De eer van God, nogmaals Anselmus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

De eer van God, nogmaals Anselmus

Berichtdoor Klaas » 26 feb 2003 21:07

In de discussie 'Gradaties' kwam de eer van God ter sprake. Om de discussie daar niet te veel af te leiden van het hoofdonderwerp én om wat meer ruimte te hebben om e.e.a. uiteen te zetten, wil ik aan die 'eer van God' een aantal stukjes wijden. Voel je vrij om te reagren of vragen te stellen. Je mag dat uiteraard na elke 'aflevering' doen, maar je mag natuurlijk ook wachten tot de laatste. Vooralsnog zit ik te denken aan een drietal stukjes. Dan weet je dat alvast ;-)

1.

Als je nadenkt over de eer van God in relatie tot onze zonden kom je, volgens mij, al snel bij Anselmus terecht. Anselmus van Canterbury leefde in de 11e eeuw en schreef een boek over de rol van de dood van Christus t.a.v. de vergeving van onze zonden. Hij wilde met name aantonen dat de incarnatie (menswording) van Jezus noodzakelijk was voor de vergeving van onze zonden. De gedachten van Anselmus hebben in belangrijke mate het rechtzinnige protestantse denken in de eeuwen na hem bepaald. In de verzoeningsleer van Anselmus speelt de eer (honor) van God een belangrijke rol, dus ik stel voor die leer maar eens onder de loep te nemen.

Als centrale vraag in Anselmus' verzoeningsleer is de vraag naar het herstel van de door de zonden van de mensen geschonden eer van God aan te wijzen. Het gaat hem dus, zoals gezegd, om de eer van God. De vraag is natuurlijk wat hij daar precies onder verstaat. Ik hoop daar later uitgebreider op terug te komen, maar in ieder geval kunnen we vaststellen dat die eer van God bij Anselmus steeds sterk verbonden is met de orde van God die nader wordt ingevuld als de gerechtigheid van God. Wie deze orde schendt, schendt daarmee ook de eer van God. Deze schending vraagt om herstel door de schuldige mens. Dat kan op twee manieren: òf door hem straf te geven òf door vanhem genoegdoening te eisen.

Het schenden van de eer van God is een dusdanig vergrijp, dat daarop de 'straf der sterfelijkheid' staat, namelijk de onthouding van de zaligheid ofwel de eeuwige dood. Zo'n straf zou echter leiden tot de volstrekte ondergang van de mensheid en dat wil God niet. Daarom blijft alleen de mogelijkheid van de genoegdoening over. De mens zelf is echter niet tot deze genoegdoening in staat. Dat kan alleen God doen. Aangezien de mensen zich echter schuldig hebben gemaakt, kan de genoegdoening alleen van de kant van de mens komen. Er moet een offer gebracht worden dat slecht God kàn doch de mens móet volbrengen. De enige oplossing is dat God mens wordt.

Tot zover Anselmus. Ik denk dat de meeste christenen op deze site zich wel in deze gedachten kunnen vinden. In de loop van de tijd zijn er echter ook genoeg kritische geluiden naar boven gekomen. In mijn volgende bijdrage hoop ik daar wat nader op in te gaan.

Groet,
Klaas

2.

Ondanks de lage kijkcijfers (..) ga ik maar gewoon door. Wellicht dat er belangstellenden zijn...

"Hoe kan het zo zijn dat een God, die ons oproept onvoorwaardelijk te vergeven, Zélf 'bloed wil zien'?"
Dit is kernachtig samengevat de kritiek tegen Anselmus, zoals die tegenwoordig vaak gehoord wordt. Dat er kritiek was op Anselmus' theorie had ik de vorige keer al gemeld. Hoe die kritiek eruit ziet zal ik hier proberen weer te geven. Ik beperk me dan tot die kritiek, die te maken heeft met de 'eer van God'. Dat was immers het onderwerp dat ik wilde bespreken.

Als je je prima kon vinden in het vorige stuk over Anselmus, moet je niet direct in de verdediging schieten als ik met kritiek op deze theorie aankom. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar om goed te kunnen begrijpen hoe we m.i. de eer van God moeten interpreteren, is het uiterst belangrijk dat je deze kritiek even op je in laat werken zodat je ook daadwerkelijk aanvoelt waar hem het probleem zit.

Zoals gezegd waren er vanaf het begin mensen die kritiek hadden op de genoegdoeningsleer van Anselmus. In het algemeen verstond en verstaat men de eer van God als iets binnenin God dat hersteld of bevredigd moest worden. Al gauw werd er gesproken over de toorn van God, die gestild moest worden. De brute dood van Jezus was bedoeld om Gods toorn te stillen. Als je dat even op je in laat werken zul je, hoop ik ervaren, dat het niet zo gek is dat er op zo'n beeld kritiek kwam. Want is God werkelijk zo? Is God de boze leenheer, die toornt over zijn beledigde eer en die die toorn niet eerder opgeeft dan wanneer hij een gelijke genoegdoening heeft teruggekregen? Is het niet een verschrikkelijke gedachte dat God niet uit liefde kan vergeven, maar dat Hij een betaling nodig heeft? Is God zo dat zijn boosheid eerst bevredigd moet worden? Is God zo dat Hij, voordat Hij wil of kan vergeven, eerst 'bloed wil zien'?

Als we ons weer richten op Anselmus zullen we zien dat dergelijke kritiek voortkomt uit een voorstelling van Anselmus leer, die verdacht veel op een karikatuur lijkt. Allereerst lezen we bij Anselmus nl. nergens dat Gods toorn gestild of gestraft moet worden. De enkele keer dat de term 'toorn van God' voorkomt is dan wanneer Anselmus stelt dat in de verzoening God juist niet tegen ons toornt. Gods toorn is niets anders dan 'zijn wil om te straffen' en dat is nu juist iets dat Hij niet doet. Als Hij dat wel zou doen zou dat de ondergang van de mensheid betekenen. Het gaat niet om het stillen van Gods toorn maar om aan zijn eer, en dat is zijn gerechtigheid, recht te doen. Anders gezegd: aan zijn eer, c.q. aan zijn gerechtigheid moet genoeg gedaan worden. Daarom kiest God voor genoegdoening die Hij zelf geeft in Jezus Christus en niet voor het straffen van zondaars. Hieruit blijkt de grote liefde van God voor de mensen en niet zijn boosheid. Het gaat dus niet om de bevrediging van Gods innerlijke boosheid, maar om recht doen aan zijn gerechtigheid. Bovenstaande kritiek lijkt dan ook niet terecht omdat ze geen recht doet aan Anselmus eigen gedachten hierover.

Wel is het natuurlijk de vraag of dit veel oplost. Ook het idee dat recht gedaan moet worden aan de gerechtigheid van God, waardoor God weer aan zijn eer komt, lijkt een gedachte die niet valt te rijmen met Gods goedheid, almacht en soevereiniteit. Is God zo gebonden aan een magische rechtsorde, een blind evenredigheidsbeginsel buiten zichzelf, als een koning Darius die vastzit aan een wet van Meden en Perzen? Moet God zijn eigen Zoon laten kruisigen omdat Hij nu eenmaal vastzit aan een principe dat Hijzelf gesteld heeft? Deze kritiek lijkt terecht. Als God mensen zelf oproept om onvoorwaardelijk te vergeven, waarom doet Hij dat dan zelf niet? Als Anselmus bedoelt dat aan Gods gerechtigheid moet worden genoeg gedaan, waarbij we Gods gerechtigheid als iets buiten Gods moeten verstaan, dan blijft de eerder genoemde kritiek nog gelden.

We moeten ons echter afvragen of Anselmus een dergelijke interpretatie van Gods gerechtheid bedoeld heeft. Daarop hoop ik in een volgden aflevering verder in te gaan. Voel je ondertussen vrij om lekker te reageren.

Groet,
Klaas

3.

Ondanks de overweldigende respons en de stroom aan reacties, hierbij toch maar het derde deel in de miniserie over de eer van God. In de laatste aflevering hebben we de kritiek op Anselmus bekeken. De conclusie was eigenlijk dat de kritiek op zich niet onterecht was. Tenminste.. als de interpretatie die de critici hanteren overeenkomt met Anselmus' bedoelingen. In dit stukje zullen we zien of dit zo is. Als je geen idee hebt waar het over gaat is het misschien verstandig eerst even de vorige twee delen te lezen...

De vraag die we ons stellen luidt: wat bedoelt Anselmus als hij spreekt over de 'eer van God'. Is dat iets in God zelf en is God dan inderdaad die gekwetste heerser die genoegdoening eist? Of is die eer iets buiten Hemzelf; zit God dan gevangen in de regels die Hij zelf gesteld heeft?

Als we Anselmus nauwkeurig lezen blijkt dat de kritiek op zijn verzoeningsleer stoelt op een onjuist beeld van wat Anselmus bedoelt met Gods eer. Anselmus zegt nl. dat het onmogelijk is dat God zijn eer verliest. Hij was een sterke aanhanger van de leer van de volstrekte onafhankelijkheid ofwel zelfstandigheid van God. Aan Gods eer kan niets worden toe- of afgedaan. Wanneer een schepsel de scheppingsorde bewaart, zegt men, volgens Anselmus, dat het God gehoorzaamt en eert. Het schepsel eert God, niet omdat het God iets schenkt, maar omdat het zich vrijwillig aan Zijn wil en ordening onderwerpt en voorzover in zijn vermogen ligt, de schepping en haar schoonheid bewaart. Onderwerpt het schepsel zich niet vrijwillig aan Zijn ordening, dan verstoort het de orde en de schoonheid van de gehele schepping ofschoon het de macht en de waardigheid van God niet in het minst krenkt of verminkt.

Hieruit blijkt wel dat de eer van God, gezien als iets in zichzelf, niet geschonden kan worden door de mensen en daarom dus ook geen genoegdoening nodig heeft. Als Anselmus het heeft over het rechtdoen aan de geschonden eer van God, dan gaat het niet om God, maar om de schepping respectievelijk om de mensen. Het gaat er niet om dat de mens Gods eer heeft aangetast in de subjectieve zin van eergevoel, maar wel in de zin dat hij Gods eer niet erkent. Het gaat om de orde en de schoonheid van de wereld, die aan de mensen gegeven is om te bewerken en te bewaren en die door hun schuld is verwoest. Niet Gods persoonlijke eer vraagt herstel, maar de misvomde en uit haar voegen gerukte schepping. Het gaat niet in directe maar in indirecte zin over de eer van God: in het bewaren van de orde en de schoonheid van de schepping eert de mens God. Niet iets in God, zijn toorn of zijn eer, moet gestild respectievelijk bevredigd worden, maar d eschepping moet tot haar recht komen en pas dan komt God aan zijn eer. Er is dus een duidelijk verschil tussen de eer die God heeft en de eer die de mens aan God geeft. Alleen deze laatste, de eer van God in relatie tot de mens, is volgens Anselmus ernstig geschonden en niet de immanente eer van God.

Ik ben benieuwd of je je hierin kunt vinden. Ik hoor het graag...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 26 feb 2003 21:54

Klaas,
even wat domme vragen :wink: :
Hoezo Anselmus? Wat is zijn plaats in de kerkgeschiedenis? En wat zei hij voor byzonders?
Groet,
Elsa
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2003 21:14

Hoi Elsa,

Anselmus van Canterbury leefde van ca. 1033 tot 1109. Hij wordt beschouwd als één van de belanrijkste theologen van de middeleeuwen. Zijn belangrijkste werk is Cur Deus homo (Waarom God mens werd). In dit werk probeert hij aan te tonen dat het noodzakelijk was dat God mens werd, en wil hij een verklaring geven van de weldaden die de mensheid ten deel vallen als gevolg van deze menswording.

Zijn visie op de verzoening heeft het westerse denken over verzoening in belangrijke mate gestempeld. Niet alleen in de theologie, maar ook onder 'leken' heeft zijn leer aangaande de verzoening brede ingang gevonden. De meeste mensen zullen nog nooit van Anselmus gehoord hebben, maar als je ze vraagt waarom God mens werd en wat het kruis van Christus te maken heeft met verzoening zul je in 9 van de 10 gevallen een antwoord krijgen dat is afgeleid van Anselmus' denkbeelden.

Omdat hij in dit boek stelt dat de eer van God geschonden is en we elders ook over deze 'eer van God' kwamen te spreken, leek het me wel aardig om dit begrip in het licht van Anselmus eens onder de loep te nemen.

Als je meer inhoudelijk op het onderwerp in wilt gaan is het misschien verstandig ook de twee vorige delen even op te zoeken (als je dat nog niet gedaan hebt). Ik hoop dat ik je eerste vragen zo een beetje beantwoord heb.

Groet,
Klaas

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 27 feb 2003 22:03

Dank je, Klaas.

- Louis Paul Boon

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 mar 2003 20:34

Het spijt me :oops: dat je zo lang op antwoord hebt moeten wachten, Klaas, maar dit was echt denkwerk! :roll:
Klaas schreef:De conclusie was eigenlijk dat de kritiek op zich niet onterecht was

Is dit zo? Op mij kwam het eigenlijk over alsof de kritiek juist onterecht was! (óók nadat ik het stuk nogmaals gelezen had!)

Klaas schreef: Hieruit blijkt wel dat de eer van God, gezien als iets in zichzelf, niet geschonden kan worden door de mensen en daarom dus ook geen genoegdoening nodig heeft.

Deze conclusie is m.i. niet juist. De mens heeft Gods eer geschonden door Hem niet te gehoorzamen. Het is echter niet zo dat God daardoor 'iets minder eer' had. God is volmaakt. Het is ondenkbaar dat er in Hem enige onvolmaaktheid is. God heeft gewoon recht op Zijn eer.

Klaas schreef: Als Anselmus het heeft over het rechtdoen aan de geschonden eer van God, dan gaat het niet om God, maar om de schepping respectievelijk om de mensen.

Het gaat wel degelijk om God: het gaat om Zijn recht!

Klaas schreef: maar de schepping moet tot haar recht komen en pas dan komt God aan zijn eer

God komt aan Zijn eer als Zijn schepselen Hem die eer bewijzen door Hem lief te hebben boven alles en hun naasten als zichzelf.

Klaas schreef: Er is dus een duidelijk verschil tussen de eer die God heeft en de eer die de mens aan God geeft.

Uiteraard. Het eerste is een wezenskenmerk van God en het tweede is een werk van dankbaarheid van de mens.

- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 mar 2003 22:29

Hoi Elsa,

Het geeft niet dat het even duurde, ik ben al lang blij dat er iemand reageert. Ik was al bang dat ik die hele lappen voor niets had zitten typen. :-) Wat denk je, was het niet interessant genoeg, te moeilijk, te voor de hand liggend of te ketters om op te reageren?

Elsa:
Is dit zo? Op mij kwam het eigenlijk over alsof de kritiek juist onterecht was! (óók nadat ik het stuk nogmaals gelezen had!)

Ik vind de kritiek op de karikatuur van Anslemus'leer wel degelijk terecht. Maar als je hierover van gedachten wilt wisselen is het misschien beter om wat specifieker te zijn.

Elsa:
Deze conclusie is m.i. niet juist. De mens heeft Gods eer geschonden door Hem niet te gehoorzamen. Het is echter niet zo dat God daardoor 'iets minder eer' had. God is volmaakt. Het is ondenkbaar dat er in Hem enige onvolmaaktheid is. God heeft gewoon recht op Zijn eer.

En omdat 'iets minder eer' bij God niet kan, moeten we dus het idee van 'eer' in de zin van een wezenskenmerk van God laten varen. Of beter gezegd: dat kan Anselmus niet bedoeld hebben. Die 'eer' moet dus wel iets buiten hemzelf zijn.

Elsa:
Het gaat wel degelijk om God: het gaat om Zijn recht!

Maar dat recht is niet iets wat los in de ruimte zweeft. Dat recht is altijd verbonden aan de schepping (wat ons mensen betreft in elk geval). door het schenden van de rechtsorde in de schepping wordt Gods eer aangetast. Het gaat dus wel om God, maar op een meer indirecte manier: door het kwetsen van de schepping kwets je God.

Elsa:
God komt aan Zijn eer als Zijn schepselen Hem die eer bewijzen door Hem lief te hebben boven alles en hun naasten als zichzelf.

En dat 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf' noem ik dan het doel van de schepping. Dus: als de schepping tot haar recht/doel komt komt God aan zijn eer.

Groet,
Klaas

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 mar 2003 22:13

Klaas schreef:Wat denk je, was het niet interessant genoeg, te moeilijk, te voor de hand liggend of te ketters om op te reageren?

Het is juist ontzettend interessant! Ik heb het met plezier gelezen.
Maar echt eenvoudig is het natuurlijk niet. :wink: Ik heb het tenminste wel een aantal keren door moeten lezen voordat ik het idee had dat ik het ook opgenomen had. (dit kan overigens ook komen omdat ik niet de slimste thuis ben :) )

Klaas schreef:
Elsa schreef:Deze conclusie is m.i. niet juist. De mens heeft Gods eer geschonden door Hem niet te gehoorzamen. Het is echter niet zo dat God daardoor 'iets minder eer' had. God is volmaakt. Het is ondenkbaar dat er in Hem enige onvolmaaktheid is. God heeft gewoon recht op Zijn eer.

En omdat 'iets minder eer' bij God niet kan, moeten we dus het idee van 'eer' in de zin van een wezenskenmerk van God laten varen. Of beter gezegd: dat kan Anselmus niet bedoeld hebben. Die 'eer' moet dus wel iets buiten hemzelf zijn.

Nee.
Jij scheidt 'recht' en 'eer'. Dat deed ik niet toen ik zei 'recht op Zijn eer'.

Klaas schreef:
Elsa schreef:Het gaat wel degelijk om God: het gaat om Zijn recht!

Maar dat recht is niet iets wat los in de ruimte zweeft. Dat recht is altijd verbonden aan de schepping (wat ons mensen betreft in elk geval). door het schenden van de rechtsorde in de schepping wordt Gods eer aangetast. Het gaat dus wel om God, maar op een meer indirecte manier: door het kwetsen van de schepping kwets je God.

Gods recht is in eerste instantie verbonden aan Hemzelf. Zijn eer is aangetast.
Ik denk wel dat je gelijk hebt als je zegt dat God gekwetst wordt als Zijn schepping gekwetst wordt.

Klaas schreef:
Elsa schreef:God komt aan Zijn eer als Zijn schepselen Hem die eer bewijzen door Hem lief te hebben boven alles en hun naasten als zichzelf.

En dat 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf' noem ik dan het doel van de schepping. Dus: als de schepping tot haar recht/doel komt komt God aan zijn eer.

Helemaal mee eens!

Ik vind dit wel een lastig onderwerp, omdat het soms een woordspel lijkt. :(

- Louis Paul Boon

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 apr 2003 15:57

heeft God de mens überhaupt nodig om aan Zijn eer te komen?

Die vraag is mij in deze discussie nog niet genoegzaam beantwoord.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 16:00

ikbegrijp de relevantie van he tonderwerp niet.

God eren is een logisch gevolg van het geloven in God en overtuigt zijn dat Hij je redder en zaligmaker is. Daarom eren we Hem. De rest zal me worst wezen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 apr 2003 16:02

Nee, God heeft de mens niet nodig om aan zijn eer te komen. Sterker God is m.i. niet geinteresseerd in Zijn eigen eer.

Vroeger werd bij mij in de kerk wel eens gezegd door dominees dat God de mens red voor Zijn eigen eer :shock: Ik vond dat toen al afgrijselijk, al wist ik niet precies waarom. Nu wel, want God red de mens vanwege Zijn liefde en het is absoluut godslasterlijk om te stellen dat God a.h.w. zulke bijbedoelingen heeft.

Alles wat God doet draag bij aan Zijn heerlijkheid, niet omdat Hij daarnaar streeft maar omdat Hij volmaakt is in wat Hij doet.

joris

Berichtdoor joris » 26 apr 2003 22:26

surfer:
Alles wat God doet draag bij aan Zijn heerlijkheid, niet omdat Hij daarnaar streeft maar omdat Hij volmaakt is in wat Hij doet.

Geweldige belijdenis! Hét uigangst punt om je gleoof te behouden inmoeilijke tijden vind ik. De andere kant is: uw wil geschiede: domweg aannemen en er niet aan willen dat God foute bedoelingen zou hebben. wat gebeurd is altijd op de een of andere manier goed voor God en dus ook goed voor jou! Zo hou ik mij staande in ieder geval. Maar ik merk ook in mij leven, dat het echt zo is!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 05 mei 2003 23:11

Klaas,
de discussie gaat niet de kant op die jij wil, want je antwoordt niet. :(
Kun je even 'bijsturen'? :wink:
Groet,
Elsa

- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 mei 2003 08:09

Hoi Elsa,

Ik ben momenteel bezig met het klussen in ons nieuwe huis.
Daardoor weinig of geen tijd voor dit soort dingen. Sorry ;-(

Wellicht dat ik begin juni wat meer tijd heb; als het goed is zijn we dan nl. verhuisd.

Klaas

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 06 mei 2003 20:02

Oké Klaas!
Werk ze!
Elsa

- Louis Paul Boon

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 17 jun 2003 22:29

surfer schreef:Vroeger werd bij mij in de kerk wel eens gezegd door dominees dat God de mens red voor Zijn eigen eer Ik vond dat toen al afgrijselijk, al wist ik niet precies waarom. Nu wel, want God red de mens vanwege Zijn liefde en het is absoluut godslasterlijk om te stellen dat God a.h.w. zulke bijbedoelingen heeft.

Ook Gods eer('gevoel') is volmaakt! Als God mensen redt voor zijn eigen eer, dan is dat met eerbied gesproken 'Zijn zaak'. Zeker niet 'godslasterlijk'. Het eergevoel van een mens is besmet door de zonde. Het is dan ook fout om dit met elkaar te vergelijken.

Een en ander ontlokt mij de volgende opmerkingen.

22 Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan brandofferen, en slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des HEEREN? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.

De offerdienst is in Christus vervuld. De huidige 'offerdienst' is bidden en danken. Gehoorzaamheid stijgt daar dus nog bovenuit!

Sommigen bestaan het om vergeving te vragen voor de zonden die ze nog zullen begaan!

God heeft aangegeven met (een deel van?) de mensheid 'door te willen'. Dat Hij daarbij Zijn Liefde 'gebruikt' om de mensen te trekken, is evident.

Eveneens is helder dat (het dreigen met) de ultieme straf [de eeuwige dood] eveneens tot Gods 'instrumentarium' behoort.

Strijd dit echter met Zijn Liefde? Nee, want God is volmaakt en Rechtvaardig.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Terug naar “Archief”