Stoppen met roken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Stoppen met roken

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2005 20:45

Jaja, het moest er een keer van komen. Ik ga stoppen met roken. Beter gezegd, ik ben gestopt. Maandag de hele dag niet gerookt, 's avonds was ik tamelijk gestressd (om meerdere redenen), toen een pakje gekocht, maar dat ging weer té snel op. Gisteren mijn laatste eigen sigaretten opgerookt en nog een paar gebietst, vandaag is mijn eerste dag helemaal zonder. Mijn lichaam schrééuwt om nicotine, maar ik ga het gewoon ff volhouden. Moet kunnen. En ik mag wel blijven bietsen van mezelf :wink:

Jullie ervaringen? tips? etc.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 17 nov 2005 20:49

uhm ja...t is moeilijk maar je kán het onthoudt dat...ennuh zoals ik al zei..haal kauwgom! en sigaretten ís gewoon helemaal verboden vanaf nu! En niet meer de hele tijd denken dat je gestopt bent gewoon normaal vinden :)
PaSaP Hoogh!!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 nov 2005 20:59

Ik ben heel blij dat ik nooit begonnen ben. Ooit 1 keer een sigaret gerookt en had meteen behoefte aan meer; echt een junkengevoel. Die 2e heb ik gelukkig nooit opgestoken.

Sterkte met afkicken in ieder geval!

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 nov 2005 21:04

GW, geweldig dat je gaat stoppen of bent gestopt! Echt, die zooi maakt heel je longen kapot. Werk nu op de longafdeling en de meeste mensen die daar liggen hebben een ernstige ziekte aan hun longen door het roken. Ik hoop dus ook niet dat jij daar ooit komt te liggen, dus ben erg blij dat je gestopt bent!

Belangrijkste stimulans om echt te stoppen, is dat je er zelf achter staat om te stoppen. Als dat zo is, kun je het ook echt!! 8)

Ga zo door!! :D
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
aardmannetje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 apr 2005 15:14

Berichtdoor aardmannetje » 17 nov 2005 21:42

8) wil je gezondheidstips of tips voor je psyche...nu ja je kiest maar...tip: snoep gezond biets een appel of tip: stop niet vandaag voor de rest van je leven maar stop vandaag om morgen te kunnen zeggen dat je gisteren niet hebt gerookt (en gebietst) verder moet je het zelf weten, het is wel lekker op z'n tijd en gezellig en soms ruikt het ook geweldig lekker (zeker wanneer de zon schijnt, bakkie leut, sigaretje)...het grote nadeel is dat je kleren altijd omgeven zijn door een rooklucht, maar dat terzijde...er zijn nog veel mensen die het ook doen dus uit de toon val je niet...jonagold is volgens mij wel te eten, moet je eens proberen, succes! :wink:
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Berichtdoor windekind » 17 nov 2005 22:15

Afbeelding
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2005 22:32

Vlees is gebakken altijd lekkerder dan rauw 8)

Maar eh, Aardmannetje, dát zijn de tips die ik wil horen ja. En ik vind zelf Granny Smith's ook wel goed te eten :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

André

Re: Stoppen met roken

Berichtdoor André » 17 nov 2005 22:38

Gershwin schreef:En ik mag wel blijven bietsen van mezelf :wink:

Jullie ervaringen? tips? etc.
Gedoemd te mislukken.

Kijk je WILT stoppen, of roken, een middenweg is niet mogelijk(bij jou) 8)
Dus mijn ervaring is dat ik WOU stoppen 3 jaar en 1 mnd geleden, daarna zelfs geen trekje meer gehad van een peuk, dus je merkt het al het draait om het woord WILLEN. 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2005 22:39

1. Heb je ervoor gebeden?
2. Heb je Allen Car al gelezen?

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Stoppen met roken

Berichtdoor Night » 17 nov 2005 22:47

Gershwin schreef:Jaja, het moest er een keer van komen. Ik ga stoppen met roken. Beter gezegd, ik ben gestopt. Maandag de hele dag niet gerookt, 's avonds was ik tamelijk gestressd (om meerdere redenen), toen een pakje gekocht, maar dat ging weer té snel op. Gisteren mijn laatste eigen sigaretten opgerookt en nog een paar gebietst, vandaag is mijn eerste dag helemaal zonder. Mijn lichaam schrééuwt om nicotine, maar ik ga het gewoon ff volhouden. Moet kunnen. En ik mag wel blijven bietsen van mezelf :wink:

Jullie ervaringen? tips? etc.


Dit gaat, sorry dat ik zo stellig ben, je niet lukken.

Het is óf blijven roken, óf totaal stoppen. En daar TOTAAL achterstaan. Het moet een echte keuze zijn. Twijfelaartje zijn of denken: mwoah zou wel iets beter voor me zijn als......sorry. Ga alvast maar weer naar de winkel.

Bij mij werkte afbouwen niet, overgaan op sigaren niet, blijven bietsen zelf niet kopen niet....
Zelfs totaal stoppen kostte me drie pogingen. Laatste van de drie: scheepsrecht.
Tips:
- kies een memorable moment. Een mijlpaal. Absoluut niet origineel, maar 1 jan heeft bij mij geholpen.
- kies iets wat je lichamelijke honger naar nicotine tijdelijk doodt. Werk in fases: eerst de gewenning eraf, dan pas je lichamelijke verslaving, namelijk nicotine. Het bevechten van 2 vijanden tegelijk is moeilijker.
Ik heb met succes de niet zo originele en burgerlijke pleisters gebruikt. Ideaal. Eerste drie á vier weken weinig tot geen afkickverschijnselen. Alleen maar dealen met het missen van de gewoonte....
- vertel het aan veel mensen en aan je vrienden dicht bij je. Dan weten ze ervan, als het goede vrienden zijn houden ze rekening met je, bieden ze je niks aan. En je kunt niet smokkelen en stiekem toch er eentje pikken als het gezellig is.
- klinkt ook weer zo voorspelbaar, maar vermijd zoveel mogelijk moeilijke situaties. Niet te vermijden? Denk dan aan je keuze om nooit meer te roken.

