DE WARE BESTAAT NIET!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaop

Berichtdoor jaop » 23 sep 2002 18:23

ten eerste: nee ik geef geen argumenten, maar dat was ook niet mijn bedoeling. ik weerleg alleen de jouwe.
kzei trouwens ook geen drie weken, en bovendien was het bij wijze van. maak er desnoods drie jaar van.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 sep 2002 18:37

Citaat uit Het Boek:

"De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots; zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk; zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.
De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand. Kortom, er zijn drie dingen die blijven: Geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste. 1 Corinthiërs 13: 4-7; 13


Als er op zo'n manier over de liefde gesproken wordt...kan het niet anders dan dat de ware bestaat!!


dan nog eentje:

"Een man zal zijn vader en moeder verlaten om te trouwen. Hij en zijn vrouw zijn dan aan elkaar verbonden. Zij zijn een. Niet langer twee, maar een!"

Nou, ben benieuwd!

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 24 sep 2002 15:48

janneke, volgens mij zegt dat (mooie) stukje, dat ook in de Bijbel staat, inderdaad dat ware liefde bestaat. Maar als ik goed heb gelezen zijn daar de meesten van ons het ook wel over eens. Maar dé ware persoon. M.i. ging het daar over.......

tweetie

jaop

Berichtdoor jaop » 24 sep 2002 16:20

idd, in de Bijbel staat het véééél mooier, en bovendien is het idd
niet van toepassing

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

de ware bestaat niet

Berichtdoor Elsa » 25 sep 2002 11:07

Voor mijn gevoel wordt er een beetje heen en weer gepraat zonder daadwerkelijk tot argumenten en conclusies te komen.
De ware bestaat uiteraard, maar dan heb ik het niet over liefde!

Wat/ wie de ware is staat in het huwelijksformulier.
Ik citeer:
God heeft Adam een huisvrouw geschapen, bracht haar Zelf toe en gaf hem haar tot een huisvrouw. Daarmee betuigende dat Hij nog heden ten dage aan een iegelijk zijn huisvrouw als met Zijn hand toebrengt.

Overigens gaat het huwelijksformulier niet uit van liefde, maar van trouw.
Dit lijkt mij een hechtere basis, omdat gevoelens van liefde wisselend kunnen zijn.

P.S. De manier waarop jaop van repliek wordt gediend vind ik niet aardig. :cry:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: de ware bestaat niet

Berichtdoor Napoleon » 25 sep 2002 11:11

Elsa schreef:
P.S. De manier waarop jaop van repliek wordt gediend vind ik niet aardig. :cry:



maar wél terecht :lol:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: de ware bestaat niet

Berichtdoor janneke » 25 sep 2002 11:14

Napoleon schreef:
Elsa schreef:
P.S. De manier waarop jaop van repliek wordt gediend vind ik niet aardig. :cry:



maar wél terecht :lol:


Das het risico dat je neemt als je zo'n topic opent:)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 25 sep 2002 12:02

Ik denk dat er dus concluderend gezegd kan worden dat God man en vrouw samen brengt, en dat er in Gods plan dus voor ieder een of geen ware is (in het laatste geval blijf je vrijgezel). Maar als mens is het moeilijk om te zeggen of degene met wie je een relatie hebt/wilt de ware is.

Dan blijft de vraag liggen naar de oorzaak van echtsscheidingen?

NB. Ik sluit me bij Elsa aan dat de repliek op Jaop niet aardig is. Er worden opmerkingen gemaakt die in geval van een nare thuissituatie van Jaop (ik weet daar niets van, maar het is een hypothetisch verhaal) zeer kwetsend kunnen zijn. Dit is een refo-onwaardig!
Dat je iemands betoog de grond in boort, dat je van zijn verhaal geen splinter heel laat, oke, prima, zo hoort het. Maar van iemands persoonlijke situatie moet je afblijven!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 25 sep 2002 12:07

