Dispensationalisme is de leer dat Gods handelen met de mens verschillend is in verschillende dispensaties in de tijd. Deze dispensaties worden ook ‘bedelingen’ genoemd.
Dispensationalisten geloven dat de geschiedenis in 7 perioden is ingedeeld:
* De tijd van de onschuld voor de zondeval
* De tijd van het geweten tot aan de zondvloed
* De tijd van de regering tot aan Abraham
* De tijd van de belofte tot aan Mozes
* De tijd van de wet tot aan de kruisiging van Jezus de Messias
* De tijd van de genade tot aan Jezus' wederkomst
* De tijd van de Gods regering (het duizendjarige rijk) tot aan de Jongste dag
Op basis daarvan leest men de Bijbel en wordt de uitleg door deze tijdsindeling bepaald. Je hebt dispensationalisten in verschillende soorten en maten:
- mensen die de tijd van de genade (de 6e bedeling) laten beginnen in Hand. 2
- mensen die die tijd laten beginnen in Hand. 28 (mensen die deze laatste opvatting aanhangen worden ook wel ultra-dispensationalisten genoemd).
Enkele kenmerkende eigenschappen van deze beweging:
- een radicaal onderscheid tussen Israel en de Kerk: er zijn twee volkeren van God met twee verschillende bestemmingen
- een radicaal onderscheid tussen de wet en de genade
- de nieuwtestamentische kerk is iets wat niet door het Oude Testament is voorzien
- chiliasme en pretribulationalisme
- claim dat men de Bijbel consequent letterlijk neemt (met als onderliggende mening natuurlijk dat anderen dat niet doen)
- afwijzing van de kinderdoop
- in sommige gevallen zelfs afwijzing van het Heilig Avondmaal (ultra-dispensationalisme)
- meestal (alhoewel niet altijd) arminiaans
- enz.
Aanhangers van het dispensationalisme zijn vooral te vinden in de evangelische hoek, bijv. de vergadering der gelovigen, maar ook andere gemeenten en verbanden.
De absolute tegenhander van het dispensationalisme is de verbondstheologie. Waar de verbondstheologie de nadruk legt op de eenheid van de Bijbel en de doorgaande lijn van het verbond, legt het dispensationalisme de nadruk op de verschillen tussen verschillende perioden in de heilsgeschiedenis. Het verschil tussen verbondstheologie en dispensationalisme is daarom ook een van de verschillen tussen gereformeerden en evangelischen.
Nu ben ik zelf geen dispensationalist, maar vind ik het wel interessant om het over de voors en tegens van deze invloedrijke stroming/bijbelopvatting te hebben, zeker tegen het licht van de gereformeerde leer. Een aanzet daarvoor is door een enkeling al gegeven:
Boekenlezer schreef: het losmaken van God liefhebben en het onderhouden van Zijn geboden, de genade die tegenovergesteld aan Gods wet wordt gedacht, (dispensationalisme: OT en NT die radicaal tegenover elkaar worden geplaatst)
...
- een wijze van bijbeluitleg die geen recht doet aan de Bijbel zelf.
Erg algemeen is het verwerpen van de kinderdoop, en in plaats daarvan de geloofsdoop leren. Ook dat zal wel zijn oorsprong in het dispensationalisme hebben. Het miskent echter de (verbonds-)lijnen zoals de Bijbel die zelf trekt.
Boekenlezer schreef:Ik denk dat het dispensationalisme, wat je in zg. evangelische kringen tegenkomt, daar debet aan is. Zo kwam ik laatst de volgende zin tegen: Gedurende deze bedeling werd het gehele Oude Testament geschreven, dat ook vanaf Exodus 19 tot het einde wettisch van inslag is... Zo'n zin vind ik niet te pruimen, en roept mijn intense afkeer op. Walgelijk, zo als er weewarig en afkeurend over Gods wet gesproken wordt! Is dàt eerbied voor God?!
Bovendien klopt dit ook helemaal niet. Ik heb zelf heel Deuteronomium eens doorgenomen, maar kan bepaald niet zeggen dat daar slechts de kille wet (een juridische codex) geleerd zou worden, en dat de genade een zaak zou zijn van vooral het Nieuwe Testament. Integendeel, Deuteronomium leert m.i. helemaal niet in eerste instantie allerlei regels, maar een godvruchtig leven, waarbinnen Gods wet een plaats heeft. Dat is voor ons niet anders, ook al is de vorm van die wet iets anders vanwege de vervulling door Christus.
Lang begin, maar brand maar los zou ik zeggen.