@stotterende Refowebbers:-)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

@stotterende Refowebbers:-)

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 19:25

Ik weet niet of die er Uberhaupt zijn, maar toch een vraag, ik ben nu al een jaar niet meer bij de logopedist geweest en heb de laatste tijd het gevoel dat het stotteren me steeds meer gaat beheersen. In die zin van dingen ontlopen enz. ik wil wel weer in therapie zeg maar. maar niet meer bij de logopedist omdat dat weinig uithaald mi.
http://www.mcguire.nl/ zag dit staan op www.nd.nl misschien is dat wel wat. (alleen beetje duur, alhoewel als Trias mee betaald...)
zijn hier mensen die doeltreffende therapie gehad hebben waardoor ze (nog wel) stotteren maar hier geen hinder meer van hebben? -ik geloof namelijk niet in therapieen die je van je stotteren verlossen-
Ben erg benieuwd!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 nov 2005 21:05

hoe bedoel je precies: ''Dingen ontlopen''? :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 21:17

soms vermijd ik weleens spreeksituaties..... :oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 nov 2005 12:59

Ik heb eens een documentaire gezien waarbij men ging letten op je lichaamshouding, het bleek dat wanneer je je arm schuin voor je hield (wel na een training hoe en wat) dat je dan veel minder stotterde..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 10 nov 2005 19:24

Raido schreef:Ik heb eens een documentaire gezien waarbij men ging letten op je lichaamshouding, het bleek dat wanneer je je arm schuin voor je hield (wel na een training hoe en wat) dat je dan veel minder stotterde..

Ja dat klopt ja. Ik ken een jongen die echt ongelofelijk stottert en na de training met die schuine arm (klinkt een beetje vaag, ik weet het, sorry) is het veel minder geworden en komt hij al stukken makkelijker uit zn woorden.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 nov 2005 16:17

Is het zo dat ze in die therapie leren je op iets anders te focussen dan je stotteren? En dat daarmee het stotteren minder wordt?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 11 nov 2005 16:26

Raido schreef:Ik heb eens een documentaire gezien waarbij men ging letten op je lichaamshouding, het bleek dat wanneer je je arm schuin voor je hield (wel na een training hoe en wat) dat je dan veel minder stotterde..

Het heeft ook te maken met je ademhaling, meestal bij woorden die beginnen met leters zoals: S, P, W enz. Het is een kwestie van rustig ademhalen, goed weten wat je wil zeggen, langzaam praten en je absoluut niet gek laten maken. Ze luisteren toch wel.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 14 nov 2005 14:29

Big Mac schreef:

Het heeft ook te maken met je ademhaling, meestal bij woorden die beginnen met leters zoals: S, P, W enz. Het is een kwestie van rustig ademhalen, goed weten wat je wil zeggen, langzaam praten en je absoluut niet gek laten maken. Ze luisteren toch wel.

Makkelijker gezegd dan gedaan...
Ademhalen is idd heel belangrijk. Maar ik ben van mening dat als je je hele leven al stottert er niet zomaar met dit soort goedbedoelde tips van af komt!

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 14 nov 2005 15:42

joos schreef:
Big Mac schreef:

Makkelijker gezegd dan gedaan...
Ademhalen is idd heel belangrijk. Maar ik ben van mening dat als je je hele leven al stottert er niet zomaar met dit soort goedbedoelde tips van af komt!

En wat zelfverzekerde worden, maar dat gebeurt vanzelf. Ik heb zelf ook toen ik jonger was gestotterd en ik ben ik ook bij de praatjuf geweest. En ik ben er zo goed als vanaf. Heel af en toe, als ik iets veels te snel wil zeggen .... doe ik het nog wel een beetje, maar verder niet.

Je moet het toch zelf doen. En die houding met die arm, dat zit gewoon tussen de oren. Doordat je op die armhouding gaat concentren wordt je ademhaling rustiger en ga je vanzelf rustigere praten en kom je beter uit je woorden.

Als er een pil voor was geweest, stotterd niemand meer. Maarja, dat is er niet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 nov 2005 17:42

stotteren is vooral psychologisch, denk ik, door onzekerheid/schaamte wordt het vaak erger. als ik me goed bij iemand voel heb je grote kans dat ik niet eens stotter of dat de ander het niet eens merkt. in onzekere situaties, nieuwe dingen enz. ja dan is het onvermijdelijk dat je weleens blokkeerd.
mijn grootste ''verbazing'' is altijd bij mensen bij wie de woorden uit de mond vloeien dan vraag ik me af: hoe doen ze dat joh :shock:
dr zijn allerlei foefjes om je stotteren te verminderen enz. maar het is niet zo dat je er met foefjes vanaf komt, elke stotteraar heeft foefjes.
ik hoef er niet zo nodig vanaf, maar wil er weer mee leren omgaan/leven/accepteren.
iedergeval bedankt voor jullie reacties!

g-g-groetjes :mrgreen:

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 15 nov 2005 17:50

Ik heb jarenlang gestotterd en doe het af en toe soms nog wel ns als ik erg zenuwachtig ben. Sommige beginnen dan te lachen maar als ik uitleg dat ik een stotterprobleem heb dan is het ook snel over.

Ik ben er overheen gegroeid door rustig en langzaam te praten. Het komt bij mij nu nog zelden voor :)

Yael schreef:mijn grootste ''verbazing'' is altijd bij mensen bij wie de woorden uit de mond vloeien dan vraag ik me af: hoe doen ze dat joh :shock:
g-g-groetjes :mrgreen:
Whahaha ja doe ik soms ook wel ns hoor :D dan praat ik plat sliedrechts zonder stotteren :D is moeilijk te volgen hoor :wink:
Afbeelding

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 nov 2005 22:52

Acceptatie is inderdaad het belangrijkste. Ik stotter niet maar ik heb vaak wel moeite om uit m'n woorden te komen. Ik formuleerde het wel eens zo: ik stotter in een eerdere fase van het spraakproces. :mrgreen:
Het probleem is dan om de juiste woorden te vinden om iets te zeggen en die dan ook nog in de juiste volgorde naar buiten te laten komen. :roll:

Vroegah vond ik het vreselijk en blokkeerde dan ook vaak wanneer het me niet in een keer lukte iets duidelijk te maken. Wat beter werkt is om dan te denken: de bedoeling van communicatie is dat mensen elkaar begrijpen, en dus probeer ik nog een keer duidelijk te maken wat ik bedoel.
Goeie houding, er niet per se vanaf willen, lekker relaxed er mee omgaan.

topkok

Berichtdoor topkok » 16 dec 2005 00:41

weet je wat ook schijnt te helpen een rond stukje kurk in je mond!! ik heb vroeger ook super veel gestoterd:S:S en ging toen zwemmen teon ging het over!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 dec 2005 09:30

Het probleem is dan om de juiste woorden te vinden om iets te zeggen en die dan ook nog in de juiste volgorde naar buiten te laten komen.
Dat komt denk ik omdat je denkt en ondertussen wat je denkt uitspreekt dat doe ik namelijk ook vaak, zonder de woorden echt goed te ordenen. Dat is erg vervelend soms, omdat je dan gewoon echt niet op een woord kunt komen. Ben je druk wat aan het uitleggen en dant weetje het woord niet voor 'dat ding' (lepel ofzo).

Eerst denken dan praten zegt mijn moeder altijd, maar ja dat lukt mijn vaak niet. Soms is het wel heel hilarisch :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 dec 2005 19:20

Raido schreef:
Het probleem is dan om de juiste woorden te vinden om iets te zeggen en die dan ook nog in de juiste volgorde naar buiten te laten komen.
Dat komt denk ik omdat je denkt en ondertussen wat je denkt uitspreekt dat doe ik namelijk ook vaak, zonder de woorden echt goed te ordenen. Dat is erg vervelend soms, omdat je dan gewoon echt niet op een woord kunt komen. Ben je druk wat aan het uitleggen en dant weetje het woord niet voor 'dat ding' (lepel ofzo).

Eerst denken dan praten zegt mijn moeder altijd, maar ja dat lukt mijn vaak niet. Soms is het wel heel hilarisch :mrgreen:

Haha, dat heb ik ook :) Dan ben ik bang, dat als ik het niet héél snel zeg, weer vergeten ben, wat ik nou precies wilde zeggen :mrgreen:

Terug naar “Archief”