaald worden. Utnapishtim zei tegen Ea: wat u geboden heeft, zal ik eerbiedigen en uitvoeren. En hij begon het schip te bouwen. Hij verzamelde wijn, olie en schapen, die gaf hij te eten en te drinken aan de werklieden die meehielpen.
Toen het schip na vele jaren af was, laadde hij zijn goud en zilver aan boord, en zaad van plantgewassen, zijn gezin en verwanten. Ook de werklieden mochten aan boord komen. Toen verzamelde hij gedierten in het veld, ook zij kwamen aan boord. De zonnegod Shamash stelde een tijdstip vast wanneer de storm met zijn vernietigende regens en watervloeden zou komen: ga dan in uw schip en sluit de deur.
En de storm kwam, het was verschrikkelijk om te zien. Zelfs de goden werden met schrik bevangen. Na zeven dagen stilde de storm. Utnapishtim keek uit het raam van het schip, al het leven was vergaan, zover hij kon kijken was zee. Hij werd met droefenis bevangen en huilde vanwege de doodse stilte. Op de berg Nisir kwam het schip aan de grond.

Letterlijk:
145. Toen de zevende dag aanbrak
146. Zond ik een duif en liet (haar) gaan
147. De duif ging weg en kwam tot mij terug
148. Er was geen plaats om te rusten dus ze keerde terug
149. (toen) zond ik een zwaluw uit en liet (haar) gaan
150. De zwaluw ging weg en kwam tot mij terug
151. Er was geen plaats om te rusten dus ze keerde terug
152. (toen) zond ik een raaf uit en liet (haar) gaan
153. De raaf keerde niet terug, ze kon voedsel vinden
154. Toen zond ik alle uit naar de vier windstreken en offerde een slachtoffer

De goden waren tevreden met het offer, maar niet de oorlogsgod Enlil. Hij was boos over het feit dat er overlevenden waren. Maar de grote god Ea sprak tot Enlil: straf de mens dat hij niet losbandig worde, maar wees niet streng dat hij omkomt.
Daarop ging Enlil het schip in en nam Utnapishtim en zijn gezin bij de hand naar buiten. En liet hen in vrede wonen bij de mond van de rivieren.

Het verhaal is gevonden in spijkerschrift op 1 van de 20000 kleitafeltjes uit de opgegraven paleizen van Sanherib en Assurbaipel. De laatste regeerde van 668 tot 626 voor onze jaartelling.. De kleitafels dateren lang voor de Babylonische ballingschap.

Terug naar “Archief”