onderscheidt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

onderscheidt

Berichtdoor johannes1 » 01 mar 2003 19:11

als je kritiek hebt op mensen die door de week alles doen wat niet hoort, maar die iedere zondag netjes in de kerk zitten zeggen ze altijd een tekst.
in de wereld, maar niet van de wereld. alles kan tegenwoordig. vrouwen in broeken, televisie, uitgaan enzo.

maar waarin onderscheiden we ons nu eigenlijk van niet-kerkelijke mensen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: onderscheidt

Berichtdoor Thedudehimself » 01 mar 2003 21:21

johannes1 schreef:als je kritiek hebt op mensen die door de week alles doen wat niet hoort, maar die iedere zondag netjes in de kerk zitten zeggen ze altijd een tekst.
in de wereld, maar niet van de wereld. alles kan tegenwoordig. vrouwen in broeken, televisie, uitgaan enzo.

Als het goed is de liefde... Als het goed is houdt een christen het gebod Heb God lief boven alles en uw naaste als jezelf. Doe dat, dan hoef je je ook niet meer per se te onderscheiden d.m.v. kleding. Dat heb je dan niet meer nodig.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Simson

Berichtdoor Simson » 02 mar 2003 13:55

johannes1 schreef: vrouwen in broeken, televisie, uitgaan enzo.
mensen?

He,
ik word er moe van. Mogen vrouwen geen broek aan?
Jij heb toch ook geen bijbels gewaad aan!
En jij heb denk ik ook geen baart. Ga eens lezen wat die Spurgeon er van zecht.
Je moet je onderscheiden met je doen en laten.
Met je uitstraling!
Niet om er oudbollig bij te lopen zo berijk je geen onchristelijke.
Die hebben dan zoiets van: Als het zo moet hoeft het niet.
Zorg er voor dat JIJ in je gedrag onchristelijke mensen intereseert in het geloof.

Als je dat kan heb je je goed onderscheiden van de massa.

Mzzl,
Simson

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 02 mar 2003 14:26

johannes1 schreef:maar waarin onderscheiden we ons nu eigenlijk van niet-kerkelijke mensen?

Echtheid en huichelarij liggen dicht bij elkaar.
Deut. 6:4,5
4 Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!
5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

Echtheid komt mijn inziens voort uit de manier hoe onze relatie is met God.
Deut. 6:4 is de geloofsbelijdenis van de Joden. Hierin is hun kracht te vinden voor hun relatie met YaHWeH. Hun wordt geboden te horen naar God en dit niet als een slaaf maar uit liefde met heel hun hart, ziel en kracht.
Huichelachtigheid onstaat voornamelijk op het moment dat wij het niet zo nauw nemen. God is daarentegen niet zo en zal zeker rekenschap vragen aan ons alllemaal. Leugentje om eigen best wil kan misschien in onze ogen, maar niet in God's ogen.

God heeft ons levensrichtlijnen gegeven, hebben wij God zo lief dat wij naar zijn Woord willen luisteren of zijn onze eigen gedachten belangrijker?

Psalm 119:9-12
9 Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar uw woord .
10 Ik zoek U met mijn ganse hart, laat mij niet van uw geboden afdwalen.
11 Ik berg uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige.
12 Geprezen zijt Gij, HERE; leer mij uw inzettingen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 03 mar 2003 21:37

johannes1 schreef:als je kritiek hebt op mensen die door de week alles doen wat niet hoort, maar die iedere zondag netjes in de kerk zitten zeggen ze altijd een tekst.

Dat is inderdaad heel moeilijk, Johannes1. Het lijkt alsof men tegenwoordig zó bang is voor 'vormendienst', dat er geen vorm meer mag overblijven. 'Het zit-em niet in het uiterlijk'. Nee, uiteraard niet, maar je ziet het wel degelijk aan het uiterlijk: 'praat, daad en gewaad'!
Het kind wordt m.i. een beetje met het badwater weggegooid.

Elke groepering in Nederland kenmerkt zich door bepaalde uiterlijkheden, maar christenen moeten daar (lijkt het wel) vooral niet aan meedoen. Stel je voor dat je voor Refo versleten wordt! :oops:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mar 2003 22:01

Elsa:
Elke groepering in Nederland kenmerkt zich door bepaalde uiterlijkheden, maar christenen moeten daar (lijkt het wel) vooral niet aan meedoen. Stel je voor dat je voor Refo versleten wordt!

1) Als al die groeperingen zich willen onderscheiden door uiterlijkheden zou ik er juist voor pleiten dat als christenen niet te doen... Ik bedoel, als je je dan wilt onderscheiden ;-)

2) Waarom zou ik me op een bepaalde manier kleden als ik niets met die kleding 'heb'?

3) Kun je echt spreken van 'christelijke' kleding? Ik zou niet weten hoe het er uit zou moeten zien...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 05 mar 2003 01:14

uiterlijk onderscheid moet je nooit forceren... wanneer er een typisch 'christelijke klederdracht' nodig zou zijn, was die al ontstaan... ik denk dat een goed (oprecht) christen niet zoiets goedkoops nodig heeft. tenslotte gaat het er bij het 'christen zijn' om wat er in je hoofd omgaat en niet zozeer om de buitenkant.

en is het geloof niet juist iets wat heel veel verschillende soorten mensen tot een groep maakt? dat alle verschillende groepen hun eigen identiteit behouden maar toch verenigd zijn onder de hoede van God?

de kracht van de christen (en de mensheid in het algemeen) ligt wat dat betreft eerder in diversiteit en verscheidenheid (ik zeg niet verdeeldheid)...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 mar 2003 08:45

Volgens mij zijn er wel degelijk duidelijke richtlijnen in de Bijbel te vinden aangaande de kleding.

- eenvoud
- kuisheid
- matigheid
- een man moet zich onderscheiden als zijnde een man en een vrouw als zijnde een vrouw. (uitvoering is voor een deel cultuur afhankelijk, mits bovenstaande normen in acht genomen worden)

Vorm is niet het belangrijkste maar moeten we ook niet bagatelliseren.
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mar 2003 09:40

Als ik aan de buitenkant kan zien dat iemand refo is, of punker,of noem maar op, maar die personen zijn dat aan de binnenkant niet zegt mij dat niks.
Daarin zul je je moeten onderscheiden.Je leven moet een licht zijn voor anderen. Je mag je licht niet onder een korenmaat verstoppen, maar aan je handel en wandel moeten anderen kunnen zien dat jij een blij Christen bent. Eigenlijk moet je door jouw manier van leven de andere jaloers maken.
En dat doe je niet door je te onderscheiden in enkel kleding.
Een voorbeeld is dat er bij de loterij in een zeer Christelijk dorp een hoofdprijs was gevallen. De wereld had dus gelijk hun zegje klaar, kijk dat zijn dus die fijne, zondags keurig naar de kerk en in rokken lopen, maar ondertussen doen ze stiekem met de wereld mee. Nu dat is dus een voorbeeld hoe het niet moet.
Inderdaad zondags naar de kerk gaan, met blijdschap.
En inderdaad de naaste helpen, opletten op je woorden, hoe je met je kinderen omgaat, je buren, misschien wel je ziekte, je niet afsluiten voor anderen, en consequent zijn.Maar laten zien dat het fijn is om een kind van God te zijn.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 mar 2003 10:20

Je hebt gelijk Joepie, kleding en uiterlijk zegt niet alles, lang niet alles, maar zwijgt uiteindelijk ook niet.

Iemand die in de mode van de laatste tijd gekleed gaat en uiterlijk met de wereld mee gaat, van die mensen vraag ik me toch af of die wel christen zijn.

Met de wereld meegaan heeft een binnen en een buitenkant.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mar 2003 10:22

Waarom zou je als christen nou weer niet mogen meedoen aan de loterij? Je kunt natuurlijk beter meedoen aan een loterij voor een christelijk goed doel ofzo, maar ik zie niet in waarom dit nou weer fout zou zijn.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 mar 2003 10:25

Meedoen aan een loterij is meedoen aan geldverspilling. Er gaat altijd geld op aan organisatie. En loterijen voor een goed doel is al helemaal een klucht. Je vind het maar wat fijn als je veel geld wint. Als alle mensen het geld direct naar goede doelen doen levert het veel meer op, maar dat doen mensen niet, omdat ze er dan zelf niet heel misschien beter van kunnen worden. Of is het niet waar?

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 mar 2003 15:07

Maarten schreef:Je hebt gelijk Joepie, kleding en uiterlijk zegt niet alles, lang niet alles, maar zwijgt uiteindelijk ook niet.

Iemand die in de mode van de laatste tijd gekleed gaat en uiterlijk met de wereld mee gaat, van die mensen vraag ik me toch af of die wel christen zijn.

Het is belangrijk te onthouden dat er verschil is tussen met de wereld meegaan en midden in de wereld staan! Daarmee wil ik ook zeggen dat niet alles wat lijkt op wat de wereld doet per definitie niet goed zou zijn, volgens de laatste mode gekleed gaan (een bepaalde kleur die meer gedragen wordt of andere kenmerkjes aan kleding) heeft volgens mij dan ook niets te maken met 'met de wereld meegaan' in de zin van leven als een goddeloze.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 mar 2003 15:07

Maarten schreef:Je hebt gelijk Joepie, kleding en uiterlijk zegt niet alles, lang niet alles, maar zwijgt uiteindelijk ook niet.

Het is belangrijk te onthouden dat er verschil is tussen met de wereld meegaan en midden in de wereld staan! Daarmee wil ik ook zeggen dat niet alles wat lijkt op wat de wereld doet per definitie niet goed zou zijn, volgens de laatste mode gekleed gaan (een bepaalde kleur die meer gedragen wordt of andere kenmerkjes aan kleding) heeft volgens mij dan ook niets te maken met 'met de wereld meegaan' in de zin van leven als een goddeloze.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 mar 2003 15:59

Misschien moet ik meer nuanceren. Ik heb er geen problemen mee als iemand een roze overhemd koopt als hij een nieuw nodig heeft. Het is nu een maal een kleur die op dat moment 'in' is.

Het gaat erom welk belang je hecht aan kleding. Dan heeft dat niet alleen met de laatste mode te maken, maar bijvoorbeeld ook een bepaalde lifestyle. Verder is merkkleding volgens de laatste mode vaak erg duur, en is het denk ik aan te bevelen om voor het eenvoudige alternatief te gaan, wat dan ook weer onderhevig is aan allerlei trends, maar dat hoeft inderdaad niet perse zonde te zijn.

Terug naar “Archief”