Overspel/Polygamie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Overspel/Polygamie

Berichtdoor Raido » 01 dec 2005 09:55

Deuteronomium 22
28 Wanneer een man een jonge dochter zal gevonden hebben, die een maagd is, dewelke niet ondertrouwd is, en haar zal gegrepen en bij haar gelegen hebben, en zij gevonden zullen zijn;

29 Zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, den vader van de jonge dochter vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem ter vrouwe zijn, omdat hij haar vernederd heeft; hij zal ze niet mogen laten gaan al zijn dagen.

Leviticus 20
10 Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.

Kort door de bocht. Als een vrouw overspel pleegde met een man als zij getrouwd was werd zij gedood, omdat de vrouw erg belangrijk was een steunpilaar voor het gezin.

Als een man overspel pleegde met een vrouw, moest hij 50 zilverlingen betalen en werd het vrouwtje in het gezin opgenomen. Hoezo scheve verhoudingen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 dec 2005 10:23

Tsja..best wel bruut!!

Heeft dat ook niet te maken met de oer-oude (foute!!!!) gedachte dat mannen zich moeilijker kunnen beheersen en de vrouw de man behoordt te weerstaan..dus dat de straf voor een vrouw zwaarder is???

Het brute is ook als de vrouw vermoord werd er een moederloos gezin was, bij de man de kostwinner!

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Overspel/Polygamie

Berichtdoor parsifal » 01 dec 2005 10:30

Raido schreef:
Deuteronomium 22
28 Wanneer een man een jonge dochter zal gevonden hebben, die een maagd is, dewelke niet ondertrouwd is, en haar zal gegrepen en bij haar gelegen hebben, en zij gevonden zullen zijn;

29 Zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, den vader van de jonge dochter vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem ter vrouwe zijn, omdat hij haar vernederd heeft; hij zal ze niet mogen laten gaan al zijn dagen.

Leviticus 20
10 Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.

Kort door de bocht. Als een vrouw overspel pleegde met een man als zij getrouwd was werd zij gedood, omdat de vrouw erg belangrijk was een steunpilaar voor het gezin.

Als een man overspel pleegde met een vrouw, moest hij 50 zilverlingen betalen en werd het vrouwtje in het gezin opgenomen. Hoezo scheve verhoudingen?

Ik lees dit zo: Als je in een huwelijk ingrijpt, dan wordt je gedood. Als een man op het huwelijk vooruitloopt (Wel wat kort door de bocht) dan moet hij aan de vader van de vrouw geld geven en alsnog met haar trouwen.
Waarbij inderdaad polygamie toegestaan is. (Maar niet voor vrouwen)

Het gaat hier toch om verschillende zaken: In het eerste geval wordt geen huwelijks belofte gebroken als polygamie voor een man is toegestaan, in het tweede geval duidelijk wel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2005 10:44

Nou ja ik vind het gewoonweg bizar. Ook de dingen als wat er in de gezinnen van Jakob of Abraham gebeurd. Je hebt een dienstmaagd die je voor jou een kind kunt laten krijgen, kun je zelf niet, of ben je in verwachting en wil jij meer kinderen dan de ander dan geef je je dienstmaagd en laat je die voor jou baren.

Wanneer een man gevonden zal worden, liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft, en de vrouw; zo zult gij het boze uit Israël wegdoen.

Een man mag niet bij een getrouwde vrouw liggen, dat is slecht. Maar een man mag wel zijn huwelijksbelofte breken door met een ongetrouwde vrouw te liggen, maar als een vrouw dat zou doen is het een grove zonde.

Want een vrouw was een stuk meubilair, wat leuk stond in je tent. Als ze niet baarde dan stond je vrij om een andere vrouw te nemen in haar plaats..

Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.

Waarom veroordelen wij eigenlijk de mormonen om hun polygamie? het is helemaal niet verboden, en dus eigenlijk mag ik later als getrouwde man rustig eens een schoon jong meisje gebruiken, 50 euro betalen en het laten opnemen in mijn gezin.

Jos123

-

Berichtdoor Jos123 » 01 dec 2005 15:57

ha
Laatst gewijzigd door Jos123 op 23 aug 2006 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 dec 2005 16:00

Raido schreef:Nou ja ik vind het gewoonweg bizar.

