Zwarte pakken voor ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jan 2006 18:40

Raido schreef:
1. Waarom ouderlingen zwarte pakken aan moeten hebben en zomers hun jasje niet uit mogen doen.. (ja dat hoort, waarom?)

Toevallig kwam ik onderstaand antwoord tegen bij het overzetten van de vragen uit de vragenrubriek van refoweb.
De vraag luidt waarom de leden van de kerkenraad altijd in het zwart lopen. Voor onszelf vinden we het een goed gebruik dat getuigt van eerbied en toewijding aan het verantwoordelijk ambt. En als de broeders er aan ontdekt zijn dat ze door de zonden een inktzwarte ziel hebben., dan is het zwarte pak meer dan een kledingstuk, maar ook een belijdenis.

Bovendien: niet in alle kerkenraden gaat men in het zwart gekleed. We hebben eens meegemaakt dat er in de kerkenraadsbank allerlei kleuren van kleren werd gezien. Is dat de bevestiging van de stelling dat ‘kleervrijheid’ leidt tot ‘leervrijheid’ en andersom? We beseffen heel goed dat het niet in het uiterlijk van het zwarte pak zit. Het gaat om de beleving van het hart. Daarbij hopen we dat de leden van de kerkenraad in geestelijke zin het witte bruiloftskleed van de vergeving mogen dragen, als een geestelijk kleed dat voor het natuurlijk oog onzichtbaar is, maar niet voor het geestelijk oog. Het zwart als het zwart van de zonde maakt niet zalig. Wel het wit van de vergeving.

Bovendien: door als leden van de Kerkenraad hetzelfde zwarte pak te dragen wordt niet het oog en de aandacht op de persoon van de ambtsdrager gericht, maar op het ambt, dieper op de Heere van het ambt gericht. Onze vaderen zeiden niet voor niets dat het ambt een voortreffelijk ambt is (niet de drager van het ambt!). Want de Heere heeft het ambt ingesteld en wil het ook gebruiken om arme en dode zondaren te redden van het zwarte verderf. Dan wijst het zwart op de zonden en op de strijd tegen de zonde. Vraag maar aan je ouderlingen en diakenen of ze in het zwart gekleed gaan omdat ze zich zondig weten. En beleven dat ze zich niet in geestelijke zin van zwart, wit kunnen maken en de vergeving van zonden middels hun ambt te verdienen, want dat kan nooit. En je kunt ze ook vragen dat ze in het zwart gaan omdat ze in en om de uitoefening van hun ambt niet anders dan er alleen maar als zwarte zondaar uit kunnen komen Zeker, het zwart pak is in de Bijbel niet voorgeschreven, maar ook niet het grijze of het bruine pak. Maar de Heere vraagt in de Bijbel wel eerbied voor Hem als de schenker van het ambt. Vandaar het zwarte pak. Een tikje ondeugend: zegt de kleur van het pak van de ambtsdragers ook niets van de prediking die begeerd en gebracht wordt?

Ik wens jet het witte bruiloftskleed van de vergeving toe. Om van geestelijk zwart, wit te worden. Door de toepassing van Christus’ bloed. Dan heb je het ook geleerd om vanwege je zonden geestelijk in het zwart te lopen. Gods zegen je toegebeden!

Ds. J. van Rossem
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2006 18:58

Haha eigenlijk is dat antwoord geen antwoord... hij geeft eerst een mogelijke verklaring aan, relativeert dat vervolgens door te vertellen dat een heleboel kerkraden het niet doen... dus dat het ook niet perse hoeft... en geeft vervolgens aan dat hij iedereen toewenst witgewassen te zijn in Christus bloed... (is die kerkraad dat dan niet? Waarom ga ze dan nie tin het wit etc. :))
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jan 2006 20:13

Een tikje ondeugend: zegt de kleur van het pak van de ambtsdragers ook niets van de prediking die begeerd en gebracht wordt?

Misschien dat die prediking tamelijk deprimerend is?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jan 2006 20:19

Klaas schreef:
Een tikje ondeugend: zegt de kleur van het pak van de ambtsdragers ook niets van de prediking die begeerd en gebracht wordt?

Misschien ook niet?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jan 2006 20:52

Wullimpie schreef:
Klaas schreef:

Misschien ook niet?

Het is beslist niet alleen maar deprimerend, daar!
Ik kan zelfs zeggen dat ik door een GG-preek zo'n zicht op Christus gekregen heb als nooit tevoren! Dat is iets om nooit te vergeten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jan 2006 21:35

Misschien ook niet?

Volgens de schrijver zou de kleur van de kleding iets kunnen zeggen over de gebrachte of gewenste prediking. Als dat zo is dan is het volgens mij geen blijde boodschap. Zwart associeer ik met rouw, het kwaad; negatieve associaties dus. Als ie nou geplijt had voor witte pakken....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jan 2006 21:54

Klaas schreef:
Misschien ook niet?

Volgens de schrijver zou de kleur van de kleding iets kunnen zeggen over de gebrachte of gewenste prediking. Als dat zo is dan is het volgens mij geen blijde boodschap. Zwart associeer ik met rouw, het kwaad; negatieve associaties dus. Als ie nou geplijt had voor witte pakken....

Ik denk dat de schrijver bedoelt dat het zwart wijst naar de zonde, en dat, in de wetenschap dat wij geneigd zijn tot alle kwaad, het des te mooier is dat God toch zijn Zoon nog heeft willen sturen, zodat er redding mogelijk is en wij het zwarte kleed mogen omwisselen voor het witte.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jan 2006 22:04

Ik denk dat de schrijver bedoelt dat het zwart wijst naar de zonde, en dat, in de wetenschap dat wij geneigd zijn tot alle kwaad, het des te mooier is dat God toch zijn Zoon nog heeft willen sturen, zodat er redding mogelijk is en wij het zwarte kleed mogen omwisselen voor het witte.

Dat kan ie wel bedoelen maar dat slaat natuurlijk nergens op. Waarin komt dat wit dat al het zwart bedekt dan in naar voren? In dat overhemd dat nog net boven het colbertje uitkomt (en deels afgedekt wordt door een zwarte stropdas?). Je kunt me van alles zeggen over de redenen achter die zwarte pakken, maar die draai die de beste man er aan probeert te geeft raakt kant nog wal. Als je mannen in zwarte pakken associeert met goed nieuws heb je een behoorlijke kronkel tussen je oren.... Laat ze een wit pak aantrekken. Of paars. Of rood.....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jan 2006 22:20

Klaas schreef:

Dat kan ie wel bedoelen maar dat slaat natuurlijk nergens op. Waarin komt dat wit dat al het zwart bedekt dan in naar voren? In dat overhemd dat nog net boven het colbertje uitkomt (en deels afgedekt wordt door een zwarte stropdas?). Je kunt me van alles zeggen over de redenen achter die zwarte pakken, maar die draai die de beste man er aan probeert te geeft raakt kant nog wal. Als je mannen in zwarte pakken associeert met goed nieuws heb je een behoorlijke kronkel tussen je oren.... Laat ze een wit pak aantrekken. Of paars. Of rood.....

Dit lees ik toch ook.

.......We beseffen heel goed dat het niet in het uiterlijk van het zwarte pak zit. Het gaat om de beleving van het hart. Daarbij hopen we dat de leden van de kerkenraad in geestelijke zin het witte bruiloftskleed van de vergeving mogen dragen, als een geestelijk kleed dat voor het natuurlijk oog onzichtbaar is, maar niet voor het geestelijk oog. Het zwart als het zwart van de zonde maakt niet zalig. Wel het wit van de vergeving.

Bovendien: door als leden van de Kerkenraad hetzelfde zwarte pak te dragen wordt niet het oog en de aandacht op de persoon van de ambtsdrager gericht, maar op het ambt........

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet zo zwaar til aan de kleur van het pak.
Ik heb helemaal niets tegen het zwart, maar als ze gewoon een ander net pak aan zouden doen vind ik het ook best.

Aangezien dit ook in de GG speelt is dit natuurlijk heel ontopic.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jan 2006 22:46

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet zo zwaar til aan de kleur van het pak.

Ik ook niet, als iemand zich prettig voelt in een zwart pak dan gaat ie maar mooi z'n gang. Maar ga er dan niet met allemaal mooie woorden een fraaie geestelijke draai aan geven. Met zo'n zelfde verhaal kun je een pleidooi houden voor witte, rode of paarse pakken.

Daarbij hopen we dat de leden van de kerkenraad in geestelijke zin het witte bruiloftskleed van de vergeving mogen dragen, als een geestelijk kleed dat voor het natuurlijk oog onzichtbaar is, maar niet voor het geestelijk oog.

Ook zoiets.... Alsof je ook ambtsdrager zou kunnen zijn zonder het 'witte bruiloftskleed'. Dat kan ik theorie natuurlijk wel, maar als iemand met de mond belijd in Christus te zijn, dan heb je het niet over 'we hopen'.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 jan 2006 08:01

Wat een oneindig gezever hier over een zwart pak. In de GG en veel kerken daarbuiten is het traditie dat een zwart pak ambtskleding is. Punt uit.

Wie gaat het topic openen over het uniform van de politie of dat niet lichtblauw mag zijn? Of over de toga van de trouwambtenaar of dat niet felrood mag zijn? Of over het verpleegsterduniform of dat niet lichtgeel mag zijn? Of over de postbode met zijn bruine pakje aan, rood zou toch mooier zijn?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 jan 2006 08:12

PeterD schreef:Wat een oneindig gezever hier over een zwart pak. In de GG en veel kerken daarbuiten is het traditie dat een zwart pak ambtskleding is. Punt uit.

Stel vooral geen vragen over de waarde of de inhoud van tradities. Daar kunnen sommige mensen erg slecht tegen.

Omdat ze geen antwoord hebben op die vragen?
~~Soli Deo Gloria~~

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 jan 2006 08:43

SDG schreef:
PeterD schreef:Wat een oneindig gezever hier over een zwart pak. In de GG en veel kerken daarbuiten is het traditie dat een zwart pak ambtskleding is. Punt uit.

Stel vooral geen vragen over de waarde of de inhoud van tradities. Daar kunnen sommige mensen erg slecht tegen.

Omdat ze geen antwoord hebben op die vragen?

Wat is je doel? Wat wil je bereiken met het schoppen tegen een zwart pak van een ambtdrager? Zijn er omstandigheden die eisen dat de traditie wordt doorbroken?

Waarom deze traditie niet gewoon in het leven houden? Ik zeg niet alle tradities, nee, we hebben het nu over het zwarte pak.
Ik zie absoluut voordelen in dat zwarte pak:
    - Er is een duidelijke symboliek (kijk naar dat antwoord uit de vragenrubriek dat eerder aangehaald is)
    - Eenheid in kleding van de ambtsdragers bervordert het als één naar buiten treden van de kerkenraad
    - Als ambtsdragers ook nog een gestreepte zwart/grijze "ambtsdragersbroek" aan hebben, is er een duidelijk verschil tussen gemeenteleden en kerkenraadsleden

En de nadelen?
    - staat somber?
    - ?

En waarom is er alleen een eindeloos en oeverloos gediscussieer over de kleur van het pak van de ambtsdragers, en wordt niet de zwarte kleur van een begrafenisondernemer, een gothic, of een willekeurige persoon met voorkeur voor zwart,onder vuur genomen?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 jan 2006 09:47

PeterD schreef:Wat is je doel? Wat wil je bereiken met het schoppen tegen een zwart pak van een ambtdrager? Zijn er omstandigheden die eisen dat de traditie wordt doorbroken

Veelzeggend: nadenken en vragen stellen over wordt door jou vertaald als schoppen.

En verder versmal je de discussie, die gisteren nog ging over een veelheid aan tradities, zoals het volledig voorlezen van een psalm die daarna gezongen gaat worden, zoals langzaam niet-ritmisch zingen, zoals zwarte pakken etc. (zie de posting van Raido) naar één elementje.

Voor een goede gedachtenwisseling vind ik dat niet zo'n gezonde basis.
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jan 2006 09:56

Wat is je doel? Wat wil je bereiken met het schoppen tegen een zwart pak van een ambtdrager?

Het gaat niet om het pak an sich. Het antwoord m.b.t. het zwarte pak is m.i. typerend voor de manier waarop 'gewone tradities' overgoten worden met wezenlijk niets-zeggende vrome sausjes als gevraagd wordt naar de achtergrond van de verschillende vormen.

Zeg wat je wilt, maar ondanks het feit dat met de mond beleden wordt dat andere keuzes mogelijk zijn is de erkenning dat een wit pak gelijkwaardig is aan een zwart pak een illusie.

Terug naar “Archief”