zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor goofy1978 » 27 jan 2006 21:21

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Daarom graag een bredere discussie over Hebr. 6:4-6; "Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken".
Dit zo lezend, lijkt het of het om ware gelovigen gaat, goed bekeerde mensen, die echter hun geloof kwijtraken. Dus uit Gods genade vallen. Kan dit? Wat denken jullie ervan? Gaat het om de zonde tegen de Heilige Geest en zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Technico

Berichtdoor Technico » 27 jan 2006 21:58

Misschien is dit een nuttige link:

klik

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 jan 2006 22:21

Een kind van God kan nooit verloren gaan, de mensen waar het hier over gaat hadden wel de uiterlijke kenmerken van een kind van God, echter in hun hart leefde de zonde.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 jan 2006 22:49

er zijn mensen, die voor God willen leven, en leven als christen. Hun werk is niet te onderscheiden van mensen die verlicht zijn met de Heilige Geest. Maar in hun werk missen ze de Heilige Geest, ze doen als het ware wel het werk, maar het zit nog niet vastgelast in hun hart zal ik maar zeggen. En dan kan men nog afvallen.
Ik weet niet hoe ik het precies moet uitleggen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2006 02:00

Wullimpie schreef:Een kind van God kan nooit verloren gaan, de mensen waar het hier over gaat hadden wel de uiterlijke kenmerken van een kind van God, echter in hun hart leefde de zonde.

Ik snap niet hoe Hebreeen 6:6 op die groep mensen van toepassing is.

Ik snap ook niet waar de leer dat mensen die het evangelie kennen en er naar leven, niet verloren kunnen gaan, vandaan komt. Hoe kan Paulus anders iedereen oproepen om te strijden en te volharden, teneinde de krans van de heerlijkheid te mogen ontvangen?

Als je wedergeboren bent val je inderdaad niet af van het geloof. Maar dat heeft te maken met je verantwoordelijkheden die je als christen hebt, volg je Hem of ga je een andere kant op? Als je bij Hem vandaan gaat en blijft, ben je niet wedergeboren... wie in Hem blijft, God blijf ook in hem.

Volgens mij zien mensen "wedergeboorte" te statisch. Maar Paulus noemt gelovigen wedergeboren... en ongelovigen niet wedergeborenen... Onze taak is om te geloven.... en dan mogen we zeker zijn van onze wedergeboorte en redding. Als we Hem de rug toekeren hebben we geen deel aan Zijn offer... en verlossing. Geloof is een genadegave... aan ons de verantwoordelijkheid om die dankbaar te aanvaarden... als we dat niet doen verspelen we de beloften. (Verbond en doop = belofte en eis.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Technico

Berichtdoor Technico » 28 jan 2006 11:31

Marnix schreef:Volgens mij zien mensen "wedergeboorte" te statisch.

"en Ik geef hun het eeuwige leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. Ik en de Vader zijn één."
[Johannes 10:28-30]

Omdat Hebreeen 6:6-10 en Joh. 10:28-30 elkaar tegen zouden spreken wordt vaak deze tekst aangehaald:

"Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn; maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn. Gij echter hebt de zalving van de Heilige en gij weet dat allen [..] een ieder die de Zoon loochent, heeft de Vader niet" [1 Johannes 2:19-23]

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 jan 2006 12:02

Marnix schreef:
Wullimpie schreef:Een kind van God kan nooit verloren gaan, de mensen waar het hier over gaat hadden wel de uiterlijke kenmerken van een kind van God, echter in hun hart leefde de zonde.

Ik snap niet hoe Hebreeen 6:6 op die groep mensen van toepassing is.

Ik reageerde ook meer op de vraag van de topicstarter, ik citeer.
Dit zo lezend, lijkt het of het om ware gelovigen gaat, goed bekeerde mensen, die echter hun geloof kwijtraken. Dus uit Gods genade vallen. Kan dit? Wat denken jullie ervan? Gaat het om de zonde tegen de Heilige Geest en zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Marnix schreef:Ik snap ook niet waar de leer dat mensen die het evangelie kennen en er naar leven, niet verloren kunnen gaan, vandaan komt. Hoe kan Paulus anders iedereen oproepen om te strijden en te volharden, teneinde de krans van de heerlijkheid te mogen ontvangen?

Als je wedergeboren bent val je inderdaad niet af van het geloof. Maar dat heeft te maken met je verantwoordelijkheden die je als christen hebt, volg je Hem of ga je een andere kant op? Als je bij Hem vandaan gaat en blijft, ben je niet wedergeboren... wie in Hem blijft, God blijf ook in hem.

Volgens mij zien mensen "wedergeboorte" te statisch. Maar Paulus noemt gelovigen wedergeboren... en ongelovigen niet wedergeborenen... Onze taak is om te geloven.... en dan mogen we zeker zijn van onze wedergeboorte en redding. Als we Hem de rug toekeren hebben we geen deel aan Zijn offer... en verlossing. Geloof is een genadegave... aan ons de verantwoordelijkheid om die dankbaar te aanvaarden... als we dat niet doen verspelen we de beloften. (Verbond en doop = belofte en eis.)

Voor de rest sluit ik me aan bij technico.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 jan 2006 13:34

er is al veel over die zonde gepraat en geschreven ook door geleerde mensen maar wat het nu precies is staat nergens
maar omdat er in openbaring staat dat de valse profeet levend in de hel word geworpen en paulus zei dat al kwam er een engel uit de hemel die een ander evangelie predikte die zei vervloekt
denk ik dat de zonde preken zoals de valse profeet is
maar wat de inhoud van zijn preek is daar blijf ik vanaf
Johannes schreef ook er is een zonde tot den dood en voor dezelve zul je niet bidden
het is mischien wel God van Zijn eer beroven en Hij is jaloers op Zijn eer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2006 20:52

Technico schreef:
Marnix schreef:Volgens mij zien mensen "wedergeboorte" te statisch.

"en Ik geef hun het eeuwige leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. Ik en de Vader zijn één."
[Johannes 10:28-30]

Omdat Hebreeen 6:6-10 en Joh. 10:28-30 elkaar tegen zouden spreken wordt vaak deze tekst aangehaald:

"Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn; maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn. Gij echter hebt de zalving van de Heilige en gij weet dat allen [..] een ieder die de Zoon loochent, heeft de Vader niet" [1 Johannes 2:19-23]

Jezus zegt dat ieder die in Hem blijft, niet uit Zijn hand geroofd zal worden... Maar zoals ik in mijn vorige post vertelde, er is een belofte en een eis.... en als we onze verantwoordelijkheid misbruiken en God de rug toekeren is dat niet omdat we niet wedergeboren waren.... dus het moest er toch wel een keer van komen... dan zetten we onszelf buitenspel... zoals Israel als verbondsvolk dat ook deed door de eis aan hun laars te lappen. Dus als wij in Hem blijven, blijft Hij is ons.... zijn we schapen van Zijn kudde.... en kan niemand ons uit Zijn hand roven, niets ons scheiden van die liefde. Maar hiermee wordt je eigen verantwoordelijkheid niet buitenspel gezet... daarom moeten we ons niet eerst druk maken over of we wedergeboren zijn of niet, maar geloven en Hem blijven volgen, omdat bij Hem genade te krijgen is... en dan mogen we zeker zijn van onze redding.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 16:53

*denkt diep na over de tekst*

Als ik het op het eerste gezicht lees lijkt het net of er staat dat het onmogelijk is dat wie de hemelse gaven gesmaakt hebben, verloren gaan. Maar als ik verder lees staat er dus dat het onmogelijk is dat degenen die deze gesmaakt hebben en zich daarna afkeren van God en Zijn Dienst, ze niet meer terug kunnen keren.

