Computergames niet onschuldig!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Computergames niet onschuldig!?

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 10:40

Even een artikel gepikt van Yord.nl
URK - „Een invalide vrouw overgieten met benzine? Schandalig. De bomaanslagen in New York, Madrid en Londen goedpraten? Ongelofelijk. Maar waarom mogen kinderen dan computerspellen hebben waarin ze punten verdienen met het doden van mensen?” Kees van Helden (40) uit Urk wil iedereen wakker schudden. „Computerspellen zijn niet onschuldig.”
Het spelen van computergames legt in toenemende mate beslag op de vrije tijd van jongeren, stelt Van Helden. Als bestuurslid van de vereniging Bijbel&Onderwijs was hij betrokken bij het maken van een nieuwe brochure waarin ouders wordt gewezen op de gevaren van games.
Maar dat is niet genoeg, vindt de Urker. Daarom heeft hij morgenavond zalencentrum Irene in zijn woonplaats afgehuurd om er een informatieavond over computergames te verzorgen. Hij onderzoekt nog de mogelijkheden voor zo’n bijeenkomst in Apeldoorn.
Wat gaat u de mensen vertellen?
„Dat het krankzinnig is dat we zo veel van die games in huis hebben gehaald. In een spel als Postal scoor je punten met het martelen van mensen, door ze bijvoorbeeld in brand te steken. Iedereen is tegen zinloos geweld, maar wat er in spelletjes allemaal niet door de beugel kan? Laten we beseffen dat voor kinderen het verschil tussen fantasie en werkelijkheid niet zo groot is. Computergames zijn niet onschuldig. Daar zitten veel verkeerde elementen in.”
Zoals?
„Let eens op de achtergrondmuziek. Sommige teksten zijn compleet satanisch. De games zelf worden ook steeds extremer. Maar mijn ogen voor de gevaren gingen pas echt open toen ik het boekje ”Computergames - onschuldig of niet?” van Bijbel(&(Onderwijs las. Wat mij daarin raakte was hoezeer spelers in beslag worden genomen door games. Ze hebben geen tijd meer voor dagsluiting. Alles draait om de games.
In het weekblad Elsevier stonden niet zo lang geleden de uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van computergames. Het blijkt dat agressieve spellen wel degelijk een negatieve invloed hebben op jongeren. Als christenen hebben wij nog een reden extra om waakzaam te zijn. „Heb uw naaste lief”, zegt de Bijbel. Dan kun je die toch niet vermoorden in een spel?
Ik ben geschrokken van het occulte karakter van veel spellen. In een spel als Doom3 zitten veel occulte symbolen, zoals het pentagram. Ik ben zondagsschoolmeester en ik sta er soms van te kijken wat kinderen denken. Een 9-jarig meisje zei eens in alle ernst tegen me: Als ik sterf, is er niets aan de hand. Dan heb ik toch nog drie levens.”
Zij is vast een uitzondering.
„Zeg dat niet te snel. Ik vroeg vorig jaar op 31 oktober aan de kinderen wat voor een dag het was. Iedereen had het over Halloween in plaats van hervormingsdag. Dat zien ze op tv of in een film en ze lezen erover in de Donald Duck.”
Waarom treedt u nu naar buiten?
„Sinterklaas staat voor de deur en dan gaat een groot aantal ouders weer veel geld uitgeven aan computergames voor hun kinderen. Wij willen bereiken dat opvoeders dat niet doen, maar wel met hun kinderen in gesprek gaan over het gevaar van games. Neem een spel als Mortal Combat. Dat is afgeleid van een gevechtssimulatieprogramma van het Amerikaanse leger. Voor de jeugd is dat een spelletje. We zijn toch voor vrede, accepteren we dan opeens oorlogsspelletjes?”
Moeten alle games de deur uit?
„Nee. Ons doel is dat ouders zich bewust zijn van wat er allemaal in huis is gekomen. Het groeit de meeste ouders boven de pet. Er zijn genoeg educatieve, strategische en topografische spelletjes.”
Daar zitten veel kinderen vast niet op te wachten.
„Dat klopt. Maar we moeten radicaal zijn. In een voetbalspel als FIFA kun je bewust de tegenstander natrappen. Mag dat? Mensen vragen soms om een lijst verantwoorde games. Die geven we niet. Waar ligt de grens? Als mijn kind om halftwaalf thuis mag komen, komt het echt niet al om tien uur thuis. Een christen zoekt als het goed is niet steeds naar de grenzen, maar wil dicht bij de Heere Jezus leven.”
U bent niet bang een roepende in de woestijn te zijn?
„We willen mensen wakker schudden. Er woedt een geestelijke strijd om onze kinderen. De satan gebruikt ook computerspelletjes. Ga als ouders eens samen met de kinderen kijken naar wat er al in huis is en durf radicaal te zijn om schoon schip te maken.
Dat lijkt misschien sneu voor de kinderen, maar als je alles blijft toelaten, richt dat veel meer geestelijke schade in je gezin aan.”

De laatste tijd game ik minder dan vroeger, maar heb in de loop van de tijd best veel spellen gespeeld. Het valt me altijd op hoe selectief spellen eruit gepikt worden en bekritiseerd. (ja een spel als Postal2 kan inderdaad niet.) Ik denk ook dat het beter is als christen Doom3 niet te spelen.
Maar hoeveel games komen er niet per maand uit? Lees de PC Gameplay maar.
Die opmerking bv. over Fifa persoonlijk vind ik die overdreven. Het lijkt wel of deze man verwacht dat games zondeloos zijn. :roll: (En daarbij maak je als speler toch zelf gebruik van de functie natrappen?)
Maar goed 8)
Is er een goede christelijke visie op games mogelijk? Welke games speel jij? En denk je er ook over na of dat spel eigelijk wel door de beugel kan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 10:50

Door wie zijn beugel? Is die beste vent ook tegen Risk en Stratego?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 10:57

Inderdaad, dat vroeg ik me ook af. Als je dit soort argumenten aanhaalt, kan je dan nog wel stratego en risk spelen?

Ik vind het goed dat de man waarschuwt voor te makkelijk hiermee om te gaan en alles maar te spelen.... Maar ik vind het wel een beetje overdreven af en toe.... Het voorbeeld van het 9-jarige meisje dat nog 3 levens zou hebben? Zou ze dat echt menen? Het voorbeeld van Fifa is natuurlijk helemaal maf. Je kan natrappen... je kan ook een tackle maken en de bal missen. Klopt... maar dat kan ik tijdens een echt potje voetbal ook. Sterker nog, ik hoef daar niet eens voor de voetballen.... ik kan als ik op straat loop iemand ook een rotschop verkopen... mag je als christen dan nog wel op straat lopen? Oh toch wel...

Wel gaan we soms wat te makkelijk met spellen om en spelen we alles maar onder het motto "het is immers maar een spelletje". Dat is denk ik ook weer niet goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 11:00

Raido schreef:Door wie zijn beugel? Is die beste vent ook tegen Risk en Stratego?

haha ja goede vraag :wink: ik denk door je eigen beugel. de 1 is wat ruimer dan de ander.
dat zullen we educatieve strategy games zijn.... :P

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 11:09

Marnix schreef:Wel gaan we soms wat te makkelijk met spellen om en spelen we alles maar onder het motto "het is immers maar een spelletje". Dat is denk ik ook weer niet goed.

Daar ben ik het wel mee eens. Maar waar ligt de grens? Postal 2 is grensoverschrijdend mi. viel me mee dat ze het nu niet, zoals eerder wel gebeurde, over Carmaggedon hadden. :mrgreen:

Het is denk ik inderdaad eens goed na te denken over wat voor games je eigelijk speelt. We hebben allemaal onze eigen grens. Wat de 1 wel vind kunnen vind de ander niet goed.
Bestaat er eigelijk wel Bijbels verantwoord gamen?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 nov 2005 11:19

Kheb er voor de rest niet veel verstand van, maar als mn broertjes van 16,14 en 11 een grof spel hebben gespeeld op de pc is dat goed te merken, ze zijn agressiever en schelden meer. Ook hoor ik ondertussen uitroepen: 'Knal um kapot, schiet neer die gast enz.' Niet echt aangenaam, als ik eerlijk mag zijn. :( :? :shock:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 nov 2005 11:43

Yael schreef: viel me mee dat ze het nu niet, zoals eerder wel gebeurde, over Carmaggedon hadden. :mrgreen:

haha, die had ik ook zeker verwacht ja :)

verder vond ik de opmerking over Fifa ook redelijk vergezocht. inderdaad kun je bij Fifa een speler omver schoppen, maar de scheidsrechter trekt dan ook wel direkt een kaart, waardoor je speler geschorst wordt. je kunt daar zondigen, maar het wordt wel bestraft 8)

verder zit er misschien ook nog een ethisch verschil tussen een spel waar je bijvoorbeeld een huurmoordenaar speelt, met als opdracht bepaalde mensen te liquideren (geen idee of zo'n spel bestaat, zou best kunnen), of een of andere oorlogssimulatie. het zijn van een huurmoordenaar is i.r.l. altijd af te keuren (eufemisme :D ), terwijl soldaat zijn niet per definitie af te keuren is. als soldaat kan het zelfs je plicht zijn om iemand te doden, zelfs je christenplicht. maakt dat nog verschil bij games?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 11:44

Ah gelukkig doe ik dat nooit op een lanparty wordt bij mij nooit gescholden, wel op toetsenborden geslagen en tegen beeldschermen gemept..

Maarja dat doe je ook als je een potje IRL-voetbal verliest, ik kan begrijpen dat mensen er principieel op tegen zijn ik hou persoonlijk niet zo van Quake enzo (niets op tegen) het is niet mijn ding..

Doom3 is juist erg christelijk, je moet demonen uit de Hel doden, eigenlijk juist heel reformatorisch ;-) maar het is inderdaad ook niet mijn spel, geef mij maar age of empires of battle for middle earth lekker massaal op elkaar in laten hakken, en natuurlijk COD, alhoewel ik dat vooral speel om het sociale aspect... het is gezellig :)

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 09 nov 2005 11:50

Volgens mij kun je beter je agressie (stress?) kwijt door een game te spelen, dan iemand op straat in mekaar te slaan. De gamers van vandaag zijn de chirurgen/piloten voor morgen.

Je doet toch niemand kwaad als je zo'n game speelt. Games die bij mij op de plank staan, zijn o.a.:
- Carmegeddon
- Doom
- Soldier of Fortune
- Operation Snowblind
- Unreal Tournament
- Black Hawk Down
- Quake
- en nog een aantal van die spellen.

Het ligt er gewoon aan, hoe je ermee omgaat. Maar als we games gaan veroordelen dan moeten we ook films en mtv/tmf clips gaan veroordelen.
Laatst gewijzigd door Big Mac op 09 nov 2005 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 11:59

marina87 schreef:Kheb er voor de rest niet veel verstand van, maar als mn broertjes van 16,14 en 11 een grof spel hebben gespeeld op de pc is dat goed te merken, ze zijn agressiever en schelden meer. Ook hoor ik ondertussen uitroepen: 'Knal um kapot, schiet neer die gast enz.' Niet echt aangenaam, als ik eerlijk mag zijn. :( :? :shock:

Kijk... en dat roep ik nou nooit na een potje Quake... ik word er ook niet agressiever van. Daarom heb ik moeite met dit stuk, terwijl ik me kan voorstellen dat gamen op sommigen een verkeerde invloed heeft. Maar dat let mij niet om af en toe te gamen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 12:12

Gamen is niet perdefinitie schuldig of onschuldig.. mijn buurjongen is na een stuk crossen op zijn Derbi agressiever dan ik na een halfuurtje met 6 man in een 2 persoon map gegamed te hebben :)

En ja, een game kan aanleiding geven tot gescheld, net als autorijden, ouders of een spelletje uno.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 14:27

Daarin heb je ook eigen verantwoordelijkheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2005 14:50

Raido schreef:Gamen is niet perdefinitie schuldig of onschuldig.. mijn buurjongen is na een stuk crossen op zijn Derbi agressiever dan ik na een halfuurtje met 6 man in een 2 persoon map gegamed te hebben :)

En ja, een game kan aanleiding geven tot gescheld, net als autorijden, ouders of een spelletje uno.

Hehe, idd. Een vriendin van mij is na haar taikwondo trainingen ook altijd ernstig in de stemming om tegen iemand aan te gaan beuken, maar dat wil niet zeggen dat het verkeerd is. :)

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 09 nov 2005 17:04

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2005 17:15

Vrijwel alles kun je denk ik terug leiden naar de zondeval.
De spellen die jij noemt zijn meer gelateerd aan de WO II en soms ook aan films zoals Saving Private Ryan (MOH -allied assault). Denk aan die scene op het strand.
Als ik al een spel speel is het meer voor de ontspanning. Mijn voorkeur ging in het verleden meestal uit naar actie/oorlogsgames. De laatste tijd meer naar RTS games. (zoals Rise of Nations.) RCT 3 vind ik ook wel leuk. En heel soms weleens Fifa.

Terug naar “Archief”