"Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Re: "Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

Berichtdoor henkie » 06 mar 2003 18:00

Simson schreef:Nee, de mensen vragen of ik het zwart doe!
Anders moet ik een bonnetje hebben. Dat willen meeste mensen niet.
Als ik een dak plak ed. is het heel veel geld.

In dat geval lijkt het me duidelijk dat dat niet kan.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 06 mar 2003 18:19

Simson schreef:
BJ schreef:Ik denk dat we ook moeten afspreken wat zwart werken is.

De laatste mogelijkheid zal dan wel aangemerkt worden als zwartwerk. Heb ik in dit geval moeite mee. Want als dit niet gebeurt heb je een onveilige situatie. Dus zal ik dit niet als zwartwerk willen aanmerken.

He het is voor of tegen! Geen grijs gebied!
Voor God of tegen er is geen tussen weg!
Juist als Christen zou je consquent moeten zijn!
Je principes niet over boord gooien om dat het anders wat meer kost!

Jammer dat je nu alleen het laatste stukje pakt. De opbouw was juist gekozen om aan te geven dat het geen grijs gebied is. Het ging mij om het veiligheidsaspect. Je moet gewoon dan wel helpen. Want anders gebeurt het niet. En dan kunnen er zelfs doden vallen. Zou je dan niet mogen helpen? En als de mensen dan je een kleine vergoeding willen geven, waarom niet? Dat is geen zwart werk.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 07 mar 2003 14:29

Waarom is de titel zwart werken voor Christenen en niet gewoon zwartwerken? Je mag zwartwerken of het mag niet en dat geld voor iedereen en niet specifiek voor christenen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: "Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 15:42

Simson schreef:In mijn vakgebied is zwart veel bij te klussen.
Soms vragen dan christenen of ik het ook bij hen wil doen.
Daar ben ik op tegen. Is dat juist?

Als je in God gelooft, moet je de regering navolgen, ook als je dat geld kan kosten.
Daar kies je dan toch voor? Hoe kan ik aan ze uitleggen dat ik dat niet doe bij hen?
Of hebben ze gewoon geen principes?
Wat zegt de bijbel erover?

Je draagt wel een hele hoop punten aan zeg! Ik zal mijn betoog in een paar delen knippen.

Een Christen moet 'zichzelf onderwerpen aan de overheid', daar roept Paulus inderdaad toe op, in ieder geval in Titus 3:1. Je kunt als Christen het in enige mate niet met de regering eens zijn, maar een land heeft nu eenmaal regels nodig, om te zorgen dat het geen zootje wordt in het land. Echter, wanneer er bepaalde punten van de regering NIET stroken met Gods Woord, dan mag je je daar best tegen verzetten. Een extreem voorbeeld is het verbergen van Joden tijdens WOII.

Het belangrijkste gebod is "heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles". Wanneer jij ergens wilt klussen, en dit gebod beslist indruist in die situatie tegen het gehoorzaam zijn aan de overheid, dan heb je maar lekker schijt aan de overheid. Als oma van haar AOW'tje net kan rondkomen, maar die reparatie van de dakgoot er eigenlijk niet vanaf kan, dan mag ze wat mij betreft best een klusjesman over de vloer krijgen die het zwart doet.

Wanneer jouw overeenkomst zakelijk is, ik bedoel: je kent die lui niet of nauwelijks en je knapt iets voor ze op, dan zie ik niet in waarom die mensen jou zwart willen laten werken. Christen of niet. Ik denk dat, als je als Christen tegen een twijfelgeval aanloopt, de Heilige Geest je wel ingeeft of je aan moet bieden om het zwart te doen, of dat je je poot stijf moet houden.

Ik hoop dat ik zo antwoord heb gegeven op je vraag. Als er iets niet duidelijk is, of je me inconsequent vindt, dan hoor ik het wel.

Trouwens, als je bij een niet-christen best zwart werkt, en bij een christen wel, dan mankeert er bij jou ook wat aan je principes, of zie ik dat verkeerd?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 16:02

Zwart werken is asociaal, voor christenen en niet-christenen. We hebben er voor gekozen om in een maatschappij te leven, de kosten van infrastructuur, onderwijs e.d. naar redelijkheid te verdelen, en dat wordt betaald via de belasting. Een keer een klein klusje zwart doen is niet zo'n ramp, ik doel vooral op structureel zwart werken waar het om relatief grote bedragen gaat.

Simson

Berichtdoor Simson » 07 mar 2003 19:39

He allemaal bedankt voor reacties!!!!

Mzzl,

Simson

Muse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Muse » 07 mar 2003 23:30

surfer schreef:Zwart werken is asociaal, voor christenen en niet-christenen. We hebben er voor gekozen om in een maatschappij te leven, de kosten van infrastructuur, onderwijs e.d. naar redelijkheid te verdelen, en dat wordt betaald via de belasting. Een keer een klein klusje zwart doen is niet zo'n ramp, ik doel vooral op structureel zwart werken waar het om relatief grote bedragen gaat.

Dat zeggen heel veel mensen, maar als ze je nodig hebben bellen ze je toch echt wel.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2003 09:12

Geef de keizer wat des keizers is en Gode wat God is.
Zwartwerken kan niet!
Ook niet voor die arme aow er. Als je iemand helpt met klussen, dan moet het ook echt helpen zijn. Dus gewoon als onderling dienstbetoon. Voor niks. Als je een zwart werker in huis haalt, dan overtreed je de wet,
dat haal je iemand anders brood uit de mond.
Zeker als Christenen horen wij hierin een voorbeeld te zijn. Niet doen dus want de wereld kijkt naar je, en je hoort een leesbare brief van Christus te zijn.

Simson

Berichtdoor Simson » 08 mar 2003 09:57

joepie schreef:Zeker als Christenen horen wij hierin een voorbeeld te zijn. Niet doen dus want de wereld kijkt naar je, en je hoort een leesbare brief van Christus te zijn.

Eindelijk iemand naar mijn hart!
Zo zou het moeten zijn!
Maar als ze mij vragen wat moet ik dan zeggen?
Dat ik niet zwart werk kan niet omdat ik het bij niet Christenen wel doe.
Geef nog eens zo een goede reactie!

Mzzl,
Simson

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 mar 2003 13:25

Simson schreef:
joepie schreef:Zeker als Christenen horen wij hierin een voorbeeld te zijn. Niet doen dus want de wereld kijkt naar je, en je hoort een leesbare brief van Christus te zijn.

Zo zou het moeten zijn!

Dat vind ik raar.
Je vraagt naar mensen om hun mening, en vervolgens juich je alleen iemand toe die dezelfde mening heeft als jij. Dat maakt de discussie meteen nogal nutteloos, vind je niet?

En ja, ik vind dit berichtje dermate belangrijk dat ik 'm niet PM post.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 08 mar 2003 13:30

Simson schreef:

Zo zou het moeten zijn!
Maar als ze mij vragen wat moet ik dan zeggen?
Dat ik niet zwart werk kan niet omdat ik het bij niet Christenen wel doe.
Geef nog eens zo een goede reactie!

Mzzl,
Simson

Niet meer zwart werken, ook niet bij heidenen. Als je dat wel bij heidenen doet en niet bij christenen dan ben je nog hypocrieter dan dat jij christenen hypocriet vind, die jou zwart willen laten werken.

Simson

Berichtdoor Simson » 08 mar 2003 13:55

Ik ben niet Christelijk.

Maar van Christen en krijg ik vaak comentaar maar ze vragen wel of ik zwart wil werken.
En dat snap ik niet.

Snap je?

Mzzl,
Simson

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2003 16:54

Ik snap helemaal wat je bedoelt , want op die manier maken wij als Christenen ons belachelijk. We weten het allemaal zo goed maar stiekum willen we toch wel een beetje de boel belazeren. Maar goed wat jij moet doen?
Ja dat is eigenlijk aan jouw.
Ik zou weten wat ik zou doen, en dat is niet zwart werken. Niet voor ongelovigen en niet voor Christenen. Ik zou zeggen als ze er wel naar vragen dat je niet kunt meewerken aan het ontduiken van de belasting, dus dat je al je inkomsten altijd opgeeft, met naam en adres waar je gewerkt hebt. En ik vind dat je dat, ongeacht of je Christen bent, ook zou moeten doen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mar 2003 09:21

Dat zeggen heel veel mensen, maar als ze je nodig hebben bellen ze je toch echt wel.
dus?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 mar 2003 09:23

Als die oude mevrouw van 85 belt dat haar keukenlamp zo vreemd doet en haar zoon niet eerder dan zaterdag kan komen. Dan ga je dus. En bij het weggaan drukt ze je 5 euro in de hand en die kun je niet weigeren.

Terug naar “Archief”