1 Korinthe 11:5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

1 Korinthe 11:5

Berichtdoor Annemieke86 » 07 jan 2006 15:46

1 Korinthe 11:5 schreef:Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.

[Ik weet niet of hier al een topic over is :oops: Toch begin ik er over :wink: Hoe denk jij daar over? Het staat er overduidelijk maar ik vind het toch moeilijk. Ik draag dan zelf geen hoedje op zondag (behalve met Avondmaal, want dan heeft onze kerk het weer wel liever). Ik weet eigenlijk niet hoe ik daar mee om moet gaan. Ben ik dan "minder" als ik geen hoedje op heb? Of ...?

Help me :oops: :? :)
Afbeelding

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 07 jan 2006 17:53

agja ik maak het mezelf gemakkelijk en schrijf het gewoon toe aan de cultuur van die tijd, alle vrouwen hadden toen natuurlijk een hoofddoek op, je was 'bloot' zonder hoofddoek, en onzedelijk de samenkomsten te bezoeken was natuurlijk niet goed. Nu is het de normaalste zaak van de wereld om blootshoofd door het leven te gaan dus ik vind het nu niet nodig om in de kerk een hoofddoek te dragen.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 jan 2006 18:50

5
Maar een iegelijke vrouw, die12) bidt of13) profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar14) eigen hoofd; want het is een en hetzelfde15), alsof haar het haar afgesneden ware.

14)
onteert haar
Of, beschaamt haar hoofd, doet haar hoofd schande aan; namelijk omdat zij door dat teken schijnt te willen ontkennen, dat zij onder den man staat; en ook enigszins dat Christus niet zou zijn het hoofd Zijner gemeente.

De uitlegging die onze statenvertalers geven is veelzeggend denk ik.

Wel denk ik dat dit valt onder de middelmatige dingen van het geloof.
De zaligheid hangt niet af van het wel of niet dragen van een hoed.
Al kan ik niet anders concluderen dat het wel wordt gevraagd van de vrouw.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 jan 2006 19:04

@ fem... ik vind het eerlijk gezegd er makkelijk dat je zegt: ik maak het mezelf gemakkelijk. Een hoed opzetten doe je omdat God het van je vraagt. Waarom maak je je hetzelf gemakkelijk? Omdat die hoed niet lekker zit? Als dingen, zoals hoofd bedekken, cultuur gebonden is stond het niet in de bijbel. Want die bijbel is voor vroeger, nu en in de toekomst geschreven. Dus die die tellen nog.

@ Annemieke
je bent niet minder als je geen hoedje op hebt... maar het staat niet voor niks in de bijbel. Dus als ik jou was zou ik het nog maar eens goed overnadenken.

Zelf heb ik ook nooit met een hoed opgezeten... soms een seizoen, omdat het dan leuk stond bij mn kleren. Afgelopen zomer had ik het er met mn vader over (die had heel graag dat ik een hoed opzette), maar ik wilde het niet doen omdat mijn vader het wilde. Ik wilde zelf die keuze maken. Vanaf die tijd heeft God mij meer een meer laten zien dat ik een hoed op moest zetten. Ook dmv die tekst uit Korinthe die annemieke aanhaalt. Ook voelde ik me steeds meer en meer naakt in de kerk zitten, naakt tegenover God... nu heb ik er wel eentje op en voel me hier prettig bij. Zelfs heb ik geen last van jeuk onder mn hoed :mrgreen: (wat ik wel vaak had)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 07 jan 2006 23:11

mw schreef:@ fem... ik vind het eerlijk gezegd er makkelijk dat je zegt: ik maak het mezelf gemakkelijk. Een hoed opzetten doe je omdat God het van je vraagt. Waarom maak je je hetzelf gemakkelijk? Omdat die hoed niet lekker zit? Als dingen, zoals hoofd bedekken, cultuur gebonden is stond het niet in de bijbel. Want die bijbel is voor vroeger, nu en in de toekomst geschreven. Dus die die tellen nog.

ja klopt dat is ook makkelijk. Maar doe jij geen vlechten in je haar dan omdat dat in de bijbel staat? Natuurlijk de bijbel is niet cultuurgebónden, dat het er vast aan zit, maar je moet sommige dingen wel lezen in de tijd wanneer het geschreven is. En ik denk dit dus ook.

Zelf heb ik ook nooit met een hoed opgezeten... soms een seizoen, omdat het dan leuk stond bij mn kleren. Afgelopen zomer had ik het er met mn vader over (die had heel graag dat ik een hoed opzette), maar ik wilde het niet doen omdat mijn vader het wilde. Ik wilde zelf die keuze maken. Vanaf die tijd heeft God mij meer een meer laten zien dat ik een hoed op moest zetten. Ook dmv die tekst uit Korinthe die annemieke aanhaalt. Ook voelde ik me steeds meer en meer naakt in de kerk zitten, naakt tegenover God... nu heb ik er wel eentje op en voel me hier prettig bij. Zelfs heb ik geen last van jeuk onder mn hoed :mrgreen: (wat ik wel vaak had)

tov d:)b Dat vind ik goed dat je dat doet. Maar ik voel me helemaal niet naakt zitten. Dat zit gewoon niet in onze cultuur, dat je dan niet goed gekleed bent als je geen hoed op hebt. Ik denk dat het wel nog steeds een beetje in de gergem cultuur zit, en daarom is het denk ik dan ook wel goed. Maar in mijn gewone hervormde kerk is het heel normaal om geen hoed op te hebben.

Maarrr, wat ik me dan altijd afvraag he, als je thuis gaat bidden, stille tijd gaat houden, doe je dan ook een hoed op? Of voor/na het eten?
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 jan 2006 23:19

ik denk dat als het cultuurgebonden zou zijn niet in de bijbel zou staan. Want dat zou betekenen dat we nu een deel van de bijbel kunnen schrappen.

okeej, dat was mijn gevoel. Ik heb nog niet vaak personen gehoord die dat hadden. Die doen een hoed op omdat het in de bijbel staat...en dat vind ik al respectvol.
Overigens, bij osn cgk is het ook geen vanzelfsprekendheid dat we een hoed ophebben
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2006 02:02

Ehm. Wil jij dan stellen dat er geen cultuurgebonden dingen in de bijbel staan?!?!?!

Sommige dingen zijn gewoon op de cultuur aangepast. Het staat in de bijbel omdat God ons ook het verstand hgeeft gegeven om dat onderscheid te kunnen maken.

Je opmerking verbaast me enorm MW. Want als dingen niet cultuurgebonden zijn omdat ze niet in de bijbel staan, waarom gebruiken wij in de kerk dan niet de muziekinstrumenten van Psalm 150? In de bijbel gebruiken ze harp, citer, luit, tamboerijnen, cymbalen, trompetten etc. Als dat niet cultuurgebonden is moeten wij die instrumenten nu ook gebruiken toch?!

Annemiek, volgens mij is het wel degelijk cultuurgebonden.... en als je kijkt naar de cultuur van toen zijn er denk ik wel goede verklaringen te vinden. Waarom staat deze opdracht wel in Korinthe, maar werd dit in het OT niet van de gelovigen gevraagd en komt het ook in geen enkele ander brief naar voren? Dat vind ik wel iets om over na te denken voor we zo stellig zeggen dat hoedjes verplicht zijn:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 jan 2006 20:55

Lees het boek:

'Waarom geen vrouwen' van Loren Cunningham & David Hamilton is zeker een aanrader over de vrouw dus ook over deze tekst.
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2006 02:18

Ik las vandaag ook een boeiend boek hier over... De vrouw in de kerk heet het dacht ik... van een hervormde predikant waar ik de naam ff van kwijt ben... al weer een paar decennia oud.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 09 jan 2006 11:46

gaat je christen zijn om het dragen van een hoed???

ik heb nu een spijkerbroek aan met mijn zwarte magica (donald duck) erop. ik draag rokken als ik er zin in heb en t me uitkomt. zeker niet in dit weer!! brrrrrr veels te koud!!!!!

oh ja en een hoed??? draag alleen een kanlroze rieten hoed van de kruitvat in de zomer als het heel erg warm is!!!!
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2006 12:22

Zo'n mexicaanse sombrero? :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jan 2006 17:20

esra schreef:gaat je christen zijn om het dragen van een hoed???

ik heb nu een spijkerbroek aan met mijn zwarte magica (donald duck) erop. ik draag rokken als ik er zin in heb en t me uitkomt. zeker niet in dit weer!! brrrrrr veels te koud!!!!!

oh ja en een hoed??? draag alleen een kanlroze rieten hoed van de kruitvat in de zomer als het heel erg warm is!!!!
Het enige wat Jezus vraagt is radicaliteit en daar valt naar mijn idee het verculturaliseren van bepaalde dingen in de bijbel niet onder. Hop gewoon een hoofdbedekking op als je kort haar hebt of kaal bent, het staat er niet voor niets lijkt mij.

En als we een potje gaan culturaliseren doe ik mee hoor, Jezus is nooit gestorven dat was een goeroe net als Mozes, Mohammed en Boedha, ben je gek kijk eens naar de Mithras-godsdienst daar is het verhaaltje over Jezus gewoon op gebaseerd.. en om nou helemaal maar niet te spreken over een God die de wereld schept, ja daag :)

ofwel: waar stopt verculturalisering van de Bijbel? Of gaat het alleen maar om de achterliggende filosofie van Jezus: heb je naaste lief als jezelf?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jan 2006 17:54

Marnix schreef:Ehm. Wil jij dan stellen dat er geen cultuurgebonden dingen in de bijbel staan?!?!?!

Sommige dingen zijn gewoon op de cultuur aangepast. Het staat in de bijbel omdat God ons ook het verstand hgeeft gegeven om dat onderscheid te kunnen maken.

Je opmerking verbaast me enorm MW. Want als dingen niet cultuurgebonden zijn omdat ze niet in de bijbel staan, waarom gebruiken wij in de kerk dan niet de muziekinstrumenten van Psalm 150? In de bijbel gebruiken ze harp, citer, luit, tamboerijnen, cymbalen, trompetten etc. Als dat niet cultuurgebonden is moeten wij die instrumenten nu ook gebruiken toch?!

op zo'n reactie zat ik te wachten

als de bijbel geschreven is voor de cultuur van toen, waarom hebben wij hem dan nu nog?
waarom moeten wij ons niet aan regels houden, en de mensen vragen wel?
waarom wij die instrumenten niet gebruiken, interreseert me eigelijk gewoon niets. Ze zijn niet voor niets afgeschaft in de kerkdienst. En we zingen met een orgel toch ook goed!?!

@ esra... je christen zijn gaat niet om het dragen van een hoed, maar gaat wel om het volgen van God.

over een rok beginnen vind ik erg offtopic, maar ik reageer dr wel ff op. Ik draag zelf ook broeken. Maar als God van mij vraagt een rok te dragen (ik heb steeds meer en meer het idee dat Hij mijn mening aan het omvormen is, en dat ik erg snel overstap op de rokken) dan trek ik een rok aan. En ik bepaal niet wat ik doe, maar God bepaald wat ik doen. En waarom zouden we dan gaan kijken naar wat ons beter uitkomt?
Waarom wel een hoed op als we het warm hebben?? En niet als God het vraagt (pffff als we een hoed op moeten klagen we steen en been in de zomer)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 09 jan 2006 18:08

esra schreef:gaat je christen zijn om het dragen van een hoed???

Ik ga even dieper op je in als je het niet erg vind.. :mrgreen: 8) Jij geeft aan: Gaat het Christen zijn om het dragen van een hoed??? Nee, daar specifiek gaat het niet om. Als het Christen zijn in de hoed ligt dan is het niet best met je gesteld denk ik.. [ maar dat terzijde ]

Ik verdiep me nu verder in wat Korinthe mij vertelde. Ik las reacties over cultuur en nog een paar dingen.
Als het een kwestie was van cultuur dan stond het zeker niet in de Bijbel, want tenslotte zijn mensen van verschillende culturen Christenen. [mee eens, MW!!]

@Fem: jij draagt het wanneer je uit komt. Dan stel ik jou de wedervraag: God doet dingen op ZIJN tijd, wanneer Hem dat uitkomt en toch echt niet wanneer jou dat uitkomt. De Bijbel geeft een tiental geboden, daar moet je je in principe aan houden. Als God zegt: "Gij zult niet doodslaan", zeg jij dan tegen Hem: "Ik kijk wel wanneer het me uitkomt?"
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 jan 2006 18:18

Ik denk toch zeker wel je een aantal dingen in de bijbel in de context moet lezen.
neem alleen al deze tekst:
Over het hoofd bedekken roept de meerderheid van de rechtse kerken : dat is niet cultuurgebonden, dus moet!
Maar over het hoofd kaalscheren van een hoer, praat niemand over! Dat hoorde opeens wel weer bij de cultuur?

En ik vind de opmerking dat een hoed in de kerk op moet ook zo vaag! Dat is echt de bijbel op je eigen manier interpreteren. Niet dat dat fout is, maar wat ik zo jammer vind is dat mensen die interpretatie als waarheid neerzetten.
Er staat: een vrouw die bidt of profeteert met ongedekt hoofd is als een kaalgeschoren hoofd.

Doe dat dan alsjeblieft als je die dingen niet wegschrijft aan de cultuur van toen en van Israel...

En alsk ff op rokken en broeken in mag gaan:
Ik ben zelf ook opgevoed met het idee dat een rok en een broek een meisjeskledingstuk zijn. maar in de kerk heb ik toch altijd een rok aan. Waarom? Alleen maar om zo mijn gemeenteleden niet tegen me in het harnas te jagen. Ik wil geen onvrede zaaien binnen mijn kerk, dus doe ik lekker mijn rokje aan, en omdat de kerkenraad mij heel vriendelijk gevraagd heeft of ik tijdens het Heilig Avondmaal wel een pet op wil zetten, doe ik dat...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”