Omgaan met borderline

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eline1981

Berichtdoor eline1981 » 11 nov 2005 13:15

hoi allemaal

Ik heb met belangstelling jullie reakties/discussie gelezen. Wel grappig om de verschillende kijken op borderline te ontdekken.
Maar kijk uit!!!!!
Wees niet generaliserend. Dit kan namelijk erg pijnlijk zijn. Je voelt je als borderliner al zo vaak onbegrepen en machteloos om uit te leggen hoe je dingen denkt en voelt. Als er dan ook nog van alles over je ziekte beweert wordt wat jij niet herkent of juist niet hebt kan dat echt ontmoedigen.
Ik herken namelijk weinig van liegen. Ik kan niet zeggen niets want ieder mens heeft neiging tot liegen. Dat is nu eenmaal je zondige bestaan.
Misschien zul je het al begrijpen ik ben zelf een borderliner. 3 jaar geleden is de diagnose gesteld. K heb verschillende opnames gehad en nu nog in therapie (eindelijk de goeie) waar ik enorm veel aan heb. Het is elke dag zo enorm hard vechten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Soms bijna niet vol te houden. Maar met de juiste hulp kom ik een heel eind.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 11 nov 2005 13:20

Sterkte!

eline1981

Berichtdoor eline1981 » 11 nov 2005 13:30

dank je :D

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2005 14:11

er zijn al een aantal bruikbare tips gekomen, maar daarna ging het toch meer om liegen/manipuleren.
Om nu weer naar het onderwerp te gaan, hoe ga je er mee om?
borderliners, geef tips!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2005 14:13

eline1981 schreef:K heb verschillende opnames gehad en nu nog in therapie (eindelijk de goeie) waar ik enorm veel aan heb.


gelukkig dat je nu een goede terapie hebt. Is het dan zo moeilijk om een goede terapie te vinden? ik bedoel, er zijn toch genoeg instellingen, zoals Eleos (kweet trouwens niet waar je nu zit?)

eline1981

Berichtdoor eline1981 » 11 nov 2005 16:28

Ik ben begonnen bij de Vluchtheuvel. Daarna verder bij Eleos (de kliniek+dagbehandeling daar). Mijn borderline bleek toch te ernstig om verder bij Eleos in behandeling te blijven. Toen was ik wel bijna een jaar verder hoor! Daarna naar Delta (Poortugaal) gegaan. Daar heb ik een vreselijke tijd gehad. Ik zat er niet op mijn plek door allerlei factoren. Ik heb er wel dingen geleerd. Maar ik geloof dat het evenveel goede als slechte dingen waren. Nu ben ik onder behandeling bij het GGZ in Gouda. Voorheen de Robert Flurry stichting. Daar volg ik individuele gesprekken waarbij we de DGT methode (Dialectische Gedrags Therapie) gebruiken. ik heb ook een crisisregeling. Ik kan altijd bellen als er iets is en als ik het niet red om alleen op mijn kamer te zijn of ik ben in crisis kan ik een nachtje komen slapen in 't GGZ. Ik heb er echt enorm veel baat bij!!! En ik heb een geweldige SPV-er!!! (sociaal psychiatrisch verpleegkundige)
Dit is tot nu toe mijn loopbaan psychiatrie.....:D

En tips om met borderliners om te gaan.... ik ga er over nadenken. Ik heb ze zeker! maar nu kan ik er even niet op komen.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2005 17:25

eline1981 schreef:Ik ben begonnen bij de Vluchtheuvel. Daarna verder bij Eleos (de kliniek+dagbehandeling daar). Mijn borderline bleek toch te ernstig om verder bij Eleos in behandeling te blijven. Toen was ik wel bijna een jaar verder hoor! Daarna naar Delta (Poortugaal) gegaan. Daar heb ik een vreselijke tijd gehad. Ik zat er niet op mijn plek door allerlei factoren. Ik heb er wel dingen geleerd. Maar ik geloof dat het evenveel goede als slechte dingen waren. Nu ben ik onder behandeling bij het GGZ in Gouda. Voorheen de Robert Flurry stichting. Daar volg ik individuele gesprekken waarbij we de DGT methode (Dialectische Gedrags Therapie) gebruiken. ik heb ook een crisisregeling. Ik kan altijd bellen als er iets is en als ik het niet red om alleen op mijn kamer te zijn of ik ben in crisis kan ik een nachtje komen slapen in 't GGZ. Ik heb er echt enorm veel baat bij!!! En ik heb een geweldige SPV-er!!! (sociaal psychiatrisch verpleegkundige)
Dit is tot nu toe mijn loopbaan psychiatrie.....:D

En tips om met borderliners om te gaan.... ik ga er over nadenken. Ik heb ze zeker! maar nu kan ik er even niet op komen.


Dank je voor je vertrouwen - je bent een dapper mens!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 nov 2005 21:49

Riska schreef:
eline1981 schreef:Ik ben begonnen bij de Vluchtheuvel. Daarna verder bij Eleos (de kliniek+dagbehandeling daar). Mijn borderline bleek toch te ernstig om verder bij Eleos in behandeling te blijven. Toen was ik wel bijna een jaar verder hoor! Daarna naar Delta (Poortugaal) gegaan. Daar heb ik een vreselijke tijd gehad. Ik zat er niet op mijn plek door allerlei factoren. Ik heb er wel dingen geleerd. Maar ik geloof dat het evenveel goede als slechte dingen waren. Nu ben ik onder behandeling bij het GGZ in Gouda. Voorheen de Robert Flurry stichting. Daar volg ik individuele gesprekken waarbij we de DGT methode (Dialectische Gedrags Therapie) gebruiken. ik heb ook een crisisregeling. Ik kan altijd bellen als er iets is en als ik het niet red om alleen op mijn kamer te zijn of ik ben in crisis kan ik een nachtje komen slapen in 't GGZ. Ik heb er echt enorm veel baat bij!!! En ik heb een geweldige SPV-er!!! (sociaal psychiatrisch verpleegkundige)
Dit is tot nu toe mijn loopbaan psychiatrie.....:D

En tips om met borderliners om te gaan.... ik ga er over nadenken. Ik heb ze zeker! maar nu kan ik er even niet op komen.


Dank je voor je vertrouwen - je bent een dapper mens!


Op eleos zaten we samen meis....herken je me?????

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 11 nov 2005 21:52

Tante Pollewop schreef:er zijn al een aantal bruikbare tips gekomen, maar daarna ging het toch meer om liegen/manipuleren.
Om nu weer naar het onderwerp te gaan, hoe ga je er mee om?
borderliners, geef tips!


met borderliners?
gewoon, zoals met gewone mensen!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 16 feb 2003 17:50
Locatie: Veenendaal / Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 nov 2005 22:55

Borderliner vind ik een minderwaardig woord. Mensen met borderline of wat dan ook zijn geen ziekte maar een mens met...

Mensen met Borderline lijkt mij een optie.
sol lucet omnibus

Riska

Berichtdoor Riska » 12 nov 2005 07:03

Wishori Wasesu schreef:Borderliner vind ik een minderwaardig woord. Mensen met borderline of wat dan ook zijn geen ziekte maar een mens met...

Mensen met Borderline lijkt mij een optie.

Helemaal mee eens. Het "Borderliner" is een vaste uitdrukking, maar je hebt volkomen gelijk!

eline1981

Berichtdoor eline1981 » 12 nov 2005 11:23

essieee schreef:Op eleos zaten we samen meis....herken je me?????


Ja ik had je al herkend!!! :)



wishori wasesu schreef:Borderliner vind ik een minderwaardig woord. Mensen met borderline of wat dan ook zijn geen ziekte maar een mens met...

Mensen met Borderline lijkt mij een optie.


Dat vind ik ook wel maar in de 'volksmond' heet het gewoon een borderiner. Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee maar het is goed om het wel onder de aandacht te brengen. :)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 nov 2005 12:17

Wishori Wasesu schreef:Borderliner vind ik een minderwaardig woord. Mensen met borderline of wat dan ook zijn geen ziekte maar een mens met...

Mensen met Borderline lijkt mij een optie.
Zucht.. We moeten ook allemaal opeens politiek correct uitdrukken, een schizofreen, psychopaat of een mongooltje mag je niet meer zo noemen, ookal zijn er weinig mensen die het zeggen om mensen te kwetsten.

Sorry, ik vind het gewoon onzin, het is gewoon een naam wat je geeft, verder niet.
Laatst gewijzigd door Raido op 12 nov 2005 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 16 feb 2003 17:50
Locatie: Veenendaal / Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 nov 2005 13:16

Raido schreef:
Wishori Wasesu schreef:Borderliner vind ik een minderwaardig woord. Mensen met borderline of wat dan ook zijn geen ziekte maar een mens met...

Mensen met Borderline lijkt mij een optie.
Zucht.. We moeten ook allemaal opeens politiek correct uitdrukken, een scizofreen, psychopaat of een mongooltje mag je niet meer zo noemen, ookal zijn er weinig mensen die het zeggen om mensen te kwetsten.

Sorry, ik vind het gewoon onzin, het is gewoon een naam wat je geeft, verder niet.


Naar mijn idee is borderliner ook niet verkeerd per definitie Raido, maar het is te makkelijk alleen die term te gebruiken. Bovendien gaat het denk ik vooral om de beleving van de mensen die te lijden hebben onder borderline. En aangezien er hier ook mensen zijn die daar mee te kampen hebben en wij niet degene zijn die inzicht hebben in hoeverre zij inzicht in hun ziektebeeld hebben, laat staan dit te hebben geaccepteerd, kan zo'n term wel schadelijk zijn.
sol lucet omnibus

Gebruikersavatar
zowie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2005 19:22

Jullie

Berichtdoor zowie » 12 nov 2005 15:03

Ik generaliseer omdat sommige van jullie ook generaliseren.
Dat ik geen antwoord gaf op een aantal reacties was omdat degene geen ja en nee spelletjes wil spelen, dus dat respecteer ik.
Sommige van jullie zijn onwetend op het gebied van borderline en daarom reageren jullie op de manier die jullie hebben geleerd!!!
Lees en leer van en over een borderliner en je kunt je eigen mening vormen. ik gebruikte dat over chirstelijke mensen als voorbeeld, ik heb veel christelijke vrienden en die respecteer ik maar zij durven kritisch te kijken naar de dingen die in de bijbel staan en ook naar de dingen in het leven.
Iemand is geen borderliner iemand heeft borderline.
Je zegt toch ook niet met mensen met een griepje, griepers??
Verdiep je eerst voordat je met (ver)oordelen komt.

Hoe je omgaat met borderliners?? Gewoon, we zijn geen stelletje psychopaten!

scizofrenie = schizofrenie

:mrgreen:
Er zijn 2 woorden en die zijn, IK WIL.
Dat kan bergen verzetten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten