Een situatieschets. Mijn oma wordt sinds een aantal weken gebeld op haar vaste telefoonnummer door vermoedelijk callcenters. De telefoon gaat een aantal malen over en dan wordt de oproep weer gestopt. Meestal gaat de telefoon 3 keer over en dan stopt het. Als je de telefoon eerder oppakt dan deze 3 keer dan is het stil aan de andere kant en wordt eigenlijk direct de verbinding verbroken.
Als dit een keer gebeurt is dit niet zo'n probleem. 2 keer kan ik ook nog mee leven, maar weken achter elkaar is niet leuk meer.
Dus ik ben naar de primafoon winkel geweest. Deze mensen snapten het probleem. Maar konden niet meer doen dan een formulier telefonische overlast meegeven. Deze heb ik dan ook direct ingevuld met zoveel mogelijk gegevens over tijdstippen waarop gebeld wordt. Twee dagen later al bericht van KPN in huis. Na gehouden onderzoek is gebleken dat het gaat om callcenters die bellen. Deze bedrijven werken met een nummergenerator. Als een bepaald nummer is gevonden welke actief is laten ze daar de telefoon over gaan. Als deze wordt opgepakt wordt er doorverbonden naar een medewerker van het callcenter welke dan hun vraag gaat stellen. Echter als er geen medewerker beschikbaar is wordt de verbinding automatisch weer verbroken.
KPN kon hier niets aan doen verder. Wel werd als tip infofilter.nl gegeven. Welke ik direct heb ingevuld.
Vanaf eergisteren is de intensiteit van de telefoontjes verhoogt. Was het eerder 2 of 3 keer per dag. Gisteren was het bijvoorbeeld om 16.00, 16.30, 17.00, 18.00 enz. doorgaande tot 20.45 uur. Dit is natuurlijk absoluut niet leuk meer.
Dus vanmorgen heb ik eens even telefonisch contact gezocht met de helpdesk van KPN. Nee meneer, wij kunnen niets doen. Dus doorvragen. Echt niets? Nou ja, ze konden een tweede formulier sturen en dan werd er een tweede onderzoek gestart en dan zouden we de gegevens krijgen van de beller misschien.
Ik vind dit eigenlijk niet goed. Ze weten al dat het om een callcenter gaat. Dan kunnen ze die ongetwijfeld direct blokkeren op het telefoonnummer toch?
Heeft iemand nog tips? Of suggesties?