Vrouwen binnen de SGP??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kuiffje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Vrouwen binnen de SGP??

Berichtdoor Kuiffje » 08 nov 2005 20:00

Mensen hoe denken jullie over de mogelijke statuten wijziging van de Staatkundig Gereformeerde Partij?
Mag dit overeenkomstig met Gods Heilig Woord. In de Bijbel wordt duidelijk verboden dat in de kerk geen vrouw een ambt mag bekleden. Moeten wij dit door linken naar de politiek of is dat alleen voor de kerk??

In afwachting op jullie reacties,

Verblijf ik Kuiffje

André

Re: Vrouwen binnen de SGP??

Berichtdoor André » 08 nov 2005 22:22

Kuiffje schreef:In de Bijbel wordt duidelijk verboden dat in de kerk geen vrouw een ambt mag bekleden.
Mag ik deze tekst plaats misschien ook van je horen?
Wellicht kunnen we dan wat doelgerichter de discussie voeren?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 nov 2005 22:23

de wedervraag is wie zegt dat de SGP zijn standpunt aanpast???
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 nov 2005 22:27

Mag ik deze tekst plaats misschien ook van je horen?

34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

André

Berichtdoor André » 08 nov 2005 22:40

Aangezien dat kerk en staat niet met elkaar zijn verbonden in Nederland mag ik er dan vanuit gaan dat deze 2 teksten slaan op de kerkelijke Gemeente?

Ik kan natuurlijk de vrouwen die diakonaal werk deden in de eerste Christen Gemeenten wel proberen op te zoeken, maar dan gaat het nog steeds niet over de politiek...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 nov 2005 22:41

zo zie je maar weer dat je met die tekst niet inhoudelijk kan discusseren :mrgreen:

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Re: Vrouwen binnen de SGP??

Berichtdoor Big Mac » 09 nov 2005 09:35

Kuiffje schreef:Mensen hoe denken jullie over de mogelijke statuten wijziging van de Staatkundig Gereformeerde Partij?
Mag dit overeenkomstig met Gods Heilig Woord. In de Bijbel wordt duidelijk verboden dat in de kerk geen vrouw een ambt mag bekleden. Moeten wij dit door linken naar de politiek of is dat alleen voor de kerk??

In afwachting op jullie reacties,

Verblijf ik Kuiffje

De SGP moet bijna wel, want anders krijgen ze die subsidie van een miljoen euro niet meer. Er was toch een uitspraak geweest.

Volgens mij is dat alleen door te linken naar de kerk en niet naar de politiek. En de kerk is altijd nog wat anders dan bijv de Tweede Kamer.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 09 nov 2005 10:08

Bestuurlijke of politieke functies zijn iets anders dan kerkelijke ambten.

De SGP-jongeren gaan, als ik het goed begrepen heb, hun bestuur ook openstellen voor dames. Dat lijkt me een goede ontwikkeling.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 11:03

Inderdaad.

Overigens mag 1 Kor 14 ook wel in het juiste perspectief gelezen worden. Bedenk wel dat in die tijd, de vrouwen meestal niet opgeleid waren, het huishouden en het zorgen voor de kinderen en zo deden, en de mannen werkten en daardoor vaak meer kennis van allerlei zaken hadden. Deze tekst staat onder het kopje "orde in de gemeente". Paulus wilde niet dat de vrouwen tijdens de samenkomst allerlei gingen stellen aan hun man omdat ze dingen niet snapten, en gaf aan: Doe dat maar thuis.

In ieder geval slaat dit ook op de gemeente en niet op een politieke partij :) De bijbel zegt wel dat de man het hoofd is van de vrouw.... wat dat betreft zou je over ambten in de kerk dus meer kunnen zeggen... maar of dit op politiek vlak ook kan? Een vrouw in een partij hebben wil nog niet zeggen dat de man niet meer het hoofd van de vrouw zou zijn toch :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 nov 2005 13:11

Wat ik opmaak uit de bijbel dat de man als ''hoofd''/verantwoordelijke altijd betrekking heeft op de gemeente/samenkomst of het gezin. En de kerk.gemeente zou ook als een gezin moeten zijn en het gezin als een kerk.gemeente.

Daarom heb ik het ook altijd erg ver gezocht gevonden dit ook door te trekken naar het bedrijfsleven en de politiek Ik heb overigens nooit kunnen begrijpen waarom in de reformatorische gezindte nooit erg concequent is omgegaan met dergelijke overtuigingen, zo zijn er vaak vrouwelijke directrices geweest in reformatorische zorgcentra en basisscholen. En terecht, want je verspeelt een hoop talent wanneer je vrouwen 100% buitensluit.
Het meest gestoorde vond ik dan ook dat de SGP niet alleen vrouwen op leidinggevende plaatsten verbood, maar ze zelfs geen lid mochten worden. Dat is puur onbijbels aangezien vrouwen altijd belangrijke rollen vervullen binnen de kerk. gemeente in het N.T. en in het O.T namen ze ook geen onbelangrijke plek in.

Desondanks stem ik SGP :mrgreen: in de hoop dat de SGP ooit eens anders over dit onderwerp gaat denken. Wel jammer dat eht nu misschien onder dergelijke dwang gaat gebeuren en ze niet 50 jaar eerder zelf hebben besloten vrouwen toe te laten tot de partij.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 nov 2005 14:26

André schreef:Aangezien dat kerk en staat niet met elkaar zijn verbonden in Nederland mag ik er dan vanuit gaan dat deze 2 teksten slaan op de kerkelijke Gemeente?

Maar is het niet zo dat de SGP de kerk en de staat juist wel willen samenvoegen, of heb ik dat mis.

Overigens vind ik ook dat een vrouw gewoon lid moet kunnen worden van de SGP.
Wat betreft de bestuurlijke functies(binnen de politiek), daar ben ik voor mezelf nog niet uit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 15:23

Klopt. En dat is de grote dwaling der SGP :) Ze willen een theocratie.... maar ja... zolang we die niet hebben hoeven ze natuurlijk ook niet te doen alsof dat wel zo is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 15:25

meschianza schreef:Wat ik opmaak uit de bijbel dat de man als ''hoofd''/verantwoordelijke altijd betrekking heeft op de gemeente/samenkomst of het gezin. En de kerk.gemeente zou ook als een gezin moeten zijn en het gezin als een kerk.gemeente.

Daarom heb ik het ook altijd erg ver gezocht gevonden dit ook door te trekken naar het bedrijfsleven en de politiek Ik heb overigens nooit kunnen begrijpen waarom in de reformatorische gezindte nooit erg concequent is omgegaan met dergelijke overtuigingen, zo zijn er vaak vrouwelijke directrices geweest in reformatorische zorgcentra en basisscholen. En terecht, want je verspeelt een hoop talent wanneer je vrouwen 100% buitensluit.
Het meest gestoorde vond ik dan ook dat de SGP niet alleen vrouwen op leidinggevende plaatsten verbood, maar ze zelfs geen lid mochten worden. Dat is puur onbijbels aangezien vrouwen altijd belangrijke rollen vervullen binnen de kerk. gemeente in het N.T. en in het O.T namen ze ook geen onbelangrijke plek in.

Desondanks stem ik SGP :mrgreen: in de hoop dat de SGP ooit eens anders over dit onderwerp gaat denken. Wel jammer dat eht nu misschien onder dergelijke dwang gaat gebeuren en ze niet 50 jaar eerder zelf hebben besloten vrouwen toe te laten tot de partij.

Als vrijgemaakte in wording zou je beter ChristenUnie kunnen stemmen :mrgreen: ;)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 nov 2005 15:29

Marnix schreef:Als vrijgemaakte in wording zou je beter ChristenUnie kunnen stemmen :mrgreen: ;)

haha 8) achnee, we moeten de vrijgemaakte macht een beetje verdelen he
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 15:45

Ah kent de GKV geen scheiding van kerk en partij :mrgreen: ?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”