Gezichtstransplantatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Gezichtstransplantatie

Berichtdoor Memmem » 20 sep 2005 22:14

Er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om gezichtstransplantatie te doen. Vinden jullie dat dit kan en mag of is dit een (grote) stap te ver?
Bron

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 20 sep 2005 23:14

Ik vind het redelijk ziek moet ik zeggen... straks gaan ze nog zover dat ze een compleet lichaam kunnen transplanteren.
Sowieso bizar dat je dan met een 'gezicht' van een overledene rondloopt...
Ik vind het te ver gaan!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 21 sep 2005 07:09

volgens mij bestaat je 'gezicht' wel uit meer dan de huid en bindweefsel alleen, heeft dat meer te maken met de botten etc. In dat opzicht zou je vooral een neiuwe huid krijgen en meer op jezelf lijken, aldus artikel.

het lijkt me nogal verre toekomst, als ik lees dat het nog in bedenkfase is. En inderdaad een bizar idee!

Wat mij betreft mogen ze priorteit geven aan organen die levensbedreigend zijn als je die mist.... (nou ja, dan zou het in dit geval alleen gelden voor brandwonden slachtoffers met brandwonden in hun hele gelaat..)

coass

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2005 09:45

Ik vind het een heel vreemd idee. Maar Coass heeft in alle gevallen gelijk als er zwaar verminkende brandwonden in het spel zijn. Voor de slachtoffers die destijds in Volendam gevallen zijn, is het misschien wel een uitkomst. Het lijkt mij verschrikkelijk als bijna iedereen je schuw aankijkt, omdat je zo zwaar bent aangetast door brandwonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2005 10:30

Uhm ja het mag, ik kan me voorstellen dat je met een brandwonden-gezicht graag een ander gezicht wilt hebben, toch is er denk ik zeker een heel groot psychologisch aspect, voel jij jezelf met een gezicht van een ander? Het is net als met een masker, hoi ik ben Raido, oohhh ben jij dat..

Lijkt me niet leuk om dat te horen als je 'jou' 'eigen' 'gezicht' laat zien bij iemand anders, je gezicht is zo extreem belangrijk, ik moet er niet aan denken als mijn moeder een ander gezicht zou hebben, het zou echt mijn moeder niet meer zijn, waar je van af je geboorte hebt gekeken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2005 10:33

Maarja, brandwonden zijn ook niet echt je eigen gezicht meer natuurlijk..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2005 10:36

Aragorn schreef:Maarja, brandwonden zijn ook niet echt je eigen gezicht meer natuurlijk..
Het is toch anders..

het is dan een verminkt gezicht, niet een andermans gezicht, stel dat ik nu een ongeluk krijg en er een oog uit moet en ik ook zwaar verbrand ben, op een meeting van refoweb ben ik dan nog steeds Raido, maar stel dat ik jou gezicht zou transplanteren, dan ben je de eerste tijd Aragorn en geen Raido..

Ookal kijken mensen je niet meer na om je verminkte gezicht, ik vrees dat je echt heel goed begeleid moet worden..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2005 10:42

Maar jij zult nooit exact mijn gezicht krijgen als je mijn gezichtshuid gaat transplanteren. Zoals coass ook al zegt vormt bijvoorbeeld je schedel ook een belangrijk gedeelte.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2005 10:52

Aragorn schreef:Maar jij zult nooit exact mijn gezicht krijgen als je mijn gezichtshuid gaat transplanteren. Zoals coass ook al zegt vormt bijvoorbeeld je schedel ook een belangrijk gedeelte.

*shit hij past niet*

Hm ja, dat is waar.. maar toch :P

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 21 sep 2005 12:43

Enerzijds wel een uitvinding, anderzijds eigenlijk toch wel heel ranzig en niet zonder gevaren. Bovendien krijg je volgens mij echt wel een shock als je voor de eerste keer in de spiegel kijkt met je 'nieuwe gezicht'. Ik vraag me af of een mens het psychisch aankan, want het is niet niks.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

André

Berichtdoor André » 21 sep 2005 12:50

Bovendien zijn er tal van bezwaren. Zo moet de ontvanger van het gezicht zijn leven lang zeer krachtige anti-afweermiddelen slikken en dat is niet ongevaarlijk.
Stel je gezicht wordt afgestoten, zoals wel eens bij transplataties gebeurd.
Ik denk dat het nog een redelijke theoretisch verhaal is.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 21 sep 2005 15:10

André schreef:
Bovendien zijn er tal van bezwaren. Zo moet de ontvanger van het gezicht zijn leven lang zeer krachtige anti-afweermiddelen slikken en dat is niet ongevaarlijk.

Volgens mij wil je dan echt niet meer zien hoe je eruit ziet :(
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 21 sep 2005 15:11

André schreef:Stel je gezicht wordt afgestoten, zoals wel eens bij transplataties gebeurd.

Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen zijn. :lol:

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 21 sep 2005 15:15

André schreef:

theoretisch gaan ze je veel immuunsuppressiva geven...........(dus je hele afweer word onderdrukt om een afstootreactie tegen te gaan) en daarom word je natuurlijk geïsoleerd, anders wordt je van elk virus ziek, psychisch ook al niet zo bevorderlijk.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 22 sep 2005 09:39

Gezichttransplantatie?! Leuke discussie maar in hoeverre is die reeel? Wordt heironder daadwerkelijk je hele gezicht verstaan? daar kan ik me nu amelijk helemaal niets bij voorstellen. VAst iemand die de film face off heeft gekeken en gedacht heeft dat dit realistisch was?
Maar goed stel dat het zou kunnen geloof ik neit sneldat het zalgebeuren. in geval van brandwonden gaat eht om deel avnde huid. ben het eens met coass je botten vormen eigenlijk de vorm van je gezicht al. HOe gan ze dat dan met spieren doen?
Laat de medischi zich maarbezig houden met die serieuzere problemen en laat dr schumacher met zijn aanhang zich hier maar op richten dit is meer voor cosmetische doeleinden volgens mij.

groet

Terug naar “Archief”