Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 jul 2003 23:25

toch meer dan je denkt. De houding van mannen over vrouwen en vrouwen over mannen brengt vaak wel een bepaalde scheve relatie met zich mee. Dat zie je best vaak. Als je als vrouw je man moet dienen en gehoorzamen, als je als vrouw toch stapje lager staat. Dan heeft dat echt wel gevolg voor de relatie man en vrouw.

ik zoek een gelijkwaardige levenspartner die mij kan helpen in mijn relatie met God en andere mensen en ik haar uiteraard.

maar ik hoor heel vaak, en proef het hier soms ook een beetje, is he thuwleijk iets wat God opgelegd heeft. Is het krijgen van kinderen een must en is de pijn en moeite die erbijhoort een gevolg van de zondeval.

Als ik weer een vriendin krijg dan wil ik haar eren als de vrouw die door Godnaast mij is gezet. Ik wilvan haar houden als man en ik hoop dat zij van mij houdt als vrouw. Samen de relatie sterk maken, samen de pijlers zijn van het huwelijk.

sex wordt zeker weten op verschilend emanieren beleeft. Hier merk ik vaak dat je er niet over praten moet eigenlijk. HOe is dat dan in een huwelijk? is dat open van elkaar genieten?jezelf helemaal aan de ander overgeven?

Immortal

Berichtdoor Immortal » 02 jul 2003 21:12

Miss ben ik dom maar wat is hier een niet-refo?
Een christen? Geen christen? Gewoon geen refo?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 02 jul 2003 22:06

Immortal schreef:Miss ben ik dom maar wat is hier een niet-refo?
Een christen? Geen christen? Gewoon geen refo?


Die discussie wordt in andere topics gevoerd. Ook staan er een paar in het archief. Zoek maar eens op 'refo'.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jul 2003 08:09

Lalage schreef:Soms bidt er eentje (voor het eten iig) en voor het slapen gaan doen we allebei. Alleen komt het er heel vaak niet van, omdat we moe zijn of gewoon geen zin hebben. Iemand ideetjes om wat meer in de stemming te komen om te bidden? Of kan het beter op een ander tijdstip?


Als je nu voor dat je lekker bij elkaar gaat liggen knuffelen gewoon eerst een stukje uit de bijbel of/en dagboekje leest en samen dankt en bid. Op de rand van je bed.
Dan heb je samen de dag Met God afgesloten en kun je daarna nog gezellig knuffelen enz.
Als dat een vast punt is bij het slapen gaan dan kan het niet mis gaan.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 jul 2003 09:09

inderdaad joepie, je kan het beter gelijk doen voordat je lekker samen in bed gaat liggen. Wij deden dat ook een tijdje en dan komt er van lezen en bidden niks meer, nu doen we het dus voordat we het bed in stappen, dit geeft ook een veel fijner gevoel!!! Toen we het vergaten gaf dat meestal wel een schuldgevoel, je krijgt zoveel van God en je vertikt het gewoon om te bidden en te lezen. Gelukkig is dat nu helemaal veranderd.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor hijwel » 03 jul 2003 09:45

TheEdge schreef:Het huwelijk is door God ingesteld, dus dat trouwen in het gemeentehuis is alleen maar bijzaak. Een niet-christen die uberhaupt trouwt is dan al hypocriet (Om maar eens een zwart-wit-stelling te poneren).


Zover ik weet is het huwelijk in de kerk geen instelling van God.
Waarneer ben je voor God getrouwt? Volgens mij als je de eerste keer sex heb gehad met elkaar. Dan ben je voor God getrouwt.
Het huwelijk(in de kerk) is er volgens mij gewoon bij verzonnen, maar is wel heel mooi. Ik vindt het zelf meer een toegevoegde waarde, maar zie het niet als instelling van God.

Dus de opmerking sex voor dat je getrouwd ben kan gewoon niet. Want je bent getrouwt als je sex heb gehad.

Tuurlijk is het mooi dat mensen kunnen wachten tot naar het kerkelijk huwlijk.
Maar waarom zou je jaren lang wachten omdat je je studie nog af moet ronden e.d. tot dat je gaat trouwen? Als je samen met God er overuit bent dat je samen voor altijd verder wil gaan. Dan ben je toch klaar om voor God te gaan trouwen?

Ik snap dus ook niet dat mensen schulbeledenis moeten afleggen omdat ze voor het kerkelijk huwlijk sex hebben gehad.
Waarover moeten ze dan schulbeledenis afleggen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 03 jul 2003 11:50

zit op zich wel wat in. maar ik vind de gedachte dat een gemeente mede verantwoordleijk is voro het reilen en zeilen van ieder huwelijk ook erg mooi.
Voor je het weet ben je vier keer getrouwd geweest voordat je je boterbriefje gaat halen. Ik bedoel, dat zou kunnen toch dan?

ik vind het opene van een huwelijk mooi, in Belgie doen ze dat nog erg mooi he. De getuigen bij de huwelijksluiting zijn het hele leven door verantwoordelijk voor de emotionele ondersteuning van het huwelijk. Zij mogen signaleren: he, zou je dat wel doen, je bent toch getrouwd? he, ik heb het idee dat je vrouw ongelukkig is, hoe gaat het met jullie? Enz.

probeer eens te kijken naar de voordelen en mogleijkheden die een openlijk, publiek, openbare huwelijksvoltrekking met zich meebrengt.

Niet alleen praten vanuit: dit mag niet, dat mag niet. waarom mag het niet? waarom wil jehet niet?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 03 jul 2003 18:54

Het burgelijk huwelijk is door Napoleon ingesteld, voor die tijd was er alleen een kerkelijk huwelijk.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 03 jul 2003 18:54

Memmem schreef:Het burgelijk huwelijk is door Napoleon ingesteld, voor die tijd was er alleen een kerkelijk huwelijk.


hm, ik weet anders nergens van!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor Lalage » 03 jul 2003 19:10

hijwel schreef:Zover ik weet is het huwelijk in de kerk geen instelling van God.
Waarneer ben je voor God getrouwt? Volgens mij als je de eerste keer sex heb gehad met elkaar. Dan ben je voor God getrouwt.
Het huwelijk(in de kerk) is er volgens mij gewoon bij verzonnen, maar is wel heel mooi. Ik vindt het zelf meer een toegevoegde waarde, maar zie het niet als instelling van God.

Dus de opmerking sex voor dat je getrouwd ben kan gewoon niet. Want je bent getrouwt als je sex heb gehad.

Tuurlijk is het mooi dat mensen kunnen wachten tot naar het kerkelijk huwlijk.
Maar waarom zou je jaren lang wachten omdat je je studie nog af moet ronden e.d. tot dat je gaat trouwen? Als je samen met God er overuit bent dat je samen voor altijd verder wil gaan. Dan ben je toch klaar om voor God te gaan trouwen?

Ik snap dus ook niet dat mensen schulbeledenis moeten afleggen omdat ze voor het kerkelijk huwlijk sex hebben gehad.
Waarover moeten ze dan schulbeledenis afleggen?


Ik ben het in principe met je eens, maar ik denk dat het toch veiliger is om te wachten tot je ook voor de kerk en de gemeente getrouwd bent. Al is het alleen maar omdat je, als je nog niet kunt trouwen om praktische redenen, ook niet het minste risico wilt lopen om zwanger te raken.

joris

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor joris » 03 jul 2003 19:11

Lalage schreef:
hijwel schreef:Zover ik weet is het huwelijk in de kerk geen instelling van God.
Waarneer ben je voor God getrouwt? Volgens mij als je de eerste keer sex heb gehad met elkaar. Dan ben je voor God getrouwt.
Het huwelijk(in de kerk) is er volgens mij gewoon bij verzonnen, maar is wel heel mooi. Ik vindt het zelf meer een toegevoegde waarde, maar zie het niet als instelling van God.

Dus de opmerking sex voor dat je getrouwd ben kan gewoon niet. Want je bent getrouwt als je sex heb gehad.

Tuurlijk is het mooi dat mensen kunnen wachten tot naar het kerkelijk huwlijk.
Maar waarom zou je jaren lang wachten omdat je je studie nog af moet ronden e.d. tot dat je gaat trouwen? Als je samen met God er overuit bent dat je samen voor altijd verder wil gaan. Dan ben je toch klaar om voor God te gaan trouwen?

Ik snap dus ook niet dat mensen schulbeledenis moeten afleggen omdat ze voor het kerkelijk huwlijk sex hebben gehad.
Waarover moeten ze dan schulbeledenis afleggen?


Ik ben het in principe met je eens, maar ik denk dat het toch veiliger is om te wachten tot je ook voor de kerk en de gemeente getrouwd bent. Al is het alleen maar omdat je, als je nog niet kunt trouwen om praktische redenen, ook niet het minste risico wilt lopen om zwanger te raken.

maar dat geeft dan toch niet meer. Ik bedoel: wat ik van hijwel begrijp gaat hij uit van een bewuste keuze om met elkaar verder te gaan en dus ook samen sex te hebben. Eventuele kinderen geven dan niet waarschijnlijk, want een bewuste keuze houdt in bewustekeuze.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beleven refo's liefde anders dan niet-refo's?

Berichtdoor Lalage » 03 jul 2003 19:42

joris schreef:
Lalage schreef:Ik ben het in principe met je eens, maar ik denk dat het toch veiliger is om te wachten tot je ook voor de kerk en de gemeente getrouwd bent. Al is het alleen maar omdat je, als je nog niet kunt trouwen om praktische redenen, ook niet het minste risico wilt lopen om zwanger te raken.

maar dat geeft dan toch niet meer. Ik bedoel: wat ik van hijwel begrijp gaat hij uit van een bewuste keuze om met elkaar verder te gaan en dus ook samen sex te hebben. Eventuele kinderen geven dan niet waarschijnlijk, want een bewuste keuze houdt in bewustekeuze.


Paulus zegt hierover: het is beter met elkaar te trouwen dan te branden van verlangen. Dus ik vind dat je dan eerst maar moet trouwen.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 03 jul 2003 21:59

In OT staat dat de man zijn vrouw zal aanhangen en dat ze samen een zullen worden, daar wordt dus de sex mee bedoelt, maar ik lees nrgens over een bruilof.

In het NT, kan je wel over een bruiloft lezen, je weet wel de geschiedenis met de goede en slecht te wijn Jezus was daar ook bij mischien zegt dat wat.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jul 2003 22:53

joris schreef:zit op zich wel wat in. maar ik vind de gedachte dat een gemeente mede verantwoordleijk is voro het reilen en zeilen van ieder huwelijk ook erg mooi.
Voor je het weet ben je vier keer getrouwd geweest voordat je je boterbriefje gaat halen. Ik bedoel, dat zou kunnen toch dan?

ik vind het opene van een huwelijk mooi, in Belgie doen ze dat nog erg mooi he. De getuigen bij de huwelijksluiting zijn het hele leven door verantwoordelijk voor de emotionele ondersteuning van het huwelijk. Zij mogen signaleren: he, zou je dat wel doen, je bent toch getrouwd? he, ik heb het idee dat je vrouw ongelukkig is, hoe gaat het met jullie? Enz.

probeer eens te kijken naar de voordelen en mogleijkheden die een openlijk, publiek, openbare huwelijksvoltrekking met zich meebrengt.

Niet alleen praten vanuit: dit mag niet, dat mag niet. waarom mag het niet? waarom wil jehet niet?


Ja ik zie ook zeker de voordelen, daarom wil ik er graag mee w88. Maar ik wil wou maar ff aangeven dat kerkelijk huwelijk geen instelling is van God!
Maar als ik wegens omstandigheden niet kan trouwen en je al 2 jaar geen mogelijkheid heb gehad om te trouwen. Zou ik als we er samen behoefte aan hebben toch trouwen voor God! Ik zie dit niet zo snel voorkomen, maar ik vondt deze topic nog al 1zijdig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 03 jul 2003 23:49

Trouwen kost op zich geen geld hoor. Ik bedoel: kerkelijk huwelijk vind ik szelf belangrijker dan het burgelijkhuwlijk. een dienst hoeft geen geld te kosten. Gave sing-in houden ofzo, dat lijkt mij wel wat!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten