Omgaan met borderline

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Omgaan met borderline

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 okt 2005 18:23

Hoe gaan jullie om met mensen met een borderline stoornis? misschien kan er ook iemand met borderline vertellen hoe hij / zij personen in de omgeving ervaart?

Jerryman

Re: Omgaan met borderline

Berichtdoor Jerryman » 10 okt 2005 18:28

Tante Pollewop schreef:Hoe gaan jullie om met mensen met een borderline stoornis? misschien kan er ook iemand met borderline vertellen hoe hij / zij personen in de omgeving ervaart?

Wat is een borderline stoornis?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 okt 2005 18:43

Zie:
http://www.psychowijzer.nl/borderline/borderline.htm

hier kun je lezen wat borderline inhoud.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 okt 2005 18:44

oeioei... moeilijk te omschrijven hoe ik er mee omga!

Wat ik doe is de borderline met zijn/haar leugens confronteren.
Wacht niet te lang met leugens te achterhalen! Probeer die persoon niet aantevallen, maar laat zien dat je van hem/haar houdt

Verder geef ik als tip: blijf achter diegene staat. Probeer de echte persoon en de borderliner te scheiden (errug moeilijk, maar wel noodzakelijk)
Ga regelmatig een gesprek met diegene aan hoe hij/zij zich werkelijk voelt. Toon belangstelling, maar geen medelijden. Maak geen keuzes voor hen, ze kunnen nog prima zelf kiezen.

@TantePollewop: hoe ernstig is diegene in jou situatie... ook hallucinaties/zelfmoordgedachten/ zelfverwonding? PB me anders gerust maar voor meer info van mijn kant. Ik wil het ook wel hier neerzetten zodat anderen er ook wat aan hebben.

@jerryman:wat is borderline?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 okt 2005 18:52

ik heb nooit over hallicunaties gehoord, maar wel zelfmoordpogingen en zelfverwonding.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 okt 2005 19:27

Tante Pollewop schreef:ik heb nooit over hallicunaties gehoord, maar wel zelfmoordpogingen en zelfverwonding.

om in het kort te zeggen: dingen zien,horen, voelen, ruiken die er niet zijn.
In het geval van mijn zus zijn het dingen horen (stemmen die zeggen dat ze dood moet)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 10 okt 2005 19:59

Ik vind idd de vervelendste eigenschap van deze ziekte, dat er soms/vaak gelogen wordt als of het gedrukt staat, daarvoor ben ik op m'n hoede.
Wel denk ik dat deze mensen een moeilijk/zwaar leven hebben.
Gebed voor deze mensen is onze 'opdracht' zodat we aan God kunnen vragen of hij de therapieen wil zegenen, of op een ander manier het 'leefbaar' wil maken.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 okt 2005 20:03

André schreef:Ik vind idd de vervelendste eigenschap van deze ziekte, dat er soms/vaak gelogen wordt als of het gedrukt staat, daarvoor ben ik op m'n hoede.

en als het nou nog kleine leugentjes waren...
maar nee.. tzijn vaak leugens die niet best zijn.. en soms ook verschrikkelijke beschuldigingen uiten naar een persoon toe.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 okt 2005 09:58

Op mijn werk heb ik veel contact met mensen met borderline, hoe ik er meeomga is heel anders dan hoe je als bv familie met een borderline persoonlijkheid om ga. Zelf blijf ik op bepaalde momenten heel erg zakelijk, hanteer ik de huisregels omdat ze die nodig hebben, maar op sommige momenten kun je ook een relatie aangaan, laten zien dat je er voor ze bent! Dat is heel erg belangrijk, de persoon niet afstoten maar het gedrag van de persoon 'afwijzen'.

Zelf heb ik het boekje: "Wat borderline met je doet" van "Arthur Hegger" voor 13,50 euro gekocht. Hier staan veel verhalen in van mensen met borderline en van hulverlening.

ducky
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ducky » 12 okt 2005 18:21

beste pollewop,

De vraag was eigenlijk hoe gaan jullie met mensen om die borderline hebben. Op die vraag kan ik ook antwoord geven maar ik heb het zelf ook. De officiële symptomen zijn:

zwart-wit denken
stemmingswisselingen
impulsiviteit
moeilijk contact kunnen leggen
moeilijk alleen kunnen zijn
woede uitbarstingen
dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.

De binnenwereld ziet er anders uit:

angst, soms door agressie bedekt
eenzaamheid, zelfs in gezelschap
leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt
een kloof tussen gevoel en verstand
overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk
periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Niet iedereen die borderline heeft hoeft niet alle symtonen te hebben

Ik vind het erg jammer dat veel mensen bij borderline meteen denken aan aandacht vragen want dat is niet zo. Iedereen met borderline heeft nog een eigenpersoonlijkheid en die hou je gewoon. Als jij je been breekt veranderd je persoonlijkheid toch ook niet?

Er is trouwens heel veel informatie te vinden over borderline op www.borderline.pagina.nl voor de gene die meer willen weten!
Natuurlijk kan je me ook altijd even een berichtje sturen.

mijn advies is voor hoe ga je met borderline om:
bied een luisterend oor, geef advies over bepaalde dingen,
maar ga vooral niet te veel op dingen.

groetjes ducky

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 okt 2005 21:48

ducky schreef:maar ga vooral niet te veel op dingen.

dit snap ik ff niet, wat bedoel je hiermee te zeggen?
Verder is het een duidelijk verhaal, heel herkenbaar.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 okt 2005 21:57

ducky schreef:Ik vind het erg jammer dat veel mensen bij borderline meteen denken aan aandacht vragen want dat is niet zo. Iedereen met borderline heeft nog een eigenpersoonlijkheid en die hou je gewoon. Als jij je been breekt veranderd je persoonlijkheid toch ook niet?

een been breken --> je bent er met een week of 6 weer vanaf
borderline --> heeft grote invloed op heel je leven
maar idd.. ze houden hun eigen persoonlijkheid, maar die word vaak verborgen door de borderliner.. ze hebben een masker op ( de borderliners in mijn omgeving en waarvan ik de verhalen heb gelezen).

Over het aandachtvragen.... voor de omgeving komt het wel over als aandachtvragen. Dat is juist een van de moeilijke dingen van omgaan met borderline... Je moet het kunnen onderscheiden. Je moet weten wat er achter schuilt, als iemand iets doet wat je op aandacht vragen schuift.

dus tante pollewop... probeer zoveel mogelijk achter de reden van iets te komen (of het wel waar is of niet: klinkt cru, maar borderliners liegen veel :cry: ) voordat je het op aandachtvragen schuift.

en dan wil ik je nog een tip meegeven:
last voor je zelf pauzes in. Word de omgang met de borderliner je teveel of te moeilijk. Neem even een paar dagen afstand. Maar zeg het wel eerlijk tegen die persoon.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 okt 2005 00:11

ducky schreef:Ik vind het erg jammer dat veel mensen bij borderline meteen denken aan aandacht vragen want dat is niet zo. Iedereen met borderline heeft nog een eigenpersoonlijkheid en die hou je gewoon. Als jij je been breekt veranderd je persoonlijkheid toch ook niet?

Nee, maar je lichaam wel. En zo verandert je psyche ook door een psychische ziekte.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 14 okt 2005 17:39

Waar ik wel jullie eigelijk allemaal wel op wil wijzen is dat borderliners in de ogen van de buitenwereld misschien enorm veel liegen. Maar voor hunzelf is dat vaak ook wel echt de waarheid. Hoe zij tegen dingen aankijken.
ze vliegen dan msischien wel van het ene in het andere uiterste, en daarbij uiten ze misschien in jullie ogen wat aan de extreme kant he, maar voor die persoon voelt het wel zo. ik vind het dus kwalijk dat dat word afgeschilderd als liegen, terwijl de beleving van die persoon gewoon zo is.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 okt 2005 17:51

dat zal wel zo zijn, maar als je zus aardig wat leugens heeft de wereld heeft ingebracht over je moeder, die ze later totaal ontkent (mijn moeder negeert mij, zorgt slecht voor mij,enz. terwijl je 6x aan haar vraagt en dat ze dat jemoeder de hemel inprijst) denk je daar wel wat anders over.

Terug naar “Archief”