Toch heb ik het idee dat Jaop ook niet zo voorzichtig is met het afschieten van mensen, en ook sommige eventueel kwetsende posts durft neer te zetten. Ik, bijvoorbeeld, ben regelmatig door hem gekwetst.

dus: afschieten die gast :!:
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

jaop

Berichtdoor jaop » 25 sep 2002 12:19

hee Elsa, bedankt, maar tis niet echt nodig hoor, de mensen hier zijun gewoon niet zo aardig en kunnen niet tegen hun ongelijk maar daar ben ik aan gewend hoor :lol: :lol: :lol: :lol: Wat je zegt is wèl waar, áls de Heere jullie samenbrengt dan is het zo. Maar wie zal het dan scheiden?dus wanneer er een echtscheiding plaatsvindt, is het dan per definitie, niet door God samengebracht. bovendien is een gevleugelde term in sommige kringen: het uit de linkerhand of rechterhand van God ontvangen. Linkerhand: 'tegen Gods wil'. Rechterhand:'in Zijn gunst ontvangen'.
Je kunt dus ook met iemand trouwen terwijl God daar niet achter staat. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan David die Bathseba schaakte, dus het wil niet zeggen dat je als je met iemand trouwt die ook daadwerkelijk van God ontvangen hebt

jaop

Berichtdoor jaop » 25 sep 2002 12:20

dank je TK :wink:

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 26 sep 2002 16:29

Ha, dat aspect wilde ik nog inbrengen, maar dat is al gebeurd, zie ik, nameiljk als je in God's almacht geloofd, dat je ook geloofd dat God een man en een vrouw samenbrengt. Wat dat betreft zie ik die instelling in de reformatorische gezindte maar zelden, mensen gaan vaak zelf op zoek. Ik denk dan dat je ook veel grotere risico's loopt op teleurstelling (echtscheiding). Liefde moet je niet zoeken, dat moet je overkomen! En het kan niet van je geloof worden losgekoppeld. Als je als christen van iemand houdt, dan zou je bv. sterk de neiging moeten krijgen om voor zo iemand of voor je relatie te bidden.
Je kunt natuurlijk niet eerst zelf een man/vrouw naar je eigen voorkeuren uitzoeken en vervolgens verwachten dat God klakkeloos Zijn zegen daarover geeft. Tenminste, zo denk ik erover.

jaop

Berichtdoor jaop » 27 sep 2002 00:02

ik geloof dat ik dat wel met je eens ben surfer. afhankelijkheid lijkt alleen nog iets wat op papier beleden wordt.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 27 sep 2002 01:35

surfer schreef:Ha, dat aspect wilde ik nog inbrengen, maar dat is al gebeurd, zie ik, nameiljk als je in God's almacht geloofd, dat je ook geloofd dat God een man en een vrouw samenbrengt. Wat dat betreft zie ik die instelling in de reformatorische gezindte maar zelden, mensen gaan vaak zelf op zoek. Ik denk dan dat je ook veel grotere risico's loopt op teleurstelling (echtscheiding). Liefde moet je niet zoeken, dat moet je overkomen! En het kan niet van je geloof worden losgekoppeld. Als je als christen van iemand houdt, dan zou je bv. sterk de neiging moeten krijgen om voor zo iemand of voor je relatie te bidden.
Je kunt natuurlijk niet eerst zelf een man/vrouw naar je eigen voorkeuren uitzoeken en vervolgens verwachten dat God klakkeloos Zijn zegen daarover geeft. Tenminste, zo denk ik erover.


Surfer, denk je niet dat God dat 'zoeken' wil gebruiken?? Er zijn genoeg voorbeelden in de bijbel van mensen die op zoek gingen naar een vrouw, bijvoorbeeld Jacob (als ik het goed heb).
Ik denk dat, of je nou zoekt of niet, dat liefde je altijd overkomt!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 27 sep 2002 08:38

Kbent een klein beetje met cc eens. Goed om je heen kijken is OK, maar als je heel hard gaat zoeken, kun je ook makkelijk verliefdheid kweken. Je bedriegd jezelf, en dan gaat het natuurlijk fout!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten