GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

GKV

Berichtdoor André » 18 aug 2005 22:59

Omdat het % forum ganger(ster(s) dat een gereformeerde kerk vrijgemaakt bezoekt ook een doelgroep is van refoweb.........
Met o.a. een panel lid in de vragenrubriek, kwam er bij mij de vraag.
Is er onder de 'hoofddoelgroep' ook enige kennis over de GKV.
En hoe is vinden jullie - gezien ook de kerkgeschiedenis - de relatie met deze kerk.
Zo ook de leer.
Ik ben hier nieuwsgierig naar, om te weten hoe jullie kennis daar over is.
Ooja niet komen met het geintje de enige ware kerk en dat soort kul a.j.b.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2005 23:03

Scheidde zich in 1944 af van de Gereformeerde Kerken in Nederland, volgens mij vanwege een geschil inzake de doop, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb begrepen dat delen van de GKV voorzichtig nadenken over een samen op weg proces met delen van de CKV en de NGK.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 19 aug 2005 07:34

Heb een aantal vrienden van gkv-huize.
Heb ook weleens een dienst bijgewoond.
Op zich oke..
Heb wel een beetje het idee dat de oudere gkv-ers zich afzetten tegen andere kerkgenootschappen. Lastig samenwerken met interkerkelijke akties.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 aug 2005 08:35

Eerlijk antwoord: ik weet er nix van.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 19 aug 2005 08:39

ik heb me laten vertellen dat die kerk dacht dan zij alleen zalig konden worden. Ook dat leden van de gkv alleen trouwden met gkv leden. Maar volgens mij is het nu niet meer zo, tenminste in ieder geval niet die enkele gkv'ers die ik weleens spreek. Verder weet ik erheel weinig van :oops:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2005 09:57

Ik weet wel wat van de GKV, maar ik weet niet of jij dat wilt weten Andre ;p
Om even wat recht te zetten: er wordt nu wel zo hier en daar buiten de kerk getrouwd. Toen ik mijn toekomstige schoonouders voor het eerst ontmoette, zeiden ze meteen dat ze het niet erg vonden dat ik van een andere kerk was. En we hadden ze nog niet eens verteld dat we verkering hadden (was ook nog niet helemaal officieel). Er zijn dus ook nog een boel ouders die dat liever niet zien gebeuren...

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 aug 2005 10:08

De leer van de GKV komt exact overeen met de leer van reformatorische huize. Daarom snap ik nooit zo goed waarom er vaak gerekend wordt met de volgende kerken:

* Protestantse Kerk in Nederland
* Hersteld Hervormde Kerk
* Gereformeerde Gemeenten
* Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
* Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen/buiten verband)
* Christelijk Gereformeerde Kerken

Mijns inziens hoort de GKV daar ook gewoon bij aangezien ze ook de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven (meestal)....
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 aug 2005 10:15

frekje schreef:De leer van de GKV komt exact overeen met de leer van reformatorische huize. Daarom snap ik nooit zo goed waarom er vaak gerekend wordt met de volgende kerken:

* Protestantse Kerk in Nederland
* Hersteld Hervormde Kerk
* Gereformeerde Gemeenten
* Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
* Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen/buiten verband)
* Christelijk Gereformeerde Kerken

Mijns inziens hoort de GKV daar ook gewoon bij aangezien ze ook de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven (meestal)....


Sorry frekje, maar volgens mij vergeet je dat er wel wat leerverschillen zijn tussen de door jou genoemde kerkverbanden hoor!
Maar dat is off-topic :)

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 19 aug 2005 10:24

Ik heb kennissen in de GKV en ik verbaas me eerlijkgezegd wel over hun levensstijl. Ze leven absoluut niet naar Gods Woord. Toen ik ze daar eens op aansprak, zeiden ze: Och, als je na een avondje uitbundig stappen God weer om vergeving vraagt en je zonden belijdt, kun je gewoon weer verder.

Hoewel dit vast niet stereotyp is voor de GKV, blijf ik het merkwaardig vinden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2005 10:29

Pieter schreef:Ik heb kennissen in de GKV en ik verbaas me eerlijkgezegd wel over hun levensstijl. Ze leven absoluut niet naar Gods Woord. Toen ik ze daar eens op aansprak, zeiden ze: Och, als je na een avondje uitbundig stappen God weer om vergeving vraagt en je zonden belijdt, kun je gewoon weer verder.

Hoewel dit vast niet stereotyp is voor de GKV, blijf ik het merkwaardig vinden.

uuuuuuh dit herken ik helaas een beetje... Ik ken een gkv waar velen met de auto heengaan, terwijl iedereen in dat dorp lopend zou kunnen komen (of op de fiets als je snel wilt zijn). Veel mensen roken daar ook. En ze vinden het allemaal heel normaal...

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 19 aug 2005 10:39

Hmz, als ik het over "levensstijl" heb, doel ik niet zozeer op autorijden op zondag en roken, maar dan heb ik het over wat heftiger zaken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2005 10:40

Pieter schreef:Hmz, als ik het over "levensstijl" heb, doel ik niet zozeer op autorijden op zondag en roken, maar dan heb ik het over wat heftiger zaken.

Tja... zo intiem ben ik nu ook weer niet met ze ;)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 aug 2005 10:48

Pieter schreef:Ik heb kennissen in de GKV en ik verbaas me eerlijkgezegd wel over hun levensstijl. Ze leven absoluut niet naar Gods Woord. Toen ik ze daar eens op aansprak, zeiden ze: Och, als je na een avondje uitbundig stappen God weer om vergeving vraagt en je zonden belijdt, kun je gewoon weer verder.

Hoewel dit vast niet stereotyp is voor de GKV, blijf ik het merkwaardig vinden.


't zijn net mensen....

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 19 aug 2005 10:52

Och, natuurlijk wel Peter.

Ik zal mezelf ook niet boven hen verheffen, maar ik vind het toch wel een merkwaardige manier om je levensstijl goed te praten. God vergeeft het wel als we onze zonden maar belijden, en dus leven we maar raak. Volgens mij werkt het zo niet helemaal...

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 aug 2005 10:54

Wij hebben ergens in een van de artikelen naar ik meen wat meer scheiding tussen kerk en staat, waar dat binnen het reformatorisch denken wat meer samenhangt, maar weet niet precies welk artikel dit is... wie helpt ?

Daarbij een wezenlijk verschil met de synodale kerk, is eigenlijk dat in ons kerk het organisatorisch bottem-up werkt, zeggenschap ligt dus bij de voltallige gemeente inzage besluiten, en bij de synodale kerk ligt het zeggenschap juist in de top van het landelijk kerkbestuur.
de grap is dat dit in de praktijk eerder andersom lijkt te zijn in beide gevallen ;)

Dit verschil kwan inderdaad voort uit een meningsverschil over de doop,
maar welke 2 standpunten daarin precies speelden weet ik niet.

(edit) De NGK is een afsplistsing van de GKV rond 1967
Om welke reden is mij eerlijk gezegd ook onbekend :oops:


Maar verschillend per regio/plaats zijn er inderdaad soms vergaande samenwerkings vormen tussen de GKV, CGK en NGK


Behoorlijk recentelijk is er nog een groep afgeplits van de GKV, die noemen zich tegenwoording GKN (Gereformeerde Kerk in Nederland), maar worden door de gemiddelde GKV-er: 'vrijgemaakt in het kwadraat' of 'vrijgemaakte vrijgemaakten' genoemd.
Deze groep was het oneens met de in hun ogen te naïeve koers die de GKV zou varen inzake scheidingen, avondmaalsvieringen en liturgie/gezangenuitbreiding.
Laatst gewijzigd door spacy op 19 aug 2005 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
When I kneel before You, them I'm defying gravity


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten