SGP verliest recht op subsidie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

SGP verliest recht op subsidie

Berichtdoor ahuibers » 07 sep 2005 11:05

SGP verliest subsidie wegens vrouwenstandpunt

Uitgegeven: 7 september 2005 11:43
Laatst gewijzigd: 7 september 2005 11:46

DEN HAAG - De Nederlandse overheid mag de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) geen subsidie meer geven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De partij laat geen vrouwen als volwaardig lid toe en dat is in strijd met het Vrouwenverdrag, meent de rechtbank.

Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en zeven andere maatschappelijke instanties hadden bij de rechtbank ook geëist dat de SGP een einde moest maken aan het weren van vrouwen als volwaardig lid van de partij. De rechter zou daartoe de huidige statuten nietig moeten verklaren. Hierin ging de rechtbank niet mee, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten.


De rechtbank herinnert eraan dat de Nederlandse regering eind jaren tachtig het Vrouwenverdrag heeft geratificeerd. "Daarmee heeft Nederland zich verplicht passende maatregelen te nemen om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven uit te bannen. Nederland is de verplichtingen uit dit verdrag niet nagekomen."

Discriminatie

"De overheid heeft niets ondernomen om aan de discriminatie van vrouwen door de SGP een einde te maken, maar heeft zelfs de SGP ondersteund door middel van het verlenen van subsidie", stelt de rechtbank.

Hij heeft de Nederlandse Staat opgedragen geen subsidie aan de SGP meer toe te kennen, zolang die partij vrouwen niet op gelijke voet met mannen toelaat tot het lidmaatschap van de partij. De SGP kent vrouwen nu geen volwaardig lidmaatschap toe. Vrouwen kunnen zich ook niet verkiesbaar stellen.
Laatst gewijzigd door ahuibers op 07 sep 2005 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 11:08

Dat is pas discriminatie, op grond van een mening subsidie inhouden!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 sep 2005 14:20

Span een proefproces aan zou ik zeggen. En dan moet dat proefproces natuurlijk aangespannen worden door mensen die geen enkele binding hebben met de SGP (zoals bijv. het Clara Wichman instituut).
Misschien dat de rechter dit op grond van het nondiscriminatiebeginsel weer ongedaan maakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mnemosyne
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2005 11:39

Berichtdoor Mnemosyne » 07 sep 2005 15:41

SGP heeft gemeldt niet in hoger beroep te gaan.

Het zou mij niet verbazen, als de SGP zich gaat beraden, en op termijn vrouwen wel toestaat lid te worden.
Het weigeren van vrouwelijke leden past toch helemaal niet meer in het huidige plaatje van totale gelijkstelling dat iedereen wil zien.

Het lijkt me op termijn ook niet haalbaar voor de SGP om vast te houden aan haar vrouwenstandpunt.
"Onuitsprekelijk gezegend
is hij die door de Muzen wordt bemind." [Hesiodus]

Gebruikersavatar
Shrike
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2004 08:21
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 07 sep 2005 15:49

Plus dat een groot gedeelte van de SGP-jongeren het oneens is het met vrouwenstandpunt. Zo rond de 60 procent. Daar behoor ik overigens ook bij.
Laatst gewijzigd door Shrike op 07 sep 2005 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 sep 2005 16:21

Raido schreef:Dat is pas discriminatie, op grond van een mening subsidie inhouden!


Precies....dat gezeik op dit standpunt, ben je het er niet mee eens...stem dan gewoon niet op de Sgp, doe je het wel...mekker dan niet!
*wordt zo pissig van dit geneuzel*

Gebruikersavatar
Shrike
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2004 08:21
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 07 sep 2005 16:56

Het probleem is volgens mij dat de SGP als politieke partij een openbare club en niet een of ander particulier iniatief.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2005 17:06

toch vreemd dat er geen sgp-vrouw was

Hierin ging de rechtbank niet mee, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 sep 2005 17:18

De SGP mag nog steeds doen en laten wat ze willen, ze moeten er alleen geen steun van de overheid bij verwachten. Neo-nazi's krijgen over het algemeen ook geen subsidie. De nederlandse staat heeft nou eenmaal bepaalde verdragen getekend.

goeie zaak wat mij betreft.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2005 17:24

je hebt het nu over 2 verschillende groepen, mrsokkie. je hebt het over een groepering die andere mensen het licht niet in de ogen gunt en een politieke partij die zegt dat de taak van de vrouw niet in de politiek ligt. dit is een afbraak van democratie, van de vrijheid van meningsuiting. de SGP word iets opgelegd waar ze op tegen is en daarom is het stop zetten van subsidies niet rechtvaardig. het word een ander verhaal als de SGP andere mensen het licht in de ogen niet gunt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 sep 2005 17:27

raar land,
euthanasie wordt zeker wel gesubsidieerd ?

Laat dat soort proefproces aanspannede landgenoten zich gewoon met hun eigen zaken bemoeien,
als de meerderheid van de SGP achterban het er mee oneens is, wordt het standpunt vanzelf veranderd.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

André

Berichtdoor André » 07 sep 2005 17:35

Het partijbureau van de SGP krijgt jaarlijks circa 800.000 euro aan subsidie, de fractie in de Tweede Kamer ontvangt voor haar ondersteuning 300.000 euro. Bij de partij, die ongeveer 27.000 leden telt, komt volgens de woordvoerder 344.000 euro aan contributie binnen. In de begroting van 2005 is een bedrag van 70.000 euro aan giften opgenomen.

Dat betekent dus dat 27000 leden 386.000 euro extra mogen opbrengen.
Dat is dus ruim 14,00 euro per lid op jaar basis, moet te doen zijn toch?

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 sep 2005 17:42

ff mijn spaarpot plunderen :D Help de SGP de winter door...

ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden, ik weet alleen dat al die mensen die roepen "ik wil niet dat mijn belastinggeld naar de SGP gaat" geen punt hebben. ik wil nl. wel dat mijn belastinggeld daarheen gaat. nou, dan gaat er toch een deel van het belastinggeld heen? ws. krijgt een grotere partij meer subsidie, dus gaan we er voor het gemak maar van uit dat het lidmaatschap een evenredige afspiegeling is van de wens waar het belastinggeld heengaat.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sela

Berichtdoor sela » 07 sep 2005 17:48

zag h. ali net op het nieuws.. grmbll.
voel 'k me - als vrouw - niet helemaal vertegenwoordigt door haar.

gevoelsmatig lijkt de uitspraak nadelig te zijn voor de tolerantie in nederland..

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 sep 2005 18:03

Hoewel er nog niet letterlijk wordt gezegd dat de SGP vrouwen moet accepteren worden ze wel die kant op geduwd, ik vraag me af of dat een taak van de rechtbank/overheid is.

Probleem nu is dat de SGP in de hoek is geduwt, laten ze nu vrouwen toe dan ziet het Clara Wichman instituut dit als hun overwinning en dat zal de SGP nog lang moeten horen.
Doen ze het niet dan lopen ze 800.000 euro subsidie mis, mij lijkt dat ze het dan financieel gezien knap moelijk krijgen.

Dat betekent dus dat 27000 leden 386.000 euro extra mogen opbrengen.
Dat is dus ruim 14,00 euro per lid op jaar basis, moet te doen zijn toch?

Ze lopen toch 800.000 euro mis?
da´s ± 30 euro per lid, maar goed dat moet in feite ook nog wel kunnen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 114 gasten