jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 18:36

dit is een topic naar aanleiding van het topic over aids in afrika. daar gingen we een beetje van de lijn af dus zodoende. de post hieronder is er 1 van mij. de stelling is:

jezus christus is voor iedereen naar de aarde gekomen en voor iedereen gestorven.



jezus is voor iedereen naar de aarde gekomen en voor iedereen gestorven.

1 joh 2 vers 2:
Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

rom 3 vers 25 + 26
Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.

de Heer is voor de zonden van alle mensen gestorven. hij kwam naar de aarde lang voordat wij geboren waren. hij wist al dat wij geboren zouden worden lang voordat zelf onze ouders er waren. hij kende ons al. dus is hij voor iedereen gestorven. maar om in het verbeond te komen met de Heer, moet je dat wel aannemen. hij is voor jou persoonlijk gestorven. je moet een kind van god zijn om eeuwig te leven bij hem.

en vooral doen, beginnen met de zondeval. dan krijg je ze alleen bekeerd met een mes op de keel. ze rennen weg. en het is niet de kern. de kern van ons evangelie is dat jezus gestorven is voor onze zonden en weer is opgestaan en naar de hemel is gegaan.

1 joh 3 vers 17
Hoe kan Gods liefde in iemand blijven die meer dan genoeg heeft om van te bestaan, maar zijn hart sluit voor een broeder of zuster die hij gebrek ziet lijden?

joh 3
De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

liefde voor iedereen, omdat de zoon van iedereen hout. hij klopt aan de deur van het hart van mensen. laat me binnen, ik hou van je!!!!!!

hij hield al van ons voor wij er waren, daarom stierf hij, anders had hij niet hoeven sterven. het is een daad van onvoorwaardelijke liefde...


okey, peterD, kom maar op :wink: :mrgreen: !!!! en de rest natuurlijk ook...
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2005 18:43

Het wachten was dus op mij.... zucht...

Ok, Jezus heeft genoeg geleden om de zonden van de hele wereld te kunnen vergeven. Alleen: niet de hele wereld geloofd in Hem, dus is Hij niet voor iedereen op de wereld gestorven.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 18:49

hij is wel voor iedereen gestorven, maar niet iedereen neemt hem aan en komt in het verbond. :mrgreen:
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2005 19:15

Als Hij voor iedereen gestorven zou zijn, zou Hij onmachtig zijn om het ook iedereen te geven?

Even wat simpel gezegd, maar ik bedoel het eerbiedig. Christus zou dus in de eeuwigheid gezegd hebben: Ik zorg er voor dat Ik genoeg geleden heb voor iedereen, en dan maar afwachten hoeveel er uiteindelijk gaan geloven.

Dat lijkt me niet...

Technico

Berichtdoor Technico » 21 dec 2005 19:16

esra schreef:hij is wel voor iedereen gestorven, maar niet iedereen neemt hem aan en komt in het verbond. :mrgreen:


Mijns inziens kan niemand op eigen kracht Hem aannemen en deelnemen aan het verbond. Daarvoor hebben we genade van Christus nodig.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2005 19:27

Technico schreef:
esra schreef:hij is wel voor iedereen gestorven, maar niet iedereen neemt hem aan en komt in het verbond. :mrgreen:


Mijns inziens kan niemand op eigen kracht Hem aannemen en deelnemen aan het verbond. Daarvoor hebben we genade van Christus nodig.


Daar hebben we dit topic voor:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=14200

maar enige overlap is wel aanwezig geloof ik...

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 19:53

PeterD schreef:Als Hij voor iedereen gestorven zou zijn, zou Hij onmachtig zijn om het ook iedereen te geven?

Even wat simpel gezegd, maar ik bedoel het eerbiedig. Christus zou dus in de eeuwigheid gezegd hebben: Ik zorg er voor dat Ik genoeg geleden heb voor iedereen, en dan maar afwachten hoeveel er uiteindelijk gaan geloven.

Dat lijkt me niet...


zo zeg je het wel heel zwart wit. maar uiteindelijk denk ik het wel. maar hij zal niet (zogezegd) op zijn gat blijven zitten. hij zal door de andere christenen heen werken om de mensen te bereiken. en hij zal in de harten van mensen gaan werken. hij bllijft zeg maar aan de deur van je hart rommelen. hij wil dat mensen gaat geloven.

maar als hij niet had gewild dat we zelf zouden mogen kiezen zou hij de mens geen vrije wil hebben gegeven.

zo en nu eerst ff eten
gr esra
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2005 20:13

Ja we hebben een vrije wil. Maar die gaat maar één kant op, en dat is: van God af.

Ik vind het erg dat jij God zo afhankelijk maakt van mensen.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 22:53

ik heb dat nergens gezegd.

ik maak god niet afhankelijk van mensen, ik wil mensen afhankelijk van god maken.

God heeft ervoor gekozen om ons een vrije wil te geven, maar hij houdt nog wel van allemaal.

je gaat me niet vertellen dat God niet van de mensen houdt die nog niet van hem houden. hij is zo machtig en meelevend dat hij juist dan al van ons houdt,

dat maakt onze god zo uniek.

hij hield al van ons en bracht al een offer voor ons voordat wij hem kenden. geen enkele andere god (als er al andere zijn en dat is volgens mij niet het geval) heeft die instelling gehad.
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2005 23:00

esra schreef:ik heb dat nergens gezegd.

ik maak god niet afhankelijk van mensen, ik wil mensen afhankelijk van god maken.

God heeft ervoor gekozen om ons een vrije wil te geven, maar hij houdt nog wel van allemaal.


Die vrije wil die jij bedoeld, kan die 2 kanten op? Ik bedoel, kan die richting God, maar kan die ook van God af kiezen?
Hoe vrij is die wil volgens jou? Echt vrij? Dan is God toch afhankelijk in jouw vrije-wils-beeld?

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 23:09

PeterD schreef:
esra schreef:ik heb dat nergens gezegd.

ik maak god niet afhankelijk van mensen, ik wil mensen afhankelijk van god maken.

God heeft ervoor gekozen om ons een vrije wil te geven, maar hij houdt nog wel van allemaal.


Die vrije wil die jij bedoeld, kan die 2 kanten op? Ik bedoel, kan die richting God, maar kan die ook van God af kiezen?
Hoe vrij is die wil volgens jou? Echt vrij? Dan is God toch afhankelijk in jouw vrije-wils-beeld?


wij zijn vrij om te kiezen. van hem af of naar hem toe. maar dat maakt niet weg dat God nog wel doorgaat met zijn plannen uitvoeren. hij is machtiger dan wij ooit kunnen beseffen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2005 23:17

Vrij als in : dat is onze verantwoordelijkheid niet als in wij hebben zelf in de hand of wij wel of niet zaligworden, gelukkig komt dat helemaal van God.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

roseanne
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:34

Berichtdoor roseanne » 21 dec 2005 23:26

PeterD schreef:Als Hij voor iedereen gestorven zou zijn, zou Hij onmachtig zijn om het ook iedereen te geven?

Even wat simpel gezegd, maar ik bedoel het eerbiedig. Christus zou dus in de eeuwigheid gezegd hebben: Ik zorg er voor dat Ik genoeg geleden heb voor iedereen, en dan maar afwachten hoeveel er uiteindelijk gaan geloven.

Dat lijkt me niet...


In de bijbel staat dat Hij voor iedereen de zonden heeft gedragen. Het is maar net wat wij er mee doen. Nemen wij het aan of niet. Zoals in Joh 3:16 staat: Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

De wereld=iedereen.
Maar je moet wel in Hem geloven, Hem liefhebben en het aannemen.
Sanctus Dominus Deus Sabaoth
pleni sunt caeli et terra
gloria tua
hosanna in excelsis

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2005 23:36

Ik ben het met je eens als je aangeeft dat de mens een vrije wil heeft. Alleen is die vrije wil ook met kwade bedoelingen besmeurd dankzij de zondeval. Eén ding is er nog over wat die vrije wil doet, en dat is doen dat kwaad is in Gods ogen.

Paulus zegt het toch ook?
Ro 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

Dus zijn wil is blijkbaar zo vervuild dat hij het toch niet doet....

Dan kan die wil ons toch nooit uitdrijven tot Christus?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2005 23:40

Alleen als je samen met de Geest tot Jezus komt.. The Spirit Shall Guide Us.. als jij door de Geest 'warm' bent gemaakt, uitgedreven tot Christus maak jij de keuze, de aanname van Christus, dat doe jij, door de Geest, en dat is ook jou vrije wil.. Omdat Jezus dat eerst gewild heeft!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten

cron