40-dagentijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

40-dagentijd

Berichtdoor chickie » 11 mar 2003 19:40

de 40-dagentijd (ook wel lijdenstijd) voor pasen..... Hoe wordt die door jullie beleefd? Zie jullie dit echt als een tijd van bezinning? Zijn er ook mensen die vasten? Of is zijn dit dagen zoals alle andere 365 in het jaar?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 11 mar 2003 19:42

Een aantal vrienden van mij roken en drinken geen alcohol de eerst komende 40 dagen. Vind het erg dapper van ze en het is interessant te zien dat het westen ook nog vastentradities kent.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 11 mar 2003 19:44

Ikzelf eet alleen mn ontbijt en avondeten en drink daarbuiten alleen water... Verder niks, geen snoepies, koekies, alcohol, helemaal noppes....

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 mar 2003 23:09

Ik vast ook.

Enkel mijn brood en warme middag- of avondmaaltijd en geen snoep, chips, water ipv frisdrank. Roken en drinken en vlees eten deed ik toch al niet.

Het geeft me ook het gevoel dat ik meer 1 wordt met de mensen die leven op de grond van hun bestaan, zonder dat ze daar keus in hebben.
Aalmoezen: Ik deel mijn leven:blijf niet onverschillig voor de nood en zorgen van anderen; alles wat je jezelf ontzegt aan de ander geven. Maar ook niet alleen delen, echt afgeven, geheel wegschenken.
sol lucet omnibus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mar 2003 01:04

Ik doe niet aan vasten, omdat ik denk dat dat niet zoveel nut heeft voor mij. De laatste week voor Pasen zou ik het liefst de diensten meemaken die elke avond in onze kerk worden gehouden. Dat kan niet door andere verplichtingen, maar ik denk dat ik wel probeer me voor te bereiden op Pasen door het lijdensverhaal te lezen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 12 mar 2003 14:06

28 En als Hij in huis gegaan was, vraagden Hem Zijn discipelen alleen: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen?
29 En Hij zeide tot hen: Dit geslacht kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.

Deze tekst vond ik... het is dus misschien wel tot meer nut dan wij denken. Doe er zelf alleen niet aan mee. Gewoon te gulzig :mrgreen:
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: 40-dagentijd

Berichtdoor Maranatha » 12 mar 2003 15:09

chickie schreef:de 40-dagentijd (ook wel lijdenstijd) voor pasen..... Hoe wordt die door jullie beleefd? Zie jullie dit echt als een tijd van bezinning? Zijn er ook mensen die vasten? Of is zijn dit dagen zoals alle andere 365 in het jaar?

De 40-dagen tijd is een roomse instelling. In de bijbel komt een dergelijke periode voor Pesach niet voor. Het is weer een menselijke inzetting, voortkomend uit het heidendom.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 mar 2003 15:40

Ik heb een paar jaar terug in die periode 40 dagen geen TV gekeken.
Opvallend hoeveel zeeen van tijd je dan overhoudt.... sindsdien ook voorgoed van mijn TVverslaving afgekomen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 mar 2003 15:46

De 40-dagen tijd is een roomse instelling. In de bijbel komt een dergelijke periode voor Pesach niet voor. Het is weer een menselijke inzetting, voortkomend uit het heidendom.

beetje erg kort door de bocht maranatha!
vanuit Roomse hoek ->menselijke inzetting -> heidendom

Moet er perse iets precies in de bijbel voorkomen om het anders maar af te keuren? Lijkt mij niet...kom maar met betere argumenten.
sol lucet omnibus

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 mar 2003 13:09

Trouwens iets wat de heidenen doen hoeft nog niet per se fout te zijn... dat is inderdaad mijns inziens wat kort door de bocht. 40 dagen geen TV bijvoorbeeld.... dat kan dus echt een zegen worden!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 13 mar 2003 15:16

Pesach gedenkt toch de verlossing uit Egypte? Veertig jaar in de woestijn komt overeen met de 40 dagen in de woestijn van Jezus.
Ook al is het Rooms, zo gek vind ik het nog niet.
Heeft iemand wel eens overwogen echt 40 dagen te vasten zonder eten en drinken, zoals Mozes en Jezus deden?

PS. Een zeer belangrijke instructie voor vasten is Mt.6:18!!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 mar 2003 15:33

Yep, wat dat betreft kunnen we van de moslims die tussen zonsopkomst en -ondergang niets eten een lesje leren, uitzonderingen daar gelaten.
sol lucet omnibus

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 mar 2003 17:33

TK vast niet.
kDenk niet dat het nut zou hebben voor mij... De 40-dagen tijd hoef ik ook niet te houden want ik heb niet gecarnavald...

chickie
Mineur
Mineur

Re: 40-dagentijd

Berichtdoor chickie » 13 mar 2003 18:43

[quote="Maranatha"][quote="chickie"]de 40-dagentijd (ook wel lijdenstijd) voor pasen..... Hoe wordt die door jullie beleefd? Zie jullie dit echt als een tijd van bezinning? Zijn er ook mensen die vasten? Of is zijn dit dagen zoals alle andere 365 in het jaar?[/quote]
De 40-dagen tijd is een roomse instelling. In de bijbel komt een dergelijke periode voor Pesach niet voor. Het is weer een menselijke inzetting, voortkomend uit het heidendom.[/quote]
En dan nog... Ik zie het als een periode van geestelijke en lichamelijke reiniging zeg maar.... Ik ervaar het als iets heel goeds....

Chloë

Berichtdoor Chloë » 13 mar 2003 18:48

Om allerlei redenen is het voor mij niet echt mogelijk om te vasten van eten. Ik probeer in de lijdenstijd wel te vasten van andere dingen. Dit jaar wordt dat MSN..

Of het erg nuttig is, hangt helemaal van jezelf af eigenlijk. Wat doe je in de tijd en met het geld dat je normaal hieraan besteedt? Stel je dat volledig in dienst van God, of ga je andere nutteloze dingen ermee doen?

Groetjes van Chloë

Terug naar “Archief”