wegbrengen van iemand die voor abortus gaat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
pippylangkous
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 feb 2003 16:51
Locatie: in westen van het land

wegbrengen van iemand die voor abortus gaat?

Berichtdoor pippylangkous » 25 feb 2003 18:18

Mag je als verpleegkundige iemand wegbrengen naar de operatiekamer die voor abortus gaat? (ik bedoel niet iemand die voor abortus gaat vanwege buitenbaarmoederlijke zwangerschap)of zal je je beroepen op gewetensbezwaren?

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Berichtdoor Torenspits » 25 feb 2003 19:14

Stel nou dat niemand deze vrouw ooit in naam van Christus heeft verteld dat de abortus die zij van plan is te laten uitvoeren wellicht gelijk staat aan moord.
Dan is de Christelijke verpleegkundige die deze vrouw naar de operatiekamer rijdt waarschijnlijk de laatste om haar dat duidelijk te maken. De boodschap komt op deze manier veel duidelijker aan dan een werkweigering, waar de patient vermoedelijk nooit weet van krijgt.

Hoe zit dat eigenlijk met abortussen. Vinden die uitsluitend in abortusklinieken plaats? Of ook in regionale en academische ziekenhuizen? Of is een abortuskliniek altijd gesitueerd in een regulier ziekenhuis?

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 19:49

Stel dat het kind nu ter wereld komt in crimineel gezin.
En na 20 jaar crimineel zijn iemand dood?
En gun je het een baby om in zo'n gezin op tegroeien?
Waarschijnlijk voor galg en rat. Deze gevallen die ik nu beschrijf zijn er.
Mzzl,
Simson

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 19:54

Stel dat het kind nu ter wereld komt in crimineel gezin.
En na 20 jaar crimineel zijn iemand dood?
En gun je het een baby om in zo'n gezin op tegroeien?
Waarschijnlijk voor galg en rat. Deze gevallen die ik nu beschrijf zijn er.
Mzzl,
Simson
hm..dit slaat eigenlijk nergens op. Voor hetzelfde geld kun je zeggen: stel dat het kind later veel voor andere mensen zou betekenen. Wat een gemis!

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 20:17

Ja dat zou kunnen!
Als het kind in goed gezin terecht komt.
Wat kun je van zo'n kind verwachten met een op voeding van lik-m'n-visje?
Je moet rieel blijven. Als ik zwanger zou zij kan ik het kind een goede opvoeding geven. Ik heb geld zat en huis en dergelijke. Maar iemand van minder jarige? Heb die een goed kans?
Ja soms wel. Maar een kind van een heroine hoertje? Gun je dat kind zo'n moeder?
Bedenk je nog maar eens,
Mzzl,
Simson

Gebruikersavatar
pippylangkous
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 feb 2003 16:51
Locatie: in westen van het land

Berichtdoor pippylangkous » 25 feb 2003 20:31

sorry maar als je dan al vind dat je een kind niet kan opvoeden in zon gezin "kies " er dan voor om geen kinderen te krijgen. trouwens kinderen die uit zon gezin komen kunnen ook veel betekenen juist omdat ze uit zon gezin komen, sorry als ik een beetje fel ben maar als je weet waarvoor sommige mensen een abortus laten plegen vind ik wel heel ver gaan een arts uit een abortuskliniek heeft gezegd als een vrouw zegt ik wil een abortus omdat het buiten regent dan zal ik dat doen?????????? ik hoop dat ik hier niemand mee bezeer,trouwens abortus kan je in elk ziekenhuis laten plegen die hiervoor een aantekening heeft maar tuurlijk ook in abortuskliniek

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 25 feb 2003 21:07

Sorry, maar het absoluut niet van belang waar een kind geboren wordt, wat voor ouders het krijgt, goede of "slechte", rijke of arme, zondaars of zondaars. Deze discussie gaat dus een verkeerde richting uit. Voor alles moet jeje er bewust van zijn dat ieder kind een schepsel is van God, en dus uiterst waardevol.

Mijn grootste bezwaar tegen abortus is dus dat je geen rekening houd met het werk van de Schepper.

Simson
En gun je het een baby om in zo'n gezin op tegroeien?


Simson
Maar een kind van een heroine hoertje? Gun je dat kind zo'n moeder?


Het gaat er dus niet om of ik of jij het aan iemand gunt een kind te krijgen. Ik geloof dat Onze Schepper daar over beslist. En God's wegen zijn anders die van mensen. Denk maar aan God's keuze voor David i.p.v. zijn grote sterke broers. Of denk het verkiezen van Jakob (de bedrieger) boven Ezau, die een kerel was.

Beste Simson, als jij zo begaan bent met kinderen met volgens jou ongeschikte ouders, waarom help je ze dan niet in plaats van kritiek aan de zijlijn te geven.

Simson
Als ik zwanger zou zij kan ik het kind een goede opvoeding geven. Ik heb geld zat en huis en dergelijke.


Is totaal niet belangrijk, het gaat erom of je van je kinderen houdt op een wijze die de bijbel ons leert.

Pippylangkous
als ik een beetje fel ben maar als je weet waarvoor sommige mensen een abortus laten plegen vind ik wel heel ver gaan een arts uit een abortuskliniek heeft gezegd als een vrouw zegt ik wil een abortus omdat het buiten regent dan zal ik dat doen??????????


Het is dus goed hier een christelijk signaal te geven.

Torenspits
Stel nou dat niemand deze vrouw ooit in naam van Christus heeft verteld dat de abortus die zij van plan is te laten uitvoeren wellicht gelijk staat aan moord.
Dan is de Christelijke verpleegkundige die deze vrouw naar de operatiekamer rijdt waarschijnlijk de laatste om haar dat duidelijk te maken. De boodschap komt op deze manier veel duidelijker aan dan een werkweigering, waar de patient vermoedelijk nooit weet van krijgt.


Ben ik helemaal met je eens. Daarnaast is er ook het enerzijds afwijzen van de zonde en het anderzijds liefhebben van de zondaar. Ik denk dat je dat als Christen moet uitstralen. Het is dus beter de confrontatie aan te gaan met de vrouw en haar familie, dan ze te ontlopen. De vrouw en de familie moet ook weten dat er altijd een weg terug is (naar God).

Ik hoop dat de discussie verder in deze richting kan.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 25 feb 2003 21:37

Torenspits schreef:Stel nou dat niemand deze vrouw ooit in naam van Christus heeft verteld dat de abortus die zij van plan is te laten uitvoeren wellicht gelijk staat aan moord.
Dan is de Christelijke verpleegkundige die deze vrouw naar de operatiekamer rijdt waarschijnlijk de laatste om haar dat duidelijk te maken. De boodschap komt op deze manier veel duidelijker aan dan een werkweigering, waar de patient vermoedelijk nooit weet van krijgt.

Denk je werkelijk dat een verpleegkundige het maken kan om op dát moment een dergelijk religieus getint gesprek met zo'n vrouw te gaan voeren? Die verpleegkundige moet 'gewoon' haar werk doen. Als er tijd en gelegenheid voor een dergelijk gesprek is, moet zij dat zeker niet nalaten. Maar in principe is ze in eerste instantie verpleegster en niet evangelist!

Het lijkt mij een heel lastig geval, maar die zij er, denk ik, meer. Het hele vak verpleegster wordt vrij moeilijk in deze samenleving. Deze mensen hebben veel steun en gebed nodig.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 25 feb 2003 21:58

Maar in principe is ze in eerste instantie verpleegster en niet evangelist!


In tweede instantie verpleegster, maar in eerste instantie christen.
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 25 feb 2003 22:13

hemelburger schreef:
Maar in principe is ze in eerste instantie verpleegster en niet evangelist!


In tweede instantie verpleegster, maar in eerste instantie christen.

Oké: in eerste instantie christin, wat blijkt uit het feit dat ziij haar werk gewetensvol doet. In tweede instantie verpleegster.
Dit impliceert nog steeds niet dat zij op dat moment ook evangelist is!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Berichtdoor Torenspits » 25 feb 2003 22:29

Goed dat je wijst op het anderzijds liefhebben van de zondaar, hemelburger. Dat is zeer belangrijk.

De verpleegkundige zou informatie paraat moeten hebben over of moeten kunnen verwijzen naar instanties die een pasgeboren baby aannemen en weer ter adoptie afstaan aan kinderloze echtparen. Er moeten voldoende alternatieven geboden worden voor de abortusklant. Haar mogelijke (financiele) zorgen moeten weggenomen worden.

Maar zij moet vooral gewezen worden op het zondige karakter van haar daad.

Dat kan lastig zijn in de praktijk. Dat kan heel wat problemen met de leiding opleveren. Maar als je niet voor je geloof kunt opkomen en min of meer gedwongen wordt zwijgend medeplichtig te worden aan moord dan is werkweigeren een optie.
En eigenlijk niet alleen een optie. Misschien wel een must.
Als het begeleiden van abortuspleegsters trouwens niet echt een uitzondering is, mag je jezelf best eens afvragen of het niet verstandig is uit te zien naar een andere baan.

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 25 feb 2003 22:32

Dit impliceert nog steeds niet dat zij op dat moment ook evangelist is!


Dus alleen evangelisten mogen over het heil in Jezus Christus praten.
De rest mag stilzwijgend hun aardse werk doen.
Het christen-zijn impliceerd dat je het geloof in Christus uitdraagt.
In woord en daad.
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 25 feb 2003 22:40

Als het begeleiden van abortuspleegsters trouwens niet echt een uitzondering is, mag je jezelf best eens afvragen of het niet verstandig is uit te zien naar een andere baan.


En het dus maar overlaten aan mensen die het niet zo nauw nemen met de wil van God? Dit lijkt op je handen wassen in onschuld. Ik bedoel, dat je dan kunt zeggen:"Ik heb er niets mee te maken, dus hoef ik mij er ook niet voor te schamen, dat dit soort praktijken gebeuren." Jezus Christus kwam juist op plekken waar zondaars te vinden waren.
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 26 feb 2003 13:10

Torenspits schreef:Stel nou dat niemand deze vrouw ooit in naam van Christus heeft verteld dat de abortus die zij van plan is te laten uitvoeren wellicht gelijk staat aan moord.
Dan is de Christelijke verpleegkundige die deze vrouw naar de operatiekamer rijdt waarschijnlijk de laatste om haar dat duidelijk te maken. De boodschap komt op deze manier veel duidelijker aan dan een werkweigering, waar de patient vermoedelijk nooit weet van krijgt.

Ik denk dat die boodschap belangrijk is, echter ik hoop dat de wijze dat het vertelt wordt niet zo veroordelend is ('moord'), maar meer liefdevol en meer als die van Jezus Christus. Ik zou het wenselijker vinden als het positieve, het mooie, het leven wordt benadrukt, het wonder dat zich in haar afspeelt ... eventueel ondersteund door mooie foto's van hoe dat wonder er op dat moment uitziet ...
(iedereen weet dan vanzelf op een liefdevolle manier, wat het betekend om die zwangerschap af te breken, zonder gelijk met beladen woorden te komen ...)

John

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 26 feb 2003 13:41

Simson schreef:Ja dat zou kunnen!
Als het kind in goed gezin terecht komt.
Wat kun je van zo'n kind verwachten met een op voeding van lik-m'n-visje?
Je moet rieel blijven. Als ik zwanger zou zij kan ik het kind een goede opvoeding geven. Ik heb geld zat en huis en dergelijke. Maar iemand van minder jarige? Heb die een goed kans?
Ja soms wel. Maar een kind van een heroine hoertje? Gun je dat kind zo'n moeder?
Bedenk je nog maar eens,
Mzzl,
Simson


Natuurlijk gun je dat zo'n kind niet! Maar is dat een reden om het kind daarom maar te vermoorden???
Als iemand geen leuk leven heeft (en bedenk wel: het leven is echt niets vergeleken bij de eeuwigheid!) moet je hem dan ook maar vermoorden?? (nee toch ;))


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten

cron