jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2006 11:27

Laten we niet gaan oordelen wie straks waar staat. Laten wij er nu maar ieder voorzich er voor zorgen dat wij bij God mogen wezen!

Voor iedereen is er vergeving. Dus ook voor Judas was er vergeving...
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Technico

Berichtdoor Technico » 30 jan 2006 12:46

Of hij er al dan niet gebruik van maakte is inderdaad niet aan ons denk ik. Op grond van de Bijbel geloof ik van niet, maar ieder mag er het zijne van denken wat mij betreft. Voor Judas kunnen we toch niets meer doen.

Het gaat om ons, hier en nu.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2006 14:10

goofy1978 schreef:ook judas kon zalig worden maar hij is nooit wedergeboren
door de heilige geest
of denk je dat judas straks ook aan de rechterhand staat?
ik denk het niet


Ik denk ook van niet. Maar dat is niet omdat dat toch allemaal al vast lag en Judas dus gewoon pech had dat hij niet uitverkoren was / wedergeboren werd.... Hij was niet het slachtoffer van de omstandigheden maar van zijn eigen handelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2006 14:16

Technico schreef:Ik mis altijd 1 ding in jullie betoog, wat ik er wel graag aan toe wil voegen.

Het is wel Gods genade dat wij onze hand uit kunnen strekken. Het is wel iets wat wij moeten doen, daar ben ik het mee eens. Maar als de Heilige Geest ons niet zou leiden, zouden we jammerlijk falen.

Ik geef toe dat er vaak veel te leidelijk over dit onderwerp wordt gedacht, maar dat is nog geen reden om Christus' genadewerk ongenoemd te laten door alleen te focussen op eigen handelen.

Ik heb gezegd :wink:


:) Ik had het even over de menselijke verantwoordelijkheid. Wat jij hier aangeeft, daar sta ik helemaal achter. Het is genade dat we die verantwoordelijkheden weer hebben.... dat we weer bij God mogen komen. Die genade is er, laten we daar helder over zijn. Maar die genade houdt ook in dat wij, mensen in beweging kunnen en mogen komen.... en dat vergeten anderen nog wel eens. Het ging mij even om de vraag wat God van ons, mensen vraagt. Wat Hij ons geeft is iets wat we krijgen, iets waar we zelfs niks aan kunnen doen.... (genade = krijgen om niet)... aan ons de taak om vervolgens ook daarom en daardoor in beweging te komen. Dat is ook de grote verandering van het oude verbond naar het nieuwe, van " doe dit en je zult leven" naar: Je krijgt het leven, en doe daarom dit en dat. Je doet dingen niet om gered te worden, je bent gered en daarom mag je daarnaar leven (dat is een totaal andere oorzaak/gevolg-verhouding.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 30 jan 2006 16:42

judas blijft idd verantwoordelijk voor zijn eigen handelen
hij hoefde Jezus niet te veraden of zelfmoord te plegen
maar hij deed het wel al staat er ook dat de duivel in judas voer
dat begrijp ik niet zo de duivel hitste iedereen op om Jezus te doden en dat moest zo nu net gebeuren
terwijl de profeten al voorzegt hadden dat de Messias moest lijden en sterven
kan je daaruit opmaken dat de duivel de bijbel niet goed begrijpt?
toen Jezus zei het is volbracht verloor hij het juist
maar toch kende judas Jezus beter dan ons en wist ook dat het De messias was dat was zijn laatste preek toen hij zei ik heb veraden Het onschuldig bloed
en wij kennen Hem alleen maar uit de bijbel niet persoonlijk waarom zouden wij aan de rechterhand mogen staan?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jan 2006 18:27

PeterD schreef:Ja we hebben een vrije wil. Maar die gaat maar één kant op, en dat is: van God af.

Ik vind het erg dat jij God zo afhankelijk maakt van mensen.


Ik heb ook wel eens de indruk dat delen van de Gereformeerde gezindte God proberen te beredeneren in allerhande formulieren (al dan niet van enigheid).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 jan 2006 22:46

Optimatus schreef:
PeterD schreef:Ja we hebben een vrije wil. Maar die gaat maar één kant op, en dat is: van God af.

Ik vind het erg dat jij God zo afhankelijk maakt van mensen.


Ik heb ook wel eens de indruk dat delen van de Gereformeerde gezindte God proberen te beredeneren in allerhande formulieren (al dan niet van enigheid).


Wil je hier mee zeggen dat je het niet met mijn stelling eens bent?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2006 00:59

Je stelling klopte wel.... maar je gaat puur alleen van de mens uit zoals die was.... en dan vergeet je dat God ook aan het werk is en mensen verandert... De vraag is niet waartoe je uit jezelf tot staat was.... maar waar je nu tot in staat bent.

Het klinkt allemaal heel mooi vroom als christenen zeggen dat ze tot niets goeds in staat, we kunnen alleen maar tegen God kiezen, we zijn allen zondaars. Dat hoor ik zo vaak... Maar ik vraag me soms bijna wel eens af of ze dan het evangelie wel echt begrepen hebben....

Het is niet iets blijvends dat je tot niets goeds in staat bent, iets watop de jongste dag of bij je sterven pas verandert. Het nieuwe leven (gestorven en opgestaan met Christus) is niet iets wat gebeurt als je sterft of bij de wederkomst, maar daarvoor al. De Geest werkt al in je als je het evangelie hoort en biedt dat nieuwe leven aan.... Je hebt een keuze die je uit jezelf niet gehad zou hebben... maar dankzij Christus offer en het werk van de Geest is die er wel. En ja, God wil dat ieder behouden wordt.... het feit dat dat niet gebeurt geeft al wel aan dat Hij dat inderdaad wel afhankelijk maakt van de keuze van mensen. Dat heet nou verantwoordelijkheid.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 31 jan 2006 01:02

en wij kennen Hem alleen maar uit de bijbel niet persoonlijk waarom zouden wij aan de rechterhand mogen staan?

wordt in de bijbel niet duidelijk dat we wel degelijk een persoonlijke relatie met God mogen hebben, zowel door lezen als door gebed etc.? "Opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren gaat..."

Optimatus: wat bedoel je precies met 'God proberen te beredeneren?' Mijn ervaring daarmee is geloof ik wel wat anders. Maar ik wacht je antwoord af :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 23 jun 2006 22:30

'De zondaar kan de aangeboden hulp niet omhelzen en gebruiken voor zijn herstel' (Boston)

De zaligheid word aangeboden aan:

- hen die in Christus geloven, maar hoe kunt gij geloven? (Joh 5:44)
- hen die tot Christus willen komen, maar niemand kan tot Hem komen, Tenzij dat de Vader hem trekke.
- Hen die op Hem willen zien gelijk Hij verhoogd is aan het kruishout van het Evangelie (Jes. 45:22). De natuurlijke mens is echter geestelijk blind. (openb. 3:17)

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jun 2006 08:45

PeterD schreef:Het wachten was dus op mij.... zucht...

Ok, Jezus heeft genoeg geleden om de zonden van de hele wereld te kunnen vergeven. Alleen: niet de hele wereld geloofd in Hem, dus is Hij niet voor iedereen op de wereld gestorven.

Nee, maar het komt er dus op aan: Wat baat het nu voor mij persoonlijk dat Hij dat offer heeft gebracht? Ben ik daarvan nu persoonlijk deelgenoot gemaakt door de Heilige Geest, die dat werk toepast?
Dat die vraag eens in het harte mocht leven en dat we geen rust zouden hebben voordat we dat wisten.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 25 jun 2006 20:13

moeilijk onderwerp hoor
moet zondag 7 eens lezen
daar staat worden dan alle mensen zalig zoveel als er in adam zijn verdoemd geworden
en antwoord neen zij maar alleen degenen die Hem door een waar geloof aannemen
en het ware geloof moet je door God geschonken worden
dus niet zelf Jezus aannemen en denken dat je gered bent
dan vrees ik dat je jezelf vergist

Menucha
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 feb 2006 13:40
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 25 jun 2006 20:58

De Heere Jezus is voor de hele wereld gestorven, maar voor de gelovigen opgestaan!! Dus Hij is wel degelijk voor de gehele wereld gestorven... Dus is iedereen voor Hem dood en is het zondeprobleem opgelost! Maar ja als je dood bent kom je niet ver..

en de catechismus boven de bijbel zetten???? Een iegelijk die in Hem gelooft wordt zalig!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2006 22:32

caprice schreef:
PeterD schreef:Het wachten was dus op mij.... zucht...

Ok, Jezus heeft genoeg geleden om de zonden van de hele wereld te kunnen vergeven. Alleen: niet de hele wereld geloofd in Hem, dus is Hij niet voor iedereen op de wereld gestorven.

Nee, maar het komt er dus op aan: Wat baat het nu voor mij persoonlijk dat Hij dat offer heeft gebracht? Ben ik daarvan nu persoonlijk deelgenoot gemaakt door de Heilige Geest, die dat werk toepast?
Dat die vraag eens in het harte mocht leven en dat we geen rust zouden hebben voordat we dat wisten.


Tja, als ik het antwoord van Ahuibers zie moeten we maar afwachten of het ooit mocht staan te gebeuren dat...?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jun 2006 03:35

Marnix schreef:
caprice schreef:
PeterD schreef:Het wachten was dus op mij.... zucht...

Ok, Jezus heeft genoeg geleden om de zonden van de hele wereld te kunnen vergeven. Alleen: niet de hele wereld geloofd in Hem, dus is Hij niet voor iedereen op de wereld gestorven.

Nee, maar het komt er dus op aan: Wat baat het nu voor mij persoonlijk dat Hij dat offer heeft gebracht? Ben ik daarvan nu persoonlijk deelgenoot gemaakt door de Heilige Geest, die dat werk toepast?
Dat die vraag eens in het harte mocht leven en dat we geen rust zouden hebben voordat we dat wisten.


Tja, als ik het antwoord van Ahuibers zie moeten we maar afwachten of het ooit mocht staan te gebeuren dat...?

Nee.
Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Filipenzen 2: 12, 13)

We kunnen er niets aan doen en we kunnen er alles aan doen. De Heere heeft de genademiddelen gegeven, waardoor het Hem behaagt de genade te werken. Mochten we daar maar veel biddend in bezig zijn. Dan zal de Heere Zich niet onbetuigd laten.

- Hoe kunt gij geloven? Dat kan niet van en uit onszelf, maar de Heere zal dat geloof werken, en als de Heere het werkt, dan kán de mens geloven.
- Niemand kan tot Christus komen, tenzij dat de Vader hem trekke. Wat is de troost? Dat Christus het Zelf zegt, en waar Hij zichzelven ook mee vertroost: Al wat de Vader mij geeft, zál tot Mij komen. En die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen. Dat Goddelijke 'zál' daar ligt nu die vastheid, die grond in verankerd, vanuit die nooit begonnen eeuwigheid, waar de Heere een volk heeft willen verkiezen in Zijn grote goedheid, en die Hij trekt in de tijd. Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
- De natuurlijke mens is geestelijk blind. Maar Hij schenkt blinden het lieflijk licht. Hij is het die het verstand verlicht, het duister op doet klaren. En hoewel het volk menigmaal in het duister dwaalt, mag die Zon ook wel eens een helder licht verstrekken, en dan mag het oog op Hem geslagen zijn. Dan mogen zij de Koning wel eens aanschouwen in Zijn schoonheid onder de prediking van het Woord, of onder de de bediening van het Heilig Avondmaal.

Het is een eenzijdig Godswerk wat daar geschiedt. Als wij de eerste stap zouden moeten zetten dan was het voor eeuwig verloren, maar het ligt in Hem, en daarom kan het.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten