orgel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

orgel

Berichtdoor Lalage » 12 mar 2003 01:09

Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?

Een paar eeuwen geleden waren muziekinstrumenten uit de boze, toen werd het orgel ingevoerd en nu zijn alle muziekinstrumenten behalve het orgel verboden.

De psalmen werden toch ook begeleid door allerlei instrumenten. Hihi, zing je die psalm van: looft Hem met snarenspel en fluit, terwijl dat niet mag in je kerk...

Explain?

jaop

Berichtdoor jaop » 12 mar 2003 01:19

uit den boze... beetje wrang gekozen ;) een anekdote vermeldt overigens dat in de schotse kerken orgels vroeger geweerd werden als satans fluitenkasten.
Waarom het orgel wel, en andere instrumenten niet? Na de reformatie is er, vooral in de calvinistische lijn, gekozen voor een sobere, ingetogen liturgie. Daarin heeft muziek geen bijzondere plaats( in de lutherse lijn is dat inderdaad anders) en ook andere kunstvormen worden vanaf dat moment geweerd, logischerwijs. het verband hiertussen wordt aardig uitgelegd in de stone-lezingen van Kuyper, zojuist opnieuw uitgegeven
dat het orgel ondanks die lijn van soberheid toch een plaats heeft gekregen binnen de eredienst, is dan ook uitsluitend uit praktische overwegingen: de gemeentezang begeleiden en stimuleren. Dat daar geen geschikter instrument voor is, qua draagkracht, maar ook in verband met soberheid, lijkt me op het eerste gezicht in elk geval duidelijk.
maar misschien zie ik het verkeerd?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: orgel

Berichtdoor Cybercurse » 12 mar 2003 02:10

Lalage schreef:Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?

Een paar eeuwen geleden waren muziekinstrumenten uit de boze, toen werd het orgel ingevoerd en nu zijn alle muziekinstrumenten behalve het orgel verboden.

De psalmen werden toch ook begeleid door allerlei instrumenten. Hihi, zing je die psalm van: looft Hem met snarenspel en fluit, terwijl dat niet mag in je kerk...

Explain?

Hoezo alleen orgel? Ik ga zelf niet naar de ger gem ofzo, maar ik vind het orgel een prima instrument om de zang te begeleiden! Ik word een beetje moe van mensen die de soorten instrumenten een bijzaak noemen (als het een bijzaak is begin je er toch niet over?!?)
Het orgel is ook een stukje traditie, waar ik aan hecht! Het is wel fijn als er organisten zijn die mooi kunnen spelen, daar ontbreekt het bij ons nog wel eens aan, maar daar gaat het ook helemaal niet om tijdens een kerkdienst!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 12 mar 2003 08:37

Lalage schreef:Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?

Explain?

Zit op een orgel niet een heleboel instrumenten. (trompet, fluit, enz.) Dus eigenlijk hebben we al een heleboel instrumenten.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 09:16

Dat vind ik een beetje flauw!

Maakt niet uit wat voor instrument het is, als het maar tot eer van God is. Van mijn part een drumstel!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 mar 2003 09:32

Rudolf Meuser schreef:Dat vind ik een beetje flauw!

Maakt niet uit wat voor instrument het is, als het maar tot eer van God is. Van mijn part een drumstel!

Precies Rudolf :) of met een geweldige elec. gitaar :D

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 09:42

butterfly schreef:
Rudolf Meuser schreef:Dat vind ik een beetje flauw!

Er is inderdaad geen Bijbelse grond om aan het orgel de voorkeur te geven. In de Bijbel bestond dat instrument niet, ookal halen sommige angstige organisten Jubal erbij die orgels bouwde. Helaas.... dat is een vertaalkwestie,maar dat orgel was gewoon een vorm van een dubbelfluit.

Nu is dat orgel er niet voor niets gekomen,d at is niet alleen cultuur, het is het meest geschikte instrument om een grote groep mensen te begeleiden o.a. door breedte en draagkracht, het eenvoudig kunnen aanpassen van de klank aan de hoeveelheid mensen (Dat is iets anders dan volume mensen, dus kom niet aan dat er op een versterker een volume-knop zit), het kunnen uit laten komen van de melodie enz. enz.

Ik kan hier nu wel een heel essay gaan schrijven als K.N.O.V.-lid, maar dat wordt detail-geneuzel, waar niemand op zit te wachten.

Tot slot: je kunt God wat mij betreft beter oprecht loven bij het drumstel, dan ongemeend bij het schitterendste 3 klaviers orgel.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 09:46

Zit op een orgel niet een heleboel instrumenten. (trompet, fluit, enz.) Dus eigenlijk hebben we al een heleboel instrumenten.

Die is inderdaad een beetje flauw, omdat het orgel nooit gebouwd is om de betreffende instrumenten te immiteren, dit is pas voor het eerst het geval in de Frans-Symphonische traditie en dan nog niet eens de nabootsing van individuele orkestinstrumenten, maar een benadering van de totale orkestklank.

Op een bepaald moment ontwikkelde het orgel zich dusdanig dat het oude blokwerk of principaal werk door technische verbetering registreerbaar werd, pas later werden orgelregisters die kleur gaven uitgevonden, die dingen moesten een naam hebben en zo zijn de trompetten, bazuinen, woudfluiten, kromhoorns e.d. op de registerplaatjes verschenen.

Het orgel is een zelfstandig instrument en geen verzamelkast van individuele instrumenten, ze spreken niet voor niets over registers. Het is geen grote pre-historische synthesizer.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 09:46

wat is K.N.O.V.?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 09:48

Rudolf Meuser schreef:wat is K.N.O.V.?

Ow sorry vergeten, dat is de Koninklijke Nederlandse Organisten Vereniging.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 09:59

Wat wil met al dat geleuter over een orgel zeggen? Een argument om een orgel in de kerk te zetten?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 10:28

Rudolf Meuser schreef:Wat wil met al dat geleuter over een orgel zeggen? Een argument om een orgel in de kerk te zetten?

Als jij mijn 2 bijdragen hier geleuter vindt, is dat je goed recht, inhoudelijk heb ik niets aan die 2 bijdragen toe te voegen, en als je goed gelezen had, heb je kunnen ontdekken dat ik niet alleen pro-argumenten heb gegeven.

Maar goed dit is weer een typische meuser-reactie, we zijn het zo onderhand gewend.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 10:31

Maar waarom geen piano in de kerk?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 10:34

Rudolf Meuser schreef:Maar waarom geen piano in de kerk?

Als je het theologisch wilt uitvechten, maakt het niet uit, dan is het om het even piano, orgel, doedelzak, kazoo, neusfluit.

Ga je praktisch kijken, dan wil ik wel een testje doen, begeleid jij een gemeente van 500 man op een bösendorfer concert vleugel, dan gun ik je nog de rolls royce onder de piano's ook en dan gebruik ik een bescheiden eenklaviers orgel met aangehangen pedaal met een stem of 8, das heel bescheiden. DAn ontdek je waarom al die orgels ook in de 'lichtere' kerken nog niet vervangen zijn door piano's. Simpelweg vanwege de draagkracht.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 11:02

orgel neemt ook thuis een grote plaats in bij refo's, is dat ook niet een beetje vreemd?

Terug naar “Archief”