patienten voorlezen uit koran?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

patienten voorlezen uit koran?

Berichtdoor verpleeg24 » 25 jan 2006 19:36

Ik ben zelf bijna verpleegkundige niveau 5. tijdens mijn stages heb ik een aantal keer meegemaakt dat me gevraagd is om een patient voor te lezen uit de koran. wat vinden jullie behoort dit bij je taak als hulpverlener of gaat dit te ver? Zelf vind ik het nogal lastig dus kom maar op met argumenten.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 25 jan 2006 19:50

Ben jij opgeleid volgens NSM? ik weet niet of ze dat altijd al doen enzo :wink: (CHE toch?)
Spirituele variabele is wel belangrijk onderdeel,en het is je taak als vpk om naar welbevinden te streven :wink: maar waar loopt dan precies de grens vpk taken en pastoraat :?: je bent denk ik absoluut niet verplicht het te doen, ik denk dat ik het niet zou doen, gewoon voor mn eigen gevoel, misschien een collega die het wel wil doen.. en anders zou ik gewoon uitleggen dat het tegen mn eigen geloofsbeleving ingaat en voorstellen dat familie/pastoraat ofzo het doet.
PaSaP Hoogh!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jan 2006 19:55

ik zou het niet doen.... ik ga niet voorlezen uit een boek waar onwaarhden in staan (ik denk niet dat dit de goede woorden zijn, want ik ben niet zo bekend met de koran).
Net zoals ik een client van me ook niet help als ze het roomskatholieke onze vader opzegt... en ff niet weet hoe ze verder moet.

Maar ik zou uitleggen aan de client dat ik het niet doe omdat ik zelf chirsten ben, en zeggen dat hij/zij zelf een andere collega moet vragen...
of ik vraag gewoon of ik hem enkele versen uit de bijbel mag voorlezen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 25 jan 2006 19:59