Zingen tot Gods eer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Skoezie
Mineur
Mineur
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 nov 2002 09:36
Locatie: /home/skoezie
Contacteer:

Zingen tot Gods eer?

Berichtdoor Skoezie » 11 mar 2003 15:00

Er zijn 150 psalmen, waarvan de meeste geschreven zijn door David.
Neem nu psalm 116; is het geen leugen als je onbekeerd deze psalm zingt?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Re: Zingen tot Gods eer?

Berichtdoor Thedudehimself » 11 mar 2003 15:17

Skoezie schreef:Er zijn 150 psalmen, waarvan de meeste geschreven zijn door David.
Neem nu psalm 116; is het geen leugen als je onbekeerd deze psalm zingt?


Je bent in zonde (mist je doel) als je niet bekeerd bent. Of je dan wel of niet naar de kerk gaat wel of niet een psalm zingt, doet daaraan niet af.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gebruikersavatar
Niet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 nov 2002 09:23
Locatie: In the middle of nowhere.....

Re: Zingen tot Gods eer?

Berichtdoor Niet » 11 mar 2003 16:29

Skoezie schreef:Er zijn 150 psalmen, waarvan de meeste geschreven zijn door David.
Neem nu psalm 116; is het geen leugen als je onbekeerd deze psalm zingt?


Ik denk dat je dat bij veel meer psalmen af kan vragen! Ik denk dat het een leugen is als je het wel zingt, en er tegelijkertijd echt niet achter staat. Als je onbekeerd ben, kan je het ook zingen zo van: ik wil dat het bij mij ook zo wordt, of dat ik het ook zo ga beleven. Naar mijn idee hoeft het dan niet gelijk een leugen te zijn.

En andersom: als je nou bekeerd bent, wil het dan zeggen dat je nooit liegt als je een psalm of iets dergelijks zingt? Dat komt er bij mij dan ook op.
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 11 mar 2003 16:32

Exact, je kunt het ook biddend zingen. Welke psalm worden kan men wel met volle overtuiging zingen, als mens schieten we altijd tekort jegens God, ik vind niet dat we dit in het extreme mogen trekken, dan zou je nooit meer kunnen zingen, bidden of bijbel lezen, hoe vaak dwalen de gedachten niet af, hoe vaak twijfelen we?

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 11 mar 2003 17:40

ik vind opwekkings liederen heel mooi ik zing ze ook heel veel

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 mar 2003 19:33

Neem nu psalm 116; is het geen leugen als je onbekeerd deze psalm zingt?


weet niet over welk vers je het heb. maar zie er niet veel kwaads in. om bekeerd te worden heb je de HG nodig en als ik nu vers 3 er bij pak lees ik in de eerste regel oche Heer och wierd mijn ziel door U gered. je wordt er bij stil gezet dat we Hem nodig hebben en niets anders.

wil je even uitleggen wat je er verkeerd in ziet, skoezie
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 16 feb 2003 17:50
Locatie: Veenendaal / Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 mar 2003 16:05

Ik zie het leven als 1 groot geworden leugen, waarin God de Weg is die je alleen de Waarheid kan laten zien. Wij kunnen niet oordelen over wiens hart dan ook. Ik laat het allemaal onwetende harten zijn, die nog een deur voor zich open hebben staan. Als je weet waar je de Waarheid kan vinden en je laat die weg toch links liggen, dan is het door een verzand hart zeker verkeerd, maar het onrecht kan toch al geschied zijn.

Dit lijkt me geen vraag om je mee bezig te houden. Fout of niet, probeer iedereen op het beste te wijzen vanuit jezelf, want je weet immers nooit wanneer een bodem nooit meer vruchten voort kan brengen.
sol lucet omnibus

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 12 mar 2003 16:37

ik snap Skoezie wel, ik heb namelijk een poos geleden ook een topic geopend die ging over : meezingen in de kerk, waarmee ik ook dit probleem bedoelde.

Je vraagt om uitleg Johannes, maar het is toch niet zo moeilijk?
Met veel psalmen, als je ze zingt, is het zo dat er vanuit het perspectief van een bekeerd iemand gezongen wordt.
Ik voel me er ook ongemakkelijk bij als ik zulke dingen als : dan ga ik op tot Gods altaren, enz. zing.
Wie zegt dat zal gebeuren met mij??
Daarom vind ik het probleem van Skoezie heel herkenbaar!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mar 2003 16:42

ik wilde uitleg over psalm 116. die gaat een beetje cru gezegd vanuit een dieptepunt naar de hoogte. eerst zie je je ellende. daarna de verlossing en dan hoe we God hiervoor prijzen. bij de belijdenis chatechisatie hebben wij hier bij stilgestaan. in het kort begrip wordt dit ook precies zo vermeld eerst de ellende, dan de verlossing en daarna de dankbaarheid.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 12 mar 2003 16:58

Waarom zing je dan nog mee? Ik zing ook vaak niet mee met psalmen, om andere redenen dan.

En nog veel belangrijker: zorg ervoor dat je het wel mee zou kunnen zingen! Laat je met God verzoenen!!! De Heere Jezus zei 'wie tot Mij komt zal Ik GEENSZINS uitwerpen'!

Groetjes, Chloë

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 12 mar 2003 17:00

ik zing ook inderdaad soms niet mee.
Een poosje geleden zong ik bijna helemaal niet mee, maar daar heb ik nogal ruzie over gehad...
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Maranatha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 feb 2003 17:22
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 12 mar 2003 17:08

Alle mensen zijn zondaars en derven den heerlijkheid God's niet.

De psalmen zijn geschreven door mensen, die wisten dat ze verkeerd zitten. Zonde betekent in eerste instantie zonder God leven, dus dood zijn, afgesneden van het leven.

Een deel van de psalmen verwoorden dit contrast sterk. Enerzijds de drang tot het verkeerde en anderzijds de drang tot het goede.

Het andere deel gaat over de lofprijzing van de Eewige daar Hij in Zijn oneindige genade uitkomst biedt aan mensen die beseffen verloren te zijn.

Verheven is Uw naam in de Hemel en op de aarde, Halleluja!!!
Maranahta
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Gebruikersavatar
Skoezie
Mineur
Mineur
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 nov 2002 09:36
Locatie: /home/skoezie
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 13 mar 2003 12:40

Ik bedoelde het eerste vers van psalm 116 als ik 'God heb ik lief' zing lieg ik. Vooral de reactie van Niet en Recanogwat vond ik erg goed. Je moet dus biddend zingen, maar als je dat niet doet; lieg je dan?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Simson

Re: Zingen tot Gods eer?

Berichtdoor Simson » 15 mar 2003 09:49

Thedudehimself schreef:
Skoezie schreef:Er zijn 150 psalmen, waarvan de meeste geschreven zijn door David.
Neem nu psalm 116; is het geen leugen als je onbekeerd deze psalm zingt?


Je bent in zonde (mist je doel) als je niet bekeerd bent. Of je dan wel of niet naar de kerk gaat wel of niet een psalm zingt, doet daaraan niet af.


Jawel! Alles heb je toch te verantwoorden? Ook als je iedereen om je heen zit te bedonderen als je dingen zingt die je liegt!
Mzzl,
Simson

Simson

Berichtdoor Simson » 15 mar 2003 10:01

En nog wat,
zou God dat gejammer met een orgel mooi vinden?
Denk het niet he! De bijbel staat vol met instrumenten maar de kerken hebben die min of meer geweigert.
Zeker vergeleken met wat God in hemel hoort is het treurig hoe jullie en ik vroeger in de kerk zong. Zo traag. Mischien houd God ook wel van een lekker ritme!

Mzzl,

Simson


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten