Toe-eigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Toe-eigening van het heil

Berichtdoor TheKeimpe » 19 sep 2002 15:03

Naar aanleiding van een andere discussie wil ik hier de aanzet tot een nieuwe discussie geven.

Wanneer we het hebben over de toe-eigening van het heil, dan zijn daar zeer grof gezegd twee wegen in te onderscheiden nl:

(1) de mens heeft een vrije wil om voor God te kiezen. God belooft dat een ieder die voor Hem kiest het eeuwige leven heeft.

(2) de mens heeft geen vrije wil. Enkel de uitverkorenen wordt het gegeven dat zij toch geloof komen. De rest blijft in het ongeloof liggen en gaan dus verloren.

Wat denken jullie?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2002 22:50

Ik ga voor optie 3 ;-)

Vragen of je kunt kiezen is weinig zinvol. Als je geconfronteerd wordt met het evanglie van Jezus Christus moet je toch kiezen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Toe-eigening van het heil

Berichtdoor Toriso » 19 sep 2002 23:19

TheKeimpe schreef:Wanneer we het hebben over de toe-eigening van het heil, dan zijn daar zeer grof gezegd twee wegen in te onderscheiden
Inderdaad, zeer grof. Net als zwart en wit, terwijl er een heel kleurenspectrum bestaat. :|
Niet het aanzien, maar het wezen!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 19 sep 2002 23:21

Jij kunt niet kiezen voor God, Hij wel voor jou... Toch heb je zeker zelf je verantwoordelijkheid (er staat immers, zoekt en gij ZULT vinden...)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 sep 2002 10:22

Klaas, ik ben het met je eens, je MOET kiezen. Maar kiezen wij niet van nature tegen God?
Cyber gaat voor optie 1+2, je kan niet kiezen en toch wel...

Al met al zitten we dus midden in de ellende, omdat er een grote onmogelijkheid is ontstaan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 sep 2002 15:35

Hoi TK,

Al met al zitten we dus midden in de ellende, omdat er een grote onmogelijkheid is ontstaan.

Ik geloof dat Jezus Christus mensen verlost. Als Hij zegt: "Kies vandaag wie je dienen zult" wie ben ik dan om te zeggen dat ik dat niet kan?
Ik geloof dat het woord van God met kracht komt. Voldoende kracht om een zondaar te verlossen.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 23 sep 2002 16:43

TheKeimpe schreef:Naar aanleiding van een andere discussie wil ik hier de aanzet tot een nieuwe discussie geven.

Wanneer we het hebben over de toe-eigening van het heil, dan zijn daar zeer grof gezegd twee wegen in te onderscheiden nl:

(1) de mens heeft een vrije wil om voor God te kiezen. God belooft dat een ieder die voor Hem kiest het eeuwige leven heeft.

(2) de mens heeft geen vrije wil. Enkel de uitverkorenen wordt het gegeven dat zij toch geloof komen. De rest blijft in het ongeloof liggen en gaan dus verloren.

Wat denken jullie?

optie 1

God heeft ons een vrije wil gegeven. We zijn geen voorgeprogrammeerde robotjes. Zo is ook de predestinatieleer (voorbestemmingsleer)een ingeslopen leugen in het christendom.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 sep 2002 17:05

007 schreef:
optie 1

God heeft ons een vrije wil gegeven. We zijn geen voorgeprogrammeerde robotjes. Zo is ook de predestinatieleer (voorbestemmingsleer)een ingeslopen leugen in het christendom.

En de wereld is plat.
Deze stelling is net zo slecht onderbouwd als de jouwe...wat nu?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 23 sep 2002 17:23

Night schreef:
007 schreef:
optie 1

En de wereld is plat.
Deze stelling is net zo slecht onderbouwd als de jouwe...wat nu?

We hebben een vrije wil gehad. We kunnen dus kiezen, yess, we zijn geen robotjes die ons programma afdraaien. Gods wil is dat we in bestemming lopen.
Als wij relatie met God hebben, ontvangen we van Hem. Dat is immers communicatie. Bidden=praten met God=relatie=communicatie.
Een goede vriend zou je van tevoren vertellen als er iets ergs met zou gaan gebeuren. Op dat moment heb je de keuze om te luisteren naar God of je eigen wil te doen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 sep 2002 17:37

Wat ik wilde was duidelijkheid, in ieder geval een onderbouwing...

Je doet in ieder geval een poging.

Nu ben ik niet het grootste licht, maar ik kan niet zeggen dat ik je al goed begrijp.

Je hebt het over communicatie....maar de toe-eigening van het heil gaat erover: hoe komt die communicatie tot stand? (Om even jouw woorden te gebruiken)
Kunnen we zelf die communicatie starten? Zijn we daartoe in staat?
Daar gaat het hier om!

Dat we geen robotjes zijn en in het dagelijks leven keuzes kunnen maken...das me helemaal duidelijk. Maar geldt dat ook in het geestelijke?

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 23 sep 2002 18:10

Night schreef:Wat ik wilde was duidelijkheid, in ieder geval een onderbouwing...

Je doet in ieder geval een poging.

Nu ben ik niet het grootste licht, maar ik kan niet zeggen dat ik je al goed begrijp.

Je hebt het over communicatie....maar de toe-eigening van het heil gaat erover: hoe komt die communicatie tot stand? (Om even jouw woorden te gebruiken)
Kunnen we zelf die communicatie starten? Zijn we daartoe in staat?
Daar gaat het hier om!

Dat we geen robotjes zijn en in het dagelijks leven keuzes kunnen maken...das me helemaal duidelijk. Maar geldt dat ook in het geestelijke?

De communicatie komt tot stand door Hem te naderen. Er staat geschreven: "Nader tot Mij en Ik zal tot u naderen".
Zo simpel. Met de "stil maar wacht maar, alles wordt nieuw" mentaliteit schiet je niks op, dan gebeurt er niks.

Wat bedoel je hier precies mee? (het lampje wil niet aan gaan :idea: )

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 sep 2002 18:25

OK..communicatie komt volgens jou tot stand door tot Hem te naderen.

Waar komt dan die Stil maar wacht maar mentaliteit vandaan?

Omdat dat een makkelijker houding zou zijn?
Die keuze maken is zo gedaan....bidden en ontvangen....waarom doet niet een ieder van ons dat? Het zal niet aan de zwaarte van de activiteit liggen als ik goed lees..

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 23 sep 2002 18:39

Night schreef:OK..communicatie komt volgens jou tot stand door tot Hem te naderen.

Waar komt dan die Stil maar wacht maar mentaliteit vandaan?

Omdat dat een makkelijker houding zou zijn?

Misschien wel, maar dit is ook aangeleerd door verschillende stromingen van het christelijke geloof. Een groot misverstand, naar mijn mening.
Als christen (in de volle betekenis van het woord zijnde) dien je een discipel te worden.
En de dingen die Jezus deed ook te doen. (Ik weet wel dit is een weg die je moet gaan, (pay the price!))
Wat deed Jezus dan?
Hij deed met Zijn komst het Koninkijk Gods aanbreken. En maakte het Koninkrijk zichtbaar door op te treden zoals Hij dat deed. (Uw Koninkrijk kome)

Die keuze maken is zo gedaan....bidden en ontvangen....waarom doet niet een ieder van ons dat? Het zal niet aan de zwaarte van de activiteit liggen als ik goed lees..

Nee, het ligt aan de hartshouding van de mens. Als je echt wilt (verder wilt) dan doe je het niet met tegenzin natuurlijk.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 sep 2002 11:39

Hoi 007,

Ik denk dat je een paar dingen over het hoofd ziet.
Wanneer Jozua het joodse volk voor de keus stelt of ze God willen dienen of niet ("Kiest nu heden wie gij dienen zult"), dan antwoord het volk: Wij zullen de Heere dienen. Let nu op Jozua's antwoord: Dat KUNNEN jullie niet!
Ik denk dat we moeten leren dat wij God niet KUNNEN dienen, zoals Hij het van ons vraagt. Doordat wij als mensheid in het paradijs onze vrije wil hebben misbruikt, hebben wij die nu niet meer. We zijn ellendige schepsels, gedoemd tot de eeuwige verdoemenis, tenzij...

er een wonder van Gods kant gebeurt. Hij zond Zijn Zoon naar deze wereld, om te zoeken en zalig te maken, dat wat verloren is! Niet om farizeeers zalig te maken die het allemaal zelf wel konden. Maar om hoeren en tollenaren weer genade te geven. Zolang wij zeggen dat we zelf tot God kunnen naderen, waarom hebben we Christus dan nog nodig? Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn. En zolang wij ons niet ziek voelen, waarom zouden we naar de Dokter gaan?

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 24 sep 2002 11:51

TheKeimpe schreef:Hoi 007,

Ik denk dat je een paar dingen over het hoofd ziet.
Wanneer Jozua het joodse volk voor de keus stelt of ze God willen dienen of niet ("Kiest nu heden wie gij dienen zult"), dan antwoord het volk: Wij zullen de Heere dienen. Let nu op Jozua's antwoord: Dat KUNNEN jullie niet!
Ik denk dat we moeten leren dat wij God niet KUNNEN dienen, zoals Hij het van ons vraagt. Doordat wij als mensheid in het paradijs onze vrije wil hebben misbruikt, hebben wij die nu niet meer. We zijn ellendige schepsels, gedoemd tot de eeuwige verdoemenis, tenzij...

er een wonder van Gods kant gebeurt. Hij zond Zijn Zoon naar deze wereld, om te zoeken en zalig te maken, dat wat verloren is! Niet om farizeeers zalig te maken die het allemaal zelf wel konden. Maar om hoeren en tollenaren weer genade te geven. Zolang wij zeggen dat we zelf tot God kunnen naderen, waarom hebben we Christus dan nog nodig? Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn. En zolang wij ons niet ziek voelen, waarom zouden we naar de Dokter gaan?

Je hebt volkomen gelijk, maar ik zie Jezus niet over het hoofd, integendeel. De weg naar de vader is Jezus Christus zelf.

Terug naar “Archief”