Evangelisch Stereobeeld.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Evangelisch Stereobeeld.

Berichtdoor Skoezie » 19 mar 2003 09:21

In de 'zware' kerken zoals de Ger Gem, OGG en GGIN is er een stereobeeld ontstaan van Evangelische Gemeenten.

Volgens mij denkt iedereen dat Evangelisch betekend : Jezus aannemen, beetje naar opwekkingsliederen luisteren, goede dingen doen en hallelujah roepen.

Waarom denkt iedereen dit? Ik snap dat niet; de bekering bij evangelische gemeenten is volgens mij even moeilijk als bij de 'zware' kerken.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: Evangelisch Stereobeeld.

Berichtdoor kootje » 19 mar 2003 09:26

Skoezie schreef:In de 'zware' kerken zoals de Ger Gem, OGG en GGIN is er een stereobeeld ontstaan van Evangelische Gemeenten.

Volgens mij denkt iedereen dat Evangelisch betekend : Jezus aannemen, beetje naar opwekkingsliederen luisteren, goede dingen doen en hallelujah roepen.

Waarom denkt iedereen dit? Ik snap dat niet; de bekering bij evangelische gemeenten is volgens mij even moeilijk als bij de 'zware' kerken.

In het algemeen weet men er weinig vanaf. Het is 'van horen zeggen'. Over het algemeen denkt men dat het veel te makkelijk gaat bij de Evangelischen. Je móét een zware bekering hebben, anders kan het niet waar zijn, is de opvatting. Bovendien kun je het zelf niet aannemen, dus moet je maar rustig op God wachten, totdat hij Jezus aan jou schenkt, waarbij het eerst bij jezelf tot een onmogelijkheid moet zijn geworden. Beetje jammer. :cry:
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 19 mar 2003 09:30

Kijk; dat noem ik nou een inhoudelijke reactie! Zo denk ik er ook over...
Het altijd van Jezus aan nemen etc. Maar het is helemaal niet zo! Ook dat evangelischen altijd aan biblicisme doen etc! gewoon dom ****
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 18:17

hoe dat komt? ik denk omdat veel mensen in kerken en evangelische gemeenten alleen naar de ander kijken vanuit hun eigen schuttersputjes. Als de gemeente waar jij in zit vind dat Arminius goed was,of misschien juist Gomarus dan is al bepaald hoe je nu denkt. Tenminste, als je er niet achter komt dat je zelf hersens hebt gekregen om te controleren of alles wat je ooit geleerd hebt wel klopt.

Er is een zeker emoed voor nodig om in de kerk van een ander te gaan kijken en mensen te bevragen hoe ze er over denken. Van een afstandje schieten is gemakkelijker.

Ik denk ook dat veel commentaar op de kerk van een ander vooral negatief is omdat het twee bedoelingen heeft: 1. is de dwaalleer van de ander aan te wijzen en 2. is de schaapjes in de eigen kerk houden.
En ik denk dat punt 1. wel goed is, maar dan wel op een eerlijke manier: alle standpunten beluisteren en niet op een bepaald moment insteken en de mening van een ander overnemen. (de calvinist is over het algemeen voor de kinderdoop, terwijl Calvijn eerst (en eigenlijk altijd)tegen was)
Punt 2. kan ik goed begrijpen, maar ik vraag me af of het de bedoeling is. God gaat Zijn weg met zijn kinderen en misschien lopen ZIjn wegen anders dan wij bedacht hadden. Bovendien vind ik het puur menselijk en communicatief gezien onjuist om mensen aan d ehand van de negatieve punten van de ander over te halen om het oude standpunt te blijven handhaven. OVertuigen met het goede wat je zelf hebt, das de bedoeling volgens mij: overwin het kwade door het goede. :lol:

De bekering van 'mijn' evangelische gemeente is heel simpel: overtuigt zijn van je zonde en Jezus zien als je redder. En natuurlijk daarop volgend je leven willen inrichten zoals God dat graag ziet en je laten dopen.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 19 mar 2003 20:39

Dat beeld krijgen mensen van EO-jongerendagen en FLEVO-Totaalfestivals en ik heb dat beeld ook. Je moet 'kiezen voor Jezus' en ik heb nog nooit van een evangelische iets gehoord van 'een eenzijdige Godswerk in een vijand van God'.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 19 mar 2003 21:29

Wilko
Je moet 'kiezen voor Jezus'

Deuteronomy 30:19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;
(SV)

Joshua 24:15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!
(SV)

Maar ik weet ook dat God de eerste was die de keuze gemaakt heeft om mensen te redden van het loon der zonde.
Ik zeg maar zo wat heb je aan een mooi cadeau als je het niet uitpakt.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 19 mar 2003 21:38

Dank u voor de bevestiging van het beeld Hemelburger. Ziet u wel Skoezie?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 19 mar 2003 21:41

HOHOHOHOHOHO

Ik kan het tegenbeeld bewijzen: van de serieuze evangelische christenen die ik ken gelooft er niemand in een vrije wil.

Nu jij weer.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 21:43

Chloë schreef:HOHOHOHOHOHO

Ik kan het tegenbeeld bewijzen: van de serieuze evangelische christenen die ik ken gelooft er niemand in een vrije wil.

Nu jij weer.

Ow... raar hoor.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Chloë

Berichtdoor Chloë » 19 mar 2003 21:46

Wel, mhm nu bedenk ik me dat ik misschien wat doordraaf. Ik heb redelijk veel contact met evangelischen en daarvan gelooft misschien een vijfde/kwart ofzo in een vrije wil.

De baptisten/vergaderingmensen/vrij evangelischen die ik ken, geloven NIET in een vrije wil. En zij zijn toch echt evangelisch.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 21:47

Chloë schreef:Wel, mhm nu bedenk ik me dat ik misschien wat doordraaf. Ik heb redelijk veel contact met evangelischen en daarvan gelooft misschien een vijfde/kwart ofzo in een vrije wil.

De baptisten/vergaderingmensen/vrij evangelischen die ik ken, geloven NIET in een vrije wil. En zij zijn toch echt evangelisch.

Ik denk dat we moeten stoppen met ´zij dit en zij dat´. In deze topic hoor ik ´het´ over Evangelische hoek en een ander topic over ´de zwarte kousen´.

Waar maken we ons toch druk om? We aanbidden toch dezelfde G´d en Verlosser? :D
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Chloë

Berichtdoor Chloë » 19 mar 2003 21:49

Amen, Kena!

Alleen moest ik een beetje zuchten van sommige reacties. In evangelische kringen zal ik refo's verdedigen en in refokringen zal ik evo's verdedigen, you know what I mean?
En ik zal te allen tijde jullie als joden verdedigen!

Groetjes, Chloë

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 23:27

Chloë schreef:Amen, Kena!

Alleen moest ik een beetje zuchten van sommige reacties. In evangelische kringen zal ik refo's verdedigen en in refokringen zal ik evo's verdedigen, you know what I mean?
En ik zal te allen tijde jullie als joden verdedigen!

Groetjes, Chloë

Je bent lief :D

Meis, we behoren tot één G´d met één Yeshua en dat maakt van ons allemaal broers en zusters. Jood of goy, we vallen allemaal onder Zijn genade. Ik zal jullie net zo goed altijd verdedigen :wink:

Liefs,
Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 20 mar 2003 00:23

Wilko schreef:Dat beeld krijgen mensen van EO-jongerendagen en FLEVO-Totaalfestivals en ik heb dat beeld ook. Je moet 'kiezen voor Jezus' en ik heb nog nooit van een evangelische iets gehoord van 'een eenzijdige Godswerk in een vijand van God'.

Ik denk dat je dan niet goed hebt geluistert maar vanuit je vooroordeel. Niemand voelt zich gered zonder zondebesef!!!!waar heb je anders die redding voor nodig?

God komt eerst, uiteraard. maar dat mag in het christelijk geloof ee vooronderstelling zjn. dat hoef je niet steeds weer zo tot in de treure te benadrukken.
Jezus geeft ons allesin het hart, zijn Geest, om voor Hem te kiezen!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 20 mar 2003 09:49

"Jezus geeft ons allesin het hart, zijn Geest, om voor Hem te kiezen!"

Waar staat dat in de Bijbel? Dit geldt alleen voor Zijn volk.

Terug naar “Archief”