wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

wedergeboren en dan??

Berichtdoor bloempie » 28 sep 2005 19:38

Je bent wedergeboren. En wat doe je dan?
Waar richt jij je op?
Zoek je andere christenen op?
Wat zijn merkbare veranderingen in je leven?
En hoe weet je dat je doet wat God van je verlangt?

Ik zal zelf beginnen met het beantwoorden van deze vragen.
Ik maak meer tijd voor God vrij. En niet meer voordat ik naar bed ga, maar midden op de dag, zodat ik goed wakker ben en me beter kan concentreren.
Verder richt ik me op de gaven die ik heb ontvangen van de Heilige Geest. Dit vind ik alleen een moeilijk punt, want ik kan ze niet vinden en weet niet hoe ik moet ontdekken welke gaven ik ontvangen heb. Maar ja, als je niet weet waar je moet zoeken....
Ik zoek niet bewust andere christenen op. Op mijn werk heb ik wel regelmatig geestelijke gesprekken en daar hecht ik veel waarde aan. Verder praat ik vaker met anderen over het geloof, maar dat hoeven niet persé christenen te zijn.
Toch mis ik wel het christenzijn als gemeente. Ik heb helemaal geen band met de gemeente waarin ik zit en niemand weet over mijn bekering. Misschien dat dit verandert nu ik binnenkort ga beginnen met belijdeniscatechisatie.
Merkbare veranderingen in mijn leven zijn denk ik vooral, dat ik God overal in zie. En ik ben veel meer biddend bezig en het is zo geweldig om te zien hoe machtig het gebed is! :D
Hoe weet ik dat ik doe wat God van mij verlangt... Dat weet ik dus niet goed. Soms voel ik wel Zijn goedkeuring, maar heel vaak ook niet. Ik denk dat ik daarvoor God eerst beter moet leren kennen, voordat ik weet wat Hij van me wil. En misschien dat ik dit ook pas beter weet, als ik weet welke gaven ik ontvangen heb.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

mw
Moderator

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor mw » 28 sep 2005 20:49

bloempie21 schreef:Je bent wedergeboren. En wat doe je dan?

de God die in mij werk beter lerenkennen, voor Hem willen werken

Waar richt jij je op?

op waarop God wil dat ik werk
ik kreeg ruim 2 jaar geleden de ' roeping' de zorg in te gaan.. en dat later in de praktijk gaan brengen zodat ik iets van Gods goedheid kan laten zien (in het buitenland ofzo). Daar ga ik me oprichten
Ook wil/moet ik meewerken aan de uitbreiding van Zijn Koninkrijk, op het loven van Zijn Naam

Zoek je andere christenen op?

niet altijd.... alleen als ik er behoefte aan heb

ja... ik werd meer tevreden met mijn leven, ik kon problemen beter aan, ik dacht meer na voordat ik dingen zei... ergerde me overal veel minder aan, kwas verdraagzamer, enz enz
wat ook wel opmerkelijk was.. ik was niet zo snel meer te porren om op te passen om mijn zusje onder de kerk
en ik sprong er gelijk bovenop als er iets negatiefs werd gezegd over de kerk.
Dit zijn nog maar een paar voorbeelden

En hoe weet je dat je doet wat God van je verlangt?

omdat ik dan absolute zekerheid heb/voel
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 sep 2005 20:59

In alles Hem de eer geven!!!

-Door hem te aanbidden, dat is het belangrijkste wat we tegenover God hebben. God wil dat onze aanbidding voortkomt uit liefde,dankbaarheid en vreugde, en niet uit plichtsbesef
-Door onze medemens lief te hebben, Zie 1 Johannes
-Door het streven om op Christus te lijken, we moeten geestelijk volwassen worden
-Door anderen met onze gaven te dienen, je hebt je talenten niet voor niets gehad, en mag ze niet alleen voor jezelf houden, gebruik ze om elkaar te dienen
-Door anderen over Hem te vertellen, God wil niet dat we Zijn liefde en Zijn doelen voor ons zelf houden.

Groeten, Marina

André

Berichtdoor André » 29 sep 2005 00:53

bloempie21 schreef:Verder richt ik me op de gaven die ik heb ontvangen van de Heilige Geest. Dit vind ik alleen een moeilijk punt, want ik kan ze niet vinden en weet niet hoe ik moet ontdekken welke gaven ik ontvangen heb. Maar ja, als je niet weet waar je moet zoeken....
Op mijn werk heb ik wel regelmatig geestelijke gesprekken en daar hecht ik veel waarde aan. Verder praat ik vaker met anderen over het geloof, maar dat hoeven niet persé christenen te zijn.
Dat zou je dus al als een gave van de Geest kunnen zien, toch?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 sep 2005 07:54

Ja..

Basisgave is de Gods Liefde (lees 1 Korinthe 13 eens), daaruit komen voor

liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Dat zijn de gaven van de Geest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 30 sep 2005 10:30

bloempie21 schreef:Hoe weet ik dat ik doe wat God van mij verlangt...

Als je met God leeft en je maakt tijd voor Hem vrij door middel van gebed of bijbelstudie, dan is het duidelijk dat Gods Geest in je woont. En doordat de heilige Geest van jouw hart Zijn woning maakt mag je erop vertrouwen dat de verlangens die je hebt ook Gods verlangens zijn. Hij houdt van je en zal nooit dingen van je vragen die je niet kan en stel jij hebt een dochtertje en ze wil zo graag op ballet, maar jij had daar nooit aan gedacht. Dan ga je toch ook voor haar op zoek naar een balletschool... Zo helpt God je ook met jouw verlangens. Maar in tegenstelling tot de moeder van het meisje die nooit aan ballet gedacht had, geeft God mensen ook soms verlangens en het gave is dat God mensen door jou heen wil bereiken net als Hij door Jezus mensen bereikt!!!
Laat je leiden door Hem!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 sep 2005 17:35

mw schreef:

ja... ik werd meer tevreden met mijn leven, ik kon problemen beter aan, ik dacht meer na voordat ik dingen zei... ergerde me overal veel minder aan, kwas verdraagzamer, enz enz
wat ook wel opmerkelijk was.. ik was niet zo snel meer te porren om op te passen om mijn zusje onder de kerk
en ik sprong er gelijk bovenop als er iets negatiefs werd gezegd over de kerk.
Dit zijn nog maar een paar voorbeelden

Echt mooi om te lezen zeg! Zeker als je daarna ook nog de post van Raido leest, waarin de gaven van de Geest beschreven staan. Een aantal daarvan zijn in jouw stukje duidelijk herkenbaar! :D
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 sep 2005 17:40

André schreef:Dat zou je dus al als een gave van de Geest kunnen zien, toch?
Dat weet ik dus niet. Ik doe het wel, omdat ik vaak een dwang in me voel om er over te praten. Maar ik ben er eigenlijk helemaal niet goed in. Dus of het nu echt een gave is... Wanneer weet je dat nu zeker?
Btw, een gave is toch hetzelfde als een talent?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 sep 2005 17:42

Raido schreef:
Ja..

liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Geloof je dat je al deze gaven ontvangt, of een aantal ervan? En als je ze allemaal krijgt, hoe moet je daar dan mee aan het werk gaan? Dat kan toch niet met allemaal tegelijk?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 30 sep 2005 17:46

bloempie21 schreef:Geloof je dat je al deze gaven ontvangt, of een aantal ervan? En als je ze allemaal krijgt, hoe moet je daar dan mee aan het werk gaan? Dat kan toch niet met allemaal tegelijk?

Ik geloof zeker dat je meer dan 1 gave krijgt en mag streven naar meerdere gaven en het uitvoeren van de gaven dat gebeurd door je leven heen, vaak krijg je een gave als je m nodig heeft. En als een gave meerdere keren terugkomt dan moet je er eens over gaan nadenken en onderzoeken of het je roeping is,...
Laat je leiden door Hem!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 sep 2005 18:05

bloempie21 schreef:
Raido schreef:
Ja..

Geloof je dat je al deze gaven ontvangt, of een aantal ervan? En als je ze allemaal krijgt, hoe moet je daar dan mee aan het werk gaan? Dat kan toch niet met allemaal tegelijk?

Als de Heilige Geest je een gave (1 of meer) geeft, dan geeft hij je ook de gave om er mee om te gaan.
Wat niet wil zeggen dat het altijd gaat zoals wij denken/willen dat het gaat, je moet je hierin laten leiden.

André

Berichtdoor André » 01 okt 2005 22:01

bloempie21 schreef:
André schreef:Dat zou je dus al als een gave van de Geest kunnen zien, toch?
Dat weet ik dus niet. Ik doe het wel, omdat ik vaak een dwang in me voel om er over te praten. Maar ik ben er eigenlijk helemaal niet goed in. Dus of het nu echt een gave is... Wanneer weet je dat nu zeker?
Btw, een gave is toch hetzelfde als een talent?
Precies, en van wie krijg je die talenten? :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2005 11:57

Tijn schreef:Als je met God leeft en je maakt tijd voor Hem vrij door middel van gebed of bijbelstudie, dan is het duidelijk dat Gods Geest in je woont.

Is dat een garantie...voor mij niet.....
Ik bedoel...je kunt met God leven.....maar dat houdt nog niet in dat je dan ook gelijk een wedergeborene bent!
En God's Geest woont daarvoor niet in je.....

. Hij houdt van je en zal nooit dingen van je vragen die je niet kan en stel jij hebt een dochtertje en ze wil zo graag op ballet, maar jij had daar nooit aan gedacht. Dan ga je toch ook voor haar op zoek naar een balletschool...

Dat hangt er vanaf...Ballet gaat mijnszins tegen God'w il in......
(dit bedoel ik niet flauw hoor)

Zo helpt God je ook met jouw verlangens. Maar in tegenstelling tot de moeder van het meisje die nooit aan ballet gedacht had, geeft God mensen ook soms verlangens en het gave is dat God mensen door jou heen wil bereiken net als Hij door Jezus mensen bereikt!!!

Soms is het moeilijk te herkennen van wie die verlangens gegeven zijn....
Ik bedoel..niet elk verlangen komt van God (merk ik)
Daarom kan ik niet zo veel met je vergelijking...omdat het net iets anders ligt!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 03 okt 2005 07:59

essieee schreef:
Tijn schreef:Als je met God leeft en je maakt tijd voor Hem vrij door middel van gebed of bijbelstudie, dan is het duidelijk dat Gods Geest in je woont.

Is dat een garantie...voor mij niet.....
Ik bedoel...je kunt met God leven.....maar dat houdt nog niet in dat je dan ook gelijk een wedergeborene bent!
En God's Geest woont daarvoor niet in je.....

Nou als je tijd opzij zet voor God, maar je gelooft niet in Hem, dan is dat voor mn gevoel best raar. Want ieder mens maakt alleen tijd vrij voor dingen die moeten, of voor dingen die je echt leuk vind. En het geloof is niet iets van moeten. Dus ik neem aan dat als je tijd voor God apart zet dat je dan Jezus heb aangenomen als verlosser en Paulus laat in Romeinen zien dat als je Christus toebehoort de Geest in je woont:

Romeinen 8: 9
U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.
Laat je leiden door Hem!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 okt 2005 12:27

Kan ik me niet in vinden....Ik zet er zeker tijd voor opzij, ben er actief in en kan niet oznder...maar dat houd niet in dat ik daarmee ook God's Geest heb....

Terug naar “Archief”