Ik niet. Bizar is als dit soort overtredingen helemaal niet worden bestraft, zoals in Nederland.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2005 16:13

Maar wanneer ofwel man ofwel vrouw de huwelijkbelofte breekt moeten ze beide worden gedood. Dus ook een man of vrouw die dit doet met een vrijgezelle maagd.
Dat staat dus nergens. Met hoeveel vrouwen trouwde David ook al weer? een stuk of 4 zo uit mijn hoofd..

Eerst Michal de dochter van Saul, later trouwde hij nog met Abigail (nadat haar man Nathan overleden was), een zekere Ahinoam en ook nog eens Batseba (hij trouwd pas met haar als haar man Uria is overleden), hij overtreed dus eigenlijk maar een keer de wet van Mozes als hij met Batsheba seks heeft, terwijl Basheba getrouwd is.

Ook Jakob, het zelfde verhaal. Hij trouwd met Lea, en later met de ongetrouwde Rachel (is ook geen wetsovertreding) nog wat later komt Bilha als vrouw om de hoek, om een kind voor Rebekka te baren, dit kind telde als kind voor Rachel, Lea geeft dan Zilpa als vrouw om in plaats van haar een kind te baren. Nergens wordt hierin de wetten van Mozes overtreden.
Laatst gewijzigd door Raido op 02 dec 2005 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 dec 2005 18:11

Raido schreef:
Maar wanneer ofwel man ofwel vrouw de huwelijkbelofte breekt moeten ze beide worden gedood. Dus ook een man of vrouw die dit doet met een vrijgezelle maagd.
Dat staat dus nergens. Met hoeveel vrouwen trouwde David ook al weer? een stuk of 4 zo uit mijn hoofd..

Eerst Michal de dochter van Saul, later trouwde hij nog met Abigail (nadat haar man Nathan overleden was), een zekere Ahinoam en ook nog eens Batseba (hij trouwd pas met haar als haar man Uria is overleden), hij overtreed dus eigenlijk maar een keer de wet van Mozes als hij met Batsheba seks heeft, terwijl Basheba getrouwd is.

Ook Jakob, het zelfde verhaal. Hij trouwd met Lea, en later met de ongetrouwde Rebekka (is ook geen wetsovertreding) nog wat later komt Bilha als vrouw om de hoek, om een kind voor Rebekka te baren, dit kind telde als kind voor Rebekka, Lea geeft dan Zilpa als vrouw om in plaats van haar een kind te baren. Nergens wordt hierin de wetten van Mozes overtreden.

Je bent wel slordig met de namen.
Maar terzake:
De Bijbel verbied inderdaad geen polygamie. Hoewel het vanaf het begin niet zo geweest is. De Bijbel verbiedt wel duidelijk inbreken in het huwelijk (waarop de doodstraf staat) en het verbiedt vooruitgrijpen op het huwelijk (waarop een zware boete staat. David krijgt niet de straf die hij verdient heeft (zoals wel meer van ons), maar hij wordt wel behoorlijk zwaar gestraft (en nu druk ik me zacht uit).

Probleem voor onze cultuur (en ook voor mij) is wel de ongelijkheid in recht tussen man en vrouw: een man mag meer vrouwen hebben, maar een vrouw niet meerdere mannen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 dec 2005 08:19

Ja dat bedoelde ik ook, gewoon die ongelijkheid (maar dat is vast weer iets cultureels).

Ik heb de naam maar even aangepast, want als Jakob met Rebekka getrouwd zou zijn geweest had jij de wetten wel overtreden ;)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 06 dec 2005 18:11

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Nou ja ik vind het gewoonweg bizar.

Ik niet. Bizar is als dit soort overtredingen helemaal niet worden bestraft, zoals in Nederland.
Als je dit allemaal zou moeten straffen dan hadden ze geen tijd meer voor andere zedendelicten, terrorisme en moorden denk ik.. Ik denk dat er meer overspel wordt gepleegd als dat we denken!

Maar die wetten zijn toch uit het Oude Testament? In het NT lees ik er eigenlijk weinig over [of ik ben nog niet bij dat gedeelte aangekomen :D ]
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 19:21

Ja zijn OT wetten maar ik vind het vreemd dat de OT-God zo anders is dan de NT-God.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2005 19:24

Hoezo dat dan Raido?

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 07 dec 2005 17:29

Inderdaad, de man in het eerste voorbeeld is nog geen gehuwde, dat staat er althans niet, de vrouw wel. Bizar?

De wetten die geschreven staan in de Thora zijn juist heel nuttig! De meeste wetten zijn geschreven uit gezondheidsvisie, ook de zedenwetten. De volken rondom Israel waren zo ontzettend 'vergald' met orgie en losbandigheid op seksueel gebied dat Israel deze wetten voorgeschoteld kreeg. Uit niet natuurlijke seksuele relaties kunnen hele erge en vervelende ziektes voortkomen waar in die tijd nog geen medicijnen tegen waren. Denk aan een druiper. Ik refereer uit 'Moderne wetenschap in de bijbel'; de wetten voor het volk Israel zijn gegoten in een religieus jasje, omdat het volk ze anders nooit zou nastreven of zelfs maar houden. Ze zouden het nut niet inzien van allerlei wetten.

Raido schreef:Ja zijn OT wetten maar ik vind het vreemd dat de OT-God zo anders is dan de NT-God.

Dat is het verschil in bedeling, niet in God Zelf. Hij is de Eeuwige Jahweh de Sjaddai, Is, Was en Zal Zijn. Alleen onze positie is veranderd, we leven nu, na het werk van de Here Jezus, in de genadetijd, waarin we vrij tot God de Vader kunnen naderen, omdat we mogen schuilen achter het kleed van Zijn Zoon. In het oude testament konden we nog niet vrij tot God naderen, was Hij de onbereikbare, nu kunnen we wel naderen.
... Ik ook van jou!

m'n log

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 dec 2005 17:42

aartje schreef: De wetten die geschreven staan in de Thora zijn juist heel nuttig! De meeste wetten zijn geschreven uit gezondheidsvisie, ook de zedenwetten.

Daar geloof ik niets van. Het is een onderdeel van de wetten dat ze de gezondheid niet schaden, maar de hoofdlijnen van de Tora zijn toch wel integriteit, heelheid en heiligheid.

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 07 dec 2005 18:36

Toch is het opmerkelijk dat van alle wetten in de Thora wel 32 hoofdstukken gaan over de sociale wetten, bedoeld voor het dagelijks leven en slechts 22 hoofdstukken over de offeranden, priesters, tempel en Godsdienstige wetten.

Het gaat God helemaal niet om al die ceremonien en offers, maar om het geestelijk en lichamelijk welzijn van de mens. De HEERE zegt in Jeremia 7:22,23: "Want Ik heb met uw vaderen, ten dage toen Ik hen uit Egypteland uitvoerde, niet gesproken, noch hun geboden van zaken van het brandoffer of slachtoffer. Maar deze zaak heb Ik hun geboden, zeggende: Hoort naar Mijn stem, zo zal Ik u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn; en wandelt in al de weg, die Ik u gebieden zal, opdat het u welga."

Dit eenvoudige gebod was 'jammergenoeg' niet voldoende voor de Israelieten. Ze hadden strenge wetten nodig om hen in het gareel te hoduen, zodat ze gezond zouden leven. De Here Jezus zei: "Niets, dat van buiten de mens in hem komt, kan hem onrein maken." (Mk. 7:15) Hiermee bedoelt Hij dat eten ons niet in geestelijk opzicht onrein maken kan, maar dat betekent nog niet dat we ons niet beter aan de voedselwetten van het OT kunnen houden! Het religieuze aspect blijkt alleen lang niet zo groot als de farizeeen dachten. Het was Gods bedoeling niet om de mens alleen maar geestelijk en moreel zuiver te houden. God had een groter doel voor ogen: de totale gezondheid van de mens, op geestelijk en lichamelijk gebied.

integriteit, heelheid en heiligheid hangen heel nauw samen met gezondheid. Op het moment dat iemand zich integer, heel/puur en heilig houdt, dan zal het hem ook wel gaan naar gezondheid, althans; in het oude testament. In het nieuwe testament wordt ons nergens de belofte gedaan voor een gezond leven, Paulus geeft ons zelfs aan dat we alles behalve een makkelijk bestaan hoeven te verwachten.

(geholpen door Moderne wetenschap in de Bijbel, Ben Hobrink)
... Ik ook van jou!

m'n log

Terug naar “Archief”