nieuw religie-forum beleid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

nieuw religie-forum beleid

Berichtdoor Serenity » 17 aug 2005 23:08

-De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.

-Respect voor de reformatorische belijdenis.

-Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

je sluit hier wel mensen mee buiten, die ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan bepaalde discussies. Nu hoor je alleen maar je eigen geluid in je discussies, en schiet je dus niets op met zulke discussies. Een beetje vreemde geluiden in een discussie kunnen gezond zijn.

Ik vind dit discriminatie. Kun je niet tegen een andere mening dan je eigen?
Bekrompen vind ik dat zelfs.
Uit eigenwijsheid, starheid en frustratie wil ik niet eens meer toegang. En wa als ik wel toegang vraag omdat ik het er toch mee eens ben, zal ik alsnog verwijderd worden als ik ook maar enig vraagteken bij een aantal dingen zet. Misschien niet direct omdat ik er niet in geloof, maar misschien wel omdat ik bepaalde dingen of begrippen wil accentueren. Die mogelijkheid wordt me nu ontnomen.

Tal van moderators, en regels die je vast kunt stellen en waar iedereen van afweet. Je moet de mening van anderen accepteren, en als die mening op zich goed bedoeld is en diepgang heeft zodat er over gepraat kan worden, moet je die niet kinderachtig buitensluiten onder het mom van "je accepteert een aantal dingen niet en daarom mag je niet meediscussieren lekker puh".

Jammer vind ik dat.
what the soul hides, blood tells

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 17 aug 2005 23:11

Zoals het lid worden van een gewone vereniging ook consequenties kan hebben, zo heeft dit forum dus ook z'n consequenties... Tuurlijk mag je nog wel posten, maar alleen in algemeen...

Is dat nou zo moeilijk als je die dingen niet onderschrijft!?
Er moeten dingen besproken worden tussen alleen christenen anders blijf je dat eeuwige gezeur houden van: God bestaat niet...

En hier is voor gekozen door de moderators...

Ik denk dattie trouwens op z'n minst verplaatst wordt...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 aug 2005 23:15

daar kun je topics voor openen, en andere discussies kunnen gevoerd worden. Niet-christenen zijn lang niet altijd mensen die alleen maar kunnen zeuren over "god bestaat niet". Ik ken tal van mensen die niet in YHWH geloven maar er voor de sake van het gesprek maar even vanuit gaan dat er een god is. Soms is een godsbesef niet eens specifiek nodig.

Nu dwing je mensen om iets te accepteren waar ze het misschien niet eens mee eens zijn, anders mogen ze niet mee doen. Natuurlijk, dat recht heb je als zijnde refoweb of welk ander forum dan ook, maar ik blijf het flauw vinden.

De 70% refo's worden ondergesneeuwd met "andere geluiden". So what? Laat die 70% dan eens wat van zich laten horen ofzo. Misschien doet een deel van die 70% wel mee aan discussies die zinvol zijn maar niet 100% overeenkomen met reformatorische gedrags-en meningsnormen.
So what?

Maak er dan direct een gesloten forum van waar alleen like-minded dingen kunnen gaan herkauwen (oh nee dat is zojuist gebeurd met dit nieuwe beleid).

Ja ik klink sarcastisch. Dat is de bedoeling ook.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 17 aug 2005 23:24

Als forum mag je altijd beperkingen stellen en dat kan ook goed zijn.

Wel hoop ik dat Refoweb zich hiermee niet in een ivoren toren opsluit. Want dat is uiteraard een risico: door geen anders gelovigen toe te laten in dit soort discussies, kun je ze ook niet bekeren, noch kun je van hen leren.

Ik hoop dan ook dat men in het subforum Algemeen bereid is om dan wel diep in te gaan op opmerkingen van buitenaf. Als dat een bij-effect is, dat het subforum Algemeen inhoudelijk minder gaat verzanden in datgene dat iedereen weet en niemand begrijpt, en meer naar buiten gericht wordt, dan is dat denk ik een grote verbetering.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 aug 2005 23:26

en natuurlijk kunnen ze zo flauw zijn om tegen beter weten in de regels te accepteren terwijl ze het (zoals ik) niet voor 100% kunnen beamen (vanwege uiteenlopende herhaal uiteenlopende redenen) maar daar schieten beide partijen niets mee op, met als gevolg dat er geen mening van "buitenaf" gehoord zal worden.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 17 aug 2005 23:32

Doelgroepgerichtheid is altijd belangrijk, vergeet dat niet.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Cisca

Re: nieuw religie-forum beleid

Berichtdoor Cisca » 17 aug 2005 23:42

Serenity schreef:

je sluit hier wel mensen mee buiten, die ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan bepaalde discussies. Nu hoor je alleen maar je eigen geluid in je discussies, en schiet je dus niets op met zulke discussies. Een beetje vreemde geluiden in een discussie kunnen gezond zijn.

Deels ben ik het met je eens, deze maatregel was niet nodig geweest, als de Reformatorische gebruikers waren blijven posten in de fora die nu gesloten zijn.
In plaats dat ze gebleven zijn, toen er ook andere geluiden binnenkwamen, heeft een groot deel zich teruggetrokken uit de discussies, en de vervlakking eigenlijk zelf in de hand gewerkt, omdat ze zelf geen tegengas meer gaven.
Ook valt me op, dat er in de Slow Chat jongeren van half de 20 zitten en daar blijven hangen, terwijl je mag verwachten, dat deze jongeren toch ook wel aan serieuzere zaken denken, en onderhand wel in religiefora kunnen gaan posten.
Aan de andere kant, zijn andersdenkenden, en niet gelovigen op deze site te gast, het is een Reformatorische site, daar dien je dan wel rekening mee te houden, en respect voor te hebben, helaas is dat lang niet in alle gevallen zo, en dan vind ik wel, dat de beheerder het recht heeft om in te grijpen, en regels in te stellen.
Zelf waardeer ik het erg, dat ik gast op deze site mag zijn, daardoor heb ik een aantal waardevolle mensen leren kennen, die ik niet meer zou kunnen missen, en die een grote bijdrage leveren, om mijn leven nog positief en gezellig te kunnen laten zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 aug 2005 00:04

Ja, het lijkt me ook als niet-gelovigen gevoelig om nu 'buitengesloten; te worden..tenminste dat hoor ik serenety zeggen..mijn kant is dat ik blij ben nu een discussie te kunnen houden zonder elke keer God's woord te hoeven verdedigen....niet dat dat zo erg is maar de discussie wordt er door belemmerd en heeft geen nut meer. Als ik God's Woord niet als onfeilbaar kan gebruiken in de discussie's heeft het wat mij betref geen zin meer...........

Het horen van tal van meningen vind ik super hoor en zal dat ook missen, maar gelukkig kan dat ook nog alhier...

Serenety, als je God's Woord niet ziet als onfeilbaar........wat doe je dan op een REFORMATORISCH FORUM?..btw dit bedoel ik eerlijk, niet als gemene opmerking!!!

Ook valt me op, dat er in de Slow Chat jongeren van half de 20 zitten en daar blijven hangen, terwijl je mag verwachten, dat deze jongeren toch ook wel aan serieuzere zaken denken, en onderhand wel in religiefora kunnen gaan posten.

Helemaal mee eens,,......Vind ik ook enorm jammer, ik heb nl heel veel gehad aan dit forum...en het zou zo leuk zijn als meerdere eens wat laten horen!

Zelf waardeer ik het erg, dat ik gast op deze site mag zijn, daardoor heb ik een aantal waardevolle mensen leren kennen, die ik niet meer zou kunnen missen, en die een grote bijdrage leveren, om mijn leven nog positief en gezellig te kunnen laten zijn.

Gelovig of niet- gast zijn we allemaal dus we staan op dezelfde rechten hoor Cis!!!!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 aug 2005 00:08

Leuke link
om eens te kijken...

Op een ander forum wordt hier gediscussieerd over DIT forum en over de nieuwe regels :wink:
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 aug 2005 00:20

Daar gaat het er af en toe nog bruter aan toe....Refo's moeten onder hun kont geschopt worden, zijn zielig.....

Ach ja, vandaar dat ze hier ook geen lid meer zijn!
Grappig dat een andere site zich daar mee bezig houdt :mrgreen:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 aug 2005 00:28

essieee schreef:Gelovig of niet- gast zijn we allemaal dus we staan op dezelfde rechten hoor Cis!!!!

Lief van je Essieee, dat je dit zegt, maar ik vind er wel verschil in zitten, jij hebt gewoon recht hier te zijn, terwijl ik hier qua m'n huidige principe niet hoor, en daarom te gast ben, daardoor waardeer ik het des te meer, dat het merendeel me volledig accepteerd :wink:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 aug 2005 00:40

Jep, en ik vind het dus supergoed dat je dit gewoon accepteert! Hoeveel zijn er wel niet die meteen gaan flippen :(

Btw: ik zal deze keer alleen zeggen dat de laatste letter een 't' moet zijn :wink: Daarna houd ik mijn mond :)
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Re: nieuw religie-forum beleid

Berichtdoor parsifal » 18 aug 2005 07:28

Serenity schreef:

Bekrompen vind ik dat zelfs.
Uit eigenwijsheid, starheid en frustratie wil ik niet eens meer toegang. En wa als ik wel toegang vraag omdat ik het er toch mee eens ben, zal ik alsnog verwijderd worden als ik ook maar enig vraagteken bij een aantal dingen zet. Misschien niet direct omdat ik er niet in geloof, maar misschien wel omdat ik bepaalde dingen of begrippen wil accentueren. Die mogelijkheid wordt me nu ontnomen.

Tal van moderators, en regels die je vast kunt stellen en waar iedereen van afweet. Je moet de mening van anderen accepteren, en als die mening op zich goed bedoeld is en diepgang heeft zodat er over gepraat kan worden, moet je die niet kinderachtig buitensluiten onder het mom van "je accepteert een aantal dingen niet en daarom mag je niet meediscussieren lekker puh".

Jammer vind ik dat.

Er is nog alle ruimte in sommige subforums om de discussies te voeren die je wilt voeren. Van discriminatie (in de negatieve zin van het woord) is sowieso geen sprake omdat je je doelgroep best mag definieren en er alleen voor deze doelgroep zijn. Hier laten we meer ruimte.

Er zijn gewoon problemen, discussies die begonnen zijn met geloofsvragen en hoe ergens mee om te gaan verzanden in een haast academische discussie over de bronnen, uitgangspunten enz. Dit is niet de bedoeling. Besef ook dat refoweb zich veelal op jongeren richt. Niet iedereen is in staat zijn mening wetenschappelijk acceptabel te onderbouwen, in het geval het over wetenschap gaat mag je wel verlangen dat er op een redelijk hoog niveau gediscussieerd wordt. In discussies die over geloof gaan moet iedereen zich veilig kunnen voelen en vragen kunnen blijven stellen zonder het idee te krijgen direct na de vraag aangevallen te worden (En dit idee leefde heel sterk).

Het verwijt van Cisca vind ik in die zin deels terecht, deels niet. Je hoeft niet van iedereen te verwachten de discussie te kunnen voeren op het niveau waar sommige van de niet-Christelijke bezoekers hun discussies willen voeren.

Laat ook duidelijk zijn dat het voor discussie noodzakelijk is om bepaalde uitgangspunten te hebben. De uitgangspunten zijn nu op papier gezet voor de meeste religie-forums. Als kansrekenaar gebruik ik vaak de Centrale Limiet stelling of de wet van de grote aantallen. Ik kan ze met aardig wat moeite ook wel bewijzen, maar ik word er niet erg blij van als iemand me vraagt om ze te bewijzen. Ik zal me nog wat minder gelukkig voelen als ik echt alles van de grond af op moet bouwen en niet op de schouders van de giganten kan staan. Nog beroerder is het als niet eens duidelijk is wat wel de gemeenschappelijke grond is waarop verder gebouwd kan worden.

Daarbij als laatste: Zo af en toe heb je gewoon een rustpunt nodig. Ik merkte dat ik zo af en toe op zo'n filosofische manier over God aan het discussieren en denken was, dat het leven met Hem en het echt denken over Hem in het besef van Zijn aanwezigheid er bij inschoot. Op deze manier is er ook op het forum nog een kleine oase mogelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2005 07:29

Voor de goede orde: ik heb dit topic maar verplaatst naar het Refoweb subforum. Dit aangezien de discussie hier niet over algemene geloofszaken gaat, maar over het forumbeleid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 18 aug 2005 08:29

Serenety, als je God's Woord niet ziet als onfeilbaar........wat doe je dan op een REFORMATORISCH FORUM?..btw dit bedoel ik eerlijk, niet als gemene opmerking!!!

eenvoudig antwoord: ik ben christen, maar kan niet met 100% geweten die "stelling" aannemen omdat die bijbel allang niet meer zo onfeilbaar is als het geweest is, na al die vertaling en aanpassingen/toevoegingen/weglatingen etc.
De bijbel is waardevol, maar ga geen dingen opdringen die niet waar zijn. En wat als mensen van buitenaf best wel enige kennis hebben en ook respect opbrengen om er een interessante discussie van te maken (je scheert ze nu over 1 kam als "alleen maar mensen die zitten te irriteren en waar geen discussie mee mogelijk is omdat ze telkens weer aan komen zetten met god bestaat niet") nu eens niet in die onfeilbare bijbel geloven? Veel mensen beschouwen de bijbel als een interessant belangrijk boek, en daar hebben ze gelijk in, maar zodra je mensen gaat uitsluiten omdat ze niet in jouw dogma willen of kunnen geloven, sluit je een interessante wereld buiten. Dat is jouw recht, maar het is wel jammer.

Wat ik doe op een reformatorisch forum? Ik ben hier in eerste plaats gekomen om wat posts te maken (goed voor m'n keys) maar omdat dit een groot forum is en ik wel van discussieren houd heb ik me hier geregistreerd, mijn mening laten zien over bepaalde dingen, en die grotendeels ook onderbouwd.

En nu kan ik niet meer posten in de forums die het meest interessant waren (het slowchat forum is verschrikkelijk) omdat ik een paar zware kerkregels moet accepteren.
Globaal gezien kan ik ze gewoon accepteren, maar in diepgaande discussies kan ik daar ook gewoon tegen zijn. Voor mij geen probleem, maar voor vele andere (eerlijke) mensen wel, en die partij kies ik nu even.

We zijn niet verplicht om hier te posten, dat is waar, maar het is wel jammer dat je op deze manier mensen beperkingen oplegt.

Terug naar “Archief”