GKN'er schreef:Ach, het komt lang niet zo vaak voor als het "bashen" op de échte, Ware Gereformeerde Kerken in Nederland (die hun erfenis tot mijn ontsteltenis en eeuwig verdriet zo hebben afgeworpen), in Gods gunst in 1892 gesmeed; dát "bashen" kwam al rijkelijk vóór de jaren 60 voor.
Ik denk dat wanneer de Gereformeerde Kerken dat niet zo, op die manier hadden gedaan er nu veel meer wederzijdse herkenning zou zijn tussen mensen uit de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Kerken in Nederland (nu PKN). Als ik kijk naar mijn gereformeerden vrienden/kennissen (het zijn er niet veel) is hun geloofsbeleving zo volkomen anders (subjectief hoor) en vraag ik mij ook best eens af van 'maar je belijdenisgeschriften zeggen heel wat anders dan wat jij hier nu zegt of schrijft'..
Ik zal Kersten niet snel op een grote troon zetten, toch schijnt hij gezegt te hebben dat 'Kuyper' (waarmee niet de persoon bedoeld is, maar de Gereformeerde Kerken in Nederland) dat de visie op de Kerk en de 'Wereld' en vooral over het 'Het koninkrijk van God zichtbaar maken' wat gepaard ging met allerhande organisaties etcetra wat een groot goed was! Het kwam er op neer dat je met zulke dingen alleen de 'wereld in de kerk' bracht in plaats van 'de kerk in de wereld'..
Wanneer je nu kijkt naar van oorsprong Gerefomeerde organisaties (weet uit mijn hoofd geen namen hoor) die nu hooguit nog een 'christelijke' naam hebben, vind ik dat echt intens jammer. Want dat wat Kuyper heeft betekend voor het Nederlandse, gereformeerde protestantisme hoeven we helemaal niet zomaar aan de kant te zetten, ook niet door Gergemmers (er valt denk ik nog heel wat te leren van Kuyper). Persoonlijk (subjectief) heb ik ook altijd wat meer gehad met Kuyper dan met Kersten, misschien komt dat door de 'soort-van' bevindelijke inslag die nog duidelijk te vinden was in de Gerefomeerde Kerken, lees een preken van dominees uit die tijd in de Gereformeerde Kerk daar werd toch nog separerend gepredikt, alleen was er vanuit bevindelijk-gereformeerd oogpunt een gevaar omdat Kuyper zou veronderstellen dat je eigenlijk al wedergeboren zou zijn bij je doop.. (Wat ik persoonlijk ook wel terug zie bij Olevianus in zijn Schatboek). Daarin staat (zo uit mijn hoofd) dat een kind, niet door de doop, maar door Gods genade (zei Kuyper ook) al een neiging tot geloven had en dat dit of een beginsel van geloof was of zou uitgroeien tot een 'vast' geloof.
Ik vind het altijd een soort van choc Vrijgemaakten deden (en doen) niet anders! "Kuypertje bashen" was bij ds. Kersten zelfs een sport op zich.
Ik ben niet vrijgemaakt en heb mij ook niet zo verdiept in die hoek, maar ik weet wel dat de Gerefomeerde Kerk toch wel werd gezien als iets 'extreem fouts' stijve nekken en houten koppen.
Cahier schreef:Hij behoort toch echt te weten dat als een gereformeerde kerk zijn erfenis (de zuivere (d.i. gereformeerde) leer, de zuivere tuchtoefening en zuivere bediening van de sacramenten)
Wanneer jij dan even de zuivere gereformeerde leer (met verbonden, beloften, doop en avondmaalsgang) dan even kort en bondig opschrijft kunnen we waarschijnlijk volgende week alle kerken waar het woord 'gereformeerd' in voorkomt wel samenvoegen, toch? Of ligt het misschien toch niet zo makkelijk wat betreft die mooie mantra's 'zuivere gereformeerde leer, zuiver bediening der sacramenten en den tucht?'..
Boekenlezer schreef:Nou, die staan al overduidelijk onder druk, durf ik wel te zeggen. Het vage is alleen dat dat niet overal zo is. Er zijn ook predikanten en kerkleden die zich wel heel duidelijk achter Schrift en belijdenis willen stellen.
Ik ken niet zoveel Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt) alleen die van Soest(dijk) en Wageningen en daar hoor ik verschillende predikanten waar ik de namen niet van ken.. In Wageningen is 's morgens vaak Ds. Schaeffer die zegt wel een rake dingen, alleen tja, blijven korte preken met voor mij niet zo heel veel diepgang en vooral 'weinig' (subjectief) over het geloofsleven zelf, het gaat veel meer over 'hoe te zijn in de cultuur' of 'Hoe zijn de Kerk van Christus op zijn best?'. Ik vind dat ook belangrijke dingen, alleen niet als inhoud van de (hele) preek.. Dat gevoel heb ik in Soest altijd wat minder, de laatste preek daar was van dominee Hempenius vond ik erg goed..
Kortom ik heb het idee dat er nogal een verschil is tussen Wageningen en Soestdijk wat dit betreft.
Dat is heel raak opgemerkt. Inderdaad, in de vrijgemaakte kerken van vandaag heerst een slapte, die je inderdaad als vrijzinnigheid kan aanmerken.
Ik zou dat hoe dan ook geen vrijzinnigheid willen noemen, het misschien (zoals jij ook al vaker hebt opgemerkt) een 'te weinig (subjectief) ervaren van het wonder van de verlossing uit de ellende (de dankbaarheid is duidelijk wel aanwezig). Geloofsbeleving of zo je wilt bevinding, dat is misschien iets waar eens diep over nagedacht moet gaan worden. Dan vallen die andere dingen die ik als Gergemmer niet zoveel mee heb gewoon automatisch weg, het gaat mij vooral om de prediking, de uitgangspunten, de onderwerpen en het voor mij vaak op de achtergrond staan van de 'omgang met God als het gaat om eigen zondigheid'. Er zijn echt wel dingen waarbij ik heb, hm waarom doen ze dat zo?
Staan bij het zingen, de gemeente zegenen met één hand, het zingen van het Votum, gevolgd door de groet, Und So Weiter..
(Waar haalt die predikant het lef vandaan om dat dé kerk te noemen!)
De dominee in de GKV Wageningen 's morgens (dus niet Schaeffer) zei ook 'hoeveel mensen zijn er nog in Wageningen lid van de kerk, hoeveel mensen zitten hier nou? 300?'. Het is denk ik vooral de manier waarop je het wil lezen, wanneer je als Gergemmer hebt meegekregen dat de GKv lange tijd heeft gedacht de Ware Kerk te zijn (en er zelfs een dominee was in Groningen die heeft gezegt dat wanneer Paulus nu brieven zou schrijven naar de Gemeenten van Jezus Christus, ze zeker aan Groningen/GKV gericht zouden worden
) dan vat je die uitspraak op het eerste gehoor op als 'ah, dit is de de (enige) Kerk van Wageningen.. Uiteraard bedoeld hij dit niet, maar sprak hij gewoon over de plaatselijke gemeente in een kerkgebouw, ofwel... kerk. Dat hoor je ook rustig in de Gergemm en ook daar bedoelen ze niets engs mee. (Hoop ik)..
Wanneer ik vraag aan Hananja of ze 'al naar de kerk is geweest' bedoel ik daar haar eigen gemeente mee in Soest. Als ik zeg dat ik 'al naar de kerk ben geweest' gaat dat (meestal
) over de Gereformeerde Gemeente Rijssen-Noord. Staar jezelf dus niet blind op dingen die er misschien niet zo staan, of zo bedoeld zijn.
GKN'er schreef:Dat is juist één van de dingen die ik bij de GG "bewonder". Hadden meer kerken dat maar gedaan!
Ja wat dat betreft vind ik dat ook wel fijn. Bijvoorbeeld 'cultuur' wordt eerst heel lang gewogen voordat men het misschien zal gaan gebruiken in de kerk, denk bijvoorbeeld aan taalgebruik, vertalingen en dergelijke. Maar ook aan beeldmateriaal in de kerkdiensten, andere gezangen etcetra. Alleen, en daar wil ik dan ook wel eerlijk over zijn vind ik het weer erg triest dat de (ik noem het maar even zo) cultuur gezien wordt als 'van de wereld en dus perdefinitie tegen 'de kerk'). Waardoor dat 'minder aantrekken van de huidige tijd' eigenlijk een eufemisme is voor 'het zo hardnekkig vast houden aan de verleden-tijdsgeest', daar ben ik daar weer niet zo happig op... Oude Wijn is niet per definitie beter