Evangeliseer jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Evangeliseer jij?

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 02:42

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.

——————————————————————————
1. BVB | 16.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Een vraagje: wie voelt zich een getuige van Christus. Jezus Christus roept ons op om zijn getuigen te zijn (Handelingen 1). Mijn vraag: in hoeverre geef jij, jouw kerk daaraan gehoor. Vind je uberhaupt dat je er gehoor aan moet geven??
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
2. MOEDELOOS | 17.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ja iedere christen zou moeten evangeliseren. All denk ik dat je pas echt liefdevol kunt getuigen als je Jezus werkelijk kent.

Dat neemt niet weg dat we toch moeten getuigen ook al "kun" je dat niet. Maar getuigen kan ook door je handel en je wandel


——————————————————————————
3. BVB | 21.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Beste moedeloos,

Ik denk dat je alleen maar kunt getuigen als je christen (=volgeling van Jezus Christus) bent. Als jij in de kerk zit en je bent christelijk opgevoed maar je kent Jezus Christus niet dan ben je volgens mij geen christen (of je definitie van christen is anders). Ik denk dat je alleen maar kunt getuigen als je zelf de Overtuiger (=de Heilige Geest) bezit. Als je daar niet van overtuigd ben of soms twijfels hebt moet je je door de Heilige Geest laten overtuigen.

Met broederlijke groet,

BVB
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
4. STERRETJE | 21.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
BVB

een vraagje..

hoe zie jij het volgende:
je gaat naar de kerk, je luisterd naar preken enz. je weet theoretisch wat "het is" en je komt (on)kerkelijken tegen die je over God verteld enz. dan is het dus vanuit jouw oogpunt geen evangeliseren.

Ik ben het niet met je een. Ik denk dat iedereen die (actief) kerkelijk is van betekenis kan zijn wat evangeliseren betreft. Maar aan de andere kant zie ik het wel zo, dat wanneer je pas echt een christen bent, je pas echt kunt vertellen wie God is en wat Hij wil zijn voor de mensen.
Dit kun je dan vanuit de bijbel en vanuit eigen beleving delen.
Maar als je christelijk bent, dan kun je toch jouw ervaring met de bijbel delen? Dan is het toch ook nog evangeliseren?

-----
des te verder hij liep, des te langer was zijn terugweg


——————————————————————————
5. SURFER | 21.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
..


——————————————————————————
6. SURFER | 21.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
sterretje,
als ik daar op mag reageren:

ik denk dat als je geen echte gelovige bent, je de overtuigingskracht mist. Mensen voelen dat snel aan.

Surfer


——————————————————————————
7. THEKEIMPE | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Dus zouden preken van Judas, Demas en anderen die later toch weer afvielen nutteloos zijn geweest.
Dus is ieder woord wat je tegen een ander zegt zonder dat je zelf overtuigd bent nutteloos.
Dus kan je maar beter zwijgen tot je overtuigd bent.

Toch?
-----
Zonder leven geen liefde


——————————————————————————
8. STERRETJE | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
zo reageerde ik ook ongeveer tegen wat mensen die het zo zeiden TK.

idd zul je een bepaalde overtuigingskracht missen surfer...Maar, dat betekend niet dat je je stil moet houden, ik weet zeker dat je mensen toch wat kunt vertellen over God zonder echt Christen te zijn, alleen mis je dan heel veel en dat zal ook in je praten gemist worden. Maar dat betekend niet dat je je stil moet houden.
-----
des te verder hij liep, des te langer was zijn terugweg


——————————————————————————
9. SURFER | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
gevoelsmatig zeg ik:

ik vindt het hypocriet om tegen mensen te zeggen dat ze het geloof in God nodig hebben, terwijl je er zelf eigelijk best buiten kunt. Dan ben je bent een wandelende anti-reclame.

Net zoals een vertegenwoordiger, die zegt: mensen, je moet deze auto kopen, dat is echt de allerbeste. En zelf prive in een ander merk rijden. Dat is toch niet te verkopen?

En mensen die niet in God geinteresseerd zijn, kunnen beter hun mond houden. Ze brengen het christelijk geloof veel schade toe, zoals Judas en Demas.

Het is wel zo dat woorden van mensen, die zonder al teveel betekenis gezegd worden, op andere mensen wel indruk kunnen maken. Maar dat is meer in algemene zin.

Je kunt er niet onder uit; als je het evangelie hoort zul je je moeten bekeren, je daar voor in moeten spannen.

En die halfslachtige houding die veel kerkmensen hierin aannemen, is erg gevaarlijk.

groetjes,

Surfer




——————————————————————————
10. THEKEIMPE | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Helemaal mee eens surfer, met je laatste opmerking dan. Maar... De discussie ging niet over ongeinteresseerde kerkemensen, maar over kerkmensen die zelf in twijfel leven, maar er van overtuigd zijn dat het leven zonder God geen leven is, zonder dat ze vanzich zelf kunnen/ durven zeggen dat ze met God leven.

-----
Zonder leven geen liefde


——————————————————————————
11. BVB | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Beste Sterretje,

Ik ben het denk ik wel met Surfer eens. Je kunt pas getuigen als je ergens van kunt getuigen. Als je niet echt bekeerd bent (en als je twijfelt hoef je niet niet-bekeerd te zijn) kun je nooit de blijde boodschap overbrengen. De blijde boodschap overbrengen is mijns inziens de Heilige Geest overbrengen. Het zijn niet alleen woorden maar het geschied ook in kracht, in overtuiging van jezelf en in de Heilige Geest (zie ook: 1 Thess 1:1-10).

Als jij zegt er zijn mensen die niet zeker weten of ze geloven maar wel de boodschap doorvertellen denk ik, zulke mensen bestaan niet! Als jij graag Gods boodschap wil doorvertellen is dat een bewijs dat jij een kind van God bent. De dingen zoals jij ze stelt gaan volgens mij niet samen.

Om nog te reageren op het voorbeeld van Judas, ik denk dat dit voorbeeld niet is te vergelijken met het evangeliseren in de huidige tijd. Maar dat is een moeilijke discussie die een beetje buiten de vraag valt die ik aan het begin van de discussie gesteld heb
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
12. STERRETJE | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
bvb

Ik vind het wel moeilijk geplaatst.. "Als jij graag Gods boodschap wil doorvertellen is dat een bewijs dat jij een kind van God bent."
Uit theorie weet je dat je je verloren gaat als je God niet kent.
dat dat ook voor anderen geld.

Wij gaan af en toe met de jeugdclub folderen en evangeliseren in een stad. Moet je dan zeggen, "degene die geen kind van God zijn kunnen niet mee?" Want jah, die kunnen dan niet evangeliseren?!

Als je met onkerkelijke vrienden bent en je praat over God, je verteld over God. Je bid met ze enz. Is dat dan geen evangeliseren?

Ik vind dit wel moeilijk hoor.
-----
des te verder hij liep, des te langer was zijn terugweg


——————————————————————————
13. SURFER | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
beste mensen,

misschien moet iemand die de behoefte voelt om over God te praten dat gewoon doen, zonder zich van alles af te gaan vragen.

we kunnen het onszelf ook onnodig moeilijk maken, in dat opzicht. Mij schiet opeens iets uit het nieuwe testament te binnen waarin de discipelen Christus vragen om een man te bestraffen die in Zijn naam wonderen doet. Het antwoord van Christus is dan, die niet tegen ons is, die is voor ons. Met andere woorden, laat die man rustig zijn gang gaan.

Hij spreekt hem niet aan, er wordt verder niks over die man gezegd of over wie hij is, hij evangeliseert en Christus heeft daar niets op tegen.
Met andere woorden: waar maken wij ons druk om?

Surfer




——————————————————————————
14. CYBERCURSE | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hey BVB, volgens mij zit je niet helemaal goed.

Ik heb namelijk wel eens geevangeliseerd in een kroeg, gesprek met een paar anti-christelijke mannen, dat duurde een paar uur lang. Toch ben ik niet bekeerd, ik hoop dat dat nog mag gebeuren!

Natuurlijk geloof ik wel, maar geloven en bekeerd zijn zijn 2 dingen...
-----
You don't understand the words comin' out of my mouth!!


——————————————————————————
15. BVB | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Natuurlijk kun je wel evangeliseren als je niet gelooft, maar ik denk dat er dan geen echte kracht vanuit gaat (al staat er ergens een tekst in de Filipenzenbrief die wel aanleiding geeft tot jouw betoog).

Voor jou: Geloven is bekeerd zijn!! Als jij gelooft dat alleen Jezus Christus jou kan redden dan ben je bekeerd. Lees 1 Johannes er maar eens op na. Op een gegeven moment staat daar Wie gelooft in de Zoon van God kan dat niet doen dan door de Heilige Geest. En in Johannes 1:12 staat. Degenen die Hem aangenomen hebben heeft hij macht gegeven om kinderen Gods genaamd te worden, diegenen die in Zijn naam geloven.

Als je gelooft in Zijn naam dan heb je macht om een kind van God te zijn. Zeg ik niet staat in de bijbel!

Met broederlijke groet,

Martin
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
16. BVB | 22.May.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Beste Sterretje,

Volgens mij ben jij een kind van God die nog weinig zekerheid heeft. Je mag op grond van Zijn Woord Hem vastgrijpen. Je mag op grond van Zijn Woord pleiten op zijn beloften (zie ook reactie op cybercurse).

Mijn stelling blijft wel:
Ga niet evangeliseren als je niet gelooft. Dat is dom. Laat je dan evangeliseren. Evangeliseren is een goed voorbeeld zijn. Hoe ben je een goed voorbeeld; door het Voorbeeld te volgen. Doe je dat, dan gaan mensen ook jouw Voorbeeld volgen (zie handelingen 1)
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
17. JOHANNES1 | 30.Jul.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
even deze discussie nieuw leven inblazen. evangeleren jullie?
-----
is weer terug


——————————————————————————
18. CYBERCURSE | 01.Aug.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik geloof niet dat geloven per definitie bekeerd is BVB. Dit omdat volgens mij iedereen wel een ingeboren Godsbesef heeft. Ik denk dat de duivel hier handig gebruik van maakt wat je terugziet in andere religies waardoor miljoenen mensen niet de ware God belijden. (islam, boedhisme e.d.)

Omdat ik christelijk gezin ben opgevoed heb ik eigenlijk altijd al geloofd dat er een God was en dat hij alles gemaakt heeft e.d. Maar bekeerd zijn is volgens mij heel anders. Als ik sommige (volgens mij dus bekeerde) mensen iets zie uitdragen dan weet ik dat ik (helaas) zeker niet bekeerd ben.

De tekst die je aanhaalt is waar en geeft hoop. Toch geloof ik dat bekering een hele stap verder is.
-----
You don't understand the words comin' out of my mouth!!


——————————————————————————
19. GEERTJE | 01.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
je hebt gelijk.je kunt zomaar niet gaan evangelieseren.wij hadden in de kerk vanmorgen een preek van wat jezus gezegt had.....gooi geen parelen voor de zwijnen.
het getuigen van jezus is niet wat je uitschreewt maar door
je houding tegenover je medemens.je moet het als hetware uitstralen zoals iemand die elke zondag naar de kerk gaat en waarvan de mensen zeggen,wat vindt hij daar?
jezus zei;wie zoekt die vind.dat is de geheimenis van onze god.zonder worden en door onze uitstraling komen mensen met god in contakt
groetjes geertje
-----
TELETUBBIES FOR PRESIDENTS!


——————————————————————————
20. BVB | 04.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Beste Cybercurse,

Geloven inderdaad niet alleen in een christelijk gezin opgegroeid zijn en geloven dat er een God is. Geloven gaat inderdaad verder. Geloven is belijden dat je gelooft in Jezus Christus als de Zoon van God. Dit houdt in dat je ook belijdt dat hij gestorven is voor jouw zonden en opgestaan uit de doden waardoor wij ook mogen hopen op eeuwig leven. Wat jij aanhaalt is inderdaad niet geloven zoals de bijbel dat bedoelt. Maar als jij volmondig zegt (en dat is hetzelfde als belijden) de tekst die in 1 Johannes 3 staat dan mag je er zeker van zijn (met alle twijfels die er bij horen in dit leven) dat je gelooft
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten



——————————————————————————
21. RADER | 09.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Een boeiende discussie.
Maar wie evangeliseert er nu daadwerkelijk.
Bij verschillende evangelisatieposten is genoeg folderwerk.
Twee weken geleden was ik bij het heidepop-festival in Ede en had boeiende gesprekken met jongeren over het geloof. Helaas waren we maar met 6 mensen.
Wie wil helpen?
Evangelisatiewerkgroep sjofar zoekt mensen.


-----
R

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Evangeliseer jij

Berichtdoor Corne van 't Hof » 11 sep 2002 14:00

Volgens mij kun je niet evangeliseren als je onbekeerd bent. Stel dat je aan de deur staat en je zegt "zonder Jezus kan je niet sterven hoor", als zo'n onkerkelijk iemand dan vraagt weet jij dan zeker dat je naar de hemel gaat. Wat zeg je dan. Lieg je dan, of zeg je de waarheid. Als je zegt dat je als onbekeerde naar de hel gaat. Je staat dan wel erg voor joker. Christen zijn -in de ogen van een onkerkelijke- en toch naar de hel, hoe bestaat het. Haal eerst de balk uit je eigen oog en daarna de splinter uit het oog van je naaste.

Gods genade toegewenst.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 11 sep 2002 22:07

Ik wilde nog graag even op een berichtje van Surfer wijzen. Hij stelt dat een ieder die zich geroepen voelt iets over God te zeggen tegenover een ander, dit gewoon moet doen. Ik ben het daar van harte mee eens.

Het gaat er niet om mensen te overtuigen door ze je eigen grote geloof te laten zien. Breng de mensen in contact met het evangelie en wie weet wat God daar mee wil doen.

Ook als je niet gelooft, kan God je getuigenis gebruiken in Zijn dienst. Je hakkelende getuigenis en je eigen onzekerheden hoeven echt geen drempel te zijn voor ongelovigen. Waar deze zich het meest aan ergeren is vaak juist dat ontzettende zeker weten van veel christenen. Wees maar gewoon wie je bent met al je twijfels en onzekerheden. Of dacht je dat God je zou afwijzen omdat je het allemaal nog niet zo goed weet? Gelukkig niet!

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 26 sep 2002 10:35

BVB zegt: Geloven is bekeerd zijn!! Als jij gelooft dat alleen Jezus Christus jou kan redden dan ben je bekeerd. Lees 1 Johannes er maar eens op na. Op een gegeven moment staat daar Wie gelooft in de Zoon van God kan dat niet doen dan door de Heilige Geest.

Dit is maar ten dele waar.
Er is onderscheid tussen een historisch geloof ( met het verstand de waarheid van Gods Woord erkennen) en het ware geloof (door de kracht van Gods Geest in het hart gewerkt).
Een historisch geloof kun je bezitten als gevolg van opvoeding of als gevolg van eigen keuze.

De Heere Jezus maakt Zelf ook dit onderscheid in de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden.
In de kanttekeningen bij Matth. 25 staat: Met de 10 maagden worden bedoeld allen die de Christelijke naam voeren; met de wijzen alle oprechte ware gelovigen; met de dwazen alle mond- Christenen en alle geveinsden; met de lampen de belijdenis van het Christelijk geloof; met de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig.

Let er op dat er 10 maagden waren en dat zij alletien een lamp hadden!

Overigens mag jij nooit van iemand zeggen dat hij/ zij een kind van God is of niet. (Volgens mij ben jij een kind van God die nog weinig zekerheid heeft) Dat moet je aan God overlaten: Hij alleen kent het hart!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 27 sep 2002 20:49

[quote="Elsa"] BVB zegt: Geloven is bekeerd zijn!! Als jij gelooft dat alleen Jezus Christus jou kan redden dan ben je bekeerd. Lees 1 Johannes er maar eens op na. Op een gegeven moment staat daar Wie gelooft in de Zoon van God kan dat niet doen dan door de Heilige Geest.

Dit is maar ten dele waar.
Er is onderscheid tussen een historisch geloof ( met het verstand de waarheid van Gods Woord erkennen) en het ware geloof (door de kracht van Gods Geest in het hart gewerkt).
Een historisch geloof kun je bezitten als gevolg van opvoeding of als gevolg van eigen keuze.

Wat is er mis met een historisch geloof? Het is een onderdeel van het ware geloof. Ik lees in m'n Bijbel in Matt 22:37 Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Verder denk ik dat wij vaak veel te bekrompen van onze Vader denken.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 27 sep 2002 22:57

Met geheel uw verstand is maar de helft, Cathy
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 sep 2002 12:10

Cathy schreef:
Elsa schreef: BVB zegt: Geloven is bekeerd zijn!! Als jij gelooft dat alleen Jezus Christus jou kan redden dan ben je bekeerd. Lees 1 Johannes er maar eens op na. Op een gegeven moment staat daar Wie gelooft in de Zoon van God kan dat niet doen dan door de Heilige Geest.

Dit is maar ten dele waar.
Er is onderscheid tussen een historisch geloof ( met het verstand de waarheid van Gods Woord erkennen) en het ware geloof (door de kracht van Gods Geest in het hart gewerkt).
Een historisch geloof kun je bezitten als gevolg van opvoeding of als gevolg van eigen keuze.

Wat is er mis met een historisch geloof? Het is een onderdeel van het ware geloof. Ik lees in m'n Bijbel in Matt 22:37 Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Verder denk ik dat wij vaak veel te bekrompen van onze Vader denken.


Ik denk dat er helemaal niks mis is met een historisch geloof. Dat zal ook Elsa's mening zijn.
Wat zij probeert aan te geven, en wat ik met haar eens ben, is dat het te kort is voor de zaligheid.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 11 okt 2002 22:32

mijn dochter van 4 'evangeliseert' ook:
Zij zit op de schommel en brult over de hele buurt
"God is groot
ik weet dat Hij
hoger is dan alle goôn............"

En
"God heb ik lief"
"U alleen, U loven wij"

"Wat zijn dat voor een versjes?', vragen de buurkinderen dan.
"versjes van de Heere", is dan het antwoord................
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 okt 2002 20:28

dit is erg mooi, want in de bijbel lezen we: zoekt de Heere in uw jongelingsjaren. welke tekst het precies is weet ik niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten