Leven buiten deze aarde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Miekie
Verkenner
Verkenner

Leven buiten deze aarde?

Berichtdoor Miekie » 27 jan 2006 20:19

Er zijn tegenwoordig veel wetenschappers die er vanuit gaan dat er leven buiten deze planeet is. Hieronder een stukje uit een interview met Astrofysicus Vincent Icke. http://www.muntzvandewint.com/site/tran ... gbn_5.html

En is het redelijk om aan te nemen dat er nog meer leven is in het heelal?

Ja, de regels die bij ons gelden, de regels van die kleine deeltjes en van ruimte en van tijd, die gelden door het hele heelal, dat hebben we kunnen meten. Dat is fantastisch. Dat is eigenlijk de geschiedenis ook van de sterrenkunde. Er is niet één planeet, de aarde, er zijn vele planeten in ons zonnestelsel. Er zijn een stuk of tien kleine en honderdduizenden nog weer kleinere. Er is niet één zon, er zijn een paar honderd miljard zonnen in ons melkwegstelsel en zo kunnen we doorgaan. Er zijn honderden miljarden melkwegstelsels, waarin iedere weer honderden miljarden zonnen. En overal heb je die planeten, en dezelfde deeltjesstructuur, dezelfde moleculaire regels, enzovoort, enzovoort. Het zou een onbegrijpelijk toeval zijn als alleen op onze aarde leven zou zijn ontstaan. En dat er elders leven is, daar zijn de meeste sterrenkundigen het wel over eens. Maar we moeten het nog wel ontdekken, natuurlijk.

En zou het dan logisch zijn dat het leven wat ergens anders is, en wat intelligent is dan ook in dezelfde God gelooft?

Dezelfde God dat weet ik niet zozeer, maar dat een intelligent leven elders of althans een zich ontwikkelend intelligent leven elders tijdelijk even een soort fase heengaat waarin er een God bestaat, dat kan ik me voorstellen.

Maar is het Bijbels gezien eigenlijk wel mogelijk dat er leven is buiten deze aarde? Er wordt natuurlijk nergens in de Bijbel gezegd dat het niet zo is, maar ook nergens dat er wel leven zou zijn. Wat denken jullie ervan?

Technico

Berichtdoor Technico » 27 jan 2006 20:32

Hmmm, ik zou het echt niet weten. In de bijbel staat er inderdaad niets over. En ik vind de bijbel wel zo ingericht dat er weinig plaats lijkt voor eenzelfde situatie ergens anders in het heelal.

Maar dat neemt niet weg dat er altijd een mogelijkheid blijft bestaan dat het wel zo is.

En ik heb eigenlijk mijn handen vol aan mezelf en deze wereld. Wat nut het ons te weten of God in Zijn Almacht verschillende werelden heeft geschapen of maar 1? Dat doet niets af aan Christus' genade.

Het blijft een interessant vraagstuk, maar het gaat m.i. erg filosofisch worden. :)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2006 20:35

de beste man geeft een gissing over toeval. als je gaat gissen dan zou je ook kunnen zeggen het zou toeval zijn als er niet 1 beer kan vliegen. maar dat beren niet kunnen vliegen is getoetst, gezien en dergelijke. maar leven op andere planeten is niet getoetst, niet bewezen niks, het blijft dus een gissing van deze man
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Technico

Berichtdoor Technico » 27 jan 2006 20:43

Uiteraard blijft het gissen. Maar het bestaan van zovele sterrenstelsels zegt, rationeel gezien, een heleboel over de waarschijnlijkheid.

Verder is er ook wel eens bewezen dat een hommel niet kan vliegen (om het bij dieren en vliegen te houden). Dat is geen grapje, er zijn echt hele berekeningen en windtunnelproeven geweest waaruit bleek dat een hommel te weinig aerodynamisch is om zich, met zijn vleugeldraagkracht, in de lucht te kunnen verheffen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2006 20:44

en toch vliegt hij
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Technico

Berichtdoor Technico » 27 jan 2006 20:46

Dus als nooit bewezen is dat er meer leven in het heelal is, hoeft dat nog niet te zeggen dat het ook niet bestaat :wink:

Ik heb Icke wel meer zien spreken, en ik weet dat hij het met je eens zal zijn als je hem verteld dat hij maar gist. Wij gissen in zijn ogen ook maar met het bestaan van een God op basis van een oud boek.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2006 20:48

maar ook niet dat het er wel is. maar bijbels bekeken, de bijbel spreekt over 1 planeet waar Hij dingen schiep, niet over planeten.

Technico

Berichtdoor Technico » 27 jan 2006 20:49

Technico schreef:Hmmm, ik zou het echt niet weten. In de bijbel staat er inderdaad niets over. En ik vind de bijbel wel zo ingericht dat er weinig plaats lijkt voor eenzelfde situatie ergens anders in het heelal.

Het blijft een interessant vraagstuk, maar het gaat m.i. erg filosofisch worden. :)

Dat zei ik in mijn eerste post ook inderdaad :wink: Ik geloof er zelf ook niet in, maar ik geef wel toe dat het maar een geloof is, en dat ik er voorzichtig in ben om te zeggen dat er helemaal niets gebeurt in de rest van het heelal.

Wel vind ik dat we er ons niet te veel me bezig moeten houden omdat de bijbel gewoon geen enkele hint in de richten voor of tegen geeft. Het is gewoon onbelangrijk.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 27 jan 2006 21:06

johannes1 schreef:maar ook niet dat het er wel is. maar bijbels bekeken, de bijbel spreekt over 1 planeet waar Hij dingen schiep, niet over planeten.

Dat is logisch, aangezien de bijbelschrijvers slechts één planeet kenden.

Eigenlijk is het erg arrogant om te denken dat er in de rest van het heelal geen leven of intelligente wezens zouden kunnen zijn. God heeft immers de rest van het heelal ook geschapen, waarom zou Hij dan elders ook geen levende schepselen hebben.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2006 21:09

Dat is logisch, aangezien de bijbelschrijvers slechts één planeet kenden.

het is niet zo logisch als je denkt. ik denk dat de bijbel van God is, het is Gods Woord zou God als Hij meer planeten met mensen had dat niet vermeld in Zijn Woord?

Eigenlijk is het erg arrogant om te denken dat er in de rest van het heelal geen leven of intelligente wezens zouden kunnen zijn. God heeft immers de rest van het heelal ook geschapen, waarom zou Hij dan elders ook geen levende schepselen hebben.

omdat Hij het niet verteld, maakt mij dat nu arrogant?

Miekie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miekie » 27 jan 2006 21:25

Het hoeven natuurlijk niet persé mensen te zijn. God schiep heel bewust mensen op de aarde, naar Zijn beeld en gelijkenis. Maar misschien lopen er wel een nieuw soort dieren of andere wezens rond.
En het argument dat de Bijbelschrijvers maar één planeet kenden vind ik op zich wel steekhoudend. Er zijn natuurlijk zoveel dingen die niet besproken worden in de Bijbel, maar die wel bestaan......

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2006 22:11

zoals?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 jan 2006 22:19

Als ik genesis lees, wordt alles geschapen rondom de aarde, de aarde is dus het middelpunt, en daar worden ook de dieren en de mens op geplaatst.
Met die kennis kan ik dus zeggen dat de aarde de enige planeet is die leven bevat.

Is het onmogelijk voor God? nee, maar uit Zijn woord blijkt uit niets dat het wel zo is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 jan 2006 00:44

Wullimpie schreef:Als ik genesis lees, wordt alles geschapen rondom de aarde, de aarde is dus het middelpunt, en daar worden ook de dieren en de mens op geplaatst.
Met die kennis kan ik dus zeggen dat de aarde de enige planeet is die leven bevat.

Is het onmogelijk voor God? nee, maar uit Zijn woord blijkt uit niets dat het wel zo is.

waarbij je eraan voorbij gaat dat de Bijbel alleen voor onze planeet relevant is. met andere woorden, wat er 17 sterrenstelsels verderop gebeurt, is voor ons totaal niet relevant, en kan ook met die reden niet in de Bijbel vermeld staan. ik wil hier geen pleidooi voeren voor het geloof in buitenaards leven, maar als God dat in Zijn wijsheid wel geschapen heeft ergens anders in het heelal, wie ben ik om te zeggen dat dat niet zo is? maar om jullie gerust te stellen, ik ben wel van mening dat het net zoals op de aarde, niet spontaan ontstaan kan zijn :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2006 02:08

Wullimpie schreef:Als ik genesis lees, wordt alles geschapen rondom de aarde, de aarde is dus het middelpunt, en daar worden ook de dieren en de mens op geplaatst.

Misschien hebben ze op een andere planeet ook wel Gods Woord... maar in plaats van dat God de hemel en de aarde schept staat daar dan dat God de hemel en die andere planeet schiep :) Maar het lijkt me wel sterk hoor :) Is er op die andere planeet dan geen zondeval geweest? Blijven als de nieuwe hemel en aarde komen die planeten dan bestaan? En hoe kunnen nieuwe hemel en nieuwe aarde op dan geintegreerd zijn.... terwijl er ook nog die andere planeet met een paradijs is... Of als daar ook een zondeval was, stierf Christus daar dan ook een keer en gaan we dan op de nieuwe aarde wel samen leven? En hoe kunnen dan de elementen in vuur vergaan op de jonge dag? Nee, het lijkt me sterk. Niet omdat er in de bijbel helemaal niets over staat... Maar omdat de bijbel juist benadrukt hoe bijzonder het is dat zo'n grote God oog heeft voor zulke kleine mensjes op zo'n onbeduidend planeetje. En voor hen alles overheeft omdat Hij zoveel van hen houdt. Ik denk niet dat er menselijk leven op een andere planeet is, hoewel ik ook geen bewijs heb dat het niet zo is :) Ik hou het dus bij deze vermoedens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”