Er zit een verschil tussen het proeven (smaken) van iets of het helemaal hebben.
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 jan 2006 17:54

is idd moeilijke tekst
komt er op neer dat God die zonde niet wil vergeven
maar er is geen afval der heiligen dus als je echt bekeerd bent zal God je er wel voor bewaren
johannes wist ook wat het was denk ik omdat hij het over een zonde tot den dood had
het is ook geen zonde der heidenen die weten te weinig van de bijbel om hem te doen
daarom moet je altijd voorzichtig zijn met het evangelie te preken
als je een ander evangelie preekt dan ben je vervloekt zei paulus
en als je kijkt hoe hard Jezus preekte
lees mattheus 13 vers 49 50 en 51 maar

Technico

Berichtdoor Technico » 30 jan 2006 18:24

Marnix schreef:Jezus zegt dat ieder die in Hem blijft, niet uit Zijn hand geroofd zal worden... Maar zoals ik in mijn vorige post vertelde, er is een belofte en een eis.... en als we onze verantwoordelijkheid misbruiken en God de rug toekeren is dat niet omdat we niet wedergeboren waren.... dus het moest er toch wel een keer van komen... dan zetten we onszelf buitenspel... zoals Israel als verbondsvolk dat ook deed door de eis aan hun laars te lappen. Dus als wij in Hem blijven, blijft Hij is ons.... zijn we schapen van Zijn kudde.... en kan niemand ons uit Zijn hand roven, niets ons scheiden van die liefde. Maar hiermee wordt je eigen verantwoordelijkheid niet buitenspel gezet... daarom moeten we ons niet eerst druk maken over of we wedergeboren zijn of niet, maar geloven en Hem blijven volgen, omdat bij Hem genade te krijgen is... en dan mogen we zeker zijn van onze redding.

Volgens mij haal je nu het oude en nieuwe verbond door elkaar.
Hebreeen 8 schreef:7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

Volgens mij wordt hier duidelijk gezegt dat we door Christus' genadewerk zeker mogen zijn van een eeuwig leven indien we eenmaal bekeerd zijn, in tegenstelling tot het verbond met Abraham, waarbij wel degelijk afgedwaalt kon worden.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 jan 2006 20:46

kan allemaal best zijn maar Jezus preekte geen algemene verzoening
en als je zelf moet geloven en Jezus nalopen gaat een klein kind als het sterft dan altijd verloren? die heeft nog geen verstand om te geloven
een baby kan in elk geval de zonde tegen de Geest niet doen das vrij zeker

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 jan 2006 00:50

Dreamster schreef:*denkt diep na over de tekst*

Als ik het op het eerste gezicht lees lijkt het net of er staat dat het onmogelijk is dat wie de hemelse gaven gesmaakt hebben, verloren gaan. Maar als ik verder lees staat er dus dat het onmogelijk is dat degenen die deze gesmaakt hebben en zich daarna afkeren van God en Zijn Dienst, ze niet meer terug kunnen keren.

Er zit een verschil tussen het proeven (smaken) van iets of het helemaal hebben.

Misschien moet je dit vanuit een andere invalshoek benaderen. Op het moment dat je echt geproefd hebt van Gods liefde en genade is het zo goed als onmogelijk om je echt totaal tegen Hem te keren. Wanneer dit dus wél gebeurt, mag je dan in twijfel trekken of iemand wel echt die liefde van God heeft geproefd? Vind het zelf wel een moeilijke tekst, maar denk dat het toch in die richting ligt...

kan allemaal best zijn maar Jezus preekte geen algemene verzoening

Beste Goofy1978, mag ik vragen wat voor betekenis Jezus' lijden, sterven en opstanding voor jou heeft in dit geval?

Wat die baby's betreft.. daar valt héél héél veel over te zeggen. Maar is een beetje offtopic hier misschien...
pobody's nerfect

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 jan 2006 16:48

Beste Goofy1978, mag ik vragen wat voor betekenis Jezus' lijden, sterven en opstanding voor jou heeft in dit geval?

best veel ik geloof dat alle mensen zalig kunnen worden
maar toch zal er in de opstanding verschil zijn anders zou Jezus liegen
Hij zei toch zelf dat er een scheiding tussen de mensen zal zijn
je moet wedergeboren worden en alleen maar in Jezus geloven is niet voldoende om gered te zijn
wedergeboorte is met God eens worden naar de hel te gaan
op dat plekje komt een mens uit zichzelf niet
alleen de Heilige Geest kan je die overbuiging geven
anders zijn we het alleen maar eens naar de hemel te gaan

Terug naar “Archief”