Stoppen met roken is heel eenvoudig, als je maar wilt.
Maar om te willen, daar moet je eerst bergen voor verzetten. Dat laatste beseft een niet roker nooit....

Ik heb altijd een grote hekel gehad aan die nooit gerookt hebbende moraalridders die je vertellen hoe slecht het allemaal wel niet is en hoe zwak je wel niet bent als je rookt en nog steeds rookt. Laat ze eerst maar eens een verslaving ervaren.
Ik had me dan ook voorgenomen om zelf nooit zo'n anti rook freak te worden. Ze hadden het me voorspelt: zelf gerookt en gestopt? Dan word je de ergste anti roker. Ik niet. Dacht ik. Ik begin er na 11 maanden cleanheid toch heel stiekem ver weg al op te lijken.
Ik haat naar rook stinkende kleding. Ik haat rook waar die ik ruik terwijl er op dat moment best elders gerookt kan worden. (In een cafe moet ik niet zeuren, daar hoort het zeg maar thuis. Daar verwacht je het.) De krantenbezorger die mn portiek vol rook zette vanmiddag moet blij geweest zijn dat ik niet tegelijk met m mn portiek in kwam...

Dus be aware of de bijverschijnselen....je gaat het haten :) En je wordt erger dan je dacht. Ik krijg al neigingen om rokende vrienden aan te spreken op het feit dat ze best wel slecht voor zichzelf zorgen....wat een moraalridder ben ik op dat gebied aan het worden?!

Ennuh...
Ga een keer mee squashen. Drie kwartier. Als je een redelijke roker bent en dat al een aantal jaartjes doet vrees ik dat je met 5 minuten met je tong op de vloer naar buiten strompelt en naar adem snakkend op de vloer valt. Ik moet mijn gestel van 11 maanden terug niet projecteren, maar toch... En nu....red ik het 45 minuten prima. En van binnen scheld ik die luitjes die aan de bar hangen aldaar en het ooit door mij zo geliefde peukie roken uit: losers! Ga sporten! En laat mij mijn sport doen zonder overweldigd te worden door jullie gerook. Beat me!
Mocht dat overwinningsgevoel je aanspreken (except het scheldgedeelte ;) ): ga door! Het kan je lukken, ....... als je maar wilt.
Eenvoudig ist nie...en zaltnie worden ook. En hoe langer je doorgaat...........(en hier riep ik mezelf tot de orde: NIET zo vervelend...denk waar je zelf ooit zat......................)

Succes!
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 17 nov 2005 23:30

Lalage schreef:1. Heb je ervoor gebeden?
2. Heb je Allen Car al gelezen?


perfect antwoord! :-)
met de toevoeging dat de lichamelijke ontwenningsverschijnselen (vallen erg mee) met 3 weken weg zijn.

Gebruikersavatar
Zenk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 mar 2004 18:59
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor Zenk » 17 nov 2005 23:42

Aansluitend bij voorgaanden: half stoppen werkt niet

gaat paar maanden goed, en daarna goed fout. Elke losse peuk lijkt zo klein en onschuldig, dus je neemt er zo weer een. Maar bij elkaar brengen ze je op zwart zaad, en tot zwarte longen.

verder: heb ik al gezegd, maar sluit weddenschappen af voor geld. Mijn eerste peuk kost me nu 200 euro, dus dat is wel een extra drempeltje.
vergeet het korreltje zout niet

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2005 23:45

Iedereen hartelijk dank voor de tips :) klinkt alsof ik toch ook niet meer moet bietsen. Terwijl ik vandaag toch prima overleefd heb zonder de routine en nicotine van het roken (dus het idee heb dat zodra ik sowieso die verslaving laat schieten en nooit meer koop, niet meer verslaafd kan worden ook, niet door bietsen). Maar misschien hebben jullie gelijk, en moet ik nog fanatieker zijn... Enfin, ik hou jullie op de hoogte :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
danserijn
Mineur
Mineur
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 sep 2004 20:22
Locatie: Delft

Berichtdoor danserijn » 17 nov 2005 23:51

Idd.. niet een beetje.. maar helemaal!!
Goed dat je bent gestopt!! Hou vol! :wink:
Will you take care of me
and love me the way i am.
Stay whit me.
I really care about you whit al my heart
I love you

Gebruikersavatar
Corine
Sergeant
Sergeant
Berichten: 474
Lid geworden op: 18 mar 2004 18:12

Berichtdoor Corine » 18 nov 2005 00:20

Dr is maar één weg naar je longen, en die moet je asfalteren.

Daarna neem je een pepermuntje voor de witte streep.

*aldus de vrouw van een wegwerker*

Nu ff serieus. Ik ben vier weken gestopt geweest, maar ik wílde gewoon niet, dus dan lukt het niet.

En ik las iets over dat het steeds makkelijker word. Fout. Ik heb n tante die al 25 jaar gestopt is en nog steeds trek heeft in een peukie.

Maar Gershwin, je kán het..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten