patienten voorlezen uit koran?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

patienten voorlezen uit koran?

Berichtdoor verpleeg24 » 25 jan 2006 19:36

Ik ben zelf bijna verpleegkundige niveau 5. tijdens mijn stages heb ik een aantal keer meegemaakt dat me gevraagd is om een patient voor te lezen uit de koran. wat vinden jullie behoort dit bij je taak als hulpverlener of gaat dit te ver? Zelf vind ik het nogal lastig dus kom maar op met argumenten.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 25 jan 2006 19:50

Ben jij opgeleid volgens NSM? ik weet niet of ze dat altijd al doen enzo :wink: (CHE toch?)
Spirituele variabele is wel belangrijk onderdeel,en het is je taak als vpk om naar welbevinden te streven :wink: maar waar loopt dan precies de grens vpk taken en pastoraat :?: je bent denk ik absoluut niet verplicht het te doen, ik denk dat ik het niet zou doen, gewoon voor mn eigen gevoel, misschien een collega die het wel wil doen.. en anders zou ik gewoon uitleggen dat het tegen mn eigen geloofsbeleving ingaat en voorstellen dat familie/pastoraat ofzo het doet.
PaSaP Hoogh!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jan 2006 19:55

ik zou het niet doen.... ik ga niet voorlezen uit een boek waar onwaarhden in staan (ik denk niet dat dit de goede woorden zijn, want ik ben niet zo bekend met de koran).
Net zoals ik een client van me ook niet help als ze het roomskatholieke onze vader opzegt... en ff niet weet hoe ze verder moet.

Maar ik zou uitleggen aan de client dat ik het niet doe omdat ik zelf chirsten ben, en zeggen dat hij/zij zelf een andere collega moet vragen...
of ik vraag gewoon of ik hem enkele versen uit de bijbel mag voorlezen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 25 jan 2006 19:59

is het niet wat makkelijk om dit maar naar een collega te schuiven? ZO verschuif je het probleem maar.
Om te zeggen dat je niet wil voorlezen uit een boek waar onwaarheden in staan vind ik toch wat flauw argument. Je leest patienten ook wel eens voor uit de telegraaf of de libelle bij wijze van spreken zo betrouwbaar is dat ook weer niet toch.
Zou het ook zo kunnen zijn dat deze vraag van een patient een mooie opening is om over het geloof te gaan praten?? Bijvoorveeld door aan te geven dat jij gewend ben om uit de bijbel te lezen. Misschien het voorstel om deel uit de koran te lezen en dan ook uit de bijbel?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jan 2006 20:05

telegraaf lees ik ook niet uit voor

probleem verschuiven vind ik niet. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik het niet doe, omdat ik het niet eens ben met wat ik voorlees. Ik vraag het daarom ookniet zelf aan een collega, want dan verleen ik nog mn medewerking.
Een stuk koran en een stuk bijbel is miss wel een goed idee... wel dezelfde hoofdstukken zeg maar...zodat ze zien dat er wel verschil is tussen de bijbel en de koran....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 jan 2006 20:25

Ik zou het zelf denk ik wel doen. Je bent op dat moment pofessioneel bezig met je beroep. Daarbij weet je gewoon dat je met verschillende culturen te maken krijgt. Je moet natuurlijk wel ergens een grens trekken. Je kunt natuurlijk niet voor iemand gaan glaasje draaien o.i.d.
Maar je kunt toch een stukje lezen uit de koran en dan misschien wel een goed gesprek hebben met die patient. :)
- Home is in my head -

wessel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wessel » 25 jan 2006 20:46

Hoi.....
Wat een goede actuele vraag.

Ik denk dat ik het wel zou doen.Ik ben bejaardeverzorger, het zou ook op mijn weg kunnen komen.
Nu heb ik kortgeleden geleerd, dat Het Bloed van de Here Jezus ons beschermt tegen allerlei kwade invloeden.
Ik zou dus eerst vragen aan God, om bescherming.
In stilte natuurlijk.En dan zou ik lezen.

Het is van het grootste belang dat we de moslims wat leren kennen
zonder zelf moslim te worden.
Integratie moet ook van onze kant komen.

Succes, Jaap
Ik ben iemand die van dialoog houdt.
Wij hebben elkaar veel te bieden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 jan 2006 21:16

ik zou het wel doen
ik ben er mee opgegroeid dat iedereen zelf mag weten wqat voor geloof je hebt
ik werk zelf in brabant dat is allemaal Rooms maar dat maakt mij echt niet uit en als ze vragen of ik iets wil voorlezen doe ik dat (als er tijd voor is)

ik vroeg het ook even aan mijn moeder die is (avondnacht hoofd verpleegkundige)
maar die zegt ook van je kan het er wel niet mee eens zijn maar hun zijn het ook niet met ons geloof eens.
en waarom zou je het niet doen je helpt die mensen met iets en als er tijd voor is waarom niet
Laatst gewijzigd door liefie op 25 jan 2006 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jan 2006 21:17

dat het Bloed ons beschermt tegen kwade invloeden ben ik met je eens.... maar ik vind dat niet de reden om wel uit de koran te lezen. Maar daar zal een ieder wel anders over denken.
Het is zker wel een moment om een goed gesprek aan te knopen....

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 25 jan 2006 21:22

om de koran te vergelijken met brabant en katholieke kerk begrijp ik niet. dat is toch wel een heel verschil.
Zelf denk ik dat ik dit gebruik als middel om verder te gaan op het geloof. Toch is het ook wel lastig om een boek voor te lezen waar je niet echt achter staat. Wanneer je dit doet hoe ver ga je dan nog in de vragen die de patient steld. gaat het verder dan alleen de vraag er uit voor te lezen?

graag wat meer reactie op de vraag of het bij de verpleegkundig taken hoort of niet.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 jan 2006 21:28

het behoort denk ik wel tot de taken van de verpleegkundige. Je moet om kunnen gaan met verschillende mensen met verschillende culturen en daarmee professioneel mee om kunnen gaan.
- Home is in my head -

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jan 2006 21:29

dat ligt er denk ik aan hoe jij je rol als verpleegkundige opvat...

wil jij enkel en alleen de client verzorgen en verder niet...of wil je ook wat voor je client beteken en clientgerichte zorg gaan geven... dus ook hun wensen gaan vervullen.
Zelf ben ik meer voorstander ervan om als vp'er ook clientgerichte zorg te gaan verlenen. Maar dr zijn ook grenzen aan de wensen....
Kortom..ligt er zelf aan hoe jij je rol als vp'er opvat

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 jan 2006 21:32

Er zijn zeker grenzen, die mag je ook aangeven voor jezelf als verpleegkundige. Ik zou zelf ook niet meedoen aan begeleiding van een patient die kiest voor euthanasie. Ik denk dat iedereen ook zelf zijn/haar grenzen moet aangeven. Als jij voor jezelf niet kunt verantwoorden om uit de koran te lezen voor een patient, moet je dat ook zeker niet doen denk ik :wink:
- Home is in my head -

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 25 jan 2006 21:32

ik betwijfel dat eerlijk gezegt of dat dit er wel bij hoort. Dat zou dus betekenen dat je voor ieder geloof dus hun bijbehorende boek zou moeten voor lezen. Dat gaat me dan toch wel te ver lijkt me. WAnneer je denkt aan aanhangers van wicca of dergelijke geloven. Dat gaat me dan toch wel te ver. Ik ben van mening dat dit toch meer richting de taken van de pastorale dienst gaat. Dit begeeft zich wel duidelijk in een grijs deel van de hulpverlening. Ik geloof niet dat ik direct antwoord zou kunnen geven. zou er toch goed over moeten denken.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 25 jan 2006 21:43

'k Ben geen verpleegkundige, maar, patient, 'k denk niet, dat het jullie taak is, om over geloofszaken te praten.
Bij de opname wordt altijd gevraagd, of je lid bent van een kerk, en zo ja welke, men wil dan zelfs de predikant voor je op de hoogte stellen, als je dat zelf liever niet doet, daarbij is er toch ook een ziekenhuispastoraat.
'k Heb vaak genoeg in het ziekenhuis gelegen, maar, men heeft het er zo druk, dat men echt nagenoeg niet toekomt, om sowieso een praatje te maken, laat staan, iemand voor te gaan zitten lezen.

Terug naar “Archief”